Урок-телепередача "Незвичайна дружба. Григір Тютюнник «Ласочка»"

Про матеріал
Цікаві види роботи даного уроку дадуть можливість учителю ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом Григора Тютюнника, оповіданням «Ласочка»; розкрити причинно – наслідкові зв’язки дружніх стосунків людини і звіра, вчити із розумінням ставитися до «братів наших менших»; удосконалити навички виразного і свідомого читання; формувати вміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки з прочитаного; розвивати творчу літературну діяльності школярів, увагу, уяву, зв’язне мовлення , критичне мислення учнів ; виховувати спостережливість, чуйність, любов до тварин.
Перегляд файлу

Літературне читання

4 клас

Урок – телепередача

 

Тема. Незвичайна дружба. Григір Тютюнник «Ласочка»

Мета. Ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом Григора Тютюнника, оповіданням «Ласочка»; розкрити причинно – наслідкові зв’язки   дружніх стосунків людини і звіра, вчити із розумінням ставитися до «братів наших менших»; удосконалювати навички виразного і свідомого читання; формувати вміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки з прочитаного; розвивати творчу літературну діяльності школярів, увагу, уяву, зв’язне мовлення учнів критичне мислення; виховувати спостережливість, чуйність, любов до тварин.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід  уроку

І. Організаційний момент

1.Психологічне  налаштування

Ви  чуєте  --  дзвінок  заливається?

Це,  значить,   що  урок  вже   починається.

Він зимовий і цікавий,

Тож гостей зібрав чимало.

Поверніться обличчям до гостей

І лагідно промовте: «Добрий день».

 

Ми усі - одна сім’я, неповторні ви і я,

 Будемо усі дружити, в злагоді і мирі жити,

          Бо життя – це диво й казка,

 В ньому є любов і ласка

 Ми прийшли у світ, щоб жити

 Й на землі добро творити.

 - Любі друзі, посміхніться один одному, побажайте успіхів.

    2. Вправа “Очікування».

- Сьогодні в нас особливий урок. І  тому  я  очікую, що ви будете…

У…(важні)

Р…(озумні)

О…(рганізовані)

К…(мітливі)

  • А чого  ви   очікуєте  від  уроку?

 

 Мотиваційний етап

-  Діти, вранці отримала листа від нашої давньої знайомої тітоньки Сови. Вона дізналася, що зараз вивчаємо твори українських письменників про людей і тварин, тому просить допомогти провести телепередачу  «Цікаві пригоди  братів наших менших».

- Чи згодні ви?

ІІ. Перевірка домашнього завдання

  • Чи готові ви до проведення телепередачі?

(3 учні переказують за « асоціативними малюнками» до твору «Літній ранок»)

ІІІ. Цілевизначення та планування навчальної діяльності    

       Повідомлення теми уроку

  • Сьогодні в передачі  потрібно розповісти про незвичайні відносини людини і тварини.
  • Відгадайте загадку і дізнайтеся, про відносини  якої тварини буде наша передача?

В темнім лісі проживає,

Довгий хвіст пухнастий має.

Їй на місці не сидиться,

А зовуть її ... (лисиця).

  • Вірно, про відносини з лисичкою. Чи може  з нею бути  дружба?

 

Вправа «Ґронування»

-Пригадайте уроки природознавства. Що вам відомо про життя  лисиці в природі? (відповіді учнів)

Складання ґрона до слова  «лисиця».

 

Лисиця

 

    Руда                                                                                                               Підступна

                           Хитра                                       ЇЇ боїться зайчик

                                         Хижа           Живе в норі

 

 

- Отже, в передачі потрібно розібратися, чи можлива дружба людини з таким хитрим і підступним звіром як лисиця.

       - На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося з  оповіданням, назву якого   зашифровано літерами оранжевого кольору.

Лшісатьсбаночаніква

- А прізвище письменника, який є автором твору, прочитаєте, пройшовши лабіринт.

 Р            І                                              Т             Т                К           Н

     Г                                                                                       И

   И       Р                   Г                                   Ю           Ю                 Н            

- Сподіваюся   знайомство з твором Григора Тютюнника « Ласочка» допоможе нам розібратися.

Визначення цілей навчальної діяльності

  • Працювати будемо в різних студіях. Отож, сьогодні у передачі:
    • Проведемо мовну розминку у студії « До читання»;
    • Познайомимося з життєвим і творчим шляхом Григора  Тютюнника в « Інформаційній студії»;
    •  Опрацюємо оповіданням Г. Тютюнника « Ласочка» в   студії                        « Новини»;
    •  У студії «Юних дикторів» будемо удосконалювати навички правильного, свідомого і виразного навчання;
    • Пофантазуємо і продовжимо історію про незвичайну дружбу в                           « Творчій студії».

                  

 Студія «До читання»

Мовна розминка

Дихальна вправа

  • « Подуємо на пухнасту кульбабку». Нехай всі хвилювання залишать нас!

Читання чистомовки.

- Читай, слідкуй за вимовою!

     Ня – ня –ня – ось кудлате .... ( цуценя).

     Ра ра ра – у лисиці є .... ( нора).

     Лю – лю – лю – я тварин .... ( люблю). 

 Робота зі скоромовкою

- Тепер дружно починаймо!

  Скоромовку промовляймо й за малюнками вивчаймо!.

    Похожее изображение

 

Гра "Цікаве перетворення"

- Перетворіть слово сад у лис, змінюючи в кожному слові тільки одну букву.

Сад - лад - лід - ліс - лис.

- Молодці! Ви добре підготувалися до роботи в телепередачі.

ІV. Опрацювання навчального матеріалу

2) Робота в « Інформаційній студії» за пазлами-асоціаціями

1.Ознайомлення із життєвим і творчим шляхом Григора Тютюнника

( 1931 – 1980).

А) Інтерактивна вправа «Джиґсоу» в групах

                                                       І група

         Григір Тютюнник  народився на Полтавщині в селянській родині. З дитинства він ріс чутливим до природи хлопчиком, здатним у простому і буденному побачити незвичайне і цікаве, уважно прислухатися до розповідей бувалих мисливців ,рибалок, лісників. Дитячі враження залишилися на все життя.

                                   ІІ група

        Ще з раннього дитинства доля приготувала Григору чимало випробувань. Голод 1933року не обминув і Тютюнників – забрав старенького дідуся, а півторарічний хлопчик перестав ходити, говорити, навіть сміятися.

Коли Григору було 6 років, він залишився без батька. Але усе своє життя письменник з теплотою і ніжністю згадував його. Хлопчика забрав жити до себе батьків брат. Під опікою дядька і його дружини почав майбутній письменник свою освіту.

                                                         ІІІ група

        Почалася Велика Вітчизняна війна, знову голод. Письменник згадував: «Я їв тоді картопляну зав’язь, жолуді, пробував конину». В 11 років хлопчик пішки пішов додому з Донбасу на Полтавщину, у своє село. Добирався два тижні, довелося від голоду навіть просити милостиню. А вдома, хату в  якій жили Тютюнники, зруйнувала бомба, і вони опинилися у чужих людей.

                                                        ІVгрупа

        Потім було навчання у ремісничому училищі, куди Григір пішов тому, що там давали сяку-таку одежину і 700 г хліба в день. Цей хліб допоміг їм з мамою вижити у 1947 році. А потім ще важка хвороба – туберкульоз легенів. Всі ці випробування  тягарем лягли на його зболену душу.

                                                        V група

      Починав писати Григір Михайлович російською мовою. Але коли прочитав словник Грінченка, з українською мовою більше не розлучався. Дитячі враження не забувалися і з часом відбилися у його творах.      Писав переважно для дорослих, але й молодшим читачам залишив гарний спадок. Майже більше половини написаного Григором Тютюнником – про дітей і для дітей, яких він любив по особливому. Це збірки  оповідань для дітей  «Ласочка»,  « Лісова сторожка», « Степова казка»

Б) Буктрейлер «Твори для дітей»

3) Робота в студії « Новини»

2.Ознайомлення з оповіданням Г. Тютюнника « Ласочка»

 

 А) Вправа «Передбачення» (передбачення змісту оповідання за заголовком)

Учні діляться думками про  події, які можуть прочитати  в творі.

 

Б) Іетерактивна гра «Знайди пару» («Leaningupps»)

-Учитель на картці-блискавці  показує  слова.  Учні зачитують їх  і   знаходять  відповідний малюнок (вчитель  прикріплює  картку).

припутень                                 галуззя                                                                                          круча                                          вепр

виводок                                     ожеледь   

 В) Тлумачення незрозумілих слів:        

    - Прочитайте   ліву і праву   колонки  і знайдіть  відповідність.

Скімлення –                  протяжне, жалібне звучання;

 дзяволить –                 тихенько пискливо гавкає, попискує, підвиває.

вухами пряде –            ворушить вухами.

туркотіли припутні –  воркували дикі лісові голуби;

закортіло –                   дуже захотілося;

дрібушить –                 швидко перебирає лапами, притупує.

позадкувало-               відійшло назад.

 

Г)Читання колонок слів « луною» за вчителем.

  • Прочитайте спочатку всі іменники, потім – прикметники і дієслова.

-  А які – синоніми?

  • Що ви можете сказати про слова прокинувся, засипав ?

пасовисько                      дрібушить                                рибалити

підзолочений                 облизнулося                              вудочці

закортіло                       вудити                                       скімлення

прокинувся                    куняв                                          засипав

Д) Первинне читання тексту.

-  Чи доводилося вам бути на риболовлі? (Спостерігати за читанням вчителя)

(Вчитель читає до слів «Сидить і спить…». Учень читає до кінця).

Учні самостійно мовчки читають , роз'єднуючи слова.

- Яку пригоду описує оповідач ? (Зустріч рибалки з лисицею)

4) Робота в студії « Юних дикторів»

Е) Повторне читання учнями.

«Ланцюжком» по одному абзацу до «Так…».

 

Є) Опрацювання тексту

1-а частина «Ранок».

- Прочитати опис ранку.

- Які фарби і звуки сповіщали про його прихід? Зачитайте слова і словосполучення, які на це вказують.

Фарби: червоніло небо, бродив туман, підзолочений сонячним промінням.

Звуки: туркотіли, вистукували, лунко тріщало, хро-хро, хря-хря.

 

2-а частина «Незвичайний гість» (відповіді на запитання).

  • З ким і як зустрівся дід Арсен (Дід Арсен побачив лисеня, коли воно з’явилося високо на кручі, супроти човна, і тоненько скімлило).

- Чому воно там з’явилося? (Лисеня захотіло рибки)

- Що ж робило лисеня? (Просило рибки)

- З яких слів видно, що лисеня хотіло і просило рибки?

(«Почулося тихеньке скімлення», «схиливши голову набік, дивилося трохи здивованими і зовсім не хитрими очима», «перевило погляд у задок човна і «облизнулося», «тоненько пискнуло», «прудко підскочило і ухопило її передніми лапами»

- Чи можна дії лисеняти розцінювати як його мовлення з дідом Арсеном? (Так)

- Хто цю розмову передав (Автор)

- То чому Арсен назвав лисеня Ласочкою?

(Бо воно захотіло поласувати рибкою).

      Отже, від слова «ласувати» - їсти що-небудь смачне. Маленьке лисеня було ласолюбом – охочим до всього смачного.

 

3-я частина «Друзі-рибалки». Вибіркове читання.

- Знайдіть у тексті і прочитайте, чого навчилося лисеня у Арсена?

- Знайдіть і прочитайте, як Ласочка допомагала рибалити.

 

4-а частина «Довга зима». Переказ прочитаного.

  • - Прочитайте мовчки і перекажіть близько до тексту. Оцінити відповідь. (Робота у парі).
  •  Як Арсен згадував Ласочку?

5-а частина «Cім’я Ласочки». Виразне читання за партитурою.

А весною, /коли крига скресла/ і сонце вгріло землю,/ одніс Арсен човна на річку,/ полагодив вудки/ і знову, як торік,/ сів ловити рибу – бабі та внукам на юшку. // Вудить/ та все озирається: / чи нема, бува, Ласочки? // Раз,/ і вдруге,/ і втретє / - немає…//

  • Пригадайте, як Арсен збирався навесні на риболовлю.
  • Як він чекав зустрічі з Ласочкою?
  • Кого він побачив на кручі?
  • Які слова свідчать про те, що Арсен зрадів цій зустрічі?
  • Хто тепер допомагав йому рибалити?

Ж) Відновлення послідовністі подій у тексті.

  • Поставте  цифри у порожні клітинки.

План

1. Ранок

2. Незвичайний гість.

3. Друзі-рибалки.

4. Прихід зими.

5. Сім'я Ласочки.

 

З) Характеристика героїв. Розподілити якості кожному.

Арсен                                      Ласочка

           небагатослівн (-ий, -а),

           мудр (-ий, -а)

           скромн (-ий, -а)

           розумн (-ий, -а)

                     спостережлив (-ий, -а)

                     ненабридлив (-ий, -а)

                     привітн (-ий, -а)

                     кмітлив (-ий, -а)

                     здібн (-ий, -а)

          щедр (-ий, -а)

          небайдуж (-ий, -а)

          турботлив (-ий, -а)

          добр (-ий, -а)

          терпляч (-ий, -а)

          працьовит (-ий, -а)

 

- Подумайте, які слова можна вибрати для характеристики героїв, поясніть вибір словами з тексту.

- Яким ви уявляєте Арсена? Яка у нього зовнішність, який характер? Підтвердіть це і словами з тексту.

(На дошці запис – підсумок характеристик героїв оповідання).

Арсен                                               Ласочка

небагатослівний                              розумна

мудрий                                            працьовита

спостережливий                              скромна

привітний                                        ненабридлива

щедрий                                            спостережлива

небайдужий                                     терпляча

турботливий                                    кмітлива

добрий                                              здібна

 

И) Узагальнююча бесіда. Аналіз ідейної спрямованості тексту.

- То які ж стосунки склалися між Арсеном і Ласочкою? (Дружні, товариські)

- Отже, Арсен і Ласочка подружилися, більше того, стали співпрацювати, рибалити разом.

- А чи можна із запису характеристик персонажів зробити висновок про те, які риси вдачі допомогли їм налагодити дружні та товариські стосунки?

- А чи хочете ви, щоб ваші стосунки з іншими теж були такими?

- То чого ж закликає нас автор, яка головна думка оповідання? (Товаришувати і дружити зі звірами. У добрій справі виявляти терпіння і наполегливість).

 

І)  Цікаве завдання

          - Закресліть  усі літери « Л », прочитайте  побажання від діда Арсена :

           «ТЛОВЛАРИЛШУЙТЕ       ЛЗ    « БЛРАЛТАМИ   НЛАШЛИМИ  МЛЕНШЛИМИЛ»!

            (Товаришуйте з братами нашими меншими!)

 

5) Робота в « Творчій студії»

А) Складання  сенкана . Хлопчики- «Арсен», дівчатка- Ласочка.

Дітям пропонується скласти мініатюру з п’яти рядків за певною схемою:

  1. Тема (зазвичай іменник).
  2. Опис (два прикметника).
  3. Дія (три дієслова).
  4. Фраза, що виражає особисте ставлення до теми.

Синонім до назви теми (одне слово)

                                      C:\Users\dell\Desktop\0100993l-1c8a.bmp

Б) Мозковий штурм

  • Отже, чи можлива така незвичайна дружба між людиною та лисицею?

 

В) Вправа «Мікрофон»

  • Пофантазуйте, як можна продовжити цю історію.

 

Г) Робота за ілюстрацією

  • Розгляньте ілюстрацію до цього твору.
  • Кого художник зобразив на ілюстрації? Які кольори він використав?
  • Який настрій вони створюють? Як передають характер кожного з героїв?
  • Яким рядкам твору відповідає малюнок?

 

V. Підсумок уроку. Рефлексивно-оцінювальний етап

  • Діти, годинник відлічує останні хвилини ефіру нашої телепередачі «Цікаві пригоди братів наших менших». З яким твором ми познайомили наших телеглядачів? Хто його автор?
  • _Який це твір за жанром?Чому?
  • Що найбільше зацікавило? Здивувало?
  • Чому у нього така назва?
  •  До чого закликає автор, описуючи незвичайну дружбу людини і звіра?                         ( Шануйте, оберігайте природу, товаришуйте з «братами нашими меншими» і це стане окрасою вашого життя.)
  • Світ тварин різноманітний і дивовижний. І ми, люди, повинні його оберігати, піклуватися про його мешканців. Браконьєрство, стихійні лиха, аварії знищують тварин. Бережіть своїх вірних друзів!

Користуючись незавершеними реченнями, висловіть враження від сьогоднішнього уроку:

«Сьогодні я дізнався...»

«Було цікаво...»

«Тепер я можу...»

«Було важко...»

«Мене здивувало...»

«Мені захотілось...»

 

VI. Домашнє завдання

Прочитати оповідання Г. Тютюнника « Ласочка».

 Підготуватися до переказу прочитаного оповідання (2 група)

                         до творчого переказу (1 група)

  • Що треба зробити , щоб перетворити оповідання на казку?

 

Нашу передача хочу завершити словами:

Кожного дня і кожну хвилинку

Оберігайте всяку тваринку.

Тільки добра їм потрібно бажати

         І намагатися не ображати.

 До побачення!

 

 

 

 

 

docx
Додано
15 червня 2021
Переглядів
509
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку