Урок "Географічний всюдихід в обіймах атмосфери Землі"

Про матеріал

Основна мета уроку - повторити, узагальнити і перевірити знання учнів по темі "Атмосфера". Даний урок розроблений у формі урок-гра. Для цього використовуються конкурси: "Бліц-турнір", "Обери тему", "Листи від школярів", "Розумники" та інші.

Перегляд файлу

Мета: повторити, узагальнити та перевірити знання отримані під час вивчення теми «Атмосфера»; вдосконалити практичні уміння та навички, виховання самостійності та відповідальності.

Тип уроку: перевірка та оцінювання знань і навичок.

Форма проведення: урок-гра.

Хід уроку

І. Організаційний етап

  •  Створення позитивного настрою на урок.
  • Представлення команд.
  • Посадка учнів по командам.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

                Сьогодні на уроці ми з вами завершуємо вивчення теми «Атмосфера». І зараз у нас остання детальна зустріч з цією оболонкою Землі. Хто з вас краще зрозумів чому існує життя на Землі? Чому саме Земля, єдина з планет Сонячної системи, має таке розмаїття рослин і тварин? Чому існує людство? Як ви навчилися вести спостереження за погодою та зрозуміли причини змін пір року. Для того, щоб з’ясувати це ми пограємо у гру «Географічний всюдихід у обіймах атмосфери Землі».

Повідомлення правил гри.

1. За відповіді учні отримують оцінки - бали.

2. Якщо команда не впоралася із завданням, то їй на допомогу приходять інші учні.

3. За правильні відповіді отримують додаткові бали.

4. Бали отримує та команда, представник якої відповідав.

5. Команда, що набрала більше балів, стає переможницею.

6. За порушення порядку на уроці (вигук, шум) з команди будуть зніматися бали.

7. Журі (учні 9 класу) оцінять роботу команд і кожного учня, визначать знавця..

Конкурс 1.

«Бліц-турнір»

Для початку пропоную бліц-турнір. Кожній групі буде задано по три  питання, причому відповідати необхідно без попереднього обговорення.

1. Атмосфера - це ... (повітряна оболонка Землі, яка обертається разом з нею під дією сили тяжіння. Це верхня і найменш щільна з усіх оболонок земної кулі).

2. Хмари - це ... (скупчення повислих в атмосфері дрібних крапель води або кристалів льоду).

3. Перехід води (або іншої речовини) з рідкого або твердого стану в газоподібний називається - ... (випаровування).

4. Клімат-це ... (багаторічний режим погоди в даному місці).

5. Рух повітря в горизонтальному напрямку - це ... (вітер)

6. Головна причина утворення вітру - ... (різниця атмосферного тиску).

Ми згадали ключові поняття теми «Атмосфера», знання яких необхідно при виконанні наступних завдань.

  • Для того щоб пригадати які бувають опади, пропоную послухати вірш і пригадати які бувають види опадів.

Хмарка

Мимо хмарка пропливала,

Діти хмарку запитали:

«Де ти, хмарко, побувала?

Що ти людям роздавала?»

Хмарка  дітям  відказала:

«Де я тільки не бувала,

Що я людям не давала!»

«У Мадриді дощ мій бризнув,

Намочив комусь білизну.

Лісабон туман накрив,

Все на вулиці закрив.

Білий сніг на Осло випав,

В місті все кругом засипав.

На Варшаву впали роси,

У Стокгольмі град посипав,

Десь на вікнах шибки вибив.

У Берліні іній впав,

Діамантом заблищав.

Лондон паморозь покрила,

Все кругом заворожила,

Ніби казка, місто стало,

Поки все те не розтало».

Конкурс 2

 «Обери тему».

Учитель. Кожна тема містить по 5 питань, гравці відповідають по черзі на питання обраної теми. Відповідь на перше запитання оцінюють 1 балом, на друге – 2 і так до 5 балів. Якщо відповідь правильна, гравець отримує стільки балів, скільки вартувало запитання.

Будова атмосфери

  1. Нижній шар атмосфери називають …(тропосфера)
  2. Озоновий шар розміщений в…(стратосфері)
  3. Куди ступиш – всюди маєш, хоч не бачиш, а вживаєш. (повітря)
  4. 3 яких шарів складається атмосфера? (тропосфера, стратосфера, верхні шари атмосфери)
  5. Яка основна функція озонового шару? (захищає живі організми від ультрафіолетового випромінювання).

Температура

  1. Яким приладом вимірюється температура повітря? (термометр)
  2. Від чого залежить температура повітря? (від кута падіння сонячних променів)
  3. Як змінюється температура з висотою? (знижується, на 1 км – 6 С)
  4. Як обчислити середньодобову температуру? (додати всі показники і поділити на їх кількість)
  5. Поясніть як нагрівається повітря? (від земної поверхні)

Тиск

  1. Прилад для вимірювання тиску (барометр)
  2. Лінії, які з’єднують точки з однаковим тиском, називаються (ізобари)
  3. Чому дорівнює нормальний атмосферний тиск на рівні моря? (760 мм. рт. ст.)
  4. Як змінюється тиск з висотою? (знижується, на 100 м. - 10 мм. рт. ст.)
  5. Від чого залежить атмосферний тиск? (від температури, вище t - нижче тиск і навпаки)

Вітер

  1.   Прилад, яким визначають напрямок вітру? (флюгер)
  2.   Дайте визначення поняття „вітер" (горизонтальний рух повітря з області високого тиску в область низького тиску)
  3.   Назвіть постійні вітри (західні, пасати)
  4.   Що таке бриз (вітри на берегах морів, великих озер і річок,  мають добову періодичність: вдень вони дмуть з водної поверхні на суходіл, вночі — навпаки.)
  5.   Роза вітрів – це…(діаграма, яка показує повторюваність вітрів різних напрямків в даній місцевості (за місяць, сезон чи рік)

Вологість

  1.   Прилад для визначення вологості повітря (гігрометр)
  2. Що таке випаровування?(перехід води з рідкого стану в газоподібний)
  3.   Що таке абсолютна вологість?(кількість водяної пари в 1м. куб)
  4.   Відносна вологість – це..(відношення кількості водяної пари, яка міститься у повітрі, до тієї її кількості, що може міститися в ньому за даної температури)
  5. Основні форми хмар – це… (перисті, купчасті, шаруваті)

Хмарність

  1. Які хмари утворюються на висоті 2 км? (шаруваті хмари)
  2. Ступінь покриття неба хмарами називають…(хмарністю)
  3. Туман – це…? (атмосферне явище, що полягає у скупченні продуктів конденсації водяної пари (дрібних капель води, кристалів льоду або їхньої суміші), застиглих у повітрі безпосередньо над земною поверхнею, у приземному шарі атмосфери)
  4. Що таке хмари?  (це скупчення краплинок води)

6. Про які хмари йдеться? «В засніженому лісі по світлу стало зрозуміло, що сонце змагається з сірими непрозорими хмарами" (шаруваті)

Опади

  1.   Прилад яким вимірюється кількість опадів (опадомір)
  2.   Що такс атмосферні опади? (це вода в рідкому або твердому стані)

3. Які опади конденсуються безпосередньо з повітря? (роса, туман, іній)

  1. Де на землі випадає найбільша кількість опадів? (Індія (Гімалаї) Черрапунджа)
  2. Перерахуйте опади які ви знаєте…(сніг, град, роса, дощ, паморозь та інші…)

 

Погода

  1. Погода – це…? (стан нижнього шару атмосфери в даній місцевості в даний час)
  2. Перерахуйте елементи погоди (температура, сила та напрямок вітру,тиск, опади, хмарність, вологість)
  3. Що визначає погоду на планеті Земля? (циклони та антициклони)
  4. Яка наука займається вивченням погоди та складанням прогнозів? (Метеорологія)
  5. Типи погоди (морозна, без морозна, ясна, хмарна, перемінно - ясна)

Клімат

  1. Що таке клімат? (багаторічний режим погоди, характерний для певної місцевост)
  2. Яка наука займається вивченням клімату? (кліматологія)
  3. Назвіть основні кліматичні пояси (екваторіальний, тропічний, помірний, арктичний)
  4. Які кліматотвірні чинники впливають на клімат? (повітряні маси, кількість сонячної енергії, підстильна поверхня)
  5. Який кліматичний пояс має чітко виражені чотири пори року? (помірний)

Конкурс 3

«Листи від школярів»

Учитель. Старші ваші друзі, дізнавшись про наш з вами підсумковий урок по темі «Атмосфера», вирішили написати вам листи із запитаннями, щоб ми на них відповіли.

 

Лист 1. Які наслідки спричинило б за собою раптове зникнення атмосфери на Землі? Як ви розумієте фразу «Атмосфера потребує допомоги!»?

 

Лист 2. Два хлопчика влітку відпочивали на березі великого озера. Одного разу вони вирішили з'їздити на невеликий острівець в центрі озера. Поки збиралися, пройшла половина дня. Нарешті вони підняли вітрило і вирушили в дорогу. Але вітрилом скористатися не вдалося - довелося йти на веслах, т. к. весь час дув зустрічний вітер. Товариші подумали, що на зворотному шляху вітер буде попутним. Однак і при поверненні знову був зустрічний вітер. "Чому нам так не щастить," - горювали друзі. Дійсно, ЧОМУ? І в який час доби поверталися хлопці додому? Як називаються ці "вперті" вітри, що дмуть за розкладом? Яка причина їх виникнення?

Конкурс 4

«Заморочки»

Команди дістають з  подарункового пакета «Kinder» по три картки із запитаннями кожній команді. Серед них є три щасливі картки. Вони блакитного кольору, за правилами відповідь на них оцінюється в три бали, а не 1.

  1. Атмосферне повітря – складна суміш газів. А які гази є основними серед них? ( Азот, кисень).
  2. Що таке амплітуда коливаня температури? (Різниця між найвищою та найнижчою температурами повітря на якомусь проміжку часу).
  3. Що таке абсолютна вологість повітря? В яких  одиницях вимірюють?

(Кількість водяної пари в грамах,  яка міститься в1 куб. м повітря. В г/куб. м).

  1. Що таке хмарність ? Як її визначають? ( Хмарність – ступінь вкриття небосхилу хмарами, вимірюється в балах від 0 до 10).
  2. Дайте визначення поняття «клімат». (Багаторічний режим погоди, властивий для певної території).
  3. Пояснити: чому на Землі існує зміна пір року? (Результат обертання Землі навколо Сонця та нахилу земної осі до площини під кутом 66 град.).

Конкурс 5

«Розумники»

                 За 1 хвилину команди повинні записати якомога більше приладів, які можна використати при спостереженні за атмосферою та процесами, що в ній відбуваються.

Конкурс 6

«Підказка»

                Кожній команді  необхідно відгадати по 10 картинок із зображеннями до теми «Атмосфера» (наприклад: схеми утворення вітрів та атмосферних фронтів; фото хмар, пір року, джерел забруднення атмосфери і т.п.). За кожну відгадану відповідь – 1 бал. (перегляд презентації)

Конкурс 7

«Оратор» (конкурс капітанів)

                     Капітанам  задається одне й теж питання. На обмірковування дається 1 хвилина. Щоб висловити свою думку ще по 1 хвилині кожному.

                Питання: які заходи, на твою думку, можуть зменшити кількість викидів шкідливих речовин в атмосферу?

Перегляд відео «Екологічні проблеми»

Конкурс 8

«Відгадай загадку»

                    Командам по черзі відгадуються загадки по темі. За кожну правильну відповідь – 1 бал.

ІІІ. Підведення підсумків.

Підраховуємо кількість балів у кожній команді. В цей час учні оцінюють себе, як вони працювали в групі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок-гра

на тему:

 

«Географічний всюдихід в обіймах атмосфери Землі».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                 Підготувала:

                                                                                         вчитель географії

                                                                                        Іванковецької ЗОШ

                                                                                           І-ІІ ступенів

                                                                                          Гаврилюк О.С.

                                                                                                        2016-2017 н.р.

 

doc
Додано
11 липня 2018
Переглядів
1114
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку