6 клас
Урок №
Тема. Світовий океан та його частини: океани, моря, затоки, протоки. Шкала глибин, визначення глибин океанів і морів. Острови в океані.
Практична робота № 6 (початок). Позначення на контурній карті морів, проток, заток, островів; річок, озер, водоспадів.
Мета: сформувати в учнів знання про Світовий океан і його частини; розвивати пізнавальну активність; забезпечити розвиток логічного та просторового мислення; вміння працювати з фізичними, контурними картами; виховувати любов до природи.
Типи уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: карта півкуль, атласи, контурні карти, підручники, глобус.
ХІД УРОКУ
Епіграф уроку. «Вода! Ти не просто необхідна для життя, ти і є саме життя». Антуан де Сент-Екзюпері
I. Організаційний момент
Привітання.
II. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок
Вправа «Асоціація». Запишіть асоціації зі словом «вода», які виникають у вас.
III. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності
Вода - найдивовижніший мінерал на Землі. Дивовижний, тому що вона створює умови для розвитку і росту різноманітних форм життя. Водні маси впливають на клімат континентів.
Вправа «Мозковий штурм».
Чому без води загине все живе на планеті?
Яке значення має вода?
Отже на сьогоднішньому уроці ми почнемо розкривати таємниці Світового океану. Тема нашого уроку «Світовий океан та його частини», ми з вами з’ясуємо поняття Світовий океан та його складові частини: моря, затоки, протоки, острови, півострови.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. 3 яких частин складається Світовий океан.
Вправа «Робота з картою». Розгляньте карту півкуль, визначте, що входить до складу водної оболонки. Назвіть частини гідросфери.
Розповідь учителя.
Слово «океан» прийшло до нас з давньогрецьких міфів. Так називали бога однойменної великої ріки, яка омиває увесь земний світ. Звідси й з’явилося поняття «світовий океан». Простори, охоплені ним, такі значні, що нашу планету іноді називають водною планетою.
Світовий океан такий великий, що материки на його поверхні, яку називають акваторією, виглядають як острови. Проте саме материки поділяють Світовий океан на основні частини акваторії, що дістали назви Тихий, Атлантичний, Індійський і Північний Льодовитий океани. Кожний з океанів має свої природні особливості. Водночас усі океани мають багато спільного, оскільки їхні води вільно сполучаються і перемішуються.
Повідомлення учнів. Тихий океан, Атлантичний океан, Індійський океан,
Північний Льодовитий океан.
Розповідь учителя.
Частини океанів, які глибоко заходять у суходіл або відокремлені від океанів островами і півостровами, називають морями. Розрізняють окраїнні, Середземні та міжострівні моря. Окраїнні моря розміщуються по окраїнах материків і мало вдаються в суходіл, як-от: Баренцове в Північному Льодовитому океані, Аравійське в Індійському океані, Берингове в Тихому океані.
Середземні моря розташовуються всередині материка або між материками і з’єднуються з океаном однією або кількома протоками. Прикладом морів цього типу є Чорне, Середземне й Азовське в Атлантичному океані, Біле море в Північному Льодовитому океані, Червоне море в Індійському океані.
Міжострівні моря розміщуються між островами. Прикладом морів цього типу є Яванське, Банда в Тихому океані.
Частину океану або моря, що глибоко вдається у суходіл, але має вільний зв’язок з океаном, називають затокою. Б окремих випадках назва «затока» історично закріпилася за такими частинами Світового океану, що є по суті морями, як, наприклад, Мексиканська, Гудзонова або Перська затоки.
Відносно вузьку частину водного простору, що сполучає дві сусідні водойми і роз’єднує ділянки суходолу, називають протокою. Прикладами проток є Керченська, Босфор, Магелланова, Гібралтарська
Вправа «Робота з картою». Використовуючи карту назвати окраїнні, середземні, між острівні моря.
Вправа«Nota bene». Скласти схему «Частини гідросфери».
2. Наскільки глибоким є океан.
Розповідь учителя.
Океанічне дно розташоване на різній глибині. Найглибшим є Тихий океан
(11 022 м - Маріанська западина), а наймілководнішим - Північний Льодовитий океан (5527 м - Гренландське море). Атлантичний океан за максимальною глибиною (8742 м - жолоб Пуерто-Рико) випереджає Індійський (7725 м - Зондський жолоб). Однак за середніми глибинами Індійський океан (3890 м) попереду Атлантичного (3600 м).
Подібно до того, як для позначення висот на суходолі використовується шкала висот, так для позначення різних глибин океану застосовується шкала глибин. Вона будується з використанням блакитного і синього кольорів за принципом, що глибше, то темніший колір - від блакитного до темно-синього кольору.
Вправа «Робота з картою». Показати на карті найглибші місця в океанах, позначити їх на контурній карті.
3. Звідки острови в океані.
Розповідь учителя
Порівняно невелику ділянку суходолу, з усіх боків оточену водами океану або моря, називають островом. Трапляються поодинокі острови й групи островів - архіпелаги. Наприклад, у Тихому океані налічують щонайменше 7000 островів і архіпелагів.
Острови утворюються по-різному. Колишні частини материка, що відокремились унаслідок рухів земної кори, це острови материкового походження, як-от Гренландія чи Мадагаскар. Острови можуть бути вулканічного походження, наприклад Гавайські. Острови можуть утворюватися також завдяки діяльності живих організмів. Прикладом є Великий Бар’єрний риф - скупчення коралових островів, утворених біля північно-східних берегів Австралії кораловими поліпами (морськими організмами).
V. Практична робота № 6. Позначення на контурній карті морів: Чорне, Азовське, Середземне, Червоне, Балтійське; протоки: Керченська, Гібралтарська, Магелланова, Дрейка, Берингова; затоки:. Біскайська, Бенгальська, Мексиканська, Гвінейська; островів: Великобританія, Гренландія, Мадагаскар, Нова Гвінея; півостровів: Аравійський, Кримський, Індостан, Лабрадор, Скандинавський, Сомалі; Маріанської западини.
VІ. Закріплення нових знань, умінь, навичок
1. Що зветься Світовим океаном?
2. Які є основні частини Світового океану?
3. Чим відрізняється затока від протоки?
4. Що відмінного між архіпелагом та островом?
5. Яким може бути походження островів в океані?
6. Які моря розрізняють за місцем положення?
Вправа «Знайди зайве слово» Яке поняття об’єднує назви географічних об’єктів.
• Атлантичний, Тихий, Аравійський, Індійський.
• Чорне, Середземне, Саргасове, Мадагаскар.
• Гренландія, Кримський, Мадагаскар, Тасманія.
• Аравійський, Сомалі, Скандинавський, Індійський.
• Дрейка, Карибське, Магелланова, Берингова.
VI. Підсумок уроку. Рефлексія
Вправа «Всесвіт». Уявіть, що ми сьогодні мандрували у Всесвіті. Висловіть свої враження про урок, коротко схарактеризувавши кожну із трьох планет.
Планета почуттів (мої почуття)___________________________
Планета думок (найбільш важливим і цікавим було) ___________
Планета дій (де можу застосувати)_________________________
VII. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 44.
Скласти кросворд за номенклатурою Світового океану.
Використана література:
1. Пестушко В.Ю. Географія : підруч. для 6-го кл. загальноосвіт. навч. закл./В.Ю. Пестушко, Г.Ш. Уварова. — К.: Генеза, 2014. — 256 с. ISBN 978-966-11-0423-4.
2. Анна-Марія Богосвятська. Посібник для вчителя-практика «Сучасний урок: скарбничка прийомів рефлексії»