Тема. Тектонічна будова, рельєф та корисні копалини Африки
Мета уроку: формувати знання учнів про основні форми рельєфу материка, особливості формування рельєфу , взаємозв’язок між тектонічною будовою, особливостями рельєфу та корисними копалинами материка; розвивати на-вички співставлення різних карт, працювати з різними джерелами інформа-ції, логічне мислення, пам’ять учнів.
Обладнання: фізична карта Африки, мультимедійна презентація , роздат-ковий матеріал, атласи
Тип уроку : комбінований, урок- дослідження
Хід уроку:
І. Психолого-організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь
На минулому уроці ви відправились в експедицію на материк Африка. Сьогодні ми продовжимо наші дослідження. Однак, нас не пропустить митниця, якщо ми не згадаємо відоме вам про Африку. А згадувати ми будемо у вигляді гри
А) Гра «Уявна мандрівка навколо Африки» ( учень, стоячи спиною до фізичної карти , називає які географічні об’єкти він буде зустрічати , оминаючи Африку. Мандрівка починається від Гібралтарської протоки за годинниковою стрілкою)
Ми пройшли українську митницю , і вирішивши наступне завдання ми отримаємо дозвіл до перетину кордонів Африки та ще і дізнаємось предмет наших досліджень в експедиції
Гра «Відкрий літеру» ( слайд 1)
Вам треба вірно доповнити твердження , тоді літера пере горнеться
Ми отримали предмет досліджень на нашому уроці
ІІІ. Повідомлення теми, мети та мотивація навчання
Природа Африки, її рельєф є досить різноманітний (слайд 2). Чому він такий – ось питання, яке хвилює географів і зараз
Отже, на сьогодні в плані експедиції Африкою заплановані дослідження тектонічної будови, рельєфу та корисних копалин материка. (слайд 3)
Перед дослідниками поставлена наступна мета (слайд 4)
ІV. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя: Африка тривалий час входила до складу давнього материка Гондвана. Як самостійний материк Африка почала утворюватись в середині мезозою , коли розкололася Гондвана. Повне відокремлення Африки від південної Америки відбулося вже на початку кайнозойської ери ( фрагмент 1)
Робота з картами атласу та презентації (слайд 5-6)
Тоді ж сформувалася і літосферна плита, в центрі якої і знаходиться більша частина материка Африка
Вчені вважають , що через кілька млн.. років Африканська плита настільки наблизиться до Євразійської , що Червоне море зникне.
Ми закінчили перший етап досліджень та потрібно узагальнити результати.
Для цього беремо 1 аркуш щоденник експедиції та заповнюємо схему (слайд 7)
Розповідь вчителя : тектонічна будова материка зумовлює його рельєф. Материк складається з підвищених рівнин. Низовин та високих гір мало. Низовини розташовані вздовж узбережжя морів та океанів.
Задача експедиції на даному етапі – з’ясувати фото, яких форм рельєфу було зроблено, і розповісти про них ( Робота в малих групах)- слайд 8
Найвищою точкою Африки є вулкан Кіліманджаро. ( слайд 9) Його в своєму творі згадував Е. Хемінгуей.
«Кіліманджаро - покритий вічними снігами гірський масив висотою в 19710 футів, як кажуть, найвища точка Африки. Плем'я масаї називає його західний пік «Нгайе-Нгай», що означає «Будинок бога». Майже біля самої вершини західного піку лежить висохлий мерзлий труп леопарда. Що знадобилося леопардові на такій висоті, ніхто пояснити не може »
Звичайно зараз ніякого леопарду вже не має, однак сніги ще залишилися. Вчені, що правда, говорять що вже до 2020 року снігова шапка Кіліманджаро зникне .
Як ви гадаєте чому?
3а. За висотою Африку можна розділити на Високу та Низьку ( фрагмент 2)
За розповіддю заповніть таблицю в 2 аркуші щоденник експедиції (слайд10)
Низка Африка |
Висока Африка |
Охоплює |
Охоплює |
Абсолютні висоти - |
Абсолютні висоти - |
|
|
….В бібліотеці експедиції я знайшла книгу Ж.Верна «Південна зірка», в якій герої так само мандрували Африкою . Та ось, одного дня
Кругом, наскільки око могло бачити, простягався на південь, захід і на північ безрадісний степ. Вельд, як називають тут жителі цей степ, складався з сухого, червонуватого і безплідного ґрунту, тільки-но засіяного там і сям рідкісної травою і жалюгідними чагарниками. Цією одноманітною і сумною країною протікають дві річки з такими плоскими берегами, що насилу можна дати собі відповідь, чому вони не розливаються по всій рівнині.
Тільки на сході, на горизонті, видніються віддалені вершини двох гір: Платберга і Паардеберг, і пильне око може розрізнити у їх підніжжя пил, дим і маленькі білі крапки - хатини або намети, а також зауважити, що в цьому місці кишять, наче мурахи, живі істоти."
Герої побачили дивну картину (слайд 11)
Відомо, що Африка дуже багата на золото, алмази.
Уявимо себе геологами, які розвідують родовища корисних копалин,
Низька Африка |
Рівнини (западини) |
|
Висока Африка |
Плоскогір’я , нагір’я, гори |
|
ІV. Закріплення
Прийшов час повертатися з Африки та поки ми в дорозі давайте згадаємо, які форми рельєфу є на материку ( слайд 13)
За результатами експедиції ми повинні скласти звіт. Основа його представ-лена на слайді , а нам необхідно тільки заповнити пропуски (слайд 14-15 )
В основі материка лежить ……………….
На сході материка проходить система глибоких ………………
За рельєфом Африку можна поділити на 2 частини ………… та ……….. Основними формами рельєфу є ………..
Найвищою точкою є ………………………
На півночі материка розташувались гори, на півдні ……………. Земретруси та виверження вулканів бувають на ………… материка, тому що ……....
В Африці є багато родовищ корисних копалин. Їх розміщення пов’язано з тектонічною будовою. В западинах є поклади ……………, в областях складчастості ( в горах) ………………
V. Рефлексія
VІ. Підсумки уроку
VІІ. Домашнє завдання: опрацювати §13, вивчити географічну номенклатуру карти, скласти міні - кросворди