Кабанюк Ольга Валеріївна,
НВК «Чернеченська ЗОШ І-ІІІ ступенів- ДНЗ»,
с.Чернече,
Балтський район,
Одеська область.
Урок української літератури 5 клас
Тема. Т.Шевченко. «Садок вишневий коло хати». __________________________ Картини довкілля, природи в поезіях Т.Г.Шевченка __________________________
Мета: навчати виразно читати поезію Шевченка, _________________________ описувати власні відчуття, викликані художнім __________________________ словом; допомогти учням усвідомити ідейний зміст __________________________ поезії, пов'язуючи його з життєвою долею митця; __________________________ розвивати пам'ять, культуру мовлення, уміння __________________________ робити висновки; формувати кругозір і світогляд _________________________ школярів; виховувати почуття поваги до творчості _________________________ письменника, своєї родини, рідного краю. __________________________
Обладнання: підручник, «Кобзар», портрет _________________________ митця, учнівські ілюстрації, комп*ютер, диск з _________________________ відеопрезентацією ілюстрацій до поезії (Дода- _________________________ ток № 1), репродукція картини Т. Г. Шевченка _________________________ «Селянська родина» (Додаток № 2) _________________________
І. Організаційний момент _________________________
Вступне слово вчителя. Я рада вітати вас на __________________________ зустрічі з її величністю Поезією. Зараз ми ввійдемо __________________________ в її храм і насолоджуватимемося прекрасними __________________________ миттєвостями перебування в ньому. Але спочатку __________________________ вгамуймо серце правильним диханням, а чорні __________________________ думки - вірою в друзів. Тож удихнімо повітря на __________________________ повні груди і видихнімо. Храм Поезії відчиняє двері . __________________________ Тож увійдімо туди сміливо… __________________________
ІІ. Актуалізація опорних знань __________________________ Інтелектуальна розминка(«Карусель» запитань __________________________ і відповідей). __________________________
ІІІ. Перевірка домашнього завдання _________________________
А) Читання напам'ять поезії «За сонцем хмаронька _________________________ пливе» _________________________ Б) «Вернісаж» учнівських ілюстрацій. _________________________
IV. Повідомлення теми та мети _________________________ Опрацьовуючи знамениту поезію Тараса Шевченка _________________________ «Садок вишневий коло хати», навчимося відчувати _________________________ естетичну насолоду від твору мистецтва. Неперевер- ________________________ шена образність і простота Шевченкового слова стане _________________________ для нас зразком створення художньої реальності за _________________________ допомогою образного слова. _________________________
V. Сприйняття та засвоєння _________________________ навчального матеріалу _________________________
1.Слово вчителя _________________________
5 квітня 1847 року Т.Шевченка було заарештовано як _________________________ члена Кирило – Мефодіївського братства, 17 квітня _________________________ поета привезли до Петербурга й ув'язнили у казематі _________________________ Петропавловської фортеці. _________________________ Контрастом до реальності каземату і майбутнього __________________________ вироку для поета стає світлий вірш «Садок вишневий _________________________ коло хати», у якому втілено спогади і мрії автора про _________________________ рідний край. _________________________
2.Опрацювання поезії «Садок вишневий коло хати» _________________________
(Додаток №1). _________________________
- Слухання твору в записі, що супроводжується _________________________ переглядом слайдів. _________________________ - Бесіда _________________________
*Що вам відомо про пейзаж? _________________________ * З якою метою він використовується в художній _________________________ літературі? _________________________ * Яку пору року описано у творі? __________________________ * Яка ваша улюблена пора року? __________________________ * Як поет описує родину? __________________________ * Чи часто ви вечеряєте з родиною? __________________________ * Чому донька подає вечеряти? __________________________ *Як ви розумієте рядки «А мати хоче научати, __________________________ та соловейко не дає»? __________________________
- Розповідь вчителя про історію написання твору __________________________
Ув'язнений в казематі, Т. Шевченко не каявся на __________________________ допитах, не виявляв і краплі каяття і в віршах, ___________________________ написаних у в'язниці. Що переживав поет, ми ___________________________ ніколи й не довідалися б, якби не поезія. Справж- ___________________________ нім шедевром цих поезій вважається вірш «Садок ___________________________ вишневий коло хати». ___________________________
- Лексична робота. ___________________________
Пояснення значення слова «каземат» ___________________________ Каземат-це приміщення у фортецях,де тримали ___________________________ в'язнів. ___________________________
- Слово вчителя. Розгляд і аналіз картини. ___________________________
Тарас Шевченко був чудовим знавцем народного ___________________________ побуту, про що свідчать його поезії і картини, ___________________________ зокрема «Селянська родина». ___________________________
(Додаток № 2. Репродукція картини Т.Шевченка ___________________________ «Селянська родина») ___________________________
На полотні ми бачимо куточок подвір'я та ___________________________ стареньку хату. Тут зібралася селянська сім'я. ___________________________ Малюк, мабуть, розбив горщика. Першим ___________________________ порухом батька було покарати сина за шкоду. ___________________________ Лагідним жестом мати заступається за сина. ___________________________ Під ногами у людей крутиться цікавий до всього ___________________________ дворовий пес. На призьбі сидить і гріється у ___________________________ промінні сонця сивий дідусь. ___________________________
Ця та багато інших картин знаходиться у Держав- ___________________________ ному музеї Т. Г. Шевченка. ___________________________
- Бесіда за картиною. __________________________
*Який настрій цього полотна? __________________________
*Що є спільного в картині і поезії? __________________________
*Чим відрізняється картина від поезії? __________________________
-Ідейно-художній аналіз поезії. __________________________
*У формі діалогу чи монологу написано вірш? __________________________
*Визначте тему, ідею, основну думку твору. __________________________
-Робота в зошитах. __________________________
Знайти в тексті епітети і записати їх у зошити. __________________________
-Гра «Мажор- мінор». __________________________
Учні виразно читають вірш , знаходять у ньому __________________________ рядки радості, піднесення та суму і втоми , і __________________________ читають їх з відповідною інтонацією. __________________________
Вчитель. Тож нехай у вашому житті буде більше __________________________ мажору, не залишиться місця для драм , а в душі __________________________ засвітиться вогник гармонійної краси. __________________________
-Усне малювання. __________________________
Учні заплющують очі , а вчитель виразно читає __________________________ напам'ять поезію. __________________________
Завдання: усно намалювати звуки, запахи, __________________________ образи, якими наповнена поезія. __________________________
VI. Закріплення вивченого __________________________ матеріалу. __________________________
-Бесіда за питаннями рубрики «Вчимося висловлю- ___________________________ вати свої міркування…»(ст….). ___________________________
VII. Підсумок уроку. Оцінювання. ___________________________
-Метод «Асоціативна квітка». ___________________________
На паперових пелюстках діти пишуть, яке враження ____________________________ справила на них поезія «Садок вишневий коло хати».___________________________ Пелюстки прикріплюються на дошці, замість ___________________________ середини квітки записана назва вірша.Кожен учень ___________________________ повідомляє про свої асоціації. ___________________________
VIII. Домашнє завдання ____________________________ (диференційоване). ____________________________
*Вивчити вірш напам'ять. ____________________________ *Намалювати ілюстрації до поезії. ____________________________ *Написати листа поетові (використовуючи ____________________________ звертання). ____________________________ *Повторити відомості про епітети. ____________________________