1
ТЕМА УРОКУ. Технологія виготовлення та оздоблення м’якої іграшки «Свинка – символ 2019 року»
МЕТА:
МЕТОДИ НАВЧАННЯ: розповідь, бесіда, бліц-опитування, мультімедійна презентація, демонстрація прийомів роботи, спостереження, елементи ігрової діяльності, практична робота.
ТЕХНОЛОГІЯ: використання інформаційно-комунікаційних технологій для розвитку життєвих компетентностей учнів.
ОБЛАДНАННЯ: мультимедійна дошка, слайди, інструкційні карти, об’єкти праці, матеріали та інструменти.
ТИП УРОКУ: комбінований.
ПІДГОТОВКА ДО УРОКУ: заготовка деталей виробів
Девіз уроку «Вся радість життя в творчості»
Ромен Роллан
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина. Створення емоційного настрою
- Доброго дня! Сьогодні вівторок нас вітає,
Вдалого дня всім нам бажає!
Вівторок – вмілий трудівник,
Лінуватися не звик
Та й і нам не треба лінуватися,
А до навчання готуватися.
- До нас завітали гості, давайте привітаємося з ними. У нас гарний настрій, ми готові до роботи. Вперед!
Я рада вас вітати на уроці трудового навчання.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
- Діти, напередодні яких свят ми з вами зустрілися?
(свято Святого Миколая, Нового року, Різдва).
- У нас на Україні на новорічні свята в кожному домі ставлять ялинку. Збирається вся родина і починається перетворення звичайної ялинки в чарівне дерево. Прикрашають ялинку новорічними іграшками, бусами, вогниками. А потім всі сідають біля неї, запалюють свічки і розповідають казки, легенди, співають пісень, декламують вірші.
З наближенням новорічних свят прилавки магазинів вгинаються від магнітів та іграшок у формі звірят-символів наступного року. Та звідки прийшла мода на хвостатих і крилатих покровителів?
Давайте і ми запалимо свічки, прикрасимо нашу ялиночку і послухаємо легенду про виникнення тварин-символів китайського гороскопу (це таблиця для «провіщання долі» людини і майбутніх подій в її житті, легенда «Як Будда роздавав тваринам подарунки»). (Розповідь вчителя супроводжується слайдами із зображенням тварин).
У давнині часи Будда, на Сході його називають вчителем і засновником східної віри, помітив, що роки йдуть один за одним своєю чергою, і всі схожі один на одного. Задумався Будда, як же зробити так, щоб кожен рік виділявся чимось своїм, не був схожий на попередній і відрізнявся б від наступного. З цією метою одного разу під новий рік він велів прийти до нього всім тваринам. Але не всі вони з'явилися на поклик, прийшло тільки 15. Але ті, хто прийшов, отримали воістину царські подарунки на новий рік. Кожен з тварин міг дати року своє ім'я, і не тільки ім'я, але й риси свого характеру, поведінки і властиві йому повадки. Людина, народжена в певному році, наділяється деякими властивостями характеру тієї або іншої тварини. Залежно від цього складаються певним чином і долі людей.
Надворі панував холод, а щоб потрапити до Будди, потрібно було перепливти широченну річку…
В нагороду за сміливість та винахідливість у подоланні цієї перешкоди Будда надумав подарувати кожній тварині рік правління на Землі у порядку черги.
Першою прийшла Миша, тож їй дістався перший рік 12-річного циклу. Щоправда, не все так просто у цій історії. Очевидці того чудового запливу стверджували, що першим досяг протилежного берега Бик. А Миша, якій зовсім не хотілося мокнути в холодній воді, вмовила здорованя перевезти її на спині. Простакуватий добряк охоче погодився. Та поки неповороткий Бик обтрушувався, аби постати перед Буддою у всій красі, Миша швиденько зістрибнула на землю, побігла вперед та виявилася першою. За вміння скористатися обставинами Будда нагородив її першим роком правління.
На якусь мить від бика відстав Тигр, тож йому дістався третій рік. Люди та тварини, захоплені перегонами Тигра та Бика, не роздивилися, хто прийшов четвертим: Кіт, Заєць чи Кріль. За давністю подій істину встановити не вдалося, тож вони і досі сперечаються, хто на Землі господарює четвертим.
Далі прийшов Дракон, шостою виявилася Змія, сьомим прибіг Кінь. Аж раптом річку заполонив туман, і знову не зрозуміло, хто став восьмим: Коза чи Вівця. Мавпа прийшла дев’ятою, лише впевнившись у безпечності всього цього дійства, вона наважилась зайти у воду. Півень був десятим, а все тому, що надто довго розповідав своїм галасливим родичам, як їм жити, поки його не буде вдома.
Собака прибіг одинадцятим. Зранку він старанно порався по господарству, тож лишень закінчивши домашню роботу, одразу кинувся у воду. Кажуть, потім він ще довго хворів.
І нарешті дванадцятим причвалав Кабан (ширилися чутки, що він прислав замість себе Свиню). Йому щедрий Будда подарував останній рік.
Ось так за наказом Будди з’явилися 12 тварин-символів східного гороскопу.
- Діти, я вам підготувала сюрприз. Для нашої новорічної ялинки я виготовила іграшки-символи. Давайте прикрасимо ними нашу ялинку.
І так, на ялинці у нас з’явилося 11 тваринок-іграшок! А символів – 12. Кого ж не вистачає?
- Свинки.
- Сьогодні ми з вами і будемо виготовляти м’яку іграшку свинку – символ 2019 року. А в кінці уроку найкращою роботою ми прикрасимо нашу ялинку.
ІІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку (слайд)
- В сучасних магазинах є широкий вибір різноманітних іграшок, але не кожний може придбати вподобану іграшку за пропонованою ціною, до того ж товар не завжди відповідає якості та санітарно-безпечним вимогам, що так необхідно для дитини.
Чи завжди ви маєте змогу придбати іграшку, яка вам сподобалась?
Так, діти, не завжди. Тому в останні часи відродилося мистецтво виготовлення саморобних іграшок, до того ж іграшка, зроблена власноруч, не тільки безпечна екологічно, а й наділена любов’ю майстра.
У нас з вами є вірний вихід – навчитися виготовляти іграшки самостійно. Тому, опрацювавши тему «Технологія виготовлення м’якої іграшки», ви зможете створювати їх майже безкоштовно.
ІV. Актуалізація опорних знань і життєвого досвіду учнів
- А тепер давайте пригадаємо, що ми дізнались з минулих уроків про іграшки. Для цього ми проведемо «Бліц-опитування». А питання вам будуть задавати наші гості. Ви повинні дати коротку відповідь на поставлене питання. Почнемо:
- Які види іграшок ви знаєте?
(Розвиваючі, декоративні, народні іграшки, ритуальні іграшки, ляльки для театральних вистав, іграшки-сувеніри).
- Які за об’ємом можуть бути іграшки?
(Пласкі, об'ємні).
- З яких матеріалів виготовляють м’які іграшки?
(Тканина, хутро, шкіра, вовна, стрічки, мереживо, трикотаж, нитки, капрон, дріт, картон, наповнювач, фурнітура).
- Що таке фурнітура?
(Фурнітура - це ті матеріали, які застосовують для остаточного оздоблення іграшок і які роблять їх виразними, надаючи індивідуального характеру).
- Наведіть, будь ласка, приклади фурнітури?
(Різнобарвний бісер, перлини, стеклярус, стрази, пензлики, стрічки і мереживо, гудзики, шматочки шкіри, клейонки, тощо).
- Для чого використовують фурнітуру?
(Для оформлення обличчя, мордочок, очей, одягу, аплікацій, панно, килимків і подушок).
- Які інструменти використовують?
(Ножиці, голки, клей, олівець).
- Молодці! Ви активно та правильно відповідали (Оцінки за теоретичне знання матеріалу).
V. Практична робота
- Процес виготовлення іграшок тривалий і кропіткий. Ми з вами вже підготували деталі, використали різноманітні матеріали. Сьогодні ми будемо поєднувати деталі та оздоблювати готові іграшки. Для виконання практичної роботи візьміть з собою уважність, старанність, охайність та хороший настрій.
Перед тим, як розпочати практичну роботи, давайте пригадаємо правила безпечної праці і санітарно-гігієнічні вимоги під час виконання ручних робіт.
Запитання:
- Як треба сидіти при шитті та вишиванні? (Сидіти прямо, не сутулячись, опираючись на спинку стільця).
- Як мають виглядати якісні голки? (Гострі, рівні, не іржаві).
- Де треба зберігати голки та шпильки? (У подушечці для голок, магніті).
- Що не можна робити з голкою? (Не підносити голку близько до обличчя, не залишати голку без нитки, не вколювати її в одяг, меблі, штори, скатертину).
- На якій відстані від очей слід тримати виріб, виконуючи роботу? на відстані 25-30 см).
- Яким повинен бути робочий стіл? (Чистим і впорядкованим).
- Як треба користуватися клейовим пістолетом? (Перевірити шнур, щоб не було ушкодження, брати тільки за ручку, місця з’єднання клеєм придавлювати обережно, не торкаючись клею).
- Давайте трохи відпочинемо! Зараз хвилина релаксу (звучить різдвяна музика, вчитель пропонує всім присутнім закрити очі).
- Уявіть, будь ласка, безкрайні снігові простори. Зоряне небо. По дорозі мчаться сани, які запряжені оленями. Це далека країна Лапландія. Там живе Санта Клаус. А ось і його будинок. Він весь світиться різноманітними вогниками, прикрасами. Давайте заглянемо у віконце. А там, маленькі ельфи виготовляють, сортують і складають іграшки, які потім розлетяться по всьому світу і стануть новорічними подарунками. Це майстерня Санти. Особливим попитом в цьому році користуються іграшки-символи – свинки. Ельфи не встигають виготовляти їх. Тому Санта Клаус звернувся до нас по допомогу. Розкрийте очі і подивіться на екран. (Демонстрація звернення Санта Клауса, який просить допомогти виготовити подарунки).
- Давайте в нашій чарівній майстерні, одягнемо спеціальний новорічний одяг, який нам прислав Санта і почнемо роботу (разом з вчителем учні одягають новорічні головні убори, фартухи).
- І так, ми з вами підготували деталі майбутньої іграшки-свинки, назвіть їх? (Голова, тулуб, вуха, носик, передні та задні ніжки, хвостик).
- Який матеріал ми використовуємо для виготовлення свинок? (Хутро, вовну, капрон, трикотажні та махрові шкарпетки, фетр, трикотаж, пряжу).
- Перед кожним із вас лежить інструкційна карта послідовності виконання завдання, і кожен з вас буде виготовляти свинку різної складності. Під час роботи можете вставати, якщо це потрібно, і допомагати один одному. (Дії вчителя під час виконання дітьми практичної роботи (слайд). Контроль за
- організацією робочого місця,
- збором деталей іграшки та її оздоблення,
- технологічною послідовністю виготовлення м’якої іграшки, дотримання правил безпечної праці,
- організацією взаємодопомоги,
- якістю виконання робіт, ліквідацією недоліків у роботі та шляхи їх усунення,
- своєчасним прибиранням робочого місця, доглядом за інструментами після роботи,
- організацією взаємоконтролю учнів, обмін роботами, коментуванням результатів роботи,
Підведення підсумків практичної роботи:
- демонстрація робіт;
- обговорення та вибір кращої роботи.
VІ. Підсумок уроку
- Діти, ви зробили дуже гарні іграшки. Давайте прикрасимо нашу ялинку і повісимо дванадцятий символ-іграшку свинку - 2019.
Я хочу, щоб ви дізналися, які риси характеру притаманні людям, які народилися в рік свині.
Люди, народжені в рік Свині, за своєю натурою доброзичливі і миролюбні, мають приємну зовнішність. Вони відрізняються спокійним, виваженим характером, чесністю, надійністю і розумним підходом до речей. Найчастіше такі люди задоволені своїм життям, у них завжди є якась визначеність у планах на майбутнє і властива їм впевненість у своїх силах. І між тим Свині вірять у диво, і воно часто незримо присутнє в їхньому житті.
Рефлексія (усвідомлення набутих знань, виконаної роботи)
- А тепер, діти, я вам пропоную закінчити речення (слайд):
На сьогоднішньому уроці я:
дізнався-
навчився-
було цікаво-
було важко-
тепер я можу-
що ви відчували під час роботи-
- Тому тепер ви зрозуміли, чому саме такий девіз я вам запропонувала. Я дуже дякую вам за урок (Оцінки за практичну роботу, прибирання робочих місць).