Розробка уроку з даної теми передбачає формування поняття «Світовий океан» та ознайомлення з його складовими; поглиблення та систематизація знань про материки й острови; розвиток первинних практичних навичок визначати географічне положення океанів та його складових
Тема. СВІТОВИЙ ОКЕАН ТА ЙОГО ЧАСТИНИ
Обладнання: атласи, підручники, настінна карта півкуль, контурні карти, папір, маркери.
Опорні поняття: гідросфера, світовий кругообіг води, океан, материк.
Базові поняття: Світовий океан, море, протока, затока, острів, півострів.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і вмінь
1. «Конкурс творчих питань»
Учні, ставлять запитання, підготовлені вдома. Якщо в класі не можуть відповісти на запитання, то їх автори пропонують свої варіанти відповіді.
2. Прийом «Інтелектуальна розминка» — «Світлофор»
• Що таке світовий кругообіг води? Назвіть причину та наслідки світового кругообігу води.
• З яких частин складається гідросфера?
• Які океани ви знаєте?
• Як води суші пов’язані зі Світовим океаном?
• Яка частина площі поверхні Землі припадає на Світовий океан?
Прийом «Вірю — не вірю»
• Чи вірите ви в те, що між гідросферою та атмосферою існує взаємозв’язок?
• Чи вірите ви в те, що основна частина вод гідросфери зосереджена у водах суші?
• Чи вірите ви в те, що саме завдяки кругообігу вода на суші не зникає?
• Чи вірите ви в те, що на Землі можливі проблеми в забезпеченні людей прісною водою?
• Чи вірите ви в те, що люди не можуть вплинути на якість прісних вод на Землі?
IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Прийом «Практичність теорії»
Ви вже знаєте про те, що на Землі існував один материк — Панґея, з усіх боків оточений єдиним океаном. Рухи літосферних плит розділили цей величезний материк на шість частин, які, у свою чергу, поділили єдиний океан на чотири складові. Однак, незважаючи на такі серйозні зміни в обрисах суші та води, океан зберіг свою цілісність. Із будь-якої його точки можна потрапити до будь-якої іншої, не перетинаючи суходолу. Не вірите? Спробуйте! Давайте здійснимо подорож Світовим океаном, познайомимося з його частинами та з’ясуємо особливості ділянок суходолу в океані.
IV. Вивчення нового матеріалу
Розгорнутий план етапу
а) Підготовка до подорожі. Складання плану характеристики географічного положення океану:
• назва океану, історія її виникнення;
• в яких півкулях розташований;
• береги яких материків омиває;
• якими протоками з’єднується з іншими океанами;
• великі моря, затоки, острови, півострови;
• середні та максимальні глибини.
б) Здійснення подорожі. (Робота в групах)
Працюють чотири групи, кожна з яких виконує три види завдань: на аркуші паперу складає характеристику океану за планом, на контурній карті позначає географічну номенклатуру певного океану.
в) Виступи груп.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Прийом «П’ять речень» (продовження роботи в групах)
Завдання. За допомогою п’яти речень сформулюйте головне про один із океанів.
VI. Підсумок уроку
Прийом «Прес-конференція» (обговорення результатів роботи)
VII. Домашнє завдання
• Виписати визначення в зошити.
• Скласти «шпаргалку» до пункту «Суша в океані».
• Скласти кросворд за вивченою номенклатурою.
• Позначити на контурній карті океани, великі моря, затоки, протоки.
• Найбільший з океанів — Тихий. Він один займає майже стільки ж площі на Землі, скільки всі інші океани разом. На його акваторії (180 млн км2) досить вільно розмістилися б усі материки, причому залишилося б місце ще й для другої Африки.
• Рекордсменом за площею серед морів є Коралове море, що омиває північно-східні береги Австралії. Його площа — 4,5 млн км2. Найменше море — Мармурове, затиснуте між Балканським та Малоазіатським півостровами. Це справжнє «кишенькове» море. Його площа — 11,5 тис. км2. Воно може понад 55 разів укластися на території нашої держави. Азовське море серед усіх морів найглибше врізується в материк Євразію. Воно наймілкіше серед морів нашої планети. Середня глибина його — лише 7,5 м, а найбільша не перевищує 14 м.
• Атлантика була єдиним реальним океаном, відомим жителям Європи в античні часи. В уявленні стародавніх греків, океан оточував землю з усіх боків. Грецькі мудреці вважали, що з океану сходять і в нього опускаються всі світила — Сонце, Місяць, зірки (крім сузір’я Великої Ведмедиці, що ніколи не торкається води). Весь обшир океану, звичайно, ніхто з греків бачити не міг, але коли їхні кораблі, рухаючись на захід, виходили із Середземного моря, безкрая гладінь, з’єднана на обрії з небом, відкривалась поглядам вражених моряків. Згідно з грецькою міфологією, там, на крайньому заході, жив титан Атлант, який тримав на своїх плечах небесне склепіння. За ім’ям цього титана і весь водний простір на захід від Європи почали називати Атлантичним океаном.