Основне призначення вишивки — прикрашання одягу та інтер'єрно-обрядових тканин, та насправді вишивка несла і несе більш окультний характер, а саме вишивка має велике значення наших предків. Вишивки- це в першу чергу обереги від усього поганого, а саме: від блискавки, від бездітності, від неврожайності, від нещастя. Кожен колір несе своє значення, кожна фігура у вишивці усе несе своє значення, свою ауру, свою енергетику.
Тема: Технологія виконання ручних швів: " уперед голкою", «змійка», "петельний", їх застосування .
Мета.
Навчальна - забезпечити засвоєння знань про історію розвитку української вишивки, організацію робочого місця;
- знайомити учнів з видами простих ручних швів, їх застосуванням, формувати вміння виконувати шви «уперед голку», «змійка», «петельний».
Розвивальна - розвивати навички виконання та розпізнавання ручних швів, художні смаки.
Виховна - виховувати творче ставлення до праці, охайність, свідоме дотримання правил техніки безпеки, санітарії та гігієни під час виконання робіт, повагу до українських народних традицій.
Обладнання: зразки швів і вишитих виробів, інструкційні картки, дидактичний роздатковий матеріал, комп’ютер, медіапроектор, слайди, інструкція з правил безпеки, санітарії та гігієни при вишиванні.
Інструменти та матеріали: набір для ручного шиття, тканина, нитки.
Нові слова: декор, аплікація, зооморфний, антропоморфний.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь і навичок.
Міжпредметні зв'язки: українська мова, історія, народознавство, образотворче мистецтво.
ХІД УРОКУ.
І.Організаційний момент.
1. Привітання з учнями. 2. Перевірка присутності учнів на уроці та робочого одягу. 3.Перевірка підготовки робочих місць учнів до уроку. 4. Барометр настрою читаючи вірш, викладаю перші літери виділених слів. (Слайд № 2)
Рішучість до нас на урок завітала,
Аж тут енергійність її наздогнала,
Завзяття з умінням до класу прийшли;
Й любов до навчання з собою взяли.
Терпіння й активність не забарились,
І творчість звичайно до класу з’явились.
Якщо об’єднати ці риси в одне ціле
То можна сміливо братись за діло.
Якщо ж вони стануть усі в один ряд,
То вийде відмінний у нас РЕЗУЛЬТАТ.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Гра "Доміно" – (правила безпечної праці, санітарно-гігієнічні вимоги під час виконання ручних робіт); (Слайд № 3)
III. Мотивація навчальної діяльності.
Зв’язок з проектом: поповнюємо колекцію швів для вишивання виробів. Чим більше будемо знати різновидів швів, тим більше буде можливостей їх практичного застосування.
ІV. Повідомлення теми та завдань уроку.
Тема сьогоднішнього заняття: "Технологія виконання ручних швів: " уперед голкою", "змійка", та шов "петельний".
Очікувані навчальні результати:
Після уроку учні будуть знати:
вміти:
V. Вивчення нового матеріалу.
- Для того щоб наш урок пройшов цікаво, ми об’єднаємося в команди. Давайте оберемо модельєрів та художників. Кожна команда буде заробляти бали, які порахуємо в кінці уроку.
Що таке вишивка?Українська вишивка — один із видів народного декоративного мистецтва,це процес прикрашання виробу. орнаментальне або сюжетне зображення на тканині, шкірі, виконане різними ручними або машинними швами; один із найпоширеніших видів ручної праці . Вишивку вживають в українському народному побуті передусім на предметах одягу, в основному на жіночих і чоловічих сорочках. (Слайд № 4). Крім того, вишивки поширені на предметах домашнього вжитку. (Слайд № 5) Тому вишивка і називається декоративно-ужитковою.
Звідки брали ідеї для вишивок? (З навколишнього світу)
Вони діляться на 1. рослинні мотиви (складаються зі спрощеного зображння рослинних елементів – квітів, листя, дерев), (Слайд № 6)
2. тваринні (поєднання зображення птахів, тварин тощо)
3. антропоморфні (складається зі стилізованих зображень фігур людей)
4. геометричні (найдавніші) - лінії прямі, хвилясті, ламані, ромби квадрати, круги, хрести які несли в собі певну символіку.
Такі символи люди вміли читати. Вони були оберегами і повинні були захищати від злих сил.
(Слайд № 7) Основне призначення вишивки — прикрашання одягу та інтер'єрно-обрядових тканин, та насправді вишивка несла і несе більш окультний характер, а саме вишивка має велике значення наших предків. Вишивки- це в першу чергу обереги від усього поганого, а саме: від блискавки, від бездітності, від неврожайності, від нещастя. Кожен колір несе своє значення, кожна фігура у вишивці усе несе своє значення, свою ауру, свою енергетику. Вишивали головні убори — очіпки, намітки, хустини, а також сорочки, кожухи, свитки, корсетки, спідниці, рушники, скатертини тощо. Вишивальними матеріалами були тканини домашнього і фабричного виготовлення (вовняні, льняні, полотняні, батист, шовк, тощо).
Мистецтво вишивання живе у віках, передається з покоління в покоління.
(Слайд № 8.) Як ви розумієте прислів’я «З майстерністю люди не родяться, а здобутим ремеслом гордяться»? (Потрібно багато працювати, щоб стати фахівцем своєї справи)
Завдання командам
Завдання І.(2 бали) Відгадайте загадки:
«Маленького я зросту, тонка та гостра. Носом шлях собі шукаю, за собою хвіст тягаю» (голка).
«Дуже зустрічі зраділи два однакових ножі. Обнялись, що роз’єднати їх уже ніхто не зміг» (ножиці).
«Тримається подружка за моє вушко» (нитка).
Запитання до загадок:
1. Яким повинно бути вушко у вишивальній голці? (овальної форми).
2. Для чого застосовують великі і маленькі ножиці? (для роботи з тканиною і нитками).
(Слайд № 9.) Роздивиться види простих ручних швів.
Шви уперед голку, назад голку, тамбурний, стебловий, петельний, козлик застосовують для пошиття і вишивання. Вони можуть бути одно і двосторонніми (пояснити). Вишиваються за вільно мальованим контуром, а не за рахунком ниток.
(Слайд №10 .) Вимоги до виконання простих ручних швів:
- стібки повинні бути однакової довжини;
- відстань між ними повинна бути однакова;
- на початку роботи вузол не утворюють.
VI. Первинне закріплення. - Які особливості виконання простих ручних швів?
VІI. Практична робота.
Дотримання правил безпечної роботи, санітарії та гігієни. (Слайд №11 .)
Увага командам зараз ми пограємо в гру «Блеф – клуб»
Командам треба визначити правильні й помилкові твердження, позначивши їх відповіддю «так» або «ні«:
1. Технологія виконання шва «уперед голку». (Слайд №12)
Назва більшості швів походить від способу виконання стібків або від їхнього зовнішнього вигляду.
Шов «уперед голку» належить до найпростішого з вишивальних початкових швів.
. (учні зображують у зошитах).
Графічне зображення:
4 3 2 1 __ __ __ __ __ __ __
Існують певні вимоги до виконання цього шва:
ПРАКТИЧНА РОБОТА: Виконання швів «уперед голку» та «змійка»
№ |
Послідовність операцій
|
Графічне зображення
|
1 |
Скласти нитку вдвоє. Складені кінці нитки засилити у голку
|
|
2 |
Підхопити голкою 2—3 нитки тканини
|
|
3 |
Просмикнути голку в петлю, що утворилася
|
|
4 |
Затягнути нитку
|
|
Інструкційна карта. Виконання шва «уперед голку»
Послідовність виконання
|
Графічне зображення
|
1. Закріплюємо робочу нитку без вузлика на лицьовому боці тканини в т.1. 2. Проколюємо голкою тканину через 3-5 ниток в т. 2 (довжина стібка). 3. Виколоти голку через 3-5 ниток в т.3 (2-3 - це відстань між стібками, яка може бути різною за величиною, але в одному шві однаковою) . |
|
Інструменти і матеріали: тканина, нитки, п´яльці, голка, ножиці.
Фізкультхвилинка. (Презентація № 2)
(Презентація №3 Слайд № 1)
Продовжуємо. Розглянемо з вами шов «змійка»
Змійка (верхоплут, шнурок) виконується як на основі шва “уперед голку” так і шва “назад голку”. Шов змійка виконується в один, два та в три ряди.
Шов виконується в два прийоми:
1.По прямій лінії або по контуру візерунка виконують шов «уперед голку», вибираючи довжину стібка 3-6 мм .
2. Потім беруть голку з ниткою (бажано іншого кольору) і закріплюють нитку без вузлика в правому кінці 1 стібка.
3. Підводять голку знизу вгору під першим стібком, не проколюючи тканину.
Ми з вами виконаємо шов «змійка» в один ряд (Слайд № 2)
1. Виконати шов «уперед голкою»
2. Нитку іншого кольору закріпити петлею на початку шва.
3. Пропустити голку з ниткою під стібки шва. Закріпити нитку.
4. Виконати шов змійка за рисунком.
3. Технологія виконання тамбурного шва. (Слайд № 3)
Тамбурний шов здавна використовувався під час вишивання килимів. Простим тамбуром (ланцюжок) окреслюється контур рисунка. Більш складні варіанти шва («петля вприкріп», «напівпетля», дворядний тамбур) використовують під час вишивання рослинних мотивів — квітів, листків тощо.
Шов являє собою ряд петельок, що виходять одна із одної, і схожий на ланцюжок.
Практичні поради
— Стібки не слід щільно затягувати.
— Петельки з робочої нитки краще притримувати великим пальцем лівої руки (нитка під голкою).
— Петельки повинні бути однакового розміру.
— На виворітному боці мають утворитися пунктирні стібки.
(Слайд № 4) Розглянемо інструкційну карту і виконуємо шов:
1. Закріпити нитку праворуч унизу.
Визначити довжину стібка
2. Уколоти голку біля місця закріплення. Виколоти ліворуч на довжину стібка так, щоб робоча нитка розташовувалася під голкою у вигляді петельки (притримати її великим пальцем)
3. Повторюючи п. 3, виконати зразок шва завдовжки 10 см
4. Уколоти голку за петелькою, вивести її на виворітний бік,. закріпити нитку .
У ході роботи вчитель контролює дотримання учнями технології виконання швів, правил безпечної праці і санітарно-гігієнічних вимог, звертає увагу учнів на критерії якості виконання швів (вид лицьового й виворітного боків, однакова довжина стібків, відсутність вузликів на початку й кінці шва).
ІV. Закріплення нових знань та вмінь учнів
Учитель організовує взаємоконтроль якості виконання роботи з наступним обговоренням.
V. Підсумки уроку
Шви «уперед голку», «змійка» та «тамбурний» шов належать до початкових найпростіших швів. Вони часто застосовуються під час створення композицій вишивок.
VІ. Домашнє завдання(Слайд № 4)
1) Виконати шов «змійка» в два ряди.
2) Підготувати інструменти та матеріали для вишивання.