Океан - відомий та невідомий, саме цій темі присвячений цей урок. В конспекті багато уваги приділяється роботі учнів з картою, з метою кращого опанування дітьми номенклатури карти.
Урок. «Світовий океан та його частини».
Мета: формувати поняття «Світовий океан», ознайомити з його складовими,
розвивати первинні практичні навички визначати географічне положення
океанів та його складових, визначати глибини за шкалою, виховувати
пізнавальний інтерес.
Океан, мой древний прародитель
Ты хранишь тысячелетний сон,
Светлый сумрак, жизнедатель,
Мститель,
Водный, вглубь ушедший небосклон
Тихий, бурный, нежный, стройно-важный,
Ты как жизнь, и правда, и обман
Дай мне быть твоей пылинкой влажной.
Каплей в вечном…
Вечность! Океан!
К. Бальмонт.
Хід уроку.
Прийом «Географічний крос».
Прийом «Творча лабораторія».
А) Цікаві факти про океан.
Б) Учні ставлять запитання, підготовлені вдома. Якщо в класі не можуть відповісти на запитання, то автори пропонують свої варіанти відповіді.
Прийом «Практична теорія».
Ми всі з вами є мешканцями планети Земля, найунікальнішого об’єкту Всесвіту.
На уроках з природознавства ми вже знайомились з гіпотезами виникнення самої Землі, появи материків і океанів. Відгуки багатьох теорій можна почути в міфах різних народів. Те, що відрізняє третю планету від Сонця від інших планет сонячної системи –це наявність ВОДИ. Змінювалась площа, яку займала вода на планеті: від «глобального» океану Тетіс, до 71% площі поверхні 4 океанів, які сьогодні складають разом великий «Світовий океан»; але саме вода, яка після Сонця, є основою життя є предметом нашого сьогодні уроку. Здійснимо подорож Світовим океаном, ознайомимося з його частинами та з’ясуємо особливості ділянок суходолу в океані, які також ми будемо вважати частинами Світового океану.
Прийом «Картографічний практикум».
Прийом « Словникова робота».
зовнішніми.
Прийом «Картографічний практикум».
Океан |
Затоки |
Атлантичний |
Одеська, Біскайська, Мексиканська,… |
Індійський |
Велика Австралійська,… |
Тихий |
… |
Робимо висновок. Світовий океан становить основну частину гідросфери. Частинами Світового океану є океани, моря, затоки, протоки. До номенклатури Світового океану належать також материки, острови, півострови. Крім того в океанах визначають течії, улоговини.
Острови – порівняно невеликі ділянки суходолу, з усіх боків оточені водою, які відрізняються за походженням: материкові, вулканічні, коралові.
Материкові- це частини материка, які відокремилися внаслідок руху земної кори. Материковими є найбільші острови, а саме: Гренландія, Мадагаскар, Великобританія,…
Це діючи, або згаслі вулкани, які утворилися під час виверження вулканів на дні морів та океанів – Гавайські, Курильські, Японські,…
Коралові острови складені вапняковими скелетами коралових поліпів –
Дрібних тварин, які живуть у тропічних водах. Найбільша коралова споруда у світі – Великий Бар’єрний риф біля східних берегів Австралії.
Робимо висновок. У Світовому океані розташовані материки, острови та півострови.
Складання схеми ключових понять до Світового океану.
Моря Затоки Протоки
Світовий океан ?
материки
Острови Півострови
Шкала глибин
Робимо висновок. При роботі з картою середні глибини океанів та їхні
складові визначають за шкалою глибин, максимальні – за числовими позначеннями.
Гра « Подорож Світовим океаном» ( робота в групах і парах).
Кожна група виписує «номенклатуру» одного з океанів (затоки, моря, півострови, протоки, острови). Всім командам дається на виконання 3 хвилини.
Кожна команда вибирає по 2 учні, один з яких буде називати географічний об'єкт, а інший – показувати по карті. Якщо в одній парі хтось не знає - команда виходить з гри. Які останні учні покажуть і назовуть об'єкти на карті – та команда - переможець.
Вчитель викликає 6-7 учнів, які обговорюють результати роботи, розповідають про свої досягнення за урок.