Урок "Т.Шевченко. «Садок вишневий коло хати».Картини довкілля, природи в поезіях Т.Г.Шевченка"

Про матеріал
Т.Шевченко. «Садок вишневий коло хати». __________________________ Картини довкілля, природи в поезіях Т.Г.Шевченка
Перегляд файлу

Кабанюк Ольга Валеріївна,

НВК «Чернеченська ЗОШ І-ІІІ ступенів- ДНЗ»,

с.Чернече,

Балтський район,

Одеська область.

          Урок української літератури 5 клас

Тема.  Т.Шевченко. «Садок вишневий коло хати».      __________________________                            Картини довкілля, природи в поезіях Т.Г.Шевченка      __________________________

Мета: навчати виразно читати поезію Шевченка,       _________________________                              описувати   власні   відчуття,   викликані  художнім       __________________________                            словом; допомогти учням усвідомити ідейний зміст     __________________________                                       поезії,  пов'язуючи  його  з  життєвою  долею митця;     __________________________                               розвивати   пам'ять,   культуру   мовлення,   уміння       __________________________                                  робити  висновки; формувати  кругозір і  світогляд       _________________________                                        школярів; виховувати почуття поваги до творчості       _________________________                           письменника, своєї родини, рідного краю.                          __________________________

Обладнання: підручник,  «Кобзар»,  портрет          _________________________                                   митця, учнівські ілюстрації,   комп*ютер,   диск з             _________________________                                             відеопрезентацією ілюстрацій до поезії (Дода-                 _________________________                                             ток № 1), репродукція   картини  Т.  Г.  Шевченка             _________________________                                       «Селянська  родина»   (Додаток № 2)                                     _________________________

І. Організаційний момент                          _________________________

        Вступне  слово вчителя.  Я рада  вітати  вас  на         __________________________                                       зустрічі з її величністю Поезією. Зараз ми ввійдемо       __________________________                                                в   її   храм  і  насолоджуватимемося   прекрасними        __________________________                                 миттєвостями перебування в ньому. Але спочатку        __________________________                                      вгамуймо  серце  правильним  диханням,  а  чорні          __________________________                                           думки - вірою  в  друзів.  Тож  удихнімо  повітря  на      __________________________                                                  повні груди і видихнімо. Храм Поезії відчиняє двері .    __________________________                                                  Тож увійдімо туди сміливо…                                     __________________________   

 ІІ. Актуалізація опорних знань              __________________________ Інтелектуальна розминка(«Карусель» запитань            __________________________                                                     і відповідей).                                                                                    __________________________

  • Де і коли народився поет?                                             __________________________
  • Скільки братів і сестер мав Тарас?                             __________________________ 
  • У кого спочатку навчався митець? Потім?             ___________________________
  • Скільки було років Шевченкові, коли його            ___________________________                                        викупили з кріпацтва?                                                    ___________________________
  • Як називалась перша збірка Т. Шевченка?            ___________________________
  • Назвати останню книжку з прижиттєвих видань  _________________________                                          поета.                                                                                         _________________________
  • Коли помер Шевченко і де його поховали?              _________________________

ІІІ. Перевірка домашнього завдання     _________________________                     

А) Читання напам'ять поезії «За сонцем хмаронька        _________________________                                        пливе»                                                                                                   _________________________                                                                                                                                                    Б)  «Вернісаж» учнівських ілюстрацій.                                   _________________________

IV. Повідомлення теми та мети                _________________________                     Опрацьовуючи  знамениту  поезію Тараса Шевченка      _________________________                                         «Садок  вишневий  коло хати»,  навчимося  відчувати    _________________________                              естетичну насолоду  від  твору мистецтва.  Неперевер-  ________________________                                          шена образність і простота  Шевченкового слова стане _________________________                                    для  нас  зразком  створення художньої реальності за    _________________________                        допомогою образного слова.                                                       _________________________

V. Сприйняття та  засвоєння                     _________________________           навчального  матеріалу                               _________________________

1.Слово вчителя                                                                                _________________________

5 квітня  1847 року Т.Шевченка було заарештовано як  _________________________                                           члена  Кирило – Мефодіївського  братства,  17 квітня   _________________________                                     поета привезли до Петербурга й ув'язнили у казематі  _________________________                   Петропавловської фортеці.                                                         _________________________                                                                                                Контрастом до реальності каземату і майбутнього        __________________________                                вироку  для поета стає світлий вірш «Садок вишневий _________________________                                          коло  хати»,  у  якому втілено спогади і мрії автора про _________________________                                рідний край.                                                                                       _________________________

2.Опрацювання поезії «Садок вишневий коло хати» _________________________

(Додаток №1).                                                                                   _________________________

-   Слухання  твору  в записі,  що  супроводжується           _________________________                             переглядом слайдів.                                                                       _________________________                                                     -   Бесіда                                                                                                _________________________

 *Що вам відомо про пейзаж?                                                     _________________________                                                     * З якою метою він використовується в художній           _________________________                               літературі?                                                                                         _________________________                                              * Яку пору року описано у творі?                                             __________________________                                                            * Яка ваша улюблена пора року?                                             __________________________                                                               * Як поет описує родину?                                                            __________________________                                                         * Чи часто ви вечеряєте з родиною?                                      __________________________                                                                * Чому донька подає вечеряти?                                                __________________________                                            *Як ви розумієте рядки «А мати хоче научати,                 __________________________                                            та соловейко не дає»?                                                                   __________________________

-  Розповідь вчителя про історію написання твору        __________________________

Ув'язнений  в  казематі, Т. Шевченко не каявся на         __________________________                                 допитах,  не  виявляв  і  краплі  каяття  і в віршах,         ___________________________                           написаних   у  в'язниці.  Що  переживав  поет,  ми          ___________________________                                    ніколи й не довідалися б,  якби не поезія. Справж-        ___________________________                                                     нім шедевром цих поезій вважається вірш «Садок        ___________________________                               вишневий коло хати».                                                                 ___________________________

-  Лексична робота. ___________________________

Пояснення значення слова «каземат»                                 ___________________________                                         Каземат-це приміщення у фортецях,де тримали           ___________________________                                   в'язнів.                                                                                               ___________________________

-  Слово вчителя.  Розгляд і аналіз картини.                     ___________________________

Тарас  Шевченко був чудовим  знавцем народного      ___________________________                                               побуту,  про  що  свідчать  його  поезії  і  картини,        ___________________________                                    зокрема «Селянська родина».                                                 ___________________________

(Додаток  № 2.  Репродукція  картини Т.Шевченка       ___________________________                            «Селянська родина»)                                                                  ___________________________

На   полотні   ми   бачимо  куточок   подвір'я  та             ___________________________                           стареньку   хату.  Тут  зібралася   селянська   сім'я.       ___________________________                                         Малюк,   мабуть,   розбив   горщика.  Першим                 ___________________________                                  порухом   батька  було  покарати  сина  за  шкоду.        ___________________________                                     Лагідним  жестом   мати  заступається  за  сина.            ___________________________                                                   Під ногами  у людей крутиться цікавий  до  всього      ___________________________                                 дворовий  пес.  На  призьбі  сидить  і  гріється  у            ___________________________                              промінні сонця сивий дідусь.                                                  ___________________________

Ця та багато інших картин знаходиться  у Держав-      ___________________________                                                ному  музеї  Т. Г. Шевченка.                                                      ___________________________

 

- Бесіда за картиною.                                                                    __________________________

*Який настрій цього полотна? __________________________

*Що є спільного в картині і поезії?                             __________________________

*Чим відрізняється картина від поезії?                    __________________________

-Ідейно-художній аналіз поезії.                                               __________________________

*У формі діалогу чи монологу написано вірш?     __________________________

*Визначте тему, ідею, основну думку твору. __________________________

-Робота в зошитах.                                                                        __________________________

Знайти в тексті епітети і записати їх у зошити.   __________________________

-Гра «Мажор- мінор».                                                                    __________________________

Учні виразно читають вірш , знаходять у ньому  __________________________                                                  рядки  радості,  піднесення  та  суму  і  втоми , і    __________________________                                               читають їх з відповідною інтонацією.                       __________________________

Вчитель. Тож нехай у вашому житті буде більше __________________________                                               мажору, не залишиться місця для драм , а в душі __________________________                                                    засвітиться вогник гармонійної краси.                     __________________________

-Усне малювання.                                                                           __________________________

Учні заплющують очі , а вчитель виразно читає  __________________________                                                    напам'ять поезію.                                                               __________________________

Завдання: усно намалювати звуки, запахи,            __________________________                                       образи,  якими наповнена поезія.                               __________________________

VI. Закріплення вивченого                       __________________________            матеріалу.                                                        __________________________

-Бесіда за питаннями рубрики «Вчимося висловлю-    ___________________________                                                    вати  свої міркування…»(ст….).                                           ___________________________

VII. Підсумок уроку. Оцінювання.          ___________________________

-Метод «Асоціативна квітка».                                                 ___________________________

На паперових пелюстках діти пишуть, яке враження ____________________________                                справила на них поезія «Садок вишневий коло хати».___________________________                                  Пелюстки  прикріплюються  на  дошці,  замість           ___________________________                              середини квітки записана назва вірша.Кожен учень  ___________________________                           повідомляє про свої асоціації.                                                ___________________________

VIII.  Домашнє завдання                          ____________________________   (диференційоване).                                   ____________________________

*Вивчити вірш напам'ять.                                                      ____________________________                                 *Намалювати ілюстрації до поезії.                                     ____________________________                                              *Написати листа поетові (використовуючи                   ____________________________                                  звертання).                                                                                    ____________________________                                      *Повторити відомості про епітети.                                     ____________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 лютого 2019
Переглядів
653
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку