Розробка нестандартного уроку на тему «Наша мова солов'їна», з цікавими завданнями, конкурсами та іграми.
Мета уроку: навчати розумінню того, що українська мова – наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна; розширювати знання про красу і багатство української мови; пробудити бажання розмовляти рідною мовою.
Урок – свято «Наша мова солов’їна»
Мета: донести до учнів красу і багатство української мови; вчити дітей бачити в тексті недоліки і редагувати їх; розвивати увагу, мислення, зв’язне мовлення, пам’ять; збагатити знання про рідну України, словниковий запас дітей; виховувати глибокі почуття любові до рідної мови, рідного краю, його традицій, бажання берегти свою національну культуру, бути патріотом своєї держави.
Вчитель.
Сьогодні, діти, ми з вами поговоримо про рідну мову, якою всі повинні розмовляти гарно і чітко. Адже мова —це засіб спілкування між
людьми і не тільки... Мова —це вираження культури і знань людини, її патріотизму, мудрості, її поглядів і переконань, її приналежності до певної нації, народу, держави... От що таке —мова.
Заговорила людина і відразу чуєш, хто вона: італієць, грузин, француз, англієць, болгарин, поляк, чех або словак... Чуєш, як вона висловлює свої думки, як багато різноманітних слів вживає у мові і відразу знаєш, що людина освічена, розумна, знаюча, мудра... Бачиш, як бережно, з якою ніжністю і любов’ю ставиться вона до рідної мови і бачиш — це справжній патріот своєї Батьківщини, свого народу... От, що таке —мова!
У кожного народу вона своя. У вірмен —вірменська, португальців —португальська, в іспанців —іспанська, у грузинів —грузинська... А у нас,
українців, дуже гарна, співуча і ніжна —українська мова. Сама чарівна
українська земля народила таку чудову і барвисту, багату мову. Варто
придивитись до природи рідного краю, до ніжних сонячних світанків, до сивих туманів понад лугами, до веселкових барв лугів навесні, до квітучих садів і полів, щоб збагнути, що саме така мова повинна жити серед цієї незбагненної земної краси.А мова наша і справді багата, співуча, натхненна і світанкова... Нею можна про
все розповісти, все повідомити, нею можна мріяти і малювати будь-які картини природи, бо на кожне явище, на кожне почуття є відповідні слова, та й не одне, а по декілька, щоб краще розкрити думки і мрії. Наша мова дуже гарна, багата, світла. Але її треба вчити, щоб добре нею розмовляти, щоб відчути серцем її красу і багатство, щоб зрозуміти її неповторність і ніжність, мелодійність і багатство кольорів. Це наша рідна українська мова, дана нам цією землею, цим світом, у якому нам випало щастя жити.
Учень 1.
Моя чарівна українська мова.
В ній стільки неповторних дивних слів!
Ось слово пригорнулося до слова –
І гай зелений співом задзвенів.
А небо волошково засиніє,
І засміється сонечко згори.
Бо рідна мова – все на світі вміє.
Ти вчи її і нею говори.
Учень 2.
Бо як прихилиться до слова рідне слово,
Тоді стає казковим білий світ.
Тому вивчай свою чарівну мову.
З дитинства вчи її, з маленьких літ.
Учитель.
Діти , тож скажіть , будь ласка, для чого нам слід учити рідну мову?
Мова – це ознака нації, держави. Загине мова – загине і сам народ. Хто зважатиме на юрбу, яка без власної мови буде просто населенням, а не народом?
Тому наше завдання – наполегливо й старанно вчити мову.
Вслухайтесь в текст і спробуйте зрозуміти, чи правильно побудовані речення, чи всі слова у них вжиті доречно.
Робота в групах
Учитель.
Я прочитаю вам кілька речень , а ви спробуйте їх виправити.
Відгадайте загадку.
Між людьми воно тільки буває,
Окриляє, згуртовує їх,
В серце боляче часом вражає,
А не раз викликає і сміх. (слово)
Слово старше , аніж гроші,
Та не всі слова хороші.
Пильним будь , на це зважай
І лиш гарні промовляй!
Адже слово – не полова,
А язик – не помело!
Намагайся говорити влучно, доступно і зрозуміло.
Учень.
Послухайте!
Я дивився фільм про жах,
Здорово було там так!
Той того ногою – бах!
Потім всіх : трах – тах – тах – тах!
Тоді того об землю шмяк –
А той – бекирць, бемц, бемц! – і вкляк.
Прискакав , ну той , що гість.
Їх обох лобами – трісь!
Ті звалились на матрац,
Він підбіг, обох їх – клац!
Піф – паф! Бум і та-ра-рах!
Я скажу вам , це був – жах!
Учитель.
Гадаю, усі ви зрозуміли, що жахливіша за фільм розповідь хлопчика, адже зрозуміти його просто неможливо. А все тому, що він не вміє передавати свої думки за допомогою слів.
Конкурс «Коли буква змінює слово»
кома |
р |
їжа |
к |
прес |
а |
сум |
а |
Конкурс «Знайди приховані слова»
Екскаватор – напій для дорослих.
Буксир – дерево і кисломолочний продукт.
Пролісок – зелене насадження.
Плід – вода в твердому стані.
Коса – кусюча комаха.
Конкурс «Виправ помилку».
Вчора до нас у гості без запрошення прийшла чаклунка - Безграмотність. Вона переплутала всі назви казок. Давайте допоможемо героям казок.
Кожній команді видаються переплутані назви казок.
Діти виправляють помилки всією командою. Завдання однакове для всіх.
Півник Ряба - Курочка Ряба
Даша і ведмідь - Маша і ведмідь
Вовк і п’ятеро ягнят - Вовк і семеро козенят
Півник і троє козенят - Півник і двоє мишенят
Качки-лебеді - Гуси-лебеді
По риб'ячому велінню - По щучому велінню
Конкурс «Читання анаграм».
ХВАЛА АТЛАС ЛИПКА
ХАЛВА ЛАСТА ПИЛКА
Гра в «поліфонію»
Я знаю чарівні слова:
Скажу одне – почуєш два.
Цю гру почув я в дитсадку,
Вона і вам всім стане люба:
Кажу: Баку-Баку-Баку,
А чую : Куба-Куба-Куба.
Які слова почуємо, вимовивши такі: пили, це сон, лапи, сосна, плюс, кабан?
Конкурс «Паліндром»
Паліндром - слова , фраза або вірші, що можуть читатися по літерах, а іноді по словах зліва направо і навпаки, зберігаючи при цьому певний зміст: потоп.
Послухайте казку І.Січовика про таємницю «туди – сюди».
Ігор СІЧОВИК
ТАЄМНИЦЯ ТУДИ-СЮДИ
Казка з паліндромами
Якось Івасик забрався у підземелля в пошуках таємниць. А там темно-темно, хоч в око стрель. Зненацька спалахнуло світло, й Івасик опинився перед самим Кощієм Невмирущим.
— Що тебе сюди привело? — грізно спитав він хлопчика.
— Та я, діду, хочу відкрити у вашому підземеллі хоча б одну таємницю.
— У мене тут таємниць скільки завгодно. Я загадаю тобі кілька загадок. Якщо відгадаєш їх — житимеш, як і я, довго-довго, а коли не даси відповіді — залишишся тут... Отож слухай запитання. Я називатиму деякі слова таємничим іменем ТУДИ-СЮДИ, а ти відповідатимеш, як вони насправді називаються. Маленька підказка: ці слова — паліндроми, тобто читаються однаково як з початку, так і з кінця.
До лісу пішли двоє дівчаток і один хлопчик, кожного з них звали ТУДИ-СЮДИ. (Алла, Ада, Пилип)
На городі росте овоч, якого величають ТУДИ-СЮДИ. (біб)
Андрійко взяв пляшку, вийняв з неї ТУДИ-СЮДИ і налив склянку соку. (корок)
— Коли ти прийдеш до мене в гості? — запитала в Олі подруга.— ТЮДИ-СЮДИ! — відповіла Оля. (зараз)
Грабіжник витягнув з торби ТУДИ-СЮДИ й сховався за кущами. (наган)
Старий ТУДИ-СЮДИ розповів онукам про своє дитинство. (дід)
Учора в битві з розбійниками я ледь не втратив ліве ТУДИ-СЮДИ.(око)
Не так давно вода прорвала греблю, і в моєму підземеллі стався страшний СЮДИ-ТУДИ. (потоп)
На городі росте рідний брат гарбуза — великий ТУДИ-СЮДИ. (кабак)
На аеродромах за польотами літаків стежить ТУДИ-СЮДИ. (радар)
Отож, Івасику, лишайся ТУДИ-СЮДИ(тут), а я років з десять відпочину, посплю. Бо ти не розгадаєш моїх таємниць!
Допоможи Івасикові вибратися з підземелля — знайди таємничі слова, замість яких у запитаннях стоїть ТУДИ-СЮДИ.
Конкурс «Встав загублену букву»
Буква в слові загубилась —
Нісенітниця створилась.
Вас прошу: допоможіть,
Помилки скоріш знайдіть.
Рік пішов гуляти в сад.
Не дійшов, бо повз назад.
Лисичка знає назубок
Смачненьку казку «Колосок».
Соловей затьохкав влітку,
Як побачив гарну клітку.
Мені і брату дякувала баба,
Що ми учора розпиляли краба.
Кинула шишку на мене зозуля.
В мене на лобі з’явилася куля.
Наш Данилко лісоруб:
Він спиляв старезний зуб.
Я вночі забравсь на гірку
І побачив в небі дірку.
Ми з братом лісники із роду
Пиляєм палкою колоду.
Мені мама до сніданку
Подає солодку банку.
З неба падав білий сніг.
Він засипав наш пиріг.
Цвітуть на свято в небі квіти.
— Салат! Салат! — гукають діти.
Підсумки конкурсів.
Учитель.
Дорогі діти! Мабуть, ви впевнилися, що мова наша таємнича,
незбагненна, прадавня, невичерпна, але досі повністю нами не
опанована.
Якщо з українською мовою
В тебе, друже, не все гаразд,
Не вважай її примусовою,
Полюби, як весною ряст.
Примусова тим, хто цурається,
А хто любить, той легко вчить:
Все як пишеться, в ній вимовляється,
Все, як пісня, у ній звучить.
І журлива вона, й піднесена,
Тільки фальш для неї чужа.
В ній душа Шевченкова й Лесина,
І Франкова у ній душа.
Дорожи українською мовою,
Рідна мова - основа життя.
Хіба мати бува примусовою?
Непутящим бува дитя!
Д. Білоус
Будьмо ж добрими дітьми свого народу!
Плекаймо і бережімо свою мову!