Тема уроку «Т.Г.Шевченко «Садок вишневий коло хати…» - перлина української та світової ліричної поезії.»
Мета: поглибити знання учнів про життя та творчість Т.Г. Шевченка; ознайомити з історією написання вірша, допомогти усвідомити його ідейно-художню цінність; розвивати вміння й навички учнів виразно читати поезію, аналізувати , знаходити художні засоби; виховувати почуття пошани до Т. Шевченка , любові до рідного краю, родини .
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: портрет Т. Шевченка, підручник, текст твору, презентація, репродукція картини Т.Шевченка «Селянська родина», мультфільм «Садок вишневий коло хати», аудіозапис поезії, ілюстрації дітей, повідомлення, пісочна анімація поезії.
Хід уроку
І.Вступне слово вчителя Сл. 1
Діти, станьте в коло, візьміться за руки, закрийте очі і подумки побажайте один одному успіхів. А ще я хочу, щоб ви відчули тепло долоньок своїх товаришів – це означає, що вони поруч і підтримують вас, а всі ви одна родина. Посміхніться і з таким гарним настроєм ми розпочинаємо наш урок
Я хочу побажати Вам цікавого уроку, щоб було всім легко працювати, щоб вам хотілось відповідати. Хай допомагає вміння міркувати гарні вам оцінки заробляти.
Оцінювання буде незвичайне. За кожну правильну і змістовну відповідь ви отримуватимете зірочку, а в кінці уроку ми визначимо найяскравішу зірку
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Ім’я Т. Г. Шевченка відоме кожному українцеві з раннього дитинства. Мабуть, немає родини, в якій би не шанували поетичний слово Кобзаря, не знали основних віх його життя.
Давайте пригадаємо, що ми знаємо Т.Г. Шевченка і пограємо у
гру «Вірю! – Не вірю!»
ІІ.Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчання
Молодці, сьогодні ми продовжимо знайомство з творчістю Кобзаря. І темою нашого уроку є… Запис у зошити Сл. 2
ІІІ. Сприйняття нового матеріалу
Тобто це все те, що ми не можемо не любити, без чого ми не можемо жити, як без води, повітря, сонця
Коли людина далеко від Батьківщини, то надзвичайно близькими і милими її серцю є спогади про рідний край, батьківську хату мальовничу природу.
Історія написання поезії
Після закінчення Академії мистецтв у 1845 р. Шевченко повертається в Україну з наміром там оселитися. Він знайшов роботу у Київській археографічній комісії та почав змальовувати історичні пам`ятки по всій Україні. Побував у Кирилівці, був обурений знущанням над простими селянами – кріпаками.
Сл. 4 У Києві познайомився із М. Костомаровим, письменником, ученим – істориком. Саме він заагітував Шевченка приєднатися до таємної політичної організації, яка називалась Кирило – Мефодіївське братство, його девізом було: « І не буде ні царя, ні пана, ні кріпака». Студент Петров вступив до братства з провокаційною метою, донести у поліцію на його учасників. І ось що було далі
5 квітня 1847 р. у Києві на переправі через Дніпро мене було арештовано як члена Кирило-Мефодіївського братства, і під конвоєм у супроводі двох дужих жандармів відправлено до Петербурга. Там ув'язнили в казематі Петропавлівської фортеці, де я провів квітень і травень. Постійні допити, довгі і самотні дні й ночі в камері гнітили мене. Багато я пережив і передумав за цей час.
Мені дуже пощастило роздобути аркуш паперу. Склавши його учетверо, писав на ньому вірші. Коли ув’язнених виводили з камери на прогулянку, я вдихав на повні груди повітрям, яке пахло весною, особливо запам’ятав квітучі вишні, їхній запах, і згадалося мені дитинство… Сл. 6
В ізольованій камері високо під стелею — заґратоване віконечко з похмурим петербурзьким небом. А перед очима — знову рідна Україна, квітуючий вишневий садочок біля старенької білої хати, селяни, що йдуть потомлені зі свого поля. Бринять дівочі чисті й дзвінкі співи. І ось ця до щему мила картина постала перед моїми очима. І мені захотілося про це написати …..(пише)
Пливла ,рівномірно погойдуючись безкрая ніч ,а в камері буяла весна,і пошерхлі вуста натхненно шепотіли слова… садок вишневий коло хати…
І народжується вірш — перлина, у якому ні слова суму, розпачу, образи, а лише світлий спогад, мрія, ідеал життя. Сл. 7
Тринадцять проникливих, глибоких за змістом творів об'єднано в ліричний цикл «В казематі».
Справжнім шедевром серед 13 написаних поезій справедливо вважається 8 вірш «Садок вишневий коло хати...» Сл. 8
Хрущ - великий жук родини пластинчастовусих, завдовжки
23 -32 мм, з коренастим, широким і сильно опуклим тілом.
Плугатарі, орачі - люди , які орали на полі, ходять за плугом.
Соловей – пташка
«Літературний паспорт поезії» Сл. 12
Робота в групах «Знайди художні скарби»
ІІІ група – пестливі слова(зіронька, соловейко, маленькі діточки).
Зовсім мало художніх засобів. Це говорить про те, що вірш надзвичайно простий, він просто чарує своєю поетичністю
Робота в парах
- То що ж ми бачимо, читаючи поезію? Зорові образи: садок, хата, хрущі, вишні, плугатарі, плуги, дівчата, матір, зіронька, соловейко, діточки. Сл. 14
- А чуємо? Слухові образи: хрущі гудуть, плугатарі з плугами йдуть, співають дівчата, тиша, соловейко не затих.
Робота з ілюстраціями. Сл. 15
Темі родини Шевченко присвячував не лише свої вірші, але й картини. «У творчій майстерні» Т. Шевченка «Селянська родина» Сл. 16
На полотні бачимо стареньку, під солом'яною стріхою хату. Тут, у затишку, наприкінці літньої днини, зібралася селянська родина: молоді батьки, їхній синочок, дід. Малюк, що цілий день був із дідусем, очевидно, бешкетуючи, а може, й ненароком розбив горщика, який висів на тину і був неабиякою цінністю в селянській родині.
Батько спершу хотів покарати хлопчика за вчинену шкоду. Однак мати вступилася за малого, благаючи чоловіка вибачити його. Чоловік полагіднішав, заспокоївся, узяв люльку і, немов вибачаючись перед дружиною, хоче приголубити сина.
За цією маленькою драмою пильно стежить дворовий пес. Трохи далі, на розі хати, сидить і гріється у променях передвечірнього сонця сивий дідусь. Він заглиблений у власні думки й не дослухається до того, що відбувається на подвір'ї.
Т.Г.Шевченко у цьому полотні передав свій біль за скривджений, підневільний народ. Цей біль від душевної рани змушує малювати. Це не лише доля героїв картини, а це й його доля.
Картина «Селянська родина» зберігається в Національному музеї Тараса Шевченка в Києві.
• Що є спільного в картині і поезії?
• Чим відмінна поезія од картини?
Порівняльна таблиця. Сл. 17
Вірш «Садок вишневий коло хати...» |
Картина «Селянська родина» |
Настрій |
|
Радість |
Печаль, смуток |
Родина |
|
Батько (хоч не згадується, але слово «сім'я» охоплює й цей образ), мати, діти |
Чоловік, жінка, маленький син, дідусь |
Тло |
|
Хата, природа - вишневий садок, вечірня зіронька, соловейко |
Хата під солом'яною покрівлею |
|
|
|
Висновок : природа знімає проблеми, наближає життя до ідеалу.
Вірш «Садок вишневий коло хати» вважають перлиною світового мистецтва. Не випадково не залишив він байдужим і композиторів, які поклали його на музику. П.Чайковський, М.Лисенко, Я.Степовий, Г.Хоткевич.
Beside the house, the cherry’s flowering,
Above the trees the May bugs hum,
The ploughmen from the furrows come,
The girls all wander homeward, singing,
And mothers wait the meal for them.
Beside the house, a family supper,
Above, the evening star appears,
Сл. 19
Перегляд мультфільму за твором «Садок вишневий коло хати»
VII. Узагальнення і систематизація знань.
Жартівлива вікторина
Це дружня родина, де панують злагода та взаємопорозуміння.
VIII. Підсумки. Рефлексія.
Які враження викликає у вас ця поезія? (Вірш мені дуже сподобався. Він змусив мене замислитися над тим, що головне для людини – це дружна родина, улюблена праця, яка приносить задоволення і життя серед природи, краса якої зачаровує, надихає не помічати деякі труднощі життя.)
Недаремно вірш назвали перлиною укр. лірики, бо в ньому возвеличуються найдорожчі українцю цінності: сім’я, Батьківщина, власна культура. Ця поезія відома не тільки в Україні
Оцінювання.
Давайте визначимо найяскравіше зірочку нашого уроку
Домашнє завдання:
Вивчити вірш напам’ять.
Написати твір – опис «Садок вишневий коло хати»
Українська література 5 клас
Т.Г.Шевченко «Садок вишневий коло хати…» - перлина української та світової ліричної поезії
Вчитель:
Дівуха Н. І.