1
Клас: 6
Урок: трудове навчання
Тема. Технологія виконання тамбурного шва
Мета. Ознайомити учнів із прийомами виконання тамбурного шва, його графічним зображенням. Навчити виконувати та розпізнавати тамбурний шов. Розвивати художній смак та культуру праці. Виховувати акуратність і старанність під час виконання вишивальних робіт, доброзичливість під час оцінювання результатів роботи товаришів.
Обладнання: зразки швів і вишитих виробів, інструкційні картки, роздатковий матеріал, картки з завданнями, мультимедійний проектор, малюнок виноградної лози, комп’ютер, диски
Інструменти і матеріали: тканина, голка, нитки, наперсток, ножиці, п’яльці
Хід уроку
І ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА
Привітання, перевірка присутніх та готовності учнів і майстерні до уроку .
Створення позитивного емоційного настрою учнів.
(на дошці вислів)
Щоб здивуватись, потрібна мить,
а щоб зробити дивовижну річ,
потрібні роки
терпіння й наполегливої праці.
Д.Гельвецій
- Діти, я рада бачити всіх на сьогоднішньому занятті і прошу вас звернути увагу на вислів написаний на дошці. Мені хотілося б розпочати наш урок саме цими словами. Прочитайте уважно і скажіть, як ви його розумієте.
- А які прислів’я та приказки ви знаєте про працю, що стосується нашого вислову? (діти говорять прислів’я)
Тренінгова вправа «Візерунок настрою»
Діти, а чи знаєте ви, що від настрою залежить якість роботи? Учені з’ясували, що за відповідним кольором можна охарактеризувати емоційний стан людини. Тож я пропоную всім визначити характер свого настрою. Перед вами на дошці – незвичайний орнамент. Це візерунок настрою, він допоможе нам визначитися з емоційним станом та налаштуванням на сьогоднішній урок. Заплющте очі на кілька секунд і уявіть, з яким кольором асоціюється ваш сьогоднішній настрій (синій, зелений, червоний, жовтий, коричневий, чорний, сірий). Тепер підійдіть до візерунка, візьміть листочок відповідного кольору і прикріпіть його на виноградній лозі.
Учениця. У кожному районі й навіть у селі були свої особливості вишиванки. І кожна майстриня, глянувши на малюнки, колір і спосіб вишивання, могла легко визначити, з якої області, району чи навіть села вишивальниця. І було великою святістю вишивати так, як вишивають у тій чи іншій місцевості.
Учениця. Кожний район мав і свої кольорові гами. Якщо для Галичини, Буковини та Закарпаття характерні яскраво-барвисті відтінки, то на Київщині, Полтавщині, Чернігівщини переважали рослинні орнаменти червоного, чорного і синього кольорів, а Поліссю здебільшого властиві червоний та чорний.
Ключ до трактування «Візерунка настрою»
Учені з’ясували, що колір необхідний для душі людини, як повітря – для тіла. Він впливає на її емоційний стан, характер, життєдіяльність у навколишньому середовищі. Вивченням впливу кольорів на свідомість та здоров’я людини займається наука кольоротерапія, до якої на сьогоднішньому уроці приєднаємось і ми! Отож, розгляньмо зв’язок між кольором та емоційним станом людини:
Ось такого незвичайного кольору в нас сьогодні вийшла виноградна лоза. Залишімо її до наступного уроку та з’ясуємо, як час, наш майбутній настрій та задоволеність від навчання вплине на забарвлення лози наступного разу.
II АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ УЧНІВ
Робота з картками
Об’єднання у три команди.
Завдання 1. Вибрати назву шва і його виконання
Завдання 2. Виберіть тканину на якій можна вишивати, назвіть її
Завдання 3. Виберіть інструменти, які необхідні для вишивання виробу
ІІІ Мотивація навчальної діяльності учнів
Ви, мабуть, здогадалися, над якою темою ми сьогодні будемо працювати. Адже, звернувши увагу на вироби, що знаходяться перед вами, помилитися важко. Бо ми продовжуємо працювати над темою українська вишивка і техніками вишивання, а також познайомимося ще з одним швом, який називається тамбурний
(Показ вишитих зразків)
ІV Вивчення нового матеріалу
Розповідь (супроводжується демонстрацією зразків швів і виробів)
Тамбурний шов здавна використовувався під час вишивання килимів. Простим тамбуром (ланцюжок) окреслюється контур рисунка. Більш складні варіанти шва («петля вприкріп», «напівпетля», дворядний тамбур) використовують під час вишивання рослинних мотивів – квітів, листів тощо.
Шов являє собою ряд петельок, що виходять одна із одної, і схожий на ланцюжок.
Графічне зображення:
Практичні поради
V Практична робота
Отже, ми з вами почали вишивати частину нашого малюнка, стебловим швом і сьогодні продовжимо вишивати вивченим швом тамбурним.
Поки ви будете вишивати, я перевірю домашнє завдання і оціню ваш стебловий шов
Виконання тамбурного шва
Інструкційна картка. Виконання тамбурного шва
Інструменти і матеріали: голка, ножиці, п’яльці, нитки, тканина
Повторення правил техніки безпеки
Дотримання правил безпечної праці під час виконання ручних швейних робіт.
1. Працюючи голкою, шпильками необхідно тримати їх у відповідному місці.
2. Заколювати голку в одяг, залишати у виробі небажано.
3. Перед роботою та після роботи слід перелічити голки та шпильки.
4. Передавати голку разом з ниткою зав’язану у вузлик.
5. Ножиці тримати на столі замкненими лезами
6. Передавати ножиці кільцями вперед (Мал. 28).
7. Вишивати треба сидячи на стільці зі спинкою, прямо не сутулячись.
8. Світло має падати зліва або прямо перед вами.
9. Після закінчення роботи прибрати робоче місце.
(Контролюю дотримання учнями технології виконання швів, правил безпечної праці та санітарно-гігієнічних вимог, звертаю увагу учнів на критерії якості виконання шва (вигляд лицьового та виворітного боків, відсутність вузликів на початку та наприкінці шва))
Фізкультхвилинка (проводиться під час практичної частини)
Учениця. Гоп, скок, веселенько!
Вправна донька я у неньки.
Мене ненечка навчала
Усього, що добре знала.
Я ж матусю поважаю,
Роботящою зростаю.
Рушники я вишиваю
І родину прославляю.
Ось які чудові квіти!
Буде матінка радіти.
Учениця. Життя людини – то рушник, довга дорога.
Прожите, вишите злилось і веде до Бога.
Вшануймо працю і красу символу родини,
Згадаймо тихо зараз тут рушник із України
Учениця. З давніх-давен у чарівну силу рушника вірили, як у доброго чудодія, що береже від усякого лиха. Спитаєте, звідки ж взялася така сила? А сила рушника – у візерунках, вишитих на ньому. Рушники можна читати так, як читають книги. Треба лише розумітися на орнаментах
VІ Закріплення нових знань та вмінь учнів
Бесіда
Оцінювання робіт учнями. Робота в парах
VІІ Підведення підсумків уроку
Оцінювання виконаних робіт, аналіз причин типових помилок
VІІІ Домашнє завдання
Закінчити вишивання виробу.