Літературне читання
Тема: Т.Г. Шевченко «Вітер з гаєм розмовляє»
Мета: поглибити знання дітей про життя і творчість народного поета Т.Г. Шевченка; показати, як поет оспівує красу рідного краю; збагачувати словник учнів; розвивати усне мовлення; виховувати пошану до історичного минулого нашого народу, повагу до творчої спадщини митця.
Обладнання: підручник, ілюстрації до творів Т.Г. Шевченка, портрет поета, аудіо запис вірша «Вітер з гаєм розмовляє», мікрофон, вірші, конструктор «ЛЕГО», «Ромашка запитань» Блума.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Пролунав уже дзвінок,
Починаємо урок!
- Сьогодні урок у нас особливий. І тому я очікую, що ви всі будете:
У важні
Р озумні
О рганізовані
К мітливі
ІІ. Мовленнєва розминка
Розчитування:
Ти мусиш нам співця назвати,
Адже умів лиш він один
Рабів німих так захищать.
А хто так оспівав, як він,
Садок вишневий коло хати?
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Конкурс на краще читання віршів Т.Г. Шевченка.
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Повідомлення теми і мети уроку.
- Про кого говориться у вірші? (Т.Г. Шевченка)
Благословенна хай буде година,
І тая хата, і село,
Що Україні принесла
З великих найбільшого сина. (Б. Лепкий)
- Сьогодні ми продовжимо ознайомлення з творчістю Т.Г. Шевченка. Поезія великого Кобзаря стала нетлінною частиною духовного буття українського народу. Т.Г. Шевченко для нас – це не тільки те, що вивчають, а й те, чим живуть, з чого черпають сили й надії.
Ми будемо вивчати вірш Т.Г. Шевченка «Вітер з гаєм розмовляє».
V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
- Сила безсмертя поета - у його віршах. Чудовими і неповторними є Шевченкові вірші, в яких він оспівує красу рідного краю. Створюючи поезію «Вітер з гаєм розмовляє», Шевченко перебував далеко від України.
1) Слухання аудіо запису вірша.
- Чи сподобався вам вірш?
- Які картиниви уявляли, слухаючи його?
- Які почуття він у вас викликав?
- Який цей вірш?
2) Словникова робота
Пливе один
Повен Дунаю
Поплив скіпок
Спиняє заграло
Спинить розмовляє
Погралися рибалонька
3) Визначення слів-різних частин мови.
Робота з кубиками «ЛЕГО»
Іменники – зелений
Прикметники – червоний
Дієслова – синій
4) Повторне (мовчазне) читання вірша учнями.
5) Фізкультхвилинка.
6) Аналіз змісту вірша.
- Що описує поет у вірші?
- Де пливе човен?
- Чому його понесло в море?
- Прочитайте строфу, у якій змальовано картини тиші в природі.
- Як їх потрібно читати?
7) Вправа «Ромашка запитань» Блума.
Діти складають запитання за прочитаним віршем: знаннєві (прості), уточнюючі, практичні, синтезуючі, оцінні, творчі.
8) Гра «Знайди і прочитай»
9) Читання вірша в парах
10) Гра «Диктор телебачення». Виразне читання вірша учнями.
VI. Систематизація й узагальнення здобутих знань.
1) Робота над загадками «Чи знаєте ви твори Т.Г. Шевченка?
Дивлюся, аж світає,
Край неба палає,
Соловейко в темнім гаї
Сонце … (зустрічає)
Не називаю її раєм,
Тії хатиночки у … (гаї)
Тече вода з-під явора
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона … (калина)
Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть.
Плугатарі з плугами йдуть.
Співають ідучи … (дівчата)
2) Бліц-турнір
- Назвати псевдонім Т. Шевченка (Кобзар)
- Коли народився Т. Шевченко (9 березня 1814 р.)
- Де народився Т. Шевченко (с. Моринці, Черкаської обл.)
- Що означає ім’я Тарас (з грецької – бунтівник)
- Як називається перша збірка віршів поета («Кобзар»)
- Хто такі кобзарі (сліпі дідусі, що грали на кобзі)
- У якому селі минало дитинство Шевченка (с. Кирилівка)
- Де поет здобув художню освіту (у Петербурзі)
- Де похований Т.Г. Шевченко (у Каневі, на високій горі)
- Скільки років прожив Т.Г. Шевченко (47 років)
3) Творча робота в парі
Складання прислів’їв.
Шевченко Тарас, наче … (сонце для нас)
Шевченкові твори сяють, мов … (зорі)
Шевченків «Кобзар» - то для народу … (великий дар)
Ми Шевченка славить будем і ніколи … (не забудем)
VII. Підсумок уроку. Рефлексія.
Вправа «Незакінчене речення»
Я довідався…
Я зрозумів…
Я здивувався…
Мені запам’яталось…
Домашнє завдання.
Виразно читати вірш «Вітер з гаєм розмовляє»