Я досліджую світ. 4 клас
Тема «Світовий океан»
Мета: ознайомити з поняттям Світовий океан та його складовими;
вивчати особливості клімату, тваринного та рослинного світу різних
частин Світового океану;
вправляти у орієнтації на мапі та позначенні об’єктів на контурній карті;
розвивати логічне мислення;
поглиблювати знання про негативний вплив людини на природу
виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища
Методи та прийоми: слово вчителя, евристична бесіда, проблемно-
пошуковий метод, випереджаюче домашнє завдання, спостереження над природничим матеріалом, метод виконання творчих завдань, метод дидактичної гри («Карусель», «Мікрофон», театралізація), робота в мережі Інтернет.
Тип уроку: комбінований урок
Обладанання: навчальний фільм, навчальна презентація, ноутбук,
мультимедійна дошка, гаджети у дітей (телефони чи планшети)*, роздатковий дидактичний матеріал (обладнання для виконання досліду, контурні карти, мапа, глобус, малюнки рослин та тварин).
*Можна обійтися без гаджетів, якщо завчасно роздрукувати статті власноруч.
Хід уроку:
І Організація класу
ІІ Мотивація навчальної діяльності (Варіант 1 або варіант 2)
Варіант 1
У наслідку охолодження планети, випадали рясні дощі, які заповнювали впадини на поверхні. У цій воді протягом довгих років зародилося життя.
Спочатку там з’явилися бактерії – найпростіші істоти, потім будова живих організмів ставало складнішою.
Пройшли мільйони років і життя, яке народилося в океані, підкорило сушу.
Варіант 2 Відео «Звідки взялися океани?»
https://www.youtube.com/watch?v=CL5AXkQqCkE
ІІІ Повідомлення теми
Отже, на цьому уроці мова піде про середовище, у якому народилося життя на нашій планеті – про Світовий океан.
Ми продовжимо працювати з мапою та глобусом,
будемо вчитися користуватися контурною картою,
з’ясуємо роль океанів в екосистемі,
ознайомимося з рослинним і тваринним світом океанів,
поговоримо про бережливе ставлення до природи.
Методичний коментар: Повідомлення теми супроводжується слайдами презентації.
ІV Світовий океан (загальні відомості)
1. Розповідь учителя
Світовим океаном називають всю воду, яка знаходиться на поверхні
нашої планети. Світовий океан займає 70% поверхні Землі. Він поділяється материками на частини, які називаються океанами.
*Які материки є на нашій планеті?
2. Робота в групах
Знайдіть на глобусі назви частин Світового океану. Скільки океанів на земній кулі?(4)
Перед вами знайомі вам контурні карти, які ми почали заповнювати на минулому уроці, коли вивчали материки. А сьогодні ми спробуємо позначити океани. Чим ми скористуємося для роботи? (Мапою світу)
За допомогою мапи позначте океани на контурній карті.
Скільки разів зустрілося слово «океан»? (5)
3. Проблематизація. Як це можливо –на глобусі 4 океани, а на мапі 5?
(пошук відповіді і відповідь)
4. Проміжний висновок.
Отже, які океани є на нашій планеті?
5.Користуючись знанням про кліматичні пояси, зробіть припущення щодо температури води в океанах.
6. Випереджаюче домашнє завдання.
Розповідь дітей про океани за планом:
а) що омиває?
б) цікава історія пов’язана з океаном.
в) клімат океану.
V. Роль океану у житті планети.
1. Побудова логічних ланцюжків
Ми говорили про те, що у природі все взаємопов’язане. Кожний елемент впливає на інші і в той же час відчуває на собі вплив. У чому ж полягає роль океану в житті нашої планети? Спробуйте на основі ваших знань та додаткової інформації, побудувати логічні ланцюжки.
Методичний коментар: Курсивом позначена інформація надана вчителем, у дужках ті вислови, які можуть зробити діти.
1) Обігрів планети
(Океан складається з води) – Вода може накопичувати і віддавати тепло – ( Океан накопичує воду у теплий період) – (Океан віддає тепло у холодний період у повітря)
2) Участь у колообігу води у природі.
Вода океану випаровується – (накопичується у хмарах) – (розноситься вітром по планеті) – (випадає опадами).
2. Все про морську сіль
1) Використання морської солі. (Пошук в мережі Інтернет)
Багато з вас були на морі і можуть відповісти, чим відрізняється морська вода від річкової? (вмістом солі)
Використовуючи мережу Інтернет з’ясуйте, як використовують сіль?
2) Вміст солі в океанах.
Чи знаєте ви, кількість солі у різних океанах неоднакова. Найсолонішим
вважається Атлантичний океан, а найменш солоним, тобто прісним
вважають Льодовитий океан.
У деяких місцях нашої планети можна спостерігати зустріч двох океанів. Через неоднакову щільність і кількість солі їх води не можуть перемішатися. таке явище називають вертикальний галаклін.
Детальніше ознайомитися з цим явищем можна за посиланням
Відео «Чи можуть океани змішуватися? https://www.youtube.com/watch?v=Y83Y_xwWoSo
3. Мозковий штурм + дослід.
Ми говорили, що вода в океані солона, що океанська вода випаровується і розноситься у різні кутки світу і там випадає дощем. Але ж дощ не солоний. Як ви гадаєте, куди дівається сіль?
Як це можна перевірити? (Дослід з випаровуванням солі).
Методичний коментар: Діти працюють у групах. На столі лежить металевий диск. На ньому сухий спирт або свічка в металевому стаканчику. Вчитель запалює спирт. У столову ложку наливають трохи заздалегідь приготованого солоного розчину. Проводять випаровування над вогнем. По закінченні випаровування, спирт накривають склянкою.
а) вчитель розказує хід досліду
б) техніка безпеки при виконанні досліду
в) самостійна робота дітей
г) формулювання висновку.
VІ. Фізкультхвилинка
VІІ Життя в океані.
Продовжуємо розмову про роль океану.
Для того, щоб здогадатися ще про одну функцію океану, вивчимо його рослинний і тваринний світ.
1. Робота із статтями. «Карусель».
Завдання: розподілити рослинний і тваринний світ за місцем їх мешкання.
Методичний коментар: робота в групах. Кожна група отримує своє посилання.
Посилання:
Атлантичний океан Тихий океан Індійський океан Льодовитий океан
Етап 1. Кожна група з’ясовує, користуючись статтею (за посиланням), які рослини і тварини населяють один з океанів. Іх зображення знаходять серед роздаткового матеріалу і наклеюють на контурну карту..
Етап 2. Один учень з кожної групи йде до сусідньої групи і, користуючись своєю картою, передає знання.
Етап 3. Бесіда-підсумок
*Про яку роль океану говорить наявність великої кількісті рослин? (забезпечення киснем).
*Про яку роль океану говорить наявність великої кількісті тварин? (забезпечення продуктами харчування).
2. Робота з довідниками
а) Розповідь вчителя про дослідження океанського дна.
Довгий час вважалося, що океан всередині схожий на велику ванну з плоским дном. Но в 1872 – 1877р. Англія провела дослідження дна. Дослідження тривало 4 роки, але принесло таку кількість інформації, що над її опрацюванням трудилися 70 вчених протягом 20 років.
Вперше було виявлено, що дно не плоске. Що на ньому є западини, горні ланцюги, одинокі гори. Вперше було виявлено життя в глибинах, незважаючи на постійну темряву і холод.
Найглибше місце в океані – Маріанська западина.
Додаткова інформація: (Відео про Маріанську западину https://www.youtube.com/watch?v=zBkqpvTTqMA)
б) Зайдіть за QR кодом і подивіться, як виглядають мешканці Маріанської западини. Оберіть одну з них.
Для групи 1 Для групи 2
в) За допомогою довідника складіть невелику розповідь про цю рибу. https://inokean.ru/animal/fish/deep
3. Проміжний підсумок
Виправ помилку у висловлюванні:
VІІІ Екологічні проблеми океану.
Театралізація
- Вітаю, синій ките!
- Вітаю, альбатросе! (зітихає)
- Чому зітхаєш?
- Життя стало важке. В океані бруд – то нафту виллють, то пакетів накидають, то випробовування зброї проводять, а то на нас, синіх китів полювання відбувається. Немає більше спокійного життя в нашому домі.
2. Проміжний підсумок «Мікрофон»
Чому зітхав кит? Чим йому заважають обставини, про які йшлося?
IX. Підсумок уроку
1. Розгадавши кросворд (за QR кодом), ви дізнаєтеся, як називається наука, що вивчає океан.
2. Те, про що ви дізналися сьогодні на уроці, лише мала частина відомого про океан і життя в ньому. А скільки нерозкритих таємниць зберігає океан! Чи можуть дельфіни говорити? Чому у акул немає природних ворогів? Що ж відбувається в бермудському трикутнику?
Можливо, одну з таємниць відкриє хтось із вас в майбутньому. А поки зробіть свої маленькі відкриття за допомогою книг або Інтернету - підготуйте повідомлення про ті об'єкті або явища в океані, який зацікавили вас на сьогоднішньому уроці.