Основна мета уроку - повторити, узагальнити і перевірити знання учнів по темі "Атмосфера". Даний урок розроблений у формі урок-гра. Для цього використовуються конкурси: "Бліц-турнір", "Обери тему", "Листи від школярів", "Розумники" та інші.
Мета: повторити, узагальнити та перевірити знання отримані під час вивчення теми «Атмосфера»; вдосконалити практичні уміння та навички, виховання самостійності та відповідальності.
Тип уроку: перевірка та оцінювання знань і навичок.
Форма проведення: урок-гра.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні на уроці ми з вами завершуємо вивчення теми «Атмосфера». І зараз у нас остання детальна зустріч з цією оболонкою Землі. Хто з вас краще зрозумів чому існує життя на Землі? Чому саме Земля, єдина з планет Сонячної системи, має таке розмаїття рослин і тварин? Чому існує людство? Як ви навчилися вести спостереження за погодою та зрозуміли причини змін пір року. Для того, щоб з’ясувати це ми пограємо у гру «Географічний всюдихід у обіймах атмосфери Землі».
Повідомлення правил гри.
1. За відповіді учні отримують оцінки - бали.
2. Якщо команда не впоралася із завданням, то їй на допомогу приходять інші учні.
3. За правильні відповіді отримують додаткові бали.
4. Бали отримує та команда, представник якої відповідав.
5. Команда, що набрала більше балів, стає переможницею.
6. За порушення порядку на уроці (вигук, шум) з команди будуть зніматися бали.
7. Журі (учні 9 класу) оцінять роботу команд і кожного учня, визначать знавця..
Конкурс 1.
«Бліц-турнір»
Для початку пропоную бліц-турнір. Кожній групі буде задано по три питання, причому відповідати необхідно без попереднього обговорення.
1. Атмосфера - це ... (повітряна оболонка Землі, яка обертається разом з нею під дією сили тяжіння. Це верхня і найменш щільна з усіх оболонок земної кулі).
2. Хмари - це ... (скупчення повислих в атмосфері дрібних крапель води або кристалів льоду).
3. Перехід води (або іншої речовини) з рідкого або твердого стану в газоподібний називається - ... (випаровування).
4. Клімат-це ... (багаторічний режим погоди в даному місці).
5. Рух повітря в горизонтальному напрямку - це ... (вітер)
6. Головна причина утворення вітру - ... (різниця атмосферного тиску).
Ми згадали ключові поняття теми «Атмосфера», знання яких необхідно при виконанні наступних завдань.
Хмарка
Мимо хмарка пропливала,
Діти хмарку запитали:
«Де ти, хмарко, побувала?
Що ти людям роздавала?»
Хмарка дітям відказала:
«Де я тільки не бувала,
Що я людям не давала!»
«У Мадриді дощ мій бризнув,
Намочив комусь білизну.
Лісабон туман накрив,
Все на вулиці закрив.
Білий сніг на Осло випав,
В місті все кругом засипав.
На Варшаву впали роси,
У Стокгольмі град посипав,
Десь на вікнах шибки вибив.
У Берліні іній впав,
Діамантом заблищав.
Лондон паморозь покрила,
Все кругом заворожила,
Ніби казка, місто стало,
Поки все те не розтало».
Конкурс 2
«Обери тему».
Учитель. Кожна тема містить по 5 питань, гравці відповідають по черзі на питання обраної теми. Відповідь на перше запитання оцінюють 1 балом, на друге – 2 і так до 5 балів. Якщо відповідь правильна, гравець отримує стільки балів, скільки вартувало запитання.
Будова атмосфери
Температура
Тиск
Вітер
Вологість
Хмарність
6. Про які хмари йдеться? «В засніженому лісі по світлу стало зрозуміло, що сонце змагається з сірими непрозорими хмарами" (шаруваті)
Опади
3. Які опади конденсуються безпосередньо з повітря? (роса, туман, іній)
Погода
Клімат
Конкурс 3
«Листи від школярів»
Учитель. Старші ваші друзі, дізнавшись про наш з вами підсумковий урок по темі «Атмосфера», вирішили написати вам листи із запитаннями, щоб ми на них відповіли.
Лист 1. Які наслідки спричинило б за собою раптове зникнення атмосфери на Землі? Як ви розумієте фразу «Атмосфера потребує допомоги!»?
Лист 2. Два хлопчика влітку відпочивали на березі великого озера. Одного разу вони вирішили з'їздити на невеликий острівець в центрі озера. Поки збиралися, пройшла половина дня. Нарешті вони підняли вітрило і вирушили в дорогу. Але вітрилом скористатися не вдалося - довелося йти на веслах, т. к. весь час дув зустрічний вітер. Товариші подумали, що на зворотному шляху вітер буде попутним. Однак і при поверненні знову був зустрічний вітер. "Чому нам так не щастить," - горювали друзі. Дійсно, ЧОМУ? І в який час доби поверталися хлопці додому? Як називаються ці "вперті" вітри, що дмуть за розкладом? Яка причина їх виникнення?
Конкурс 4
«Заморочки»
Команди дістають з подарункового пакета «Kinder» по три картки із запитаннями кожній команді. Серед них є три щасливі картки. Вони блакитного кольору, за правилами відповідь на них оцінюється в три бали, а не 1.
(Кількість водяної пари в грамах, яка міститься в1 куб. м повітря. В г/куб. м).
Конкурс 5
«Розумники»
За 1 хвилину команди повинні записати якомога більше приладів, які можна використати при спостереженні за атмосферою та процесами, що в ній відбуваються.
Конкурс 6
«Підказка»
Кожній команді необхідно відгадати по 10 картинок із зображеннями до теми «Атмосфера» (наприклад: схеми утворення вітрів та атмосферних фронтів; фото хмар, пір року, джерел забруднення атмосфери і т.п.). За кожну відгадану відповідь – 1 бал. (перегляд презентації)
Конкурс 7
«Оратор» (конкурс капітанів)
Капітанам задається одне й теж питання. На обмірковування дається 1 хвилина. Щоб висловити свою думку ще по 1 хвилині кожному.
Питання: які заходи, на твою думку, можуть зменшити кількість викидів шкідливих речовин в атмосферу?
Перегляд відео «Екологічні проблеми»
Конкурс 8
«Відгадай загадку»
Командам по черзі відгадуються загадки по темі. За кожну правильну відповідь – 1 бал.
ІІІ. Підведення підсумків.
Підраховуємо кількість балів у кожній команді. В цей час учні оцінюють себе, як вони працювали в групі.
Урок-гра
на тему:
«Географічний всюдихід в обіймах атмосфери Землі».
Підготувала:
вчитель географії
Іванковецької ЗОШ
І-ІІ ступенів
Гаврилюк О.С.
2016-2017 н.р.