Урок. Таблиця Д.І. Менделєєва

Про матеріал
Все необхідне для проведення уроку на тему: Періодична таблиця Д.І.Менделєєва. Цей урок можна проводити в усіх класах, він адаптований для 7-11 класів.
Перегляд файлу

Урок№_____              11 клас    хімія                                     Дата__________

Тема: 150 років Періодичній системі Д.І. Менделєєва

Мета:

Навчальна: систематизувати і узагальнити знання по темі: «Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва»; закріпити й розвинути вміння використовувати періодичний закон і періодичну систему для характеристики хімічних елементів; виявити недоліки в знаннях по даній темі.

Розвиваюча: розвивати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати й робити висновки.

Виховна: виховання потреби в знаннях, підвищення пізнавальних інтересів.

Обладнання: Портрет Д. І. Менделєєва, періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, довідкові матеріали, картки із завданнями.

Тип уроку: урок узагальнення, систематизації та корекції знань.

Обладнання:  періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва.

Хід  уроку

I.Організаційний етап.

II.Мотивація навчальної діяльності.

Ви всі, напевне чули про видатного хіміка Д.І. Менделєєва. Завдяки створенню Періодичної системи, хімія, як наука почала швидко прогресувати, що дало початок новим відкриттям в цій галузі. В 2019 році святкується 150 років Періодичній системі хімічних елементів і Періодичному закону, і тому наш урок присвячується їм.

Успіх приходить до того,хто його прагне.

Наступний,весело освітлений

день-плід учорашнього…

 Г.Сковорода

 

 

 

III. Повідомлення теми і мети.

Тема: 150 років Періодичній системі Д.І. Мендєлєєва

 

Мета нашого уроку: скоректувати знання, узагальнити та закріпити їх, навчитись систематизувати отриману інформацію, навчитись працювати з різними джерелами.

IV. Актуалізація опорних знань.

Дмитро Іванович Менделєєв (1834-1907) — великий учений-енциклопедист, хімік, фізик, технолог, геолог і навіть метеоролог. Відкрив один з фундаментальних законів природи — Періодичний закон хімічних елементів. Менделєєв мав дивовижно ясне хімічне мислення, він завжди ясно представляв кінцеву мету своєї творчої роботи, передбачав її користь.

Народився Дмитро Менделєєв 27 січня (8 лютого) 1834 року в Тобольську, сімнадцятою та останньою дитиною в сім'ї Івана Павловича Менделєєва, що у той час посідав посаду директора Тобольської гімназії і училища Тобольського округу. Його дід по батькові був священиком та носив прізвище Соколов, а прізвище "Менделєєв" — за прізвиськом, за звичаям того часу, отримав батько Менделєєва ще в духовному училищі.

У лютому 1869 р. Менделєєв розіслав російським і зарубіжним хімікам надрукований на окремому листку "Опыт системы элементов, основанный на их атомном весе и химическом сходстве". 6 березня на засіданні Російського хімічного суспільства було зачитане повідомлення про запропоновану Менделєєвим класифікацію елементів. Цей перший варіант періодичної системи значно відрізнявся від звичної для нас з школи таблиці Менделєєва. Групи розташовувалися не вертикально, а горизонтально. Декілька елементів, як потім виявилось, були в цьому першому варіанті поміщені не на свої місця. Але всі ці неточності зовсім не повинні зменшувати важливості самого висновку: зіставляючи властивості елементів, що потрапили у вертикальні стовпці, можна було ясно бачити, що вони змінюються періодично у міру наростання атомної ваги. Це було найголовніше у відкритті Менделєєва, що дозволяло зв'язати воєдино всі здавалося до цього розрізненими групи елементів. Несподівані збої в цьому періодичному ряду Менделєєв абсолютно правильно пояснив тим, що науці відомі ще не всі хімічні елементи. У своїй таблиці він залишив чотири незаповнені клітинки, проте передбачив атомну вагу і хімічні властивості цих елементів. Він також згорегував декілька неточно певних атомних мас елементів, і подальші дослідження повністю підтвердили його правоту.

Ми майже кожний урок користуємось Періодичною таблице. Давайте пригадаймо Періодичний закон та Періодичну систему, це дасть змогу виявити недоліки та позбутися їх.

Робота в групах:

  1.               Дата відкриття періодичного закону хімічних елементів? (1869 р.)
  2.               Що таке група? (Група – це вертикальний стовпчик, в якому один під одним розміщені подібні за властивостями хімічні елементи.)
  3.               На скільки груп існує?( Є 8 груп, поділяються на головну і побічну підгрупи)
  4.               Що таке період?( Період – це горизонтальний ряд хімічних елементів, розмішених у порядку зростання їх атомних мас, що розпочинається лужним металічним елементом, а завершується інертним газом)
  5.               Дайте визначення Періодичному закону (Властивості хімічних елементів, простих речовин, а також склад і властивості сполук перебувають у періодичній залежності від значень атомних мас)

Учні дають відповіді на запитання.

V. Узагальнення і систематизація знань.

  1.               Періодичний закон відкрив:

а) О.М. Бутлеров;

б) М.В. Ломоносов;

в) Д.І. Менделєєв.

  1.               При створенні періодичного закону головною ознакою послужили:

а) атомні маси елементів;

б) формули оксидів і гідроксидів;

в) поширеність елементів у природі.

  1.               Періодами називають:

а) горизонтальні ряди хімічних елементів, розміщених у порядку зростання їх відносних атомних мас;

б) вертикальні ряди хімічних елементів, які подібні за властивостями.

  1.               У межах одного періоду із збільшенням порядкового номера хімічні властивості елементів змінюються:

а) поступово;

б) стрибкоподібно переходять від металічних до неметалічних;

в) не змінюються.

  1.               У межах однієї підгрупи із збільшенням порядкового номера неметалічні властивості елементів:

а) посилюються;

б) послаблюються;

в) залишаються без змін.

  1.               До побічних підгруп входять:

а) метали;

б) неметали;

в) неметали і метали.

  1.               Яка з перелічених характеристик має сенс для І періоду періодичної системи хімічних елементів Д.І. Менделєєва:

а) незавершений період;

б) завершений період;

в) великий період;

г) малий період.

  1.               Яка з перелічених характеристик має сенс для VIІ періоду періодичної системи хімічних елементів Д.І. Менделєєва:

а) великий період;

б) завершений період;

в) незавершений період;

г) малий період.

  1.               Яка з перелічених характеристик має сенс для IІ періоду періодичної системи хімічних елементів Д.І. Менделєєва:

а) незавершений період;

б) завершений період;

в) великий період;

г) малий період.

  1.          Яка з перелічених характеристик має сенс для ІV періоду періодичної системи хімічних елементів Д.І. Менделєєва:

а) великий період;

б) завершений період;

в) незавершений період;

г) малий період.

Підсумки уроку

Отже, сьогодні на уроці ми познайомились з Періодичним законом і періодичною системою хімічних елементів Д.І.Менделєєва», працювали в групах. Відповідали на запитання, що дало змогу розвинути вміння використовувати періодичний закон і періодичну систему для характеристики хімічних елементів.

Виставлення оцінок за роботу на уроці.

    

VII. Домашнє завдання 

Повторити §____, підготуватися до тематичного оцінювання.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Земелько Катерина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
18 березня 2020
Переглядів
1438
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку