Я розробила план-конспект до цього уроку з метою формувати в учнів знання про Світовий океан як найбільшу частину гідросфери, ознайомити їх зі складовими частинами океану, продовжити формувати вміння і навички роботи з картами атласу, розвивати увагу і вміння розв'язувати навчальні завдання в групах.
Тема уроку: Світовий океан та його частини: океани, моря, затоки, протоки. Острови в океані
Мета: сформувати в учнів знання про Світовий океан як найбільшу частину гідросфери; ознайомити їх зі складовими частинами океану; продовжити формувати вміння і навички роботи з картами атласу; розвивати увагу і вміння розв’язувати навчальні завдання в групах.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: атлас, підручник «Географія» 6 клас, карта півкуль, папір, маркери, виготовлені з картону «світлофори», ілюстрації «Сила океану», «Живі організми в океані», «Мінеральні ресурси в океані», діаграма «Співвідношення складників гідросфери», схема «Складові Світового океану», таблиця «Види островів», відеосюжет «Світовий океан», вірш Тамари Коломієць «Океан», вислів Екзюпері про воду.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь
Літературно-географічна розминка. (Під звуки шуму хвиль океану вчитель читає поезію Тамари Коломієць, потім учні дають відповіді на питання).
Океан
Це ж скільки треба,
Щоб його перепливти!
А кругом вода та небо,
І землі не стрінеш ти.
Обмива він дні і ночі
Береги материків,
І заклично світять очі
Прибережних маяків.
В шторми гонить хвиль отари,
Перекрутить все довкіл,
Позбира грозові хмари
І пошле на суходіл.
З них дощу земля нап’ється,
І дерева, і зело.
З них наповниться, заб’ється
З-під коріння джерело.
Так, те саме, від якого
Починалась путь сюди,
Дивовижне вічне коло
Є в цілющої воді.
І нема йому початку,
І нема йому кінця.
В нім, немов найменша цятка,
Б’ється серце джерельця.
Запитання:
Інтелектуальна гра «Світлофор». (Учитель зачитує твердження з вивченого матеріалу, учні підносять для відповіді замість руки вирізаний з картону «світлофор»: зелений, якщо твердження правильне, та червоний, якщо твердження неправильне).
ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності
«Вода! Ти не просто необхідна для життя, ти і є саме життя. Ти – найбільше багатство на світі…»
Антуан де Сент-Екзюпері
Так, саме вода є колискою життя на нашій планеті, а Землю правильніше було б назвати планетою Океан, бо саме Світовий океан займає переважну частину земної поверхні.
Тривалий час люди дуже мало знали про океан, вони боялися відпливати далеко від берега. З океаном було пов’язано багато повір’їв, що викликали тремтіння і страх. Наприклад, аж до початку епохи Великих географічних відкриттів моряки не наважувалися перетнути екватор. Коли кораблі наближалися до цього місця, команда вимагала повернути назад. Вони вважали, що у районі екватора вода кипить і саме в цьому місці білі люди стають темношкірими. На одній давній арабській карті поблизу екватора була зображена рука диявола, що піднімається з води.
Сьогодні у нас на уроці відбудеться перше знайомство з Океаном. Ми здійснимо подорож Світовим океаном, ознайомимось з його частинами та з’ясуємо особливості ділянок суходолу в ньому.
IV. Вивчення нового матеріалу
Учитель. Поняття «Світовий океан» з’явилося приблизно 100 років тому. Його ввів академік Шокальський. Слово «океан» прийшло до нас від давніх греків.
Запитання. Як ви думаєте, що означає слово «океан»?
Воно походить від імені божества міфічної річки Океан, яка, за уявленнями єгиптян, омивала плоский диск суходолу.
Світовий океан – скарбниця різноманітних ресурсів, колиска краси, гармонії. Він завжди і приваблював, і лякав мореплавців своєю силою та таємничістю. Який же ти, Океан? (Вчитель демонструє ілюстрації «Живі організми в океані», «Сила океану», «Мінеральні ресурси в океані»).
Перегляд відеосюжету «Світовий океан».
Оскільки всі океани Землі – Тихий, Атлантичний, Індійський, Північний Льодовитий – сполучені між собою, вони становлять Світовий океан. Останніми роками країни, які проводять дослідження в Антарктиці, виділяють п’ятий океан – Південний. Про нього згадується в багатьох виданнях, документах, міжнародних програмах, проектах. Межі Південного океану на півдні – береги Антарктиди, на півночі – зона субантарктичного полярного фронту. (Учні знаходять в атласах всі океани).
Важливою складовою частиною Світового океану є моря. (Учні записують визначення в робочий зошит). Море – це частина океану, що відрізняється від нього властивостями води (температурою, солоністю), течіями, організмами, які живуть в ньому.
Найбільші моря
Назва |
До якого океану належить |
Площа, тис. км |
Найбільша глибина, м |
Середня глибина, м |
Філіппінське |
Тихий |
5726 |
10 265 |
4 108 |
Аравійське |
Індійський |
4 832 |
5 803 |
3000 |
Коралове |
Тихий |
4 068 |
9 174 |
2 470 |
Південнокитайське |
Тихий |
3 537 |
5 560 |
1 024 |
Тасманове |
Тихий |
3 336 |
6 015 |
3 285 |
Фіджі |
Тихий |
3 177 |
7 633 |
2 740 |
Уедела |
Атлантичний |
2 910 |
6 820 |
2 880 |
Карибське |
Атлантичний |
2 777 |
7 090 |
2 430 |
Середземне |
Атлантичний |
2 505 |
5 121 |
1 440 |
Берингове |
Тихий |
2 315 |
5 500 |
1 640 |
Розрізняють моря внутрішні – ті, що глибоко вдаються в суходіл і сполучаються з океаном протоками. Наприклад, Чорне, Азовське, Червоне. Окраїнні моря – трохи вдаються в суходіл і відділяються від океану островами, півостровами і нерівностями дна. Наприклад, Берингове. (Учні знаходять в атласах моря).
Затока – частина моря, океану, що глибоко вдається в суходіл. Наприклад, Біскайська, Гвінейська.
Протока – вузька смуга води, що розділяє ділянки суходолу і сполучає суміжні водні басейни. Наприклад, Магелланова, Берингова. (Учні знаходять в атласах затоки і протоки. Вчитель демонструє схему «Складові Світового океану»).
Світовий океан
Океани
(Тихий, Атлантичний, Індійський, Північний Льодовитий)
Затоки Моря Протоки
Внутрішні Окраїнні
Вчитель. Проведімо гру «Юний дослідник». Кожна група, користуючись атласом і підручником, має дослідити один з океанів Землі. Дані досліджень записати маркером на папері і продемонструвати класу.
Групи представляють результати досліджень за таким планом:
Завдання. Кожна група мала випереджальне завдання. Користуючись довідковою літературою, потрібно було відшукати «цікавинки» про «свій» океан. (Учні розповідають про знайдену інформацію).
Учитель. Серед вод Світового океану розміщуються острови. Острови – це порівняно невеликі ділянки суходолу, з усіх боків оточені водою. Скупчення островів називають архіпелагом.
За походженням острови поділяють на материкові, вулканічні, коралові та підвид коралових – атоли.
Завдання. У групах дослідити один з видів островів і заповнити таблицю.
Види островів |
Утворення |
Приклади |
Материкові |
|
|
Вулканічні |
|
|
Коралові |
|
|
Атоли |
|
|
Прийом «Поміркуй»
Поміркуйте, де розташовується протока, яка з’єднує два моря, два океани,
розділяє дві частини світу, два півострови і дві найбільші держави світу?
V. Закріплення нових знань і вмінь
Гра «Мозаїка». (Учні дають відповіді на запитання і записують в порожню схему правильні відповіді). Завдання.
Кросворд
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
Р |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
О |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
З |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
У |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
М |
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
Н |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
И |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
К |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
И |
|
|
|
|
|
|
|
VI. Підведення підсумків уроку
Прийом “Ланцюжок”: учні ланцюжком, по черзі називають по одному гідрологічному об’єкту, терміну чи поняттю, яке вони засвоїли на сьогоднішньому уроці. Наприклад: “острів, архіпелаг, протока Дрейка, море, Бенгальська затока , океан і т.д”.
VIІ. Домашнє завдання
- Опрацювати параграф 41 у підручнику.
- Дати відповіді на питання на стор. 166 у підручнику.
- Підготуватися до самостійної роботи у вигляді гри «Світлофор».
Додаток
Частини гідросфери |
Об'єм води, тис. км3 |
% від загального об'єму |
1370323 |
93,96 |
|
60000 |
4,12 |
|
Зокрема зони активного водообміну |
4000 |
0,27 |
24000 |
1,65 |
|
Озера |
2801 |
0,019 |
Ґрунтова волога |
852 |
0,006 |
Пари атмосфери |
14 |
0,001 |
Річкові води |
1,2 |
0,0001 |
Всього |
1454193 |
100 |