СВІТОВИЙ ОКЕАН ТА ЙОГО ЧАСТИНИ
Н.М.Шиян ЗОШ №13 м. Коростень Житомирська обл.
Цілі: розглянути складові частини Світового океану: океани, моря, затоки, протоки,острови, півострови, архіпелаг, материк;
продовжувати роботу по формуванню навиків учнів працювати з підручником, атласом, контурною картою; розвивати логічне мислення на прикладі взаємозв’язку географічних оболонок Землі, світового кругообігу води;
виховувати пізнавальний інтерес до дослідників океану, бережливе ставлення до водних об'єктів.
Обладнання: фізична карта півкуль, атласи, контурні карти, музичні записи, презентації.
Тип уроку: комбінований.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
Спитав на днях малюк-сусід
У цівки, що текла із крану:
«Скажи, будь ласка, звідки ти?»
І він почув: «Із океану».
Тоді малюк у ліс пішов,
Росою мінилась поляна.
«Ти звідки?» —він її спитав.
І знов почув: «Із океану».
Дуже дивно, чи не правда?
Виявляється, що завжди,
У росинці, у краплинці,
У дощі і у сльозинці—
Скрізь ми бачимо завжди
Океанський слід води.
IІ. Актуалізація опорних знань учнів
Прийом «Інтелектуальна розминка»
Ш. Мотивація навчальної діяльності
Якщо на карту Землі подивитись
Землі на Землі всього одна третина...
Але дивне питання виникає тоді:
Планета повинна називатися - Вода!
Прийом «Гронування» Термін «океан»
IV. Вивчення нового матеріалу.
«Оkеаnоs» - безмежне море, велика ріка, що обтікає землю. «Аква» (з латинської- вода). Існування Землі, із 4,5-5 млрд років а, океан існує близько 3,8-4,2 млрд роки. При цьому сучасним океанам і морям не більш як 200 млн років. Океан -найбільша складова частина Світового океану, що обмежена материками.. Найбільший з океанів — Тихий, площа 179 млн км2. У цьому океані знаходиться найглибша западина світу - Маріанський жолоб(11022м.).
Цю назву el Pasifik (Тихий)
Дав тобі ім’я Магеллан,
Коли з Іспанії на захід,
Він шлях до Індії шукав.
Три каравели подолали
Цей шлях з п’яти, хто розпочав.
Хоча і з голоду вмирали,
Зате їм шторм не дошкуляв.
Цей океан—найглибший в світі,
І найтепліший також він.
Найбільшу площу має в світі,
По всіх підпунктах рекордсмен.
Розкидана у океані суша:
Коралові і вулканічні острови,
Їм моряки з усього світу
Цікаві імена дали.
Атлантичний океан -91 млн км2, удвічі менший від Тихого. Довжина його з півночі на південь майже така сама, як і Тихого, але він набагато вужчий.
Атлантичний океан.
Так назвали древні греки
В честь Атланта, бо титан
Він підтримував півкулю
Атмосфери на Землі.
Стали краєм для Європи
Геркулесові стовпи.
Христофор Колумб відомий
Каравели спорядив,
Європейцям незнайому
Він Америку відкрив.
Індійський океан- 76 млн км2
І лечу я у мріях крилатих
Крізь тумани минулих віків
У часи каравел і піратів,
У добу визначних відкриттів!
І зміняються курси і румби,
І заносить уяву мою -
Ось я вже особисто з Васко да Гамма
На палубі корабля стою.
Північний Льодовитий океан -15 млн км2, найменший, він у 14 разів менший за Тихий.
Північний холодний океан,
Це - Льодовитий океан.
Скутий морозом велетень -
Крижане поле.
П'ятий океан, який досліджують - Південний. Межі Південного океану на півдні- це береги Антарктиди, на півночі - зона субантарктичного полярного фронту.
Робота зі словником. Материк - велика ділянка суші, яка з усіх або майже з усіх боків омивається водою. Їх шість. Найбільший - Євразія, найменший - Австралія.
В океані розміщені і невеликі ділянки суші - острови. Острів - порівняно невелика ділянка суші, яка з усіх сторін омивається водою. Найбільший острів — Ґренландія — в 3,5 разу більше України.
Великий Бар'єрний риф – найбільше природнє скупчення морських організмів (коралових поліпів) в Тихому океані.
Півострів - частина материка або острова, яка далеко вдається в океан чи море: (Аравійський, Скандинавський).
Архіпелаг- група островів, що лежать на невеликій віддалі один від одного й звичайно об'єднуються в одне ціле. За походженням виділяють : материкові (наприклад, Нова Земля), коралові (Маршалові острови) і вулканічні (Гавайські острови)
Море — це частина океану, яка більш-менш відособлена від нього ділянками суходолу, групами островів або підвищенням дна. Розрізняють моря: середземні - ті, що глибоко вдаються в суходіл і сполучаються з океаном протоками( Чорне, Азовське). Окраїнні моря — трохи вдаються в суходіл і відділяються від океану островами, півостровами і нерівностями дна.(Аравійське, Берингове море).Міжострівні- розміщуються між островами ( Яванське).
Затока — це частина океану, моря, що глибоко вдається в суходіл. (Бенґальську Біскайську, Мексиканську, Ґвінейську.
Протока - вузька частину водного простору, що сполучає два водні басейни і роз’єднує ділянки суходолу.(Мозамбікська, Дрейка, Гібралтарська)
Прийом «Склади мозаїку»
Учитель. Зараз ви отримаєте набір слів із географічних визначень. Вам потрібно розташувати їх правильно. 1група - океанографи; 2 група-землезнавці.
Прийом «Картографічний практикум»
V. Практична робота № 7
Позначення на контурній карті гідрологічних об’єктів
Мета: сформувати вміння знаходити, позначати й підписувати гідрологічні об’єкти на контурній карті.
Увага! Пам’ятайте! Моря, затоки, протоки, течії, острови, півострови підписують друкованими літерами в межах території, яку вони займають, або вздовж паралелі.
1.На контурній карті океанів позначте і підпишіть моря: Чорне, Азовське, Середземне, Червоне, Балтійське; проток: Керченську, Гібралтарську, Магелланову, Дрейка, Берінгову; заток: Біскайську, Бенгальську, Мексиканську, Гвінейську; островів : Великобританію, Гренландію, Мадагаскар, Нову Гвінею; півостровів: Аравійський, Кримський, Індостан, Лабрадор Скандінавський, Сомалі, Маріанська западина.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
Тест Драйв»( 1 бал за правильну відповідь)
3.До басейну якого океану належать Перська, Бенґальська затоки? (Індійського)
4. Чорне та Азовські моря відносяться до якого океану? (Атлантичного)
5.Яка западина найглибша? ( Маріанська)
6.Найдовша протока? (Мозамбікська)
7. Який острів є найбільшим за площею в світі? (Гренландія)
8. Яка затока є найбільшою за площею й об’ємом води?(Бенгальська)
9. Яка протока сполучає Тихий океан з Північним Льодовитим?(Берінгова)
10. Який півострів є найбільшим за площею в світі?( Аравійський)
VІІ. Підсумок уроку
Рефлексія
Мені було цікаво
Я дізнався про нове
Мені було складно
Власний варіант
VІІІ. Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника 44, вивчити терміни, знаходити об'єкти на «німій карті».
Підготувати презентації «Візитна картка Світового океану», дослідник глибин океану Жак Ів Кусто.