Тема. Технологія приготування страв. Приготування страв із крупів. Варіння основним способом.
Мета: ознайомити з видами крупів, їхнім значенням у харчуванні людини, навчити визначати вид і якість крупів за зовнішніми ознаками, готувати страву із крупів; удосконалювати вміння сервірувати стіл, розвивати художній смак під час оформлення готових страв, виховувати свідоме виконання правил безпечної роботи під час роботи з гарячими рідинами.
Обладнання: таблиця «Правила безпечної роботи під час роботи з гарячими рідинами», схема «Види крупів».
Інструменти й пристрої: кухонний, столовий посуд і прибори.
Основні поняття: крупи, варіння, консистенція каші: рідка, в'язка, розсипчаста.
Тип заняття: комбіноване.
Структура заняття
І. Організаційний момент..................……………………… 2 хв
П. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів..……………………… 8 хв
ІІІ. Вивчення нового матеріалу………………………………………… 15хв
IV. Практична робота. Приготування в'язкої каші з вівсяних пластівців
«Геркулес» ………………………………………………………… 54 хв
V. Закріплення нових знань і вмінь учнів..........…………………… 5 хв
VI. Підсумки заняття ……………………………………………………. 3хв
VII. Домашнє завдання ………………………………………………… 3 хв
І. Організаційний момент.
Для проведення уроку учням на попередньому занятті повідомляю тему майбутнього уроку (учні самостійно визначаються з темою проекту) і завдання, які перед ними будуть стояти та правила, які будуть діяти на цьому уроці. Учні за бажанням діляться на дві бригади, кожна з яких отримує індивідуальне завдання.
1завдання: дібрати інформацію про види крупів, їх значення в раціоні людини та історію розповсюдження крупів.
2 завдання: підготувати інформацію про харчову цінність крупів, про способи їхньої первинної обробки, а також про види страв та вимоги до якості готових страв із крупів.
3 завдання: підготувати інформацію про кашу як обрядову страву (свята, обряди, звичаї, до яких традиційно українці готували каші).
Учням пропонується подумати над сервіруванням стола до сніданку або вечері в національному стилі та обрати страву з крупів, яку б вони хотіли приготувати. (Виконання проекту починається зі збору, накопичення та переробки інформації. Учні аналізують літературні джерела, обирають форму презентації. Було вирішено, що підсумки роботи будуть представлені у вигляді популярних телевізійних програм («Навколо світу», «У пошуках пригод», «Звана вечеря»).)
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Метод «Мікрофон»
Підбиваючи підсумки учитель зазначає, що крупи є незамінним продуктом харчування. Із них можна готувати каші, запіканки, котлети, використовувати для приготування супів, фаршів, пудингів. Таким чином, крупи як основний або додатковий компонент страви завжди входять до раціону кожної сім'ї.
Гра «Попелюшка»
Запрошуються по одній дівчинці з кожної команди. їм пропонується визначити на дотик в зав'язаними очима різні види крупів та пояснити свій вибір.
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Види крупів.
Розповідь учителя. .
Сьогодні ми з вами ознайомимося з незамінними у харчовому раціоні людини продуктами — крупами, дізнаємось, яку користь приносять вони здоров'ю людини, чому бажано включати крупи в щоденне меню, які страви з крупів готували наші пращури та які готують у наш час. Основною поживною цінністю крупі’в є білок, який легко засвоюється. Крупи також містять різні мікроелементи, вітаміни групи В. Крупи виготовляють із зерен злакових, гречаних і бобових культур.
Під час розповіді вчитель на дошці складає схему, учні працюють у зошитах.
Сучасна харчова промисловість випускає суміші з різних крупів (наприклад, «5 злаків», «7 злаків»), які є дуже корисними для здоров'я, різноманітні мюслі (із додаванням горіхів, фруктів, шоколаду), Крупи в них,піддають спеціальній обробці (дроблять, плющать), що значно скорочує час приготування.
Супроводжується демонстрацією Виді»крупів.
2. Первинна обробка крупів.
Розповідь учителя.
Перед використанням крупи проходять первинну обробку, яка містить кілька операцій. Але деякі операції здійснюють тільки з окремими видами крупів.
Подальша розповідь учителя відбувається з використанням таблиці. ,
Первинна обробка крупів
Назва операції |
|
|
Види крупів |
|
|||
|
Гречана |
Рис |
Вівсяна |
Перлова |
Ячна |
Манна |
Кукурудзяна |
Промивання |
+ |
+ |
|
+ |
+ |
|
|
Просівання |
|
|
|
|
|
+ |
+ |
Перебирання |
+ |
+ |
|
+ |
+ |
|
|
Підсушування |
|
|
+ |
|
|
|
|
Підсмажування |
+ |
|
|
|
|
|
|
Замочування |
|
+ |
|
+ |
|
|
|
3. Види каш із крупів, вимоги до готових каш.
Розповідь учителя.
За консистенцією (густотою) каші можуть бути рідкими, в'язкими або розсипчастими. Це залежить від співвідношення крупи й рідини, що були узяті для приготування каші.
Рідка каша — кількість рідини в 4—5,7 разу перевищує кількість крупи.
В'язка каша — кількість рідини в 2,7—3,7 разу перевищує кількість крупи".
Розсипчаста каша — кількість рідини в 1,5—2,5 разу перевищує
кількість крупи.
Каші зазвичай готують на воді або молоці. їх варять основним способом: повністю занурюючи в киплячу підсолену рідину. (Під час подальшої розповіді вчитель формулює основні вимоги до готових каш, які учні записують у зошитах.).
Основні вимоги до готових каш.
Бесіда.
Назвіть правила безпечної роботи під час роботи з гарячими рідинами.
IV. ПРАКТИЧНА РОБОТА. Приготування в'язкої каші з вівсяних пластівців «Геркулес»
Посуд та інвентар: мірна склянка, каструля алюмінієва (або з товстим дном), ложка.
Продукти (у грамах на одну порцію): крупа — 45, вода — 65, молоко — 100, масло вершкове — 15, сіль — 3, цукор — 10.
Послідовність приготування.
5) Улити молоко, розмішати, збільшити вогонь.
6) Після закипання вогонь знову зменшити й варити до готовності, помішуючи.
7) Додати масло, вимішати і подати до столу.
Під час виконання роботи вчитель контролює дотримання учнями технології приготування, правил безпечної роботи, звертає увагу учнів на допущені помилки.
V. Закріплення, нових знань вмінь учнів
На цьому етапі уроку можна проаналізувати помилки, виявлені під час виконання практичної роботи, або оцінити якість готової страви.
VІ. Підсумки заняття
Метод «Прес»
Обговорюємо позитивні й негативні сторони роботи.
Запитання для обговорення:
Заключне слово вчителя.
Каші з різних видів крупів — це смачний і поживний сніданок або вечеря. Корисність цих страв значно зросте, якщо до них додати свіжі фрукти, горіхи, кунжут тощо.
VII. Домашнє завдання
Підготувати продукти для кулінарних робіт.
Додаток