Урок№_____ 11 клас хімія Дата__________
Тема: 150 років Періодичній системі Д.І. Менделєєва
Мета:
Навчальна: систематизувати і узагальнити знання по темі: «Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва»; закріпити й розвинути вміння використовувати періодичний закон і періодичну систему для характеристики хімічних елементів; виявити недоліки в знаннях по даній темі.
Розвиваюча: розвивати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати й робити висновки.
Виховна: виховання потреби в знаннях, підвищення пізнавальних інтересів.
Обладнання: Портрет Д. І. Менделєєва, періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, довідкові матеріали, картки із завданнями.
Тип уроку: урок узагальнення, систематизації та корекції знань.
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва.
Хід уроку
I.Організаційний етап.
II.Мотивація навчальної діяльності.
Ви всі, напевне чули про видатного хіміка Д.І. Менделєєва. Завдяки створенню Періодичної системи, хімія, як наука почала швидко прогресувати, що дало початок новим відкриттям в цій галузі. В 2019 році святкується 150 років Періодичній системі хімічних елементів і Періодичному закону, і тому наш урок присвячується їм.
Успіх приходить до того,хто його прагне.
Наступний,весело освітлений
день-плід учорашнього…
Г.Сковорода
III. Повідомлення теми і мети.
Тема: 150 років Періодичній системі Д.І. Мендєлєєва
Мета нашого уроку: скоректувати знання, узагальнити та закріпити їх, навчитись систематизувати отриману інформацію, навчитись працювати з різними джерелами.
IV. Актуалізація опорних знань.
Дмитро Іванович Менделєєв (1834-1907) — великий учений-енциклопедист, хімік, фізик, технолог, геолог і навіть метеоролог. Відкрив один з фундаментальних законів природи — Періодичний закон хімічних елементів. Менделєєв мав дивовижно ясне хімічне мислення, він завжди ясно представляв кінцеву мету своєї творчої роботи, передбачав її користь.
Народився Дмитро Менделєєв 27 січня (8 лютого) 1834 року в Тобольську, сімнадцятою та останньою дитиною в сім'ї Івана Павловича Менделєєва, що у той час посідав посаду директора Тобольської гімназії і училища Тобольського округу. Його дід по батькові був священиком та носив прізвище Соколов, а прізвище "Менделєєв" — за прізвиськом, за звичаям того часу, отримав батько Менделєєва ще в духовному училищі.
У лютому 1869 р. Менделєєв розіслав російським і зарубіжним хімікам надрукований на окремому листку "Опыт системы элементов, основанный на их атомном весе и химическом сходстве". 6 березня на засіданні Російського хімічного суспільства було зачитане повідомлення про запропоновану Менделєєвим класифікацію елементів. Цей перший варіант періодичної системи значно відрізнявся від звичної для нас з школи таблиці Менделєєва. Групи розташовувалися не вертикально, а горизонтально. Декілька елементів, як потім виявилось, були в цьому першому варіанті поміщені не на свої місця. Але всі ці неточності зовсім не повинні зменшувати важливості самого висновку: зіставляючи властивості елементів, що потрапили у вертикальні стовпці, можна було ясно бачити, що вони змінюються періодично у міру наростання атомної ваги. Це було найголовніше у відкритті Менделєєва, що дозволяло зв'язати воєдино всі здавалося до цього розрізненими групи елементів. Несподівані збої в цьому періодичному ряду Менделєєв абсолютно правильно пояснив тим, що науці відомі ще не всі хімічні елементи. У своїй таблиці він залишив чотири незаповнені клітинки, проте передбачив атомну вагу і хімічні властивості цих елементів. Він також згорегував декілька неточно певних атомних мас елементів, і подальші дослідження повністю підтвердили його правоту.
Ми майже кожний урок користуємось Періодичною таблице. Давайте пригадаймо Періодичний закон та Періодичну систему, це дасть змогу виявити недоліки та позбутися їх.
Робота в групах:
Учні дають відповіді на запитання.
V. Узагальнення і систематизація знань.
а) О.М. Бутлеров;
б) М.В. Ломоносов;
в) Д.І. Менделєєв.
а) атомні маси елементів;
б) формули оксидів і гідроксидів;
в) поширеність елементів у природі.
а) горизонтальні ряди хімічних елементів, розміщених у порядку зростання їх відносних атомних мас;
б) вертикальні ряди хімічних елементів, які подібні за властивостями.
а) поступово;
б) стрибкоподібно переходять від металічних до неметалічних;
в) не змінюються.
а) посилюються;
б) послаблюються;
в) залишаються без змін.
а) метали;
б) неметали;
в) неметали і метали.
а) незавершений період;
б) завершений період;
в) великий період;
г) малий період.
а) великий період;
б) завершений період;
в) незавершений період;
г) малий період.
а) незавершений період;
б) завершений період;
в) великий період;
г) малий період.
а) великий період;
б) завершений період;
в) незавершений період;
г) малий період.
Підсумки уроку
Отже, сьогодні на уроці ми познайомились з Періодичним законом і періодичною системою хімічних елементів Д.І.Менделєєва», працювали в групах. Відповідали на запитання, що дало змогу розвинути вміння використовувати періодичний закон і періодичну систему для характеристики хімічних елементів.
Виставлення оцінок за роботу на уроці.
VII. Домашнє завдання
Повторити §____, підготуватися до тематичного оцінювання.