Урок "Т. Г. Шевченко – основоположник нової української літератури"

Про матеріал

Дана розробка допоможе вчителеві довести учням, що Т.Г.Шевченко був дійсно талановитою людиною, що під впливом його творчості формувалася не лише українська література, а й світова. Ми, донеччани, теж не забуваємо пророка нації. Через своїх родичів поет був зв'язаний з Артемівськом, Горлівкою, Маріуполем. Один із донецьких нащадків Кобзаря – Шевченко Анатолій Васильович – написав книгу «Тарас Григорович Шевченко та Донеччина». Донецькі письменники багато зробили для популяризації творчості Шевченка на нашій землі.

Перегляд файлу

Тема: Тарас Григорович Шевченко – основоположник нової української літератури

Мета: вивчати біографічні відомості про життя та творчість Т.Г.Шевченка, вплив його творів на розвиток української та світової літератур, знайомити учнів з малярськими роботами Тараса Григоровича, з  поетичними творами про Шевченка; розвивати навички роботи з життєписом поета, визначення основних дат, подій у житті поета, розвивати вміння сприймати живопис, виразно декламувати вірші; прищеплювати любов, повагу до творчості та поетичної спадщини Т.Г.Шевченка, виховувати гідних патріотів своєї держави.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

 

Хід уроку

I. Оргмомент. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчання. Побажання успіху.

 Доброго дня. Сьогодні я запрошую вас на зустріч з одним з найталановитіших письменників української літератури, її творця, з людиною, про яку Іван Якович Франко писав:

Він був сином мужика і став володарем у царстві духа. Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури. Він був самоуком, і вказав нові, світлі і вільні шляхи професорам і книжним ученим. Десять літ він томився під вагою російської солдатської муштри, а для волі Росії зробив  більше, ніж десять переможних армій.

 

 

 З року в рік ми продовжуємо з вами зустрічі з талановитим сином українського народу, завжди поруч з нами його портрет. Він німий свідок ваших творчих досягнень.

 

ПРОРОК

З дитячих літ живе у серці він,

Як материнське слово незабутнє,

І тихо каже : знай, ти не один,

З тобою друг у дні щасливі й скрутні.

 

Його слова – мов та вода жива,

Що гоїть рани, мертвих воскрешає;

В свої обійми правда світова

Його, як сина, радісно приймає.

 

Коли в важких ми стомимся трудах

Чи закрадеться в душу сумнів чорний,

Згадай лише, який пройшов він шлях,

Який він був у бурях непоборний.

 

Він голос мав, як кари правий гнів,

Він голос мав, як пісня колискова.

Із муки він народної розцвів,

Щоб людям радість розцвіла чудова.

 

Зростає покоління молоде,

Нові вогні горять на небокраї,

Та в далеч з наймолодшими іде

Пророк зорі, що землю всю осяє.

 

 Так, це не перша наша зустріч з видатним українським письменником, проте сьогодні я хочу познайомити вас з іншим Шевченком. Погляньте на його портрети. Це Шевченко в молоді роки, а з цього портрета дивиться на нас сивочолий дідусь. На жаль, цей образ сивого, старого, у шапці й кожусі супроводжував не одне покоління учнів. Сьогодні я хочу, щоб ми з вами під цим кожухом побачили іншу людину, творця, генія, академіка, основоположника української літератури, як про нього написав відомий український поет ХХ століття Іван Драч.

 

ВИКЛИК

Скиньте з Шевченка шапку. Та отого кожуха.

Відкрийте у нім академіка. Ще одчайдуха-духа,

Ще каторжника роботи. Ще нагадайте всім:

Йому було перед смертю всього лише сорок сім.

А то підробили діда і шкутильгаєте з дідом,

Ліниву свою недолугість за ним пускаєте слідом.

А він вибухає і шпетить всю вашу дурну макітру

І молодо круговертить. Молодо! Проти вітру!

А він все шукає до пари - наймичку з сиротою,

А він пропада за маною- не Вашою, а отою!

І горне гору роботи, бо в нього роботи гора,

Гори до нього горнуться, сонце – на вістрі пера.

Він пильно у нас вдивляється. Вільний свавільний самум.

Здається, ядерно вибухне з отих непокірних дум.

А то регоче і тішиться, наче хлопчина радий.

Шевченко був молодим. Шевченко завжди молодий.

 

 Запишемо тему уроку, число, класна робота. Тема уроку: Тарас Григорович Шевченко – основоположник нової української літератури. Сьогодні на уроці ми визначимо заслуги Шевченка перед українською та світовою літературами, познайомимося з репродукціями його картин, вивчимо найважливіші біографічні відомості з життя митця, і навіть вирушимо у закордонну подорож.

 Почнемо нашу роботу із запису таких слів: кобзар, Кобзар, «Кобзар».

 

 

II. Актуалізація знань учнів.

 1.Розшифруйте записи на дошці: кобзар, Кобзар, «Кобзар».

КОБЗАРЕМ ЙОГО МИ ЗВЕМО,

ТАК ВІД РОДУ І ДО РОДУ,

КОЖЕН ВІРШ СВІЙ І ПОЕМУ

ВІН ПРИСВЯЧУВАВ НАРОДУ.

МАКСИМ РИЛЬСЬКИЙ

 

 2.На уроках української літератури щорічно ми з вами вивчаємо твори Т.Г.Шевченка. Пригадайте, які вірші поета вивчили напам’ять.

( «Сон», «Мені тринадцятий минало», «Тече вода з-під явора», «Заповіт» ) Давайте разом їх пригадаємо.

 

III. Вивчення теми уроку.

Слово вчителя

 Спадщина Шевченка не найбільша порівняно з написаним іншими письменниками. Проте не було на Україні в 19 столітті жодної хати, де б не знали його імені, у якій би біля ікон не лежали твори Шевченка. Не маємо в українській літературі більш відомо і знаного поета, ніж Шевченко.

 - Як ви думаєте, чому? (відповіді учнів)

 Цього року ми з вами познайомилися з творами прадавньої та давньої літератур. Чи розуміли ми їх без перекладу? Чому? А твори Івана Котляревського та Шевченка були зрозумілі кожному. Чому? Бо були написані мовою, якою розмовляли люди на Україні. Котляревський перший написав свій твір живою розмовною українською мовою, тому ми називаємо його зачинателем нової української літератури. Творами Шевченка була сформована українська літературна мова, до того ж Шевченко склав Буквар, який був надрукований у 1860 році в Петербурзі. Тому Шевченка ми називаємо основоположником нової української літератури. Вплив Шевченка на українську літературу, особливо поезію, був настільки великий, що після виходу «Кобзаря» у 1840 році, більше 10 років не з’являлося оригінальних творів інших письменників, а були лише ті, хто наслідував манеру письма Шевченка. Таких авторів називають епігонами. Біографію та творчість Шевченко знають, вивчають не лише в Україні, а й далеко за межами нашої держави. Ми пишаємося нашим генієм, тому повинні знати його біографію та творчість.

 

 Удома ви познайомилися з матеріалом підручника про долю та життя Шевченка. Узагальнимо набуті знання, заповнивши анкету письменника, зробимо це так, ніби сам Шевченко пише про себе.

 

 На дошці накреслено схему, яка під час розповіді заповнюється, учні заповнюють у зошиті, зразок анкети лежить на парті.

 

Анкета

  1. ПІБ
  2. Дата народження
  3. Місце народження
  4. Батьки
  5. Друзі
  6. освіта (самоук, Петербурзька академія мистецтв, самоосвіта)
  7. робота (Київська археологічна комісія, малярство, гравірування, літературна праця)
  8. таланти (малярство, поезія, спів)
  9. громадська діяльність (участь у Кирило-Мефодіївському товаристві, видання «Букваря» для бідних дітей, укладання альбому «Живописна Україна»)
  10. покарання   - (ув’язнення в казематі, 10 років заслання, нагляд поліції) Коментування уривка 1.
  11. збірки творів
  12. звання:  академік-гравер (1860), основоположник нової української літератури. Коментування уривку 2.

 

Уривок 1. Під час слідства в справі Кирило-Мефодіївського товариства Шевченко завжди був бадьорий, веселий і спокійний. Перед допитом якийсь офіцер-жандарм мовив до нього:

  • Господь милостивий, Тарасе Григоровичу! Ви виправдаєтесь, і отоді-то залунає ваша муза.
  • Та який же чорт усіх нас сюди заніс, коли не оця бісова муза! Відповів поет.

 

 (Ці слова говорять про те, що Шевченкові було притаманне почуття гумору, про нього знали і його поважали навіть жандарми.)

 

Уривок 2. Пишучи поему «Катерина», Т.Шевченко питав у Івана Сошенка:

  • А послухай, Соха, чи воно так до ладу буде?
  • Та одчепись ти, кажу, зі своїми віршами! – гримає на нього Сошенко. – Чом ти діла не робиш?

 Під «ділом» Шевченків приятель-художник розумів живопис, малярство. Згодом, коли до Шевченка прийшла слава великого поета, Сошенко виправдовувався:

  • А хто ж його знав, що з нього зробиться такий великий поет? – і доповнював: - А все-таки я стою на своєму: що, якби він покинув вірші, був би ще більшим живописцем, ніж поетом.»

 

Зробіть висновок з прослуханих спогадів.

 

(Коментар: Шевченко – надзвичайно талановита людина, різнобічно обдарована.)

 

 Отже, давайте познайомимося з репродукціями картин Шевченка. Які теми його малярських полотен?

 

 Знайомство з картинами Шевченка.

 

 Справді, Шевченко був надзвичайно талановитою людиною. Ми згадували, що його творчість відома у світі, але вона не просто відома. Під її впливом формувалися літератури інших країн.

 

 Давайте відправимося в подорож «Шевченко і світова література». Кожну країну представляє гід.

 

1. Польща та Чехія. Шевченко вболівав не лише за Україну, а й за інші слов’янські народи, тому й не дивно, що Тараса Григоровича шанують не лише в Україні, а й за її межами. Так, наприкінці 30-х – на початку 40-х років Тарас Шевченко стає відомим у колах польської інтелігенції Варшави як учень Карла Брюллова з незвичайною біографією, а з виходом «Кобзаря» - як поет рідкісного обдарування. Виявом шани до письменника є численні переклади його творів чеською мовою.

 

2. Болгарія і Румунія. Творчість Шевченка вплинула на розвиток болгарської літератури в епоху національного відродження. Поет був речником пригнобленого народу, його твори ставали актуальними там, де виникала національно-визвольна боротьба. У Румунії навіть було організовано перевезення в Україну забороненої літератури, зокрема празького видання «Кобзаря» Тараса Григоровича Шевченка.

 

3. Сербія і Німеччина. «Тарас Шевченко є великою гордістю і славою для братів українців, і не тільки для них, а й для всіх слов’ян…», -  так сприйняли поета та його творчість в Сербії. Великий Кобзар щастя свого народу не мислив без щастя інших народів. Він був водночас як національним, так і інтернаціональним поетом. На шляху, який пройшла поезія Шевченка до багатьох європейських народів, велику роль відіграла німецька література. Важко назвати іншу іноземну мову, якою твори Шевченка перекладалися б стільки разів, як німецькою.

 

4. Італія і Франція. Згадки про Шевченка як захисника української мови знаходимо і в працях італійських славістів. «В них відсутня будь-яка імітація, вони невимушено й природно, мов квіти, виростають з народного життя і народної поезії», - так писав про творчість Тараса Григоровича Шевченка один французький критик.

 

5. В американську, англійську й канадську літератури творчість поета входить завдяки перекладам його творів. На популяризацію Шевченкового імені великий вплив мала просвітницька діяльність української діаспори в Канаді.

 

6. Греція ті Індія. У Греції в середині 20 століття виходить друком книжка форматом в одну шістнадцяту аркуша в м’якій синій обкладинці, на якій відтворено ювілейну марку із репродукцією автопортрета Шевченка в папасі. Ця книжка на 94 сторінки була першою збіркою шевченкових поезій у Греції. (Давайте відтворемо розміри цієї книжечки. У вас на столі лежать листи анкети. Складемо їх.)

Навіть у далекій Індії відомі твори Тараса Григоровича Шевченка. У цій країні твори українського поета друкували 90 разів, а про його життя і творчість видано понад 60 праць.

 

7. Україна. Донеччина. Ми, донеччани, теж не забуваємо пророка нації. Через своїх родичів поет був зв’язаний з Артемівськом, Горлівкою, Маріуполем. Один із донецьких нащадків Кобзаря – Шевченко Анатолій Васильович – написав книгу «Тарас Григорович Шевченко та Донеччина». Донецькі письменники багато зробили для популяризації творчості Шевченка на нашій землі.

 

Він прийшов на Донбас,

Як до рідного дому.

І спинився Тарас

На бульварі новому.

 У 1955 році поруч з бібліотекою імені Надії Костянтинівни Крупської було відкрито пам’ятник Шевченку. Це була символічна дата – 12-річниця визволення Донецька від фашистських загарбників. Згодом у бібліотеці було відкрито кімнату-музей Тараса Шевченка. Премію імені Шевченка посмертно було присуджено нашому земляку – поету Василю Стусу.

 На вулиці Артема,  навпроти Донецького обласного театру опери та балету, знаходиться кінотеатр імені Тараса Григоровича Шевченка. Його було відкрито ще до війни, у 1939 році. У фойє кінотеатру встановлена скульптура Шевченка, виконана художником Івановим.

 Донецький металургійний завод, міський виконавчий комітет Дружківки стали почесними фундаторами створення літопису «Останнім шляхом Кобзаря».

 

 

 Учитель: Отож і ми сьогодні згадали про долю поета, який став генієм великої епохи ХIХ століття. Оцінки!

 

 IV. Домашнє завдання: диференційоване: пошукове – дібрати інформацію про роль, вплив  творчості Шевченка на інші літератури світу, про його переклади іншими мовами, про відкриті музеї в інших країнах, пам’ятники та інше,

Творче – скласти кросворд, де в середині було зашифровано слово «Шевченко» або «Кобзар»;

Прочитати поему «Гамалія» - за підручником стор. 107 – 111

 

 V. Підсумок уроку – закріплення матеріалу. «Магія цифр або історична правда»

 

 За правильну відповідь дається стрічка, один учень допомагає визначити, хто першим піднімає руку. Записуємо у зошити.

1814 – народження  9 березня

1823 – смерть матері (помилка в підручнику)

1825 – смерть батька

1838 – викуп з кріпацтва

1840 – вихід «Кобзаря»

1846 – став членом Кирило-Мефодіївського братства

1847 – арешт

1860 – друкується Буквар, присвоїли звання академіка-гравера

1861 – рік смерті   10 березня

 

 Яка подія відбулася в 1861 році?  Скасування кріпосного права.  Символічно!

 

V. Мікрофон. У 2012 році в м. Донецьку проводився матч чемпіонату з футболу «Євро – 2012». Уявіть, що перед матчем ви опинилися біля пам’ятника Шевченка на бульварі Шевченка й іноземець вас питає: «Хто це?» Дайте таку відповідь, щоб у ній лунала гордість за талановитого співвітчизника.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Анкета

 

1. Прізвище, ім’я, по батькові

2. Дата народження

3. Місце народження

4. Батьки

5. Друзі

6. Освіта

7. Робота

8. Таланти

9. Громадська діяльність

10. Покарання

11. Збірки творів

12. Звання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка № 1  Клас___________  Прізвище ______________________________

 

1814 –

1825 –

1840 –

1846 -

1847 –

1860 –

 

Картка № 2  Клас___________  Прізвище _______________________________

 

1823 –

1838 –

1846 –

1847 –

1860 –

1861 –

 

Картка № 1  Клас___________  Прізвище ______________________________

 

1814 –

1825 –

1840 –

1846 -

1847 –

1860 –

 

Картка № 2  Клас___________  Прізвище _______________________________

 

1823 –

1838 –

1846 –

1847 –

1860 –

1861 –

 

Картка № 1  Клас___________  Прізвище ______________________________

 

1814 –

1825 –

1840 –

1846 -

1847 –

1860 –

 

doc
Додано
5 грудня 2018
Переглядів
4908
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку