Урок «Т.Г.Шевченко «Садок вишневий коло хати…» - перлина української та світової ліричної поезії.»

Про матеріал
Поглибити знання учнів про життя та творчість Т.Г. Шевченка; ознайомити з історією написання вірша, допомогти усвідомити його ідейно-художню цінність
Перегляд файлу

Тема уроку «Т.Г.Шевченко «Садок вишневий коло хати…» - перлина української та світової ліричної поезії.»

Мета: поглибити знання учнів про життя та творчість Т.Г. Шевченка; ознайомити з історією написання вірша, допомогти  усвідомити його ідейно-художню цінність; розвивати вміння й навички учнів виразно читати  поезію, аналізувати , знаходити   художні засоби;  виховувати почуття пошани до Т. Шевченка , любові до рідного краю, родини .

 Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: портрет Т. Шевченка, підручник, текст твору, презентація, репродукція картини Т.Шевченка «Селянська родина», мультфільм «Садок вишневий коло хати», аудіозапис  поезії, ілюстрації дітей, повідомлення, пісочна анімація поезії.

Хід уроку

І.Вступне слово вчителя  Сл. 1

Діти, станьте в коло, візьміться за руки, закрийте очі  і подумки побажайте один одному успіхів. А ще я хочу, щоб ви відчули тепло долоньок своїх товаришів – це означає, що вони поруч і підтримують вас, а всі ви одна родина. Посміхніться і з таким гарним настроєм ми розпочинаємо наш урок

 Я хочу побажати Вам цікавого уроку, щоб було всім легко працювати, щоб вам хотілось відповідати. Хай допомагає вміння міркувати гарні вам оцінки заробляти.

Оцінювання буде незвичайне. За кожну правильну і змістовну  відповідь ви отримуватимете  зірочку, а в кінці уроку ми визначимо найяскравішу зірку

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 Ім’я Т. Г. Шевченка відоме кожному українцеві з раннього дитинства. Мабуть, немає родини, в якій би не шанували поетичний слово Кобзаря, не знали основних віх його життя.

Давайте пригадаємо, що ми знаємо Т.Г. Шевченка і пограємо у

гру «Вірю! – Не вірю!»

  1. Чи вірите ви, що Т.Г. Шевченко народився в с. Моринці? (Так)
  2. Чи вірите ви, що його дитинство пройшло в с. Кирилівка? (Так)
  3. Чи вірите ви, що поет народився в 1841 році? (Ні. Рік народження поета – 1814 рік).
  4. Чи вірите ви, що старшу сестру і няньку Тарасика звали Марина? (Ні. Її звали Катерина).
  5. Чи вірите ви, що автор оповідання «У бур’янах»  про Т. Шевченка «Широкий шлях» Іван Нечуй-Левицький? (Ні. Автор цієї повісті Степан Васильченко).
  6. Чи вірите ви, що книга, до якої увійшли найвідоміші твори Шевченка, називається «Кобзар»? (Так)
  7. Чи вірите ви, що вірш «За сонцем хмаронька пливе» написав О. Олесь? (Ні)
  8. Чи вірите ви, що у цій поезії розповідається про матір? (Ні)
  9.  Чи вірите ви, що у поезії описано як сонечко прокидається? (Ні)
  10.  Чи вірите ви, що колір, який переважає у поезії зелений? (Ні, рожевий)
  11. Чи вірите ви, що туман покриває море? (Так)
  12. Чи вірите ви, що туман змальваний як товариш? (Ні, ворог)
  13. Чи вірите ви, що сонце – це символ радості, тепла? (Так)
  14.  Чи вірите ви, що «хмаронька пливе» – це метафора? (Так)
  15. Чи вірите ви, що за жанром – це пейзажна лірика? (Так)

ІІ.Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчання

Молодці, сьогодні ми продовжимо знайомство з творчістю Кобзаря. І темою нашого уроку є…  Запис у зошити Сл. 2

  • На уроці ми поглибимо знання про життя та творчість Т.Г. Шевченка, ознайомимося з історією написання поезії «Садок вишневий коло хати…». Разом будемо вчитися виразно читати, аналізувати поезію, виловлювати власні думки. Доведемо, що «Садок вишневий коло хати…» є перлиною не тільки укр. літ., а й світової ліричної поезії.

ІІІ. Сприйняття нового матеріалу

  • Що означає для вас Батьківщина ?

Тобто це все те,  що ми не можемо не любити, без чого ми не можемо жити, як без води, повітря, сонця

  •                   Коли людина сумує за Батьківщиною?

Коли людина далеко від Батьківщини, то надзвичайно близькими і милими її серцю є спогади про рідний край, батьківську хату мальовничу природу.

Історія написання поезії

  • Так сталося і з Тарасом Шевченком перед написанням поезії «Садок вишневий коло хати». Сл. 3

Після закінчення Академії мистецтв у 1845 р. Шевченко повертається в        Україну з наміром там оселитися. Він знайшов роботу у Київській  археографічній комісії та почав змальовувати історичні пам`ятки по всій Україні. Побував у Кирилівці, був обурений знущанням над простими селянами –      кріпаками.

Сл. 4 У Києві познайомився із М. Костомаровим, письменником, ученим – істориком. Саме він заагітував Шевченка приєднатися до таємної політичної організації, яка називалась Кирило – Мефодіївське братство, його девізом було: « І не буде ні царя, ні пана, ні кріпака». Студент Петров вступив до братства з провокаційною метою, донести у поліцію на його учасників. І ось що було далі

  • Розповідь підготовленого учня: Сл. 5

5 квітня 1847 р. у Києві на переправі через Дніпро  мене було арештовано як члена Кирило-Мефодіївського братства, і під конвоєм у супроводі двох дужих жандармів відправлено до Петербурга.    Там ув'язнили в казематі  Петропавлівської фортеці, де я провів квітень і травень. Постійні допити, довгі і самотні дні й ночі в камері гнітили мене. Багато я пережив і передумав  за цей час.

Мені дуже пощастило роздобути  аркуш паперу. Склавши його учетверо, писав на ньому  вірші. Коли ув’язнених виводили з камери на прогулянку, я вдихав на повні груди повітрям, яке пахло весною, особливо запам’ятав квітучі вишні, їхній запах, і згадалося мені дитинство…  Сл. 6

В ізольованій камері високо під стелею — заґратоване віконечко з похмурим петербурзьким небом. А перед очима —  знову рідна Україна, квітуючий вишневий садочок біля старенької білої хати, селяни, що йдуть потомлені зі свого поля. Бринять дівочі чисті й дзвінкі співи. І ось ця до щему мила картина постала перед моїми очима. І мені захотілося про це написати …..(пише)

 

Пливла ,рівномірно погойдуючись безкрая ніч ,а в камері буяла весна,і пошерхлі вуста натхненно шепотіли слова… садок вишневий коло хати…

 І народжується вірш — перлина, у якому ні слова суму, розпачу, образи, а лише світлий спогад, мрія, ідеал життя. Сл. 7

 Тринадцять проникли­вих, глибоких за змістом творів об'єднано в ліричний цикл «В казематі».

Справжнім шедевром серед 13 написаних поезій справедливо вважається 8 вірш «Садок вишневий коло хати...» Сл. 8

  • Аудіозапис  поезії «Садок вишневий коло хати».

 

  • Довідкове бюро  Сл. 9-10

Хрущ - великий жук родини пластинчастовусих, завдовжки

23 -32 мм, з коренастим, широким і сильно опуклим тілом.

Плугатарі, орачі - люди , які орали на полі, ходять за плугом.

Соловей – пташка

  • Читання вірша ланцюжком Сл. 11
  • Бесіда за поезією:   «Карусель запитань»
  • Яку пору року зображено у вірші? Доведіть свою думку, опираючись на текст (У вірші зображено весну: «Садок вишневий коло хати, хрущі над вишнями гудуть, плугатарі з плугами йдуть.»)
  • Звідки повертаються плугатарі? (Плугатарі повертаються з поля)
  • Як ідуть дівчата? (Співаючи)
  • Чим зайняті матері? (Матері ждуть членів родини додому, доки вони працювати мати приготувала їжу)
  • Де вечеряє сім’я? (Сім’я вечеряє коло хати)
  • Хто подає вечерю? (Дочка подає вечерю)
  • Чому саме дочка, а не мати? (Дочка допомагає матері, старші діти завжди допомагали батькам)
  • Яким чином соловей заважає матері научати? (Він дзвінко виспівує, а мати заслухалась його піснею)
  • У поезії говориться: «Заснуло все, тільки дівчата та соловейко не затих.» Чим були зайняті в цей час дівчата? (Соловейко витьохкував свою пісеньку, а дівчата теж співали, грали в народні ігри, водили хороводи)

    «Літературний паспорт поезії» Сл. 12

  • Давайте визначимо тему вірша. (Тема вірша: зображення краси української природи і щасливого родинного життя)
  • Жанр – пейзажна лірика

                                  

             Робота в групах «Знайди художні скарби»

  • Діти, ми з вами знаємо, що автор створює художні образи поезії за допомогою художніх засобів. Випишіть у зошит художні образи, а саме:
  • І група – епітети (садок вишневий, вечірня зіронька, маленькі діточки);
    ІІ група – метафори (соловейко не дає, заснуло все);

ІІІ група – пестливі слова(зіронька, соловейко, маленькі діточки).

Зовсім мало художніх засобів. Це говорить про те, що вірш надзвичайно простий, він просто чарує своєю поетичністю

  • А чи є у поезії такі образи, які ми можемо побачити, почути, доторкнутися? 

                                         Робота в парах

  •  Визначте зорові образи та слухові: Сл. 13

- То що ж ми бачимо, читаючи поезію? Зорові образи: садок, хата, хрущі, вишні, плугатарі, плуги, дівчата, матір, зіронька, соловейко, діточки. Сл. 14

- А чуємо? Слухові образи: хрущі гудуть, плугатарі з плугами йдуть, співають дівчата, тиша, соловейко не затих.

 

                          Робота з ілюстраціями. Сл. 15

  •  Ви отримали випереджальне завдання Прокомен­туйте створені вдома ілюстрації до по­езії. Які кольори й чому переважають на них?

Темі родини Шевченко присвячував не лише свої вірші, але й картини.       «У творчій майстерні» Т. Шевченка «Селянська родина»                  Сл. 16

  1. Давайте уважно розглянемо картину Т.Г. Шевченка «Селянська родина» і послухаємо її опис
  • Уч­нівське повідомлення.

На полотні бачимо стареньку, під солом'яною стріхою хату. Тут, у затишку, наприкінці літньої днини, зібралася селянська родина: молоді бать­ки, їхній синочок, дід. Малюк, що цілий день був із дідусем, очевидно, бешкетуючи, а може, й нена­роком розбив горщика, який висів на тину і був неабиякою цінністю в селянській родині.

Батько спершу хотів покарати хлопчика за вчинену шкоду. Однак мати вступилася за ма­лого, благаючи чоловіка вибачити його. Чоловік полагіднішав, заспокоївся, узяв люльку і, немов вибачаючись перед дружиною, хоче приголуби­ти сина.

За цією маленькою драмою пильно стежить дворовий пес. Трохи далі, на розі хати, сидить і гріється у променях передвечірнього сонця си­вий дідусь. Він заглиблений у власні думки й не дослухається до того, що відбувається на подвір'ї.

Т.Г.Шевченко у цьому полотні передав свій біль за скривджений, підневільний народ. Цей біль від душевної рани змушує малювати. Це не лише доля героїв картини, а це й його доля.

      Картина «Селянська родина» зберігається в Національному музеї Тараса  Шевченка в Києві.

  • Бесіда

  Що є спільного в картині і поезії?

  Чим відмінна поезія од картини?

                          Порівняльна таблиця. Сл. 17

Вірш «Садок вишневий коло хати...»

Картина «Селянська родина»

Настрій

Радість

Печаль, смуток

Родина

Батько (хоч не згаду­ється, але слово «сім'я» охоплює й цей образ), мати, діти

Чоловік, жінка, малень­кий син, дідусь

Тло

Хата, природа - вишне­вий садок, вечірня зі­ронька, соловейко

Хата під солом'яною покрівлею

 

 

 

Висновок : природа знімає проблеми, наближає життя до ідеалу.

  •  «Музична пауза» Сл. 18

Вірш «Садок вишневий коло хати» вважають перлиною світового мистецтва. Не випадково не залишив він байдужим і композиторів, які поклали його на музику. П.Чайковський, М.Лисенко, Я.Степовий, Г.Хоткевич.

                                  

  • Поезію “Садок вишневий коло хати…” літературознавці вважають перлиною української та світової лірики. Твір привернув увагу багатьох перекладачів. Послухайте переклади уривку із вірша англійською мовою.

Beside the house, the cherry’s flowering,

Above the trees the May bugs hum,

The ploughmen from the furrows come,

The girls all wander homeward, singing,

And mothers wait the meal for them.

Beside the house, a family supper,

Above, the evening star appears,

Сл. 19

  •  До 200-річчя Шевченка мультиплікаторами-початківцями створено мультфільм за поезією.

 Перегляд мультфільму   за  твором «Садок вишневий коло хати»

  • Пісочна анімація до вірша Сл. 20

VII. Узагальнення і систематизація знань.

Жартівлива вікторина

  •                 Хто завжди чекає із нетерпінням ? (Матері)
  •                 Що слугує: аеродромом для хрущів? (Вишні)
  •                 Кого втома не бере? (Дівчат)
  •                 Хто заважає з матірі? (Со­ловейко)
  •                 Назвіть вечірній дует . (Солов»ї і дівчата)
  •                 Назвіть вечірній ліхтар? (Зіронька)
  •                 Як називається місце, де збирається вечеряти сім’я? (Біля хати)
  •                 Як називаються близькі, рідні люди, які живуть в одній хаті і разом вечеряють? (Сім’я)

       Це дружня родина, де панують злагода та взаємопорозуміння.

  • А чи такою є ваша родина?

VIII. Підсумки. Рефлексія.

Які враження викликає у вас ця поезія? (Вірш мені дуже сподобався. Він змусив мене замислитися над тим, що головне для людини – це дружна родина, улюблена праця, яка приносить задоволення і життя серед  природи, краса якої зачаровує, надихає не помічати деякі труднощі життя.)

Недаремно вірш назвали перлиною укр.   лірики, бо в ньому возвеличуються найдорожчі українцю цінності: сім’я, Батьківщина, власна культура. Ця поезія відома не тільки в Україні

Оцінювання.

Давайте визначимо найяскравіше зірочку нашого уроку

Домашнє завдання:

Вивчити вірш напам’ять.

 Написати твір – опис «Садок вишневий коло хати»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу т. шевченко

 

             Українська література 5 клас

 

 

 

              Т.Г.Шевченко «Садок вишневий коло хати…» - перлина української та світової ліричної поезії

 

 

                                  Вчитель:

                             Дівуха Н. І.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
11 жовтня 2020
Переглядів
1011
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку