Урок "Свята в Польщі та в Україні. Порівняння традицій і обрядів. Вміння називати предмети. Дієслово obchodzić в теперішньому часі. Іменник święto: число і відмінок"

Про матеріал
Інтегрований урок польської мови та основ християнської етики у 5 класі на тему "Свята в Польщі та в Україні. Порівняння традицій і обрядів. Вміння називати предмети. Дієслово obchodzić в теперішньому часі. Іменник święto: число і відмінок"
Перегляд файлу

Розгорнутий конспект інтегрованого уроку польської мови та основ християнської етики у 5 класі

   Тема. Свята в Польщі та в Україні. Порівняння традицій і обрядів. Вміння називати предмети. Дієслово obchodzić в теперішньому часі. Іменник święto: число і відмінок.               

   Мета. Вміти оперувати назвами пір року та зимових місяців; формувати знання учнів про зимові свята Польщі і порівняти зі святами в Україні; навчити учнів називати предмети; навчити учнів розрізняти істоти від неістот; навчити учнів відмінювати дієслово obchodzić за особами в теперішньому часі; навчити учнів відмінювати за відмінками іменник święto; навчити учнів давати повні відповіді на поставлені їм питання; сформувати навики вживання особових та присвійних займенників в однині та множині; розвивати мовну здогадку, техніку читання й говоріння; удосконалювати навички орфографії, читання та перекладу; розвивати фонетичний та інтонаційний слух, вміння правильно акцентувати слова; розвивати вміння розуміти на слух діалогічне мовлення; розвивати мовну і слухову пам'ять; розвивати в учнів вміння працювати в парах, групах; виховувати культуру взаємовідносин у ситуаціях спілкування; виховувати в учнів національну свідомість, любов до рідної країни, мови, народу, виховувати в учнів повагу до народних звичаїв, родинних традицій, тобто виховувати гуманістичні та національні цінності як засоби творення громадянської відповідальності.

   Обладнання: підручник M.Małolepsza, A.Szymkiewicz «Hurra!!! Po polsku 1»;  зошит вправ «Zeszyt ćwiczeń 1»; робочі зошити; аудіоматеріали; тексти для читання; нетбуки; ноутбук; мультимедійна дошка; проектор; різдвяна атрибутика.

   Тип уроку. Урок формування та вдосконалення вмінь і навичок.

Проведення уроку

І. Організаційний момент.

     Привітання. Уведення в іншомовну атмосферу. Оцінка готовності та емоційного стану учнів. Перевірка присутності учнів на уроці.

- Dzień dobry, uczniowie!

- Dzień dobry, pani nauczycielko!

- Jak sprawy!

- Dziękujemy, dobrze!

- Kogo dzisiaj nie ma na lekcji?

- Wszyscy są!

ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань учнів.

Бесіда:

1) Jakie znacie pory roku? (Wiosna, lato, jesień, zima)

2) Jaka teraz pora roku? (Zima)

3) Jaki teraz miesiąc? (Grudzień)

4) Proszę policzyś od 1 do 12.

1 – jeden        7 - siedem             

2 – dwa         8 - osiem    

3 – trzy          9 - dziewięć      

4 - cztery      10 - dziesięć      

5 – pięć       11 - jedenaście

6 – sześć      12 - dwanaście

5) Proszę wymienić liczebniki porządkjwe od 1 do 12.


1. – pierwszy (-a, -e)

2. – drugi (-a, -e)

3. – trzeci (-a, -e)

4. – czwarty (-a, -e)

5. – piąty (-a, -e)

6. – szósty (-a, -e)

7. – siódmy (-a, -e)

8. – ósmy (-a, -e)

9. – dziewięty (-a, -e)

10. – dziesiąty (-a, -e)

11. – jedenasty (-a, -e)

12. – dwunasty (-a, -e)


 6)  Z lekcji etyki chrześcijańskiej znacie, jakie są 2 rodzaje kalendarzy?

(Juliański i gregoriański)

7)  Za jakim kalendarzem Ukraińcy obchodzą święta?  (Za kalendarzem juliańskim)

8) Za jakim kalendarzem Polacy obchodzą święta? (Za kalendarzem gregoriańskim)

9) Jakie wspólne daty świąt Ukraińców i Polaków znacie? (Nowy Rok – 1 stycznia) (Слайд 3)

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку.

     Dzisiaj na lekcji będziemy gadać na temat: „Święta w Polsce i Ukrainie”. Będziemy porównywać tradycji obchodzenia tych świąt w Polsce a Ukrainie, uczyć się nazywać różne przedmioty, zjawiska, czynności, powtarzać nazwy porów roku, nazwy miesięcy, odmieniać przez pzypadki wyraz święto, odmieniać przez osoby w czasie teraźniejszym wyraz obchodzić i uczyć się innym ciekawostkom.

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

   Формування в учнів потреби вивчення конкретного навчального матеріалу для подальшої реалізації набутих знань і способів дій в різноманітних життєвих ситуаціях, тобто переконання учнів в індивідуальній та суспільній значимості навчання.

V. Вивчення навчального матеріалу посередництвом подання теоретичного матеріалу та виконання практичних завдань.

1. Розповідь вчителя:

   Ponieważ teraz jest zima, będziemy rozmawiać o tradycjach i ceremoniach zimowych świąt, a także o największych uroczystościach religijnych i państwowych.

2. Виконання вправ (письмово):

    Ale najpierw nauczymy się odmieniać niektóre wyrazy, z jakich będziemy najczęściej korzystać na tej lekcji.

   Proszę odmienić słowo święto przez liczby i niektóre przypadki (pisemnie): 

Mianownik – Називний відмінок :   święto           święta

Dopełniacz – Родовий відмінок :      święta           świąt

Narzędnik – Орудний відмінок :     świętem           świętami

   Proszę odmienić przez niektóre osoby słowo obchodzić  w czasie teraźniejszym (pisemnie):

 My   obchodzimy                                                   Oni  obchodzą

 

3. Робота з презентацією:

   Na tablice multymedialnej jest umieszczone wyrazy do tematu lekcji.

 Proszę przeczytać i przetłumaczyć ich. Nowe wyrazy proszę zapisać do zeszytów.

(Слайд 4)

Dzwonkі adwentowе – різдвяні дзвоники

wieniec adwentowy – різдвяний віночок

сhoinka – ялинка

bombka na choinkę – прикраса на ялинку

Wigilia – Святвечір

Opłatek – оплатек (у вигляді пластинки для Св.Причастя)

Boże Narodzenie – Різдво

pierwsza gwiazda na niebie – перша зірка на небі 

Święty Mikołaj – Святий Миколай

Dzieciątko Jezus – Дитятко Ісус

Święta Maria Panna – Cвята Богородиця (Діва Марія)

jasełka – ясла

kolęda – коляда  

Pasterka – Різдвяна літургія в костелі

prezent – подарунок 

szopka – вертеп

zwyczaj – звичай

4. Робота з підручником:

   Teraz otworzymy podręcznik (M.Małolepsza, A.Szymkiewicz «Hurra!!! Po polsku 1») na stronie 146 і ustnie zrobimy ćwiczenie 1b lekcji 19.

 

Zadanie: proszę wybrać poniższe słowa, które pasują do świąt zimowych?

 

Wykonanie:

święta zimowe: choinka, post, bombki, kolędnicy, opłatek, kolęda.

 

5. Робота з презентацією:

   Proszę zwrócić uwagę na święta zimowe – Wigilia i Boże Narodzenie – o których będziemy mówić szczególniej. 

   Boże Narodzenie, to święto religijne (w tradycji chrześcijańskiej) upamiętniające narodziny Jezusa Chrystusa. W Polsce Święto to obchodzone jest 25 grudnia (kalendarz gregoriański). W Ukrainie, które nadal stosują kalendarz juliański, święto to obchodzone jest w późniejszym terminie –  7stycznia. (Слайд 5)

   Proszę popatrzyć na ekran i powiedzieć, co robią ludzie w te dni w Polsce (Слайд 6, Слайд 7 i Слайд 8 - відеослайд ) i porówniać z tradycjami na Ukrainie (Слайди 9, 10, 11, 12).

 

6. Робота в парах. (Слайд 13)

  Proszę z kolegą / koleżanką przeczytać przykładowe dialogi:

 

          -Cieszysz się z nadchodzących Świąt?

          -Tak, cieszę się.

          -Kiedy idziemy na pasterkę?

          -O północe idziemy na pasterkę.

 

          -Kiedy siadamy do stołu?

          - Z pirwszą  gwiazdką siadamy do stołu.

 

          -Ile dań mają być na stole?

          -Na stole mają być dwanaście dań.

 

         -Co robimy po kolacji?

         -Śpiewamy kolędy! 

 

7. Використання відеозапису.

     Obejrzenie wideo i słuchanie kolędy „Cicha Noc” (Слайд 14 і Слайд 15).    

 

VI. Фізкультхвилинка.

A gimnastyka dobra sprawa

Dla nas wszystkich to zabawa

Ręce w górę i w przód i w bok

Skok do przodu, w górę skok.

 

VII. Діагностика правильності засвоєння учнями знань.

   Proszę zrobić ćwiczenie 3b na stronie 148, Lekcja 19 (ustnie).

Zadanie: proszę uzupełnić tekst, używając odpowiednich słów z prezentacji.

(Слайди 16, 17, 18, 19)

 

Wykonanie:

1-choinkę, 2- dekoracje choinkowe, 3- kolędy, 4- dzielimy, 5 - życzenia, 6 - dań.

 

VIII. Підсумок уроку.

 

• Коротке повідомлення про виконання запланованої мети уроку.

Więc na dzisiejszej lekcji my razem dowiedziliśmy (Слайд 20) :

1) W Dniu Bożego Narodzenia przystrajana jest choinka pięknymi bombkami i gwiazdami.

2) Gdy zabłyśnie pierwsza gwiazdka na niebie, polskie i ukraińskie rodziny zasiadają przy nakrytym Wigilijnym  stole.

3) Polacy dzielą się opłatkiem, a Ukraińcy – prosforą, i życzą sobie wszystkiego dobrego.

4) Tego dnia serwowane jest 12 dań.

5) Wszyscy śpiewają kolędy.

6) O północy w kościołach rozpoczyna się uroczysta msza zwana Pasterką, a Ukraińcy idą do cerkwy na mszę rano 7 stycznia.

7) Polacy obchodzą Boże Narodzenie 2 dni, a Ukraińcy – 3 dni.

 

 • Відображення позитивних та негативних аспектів діяльності класу.

    Dziękuję wszystkim uczniom, którzy byli aktywni na lekcje i za to dostają   prezenty od Świętego Mikołaja. (Nauczycielka daje prezenty uczniom)          

    A w końcu chcemy zwrócić się do wszystkich obecnich w tej klasie z takimi życzeniami (Слайд 21):

 (Uczniowie składają życzenia)

Z okazji Bozego Narodzenia

Składamy Wam serdeczne życzenia!

                                          

Jak obyczaj każe stary,

Według przodków naszej wiary,

Pragnę złożyć Wam zyczenia

W Dniu Bożego Narodzenia !

                                            

Niech Wam święta miłe będą,

Z dźwiękiem śpiewu i kolędą!

 

(Nauczycielka składa życzenia (Слайд 22) ):

 

Z dźwiękiem dzwonów melodyjnych,

wraz z opłatkiem wigilijnym,

w dzień Bożego Narodzenia,

ślę serdeczne te życzenia:

zdrowia, szczęścia, powodzenia,

a w Nowym Roku marzeń spełnienia.

 

 

         Do widzenia! Dziękuję za uwagę! (Слайд 23)

 

docx
Додано
21 квітня 2021
Переглядів
948
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку