Урок-телепередача"Т.Г.Шевченко-видатний український поет.Вірш «Мені тринадцятий минало».Хроніка перебування Кобзаря у Глухівському повіті "

Про матеріал
Мета даного уроку : поглибити знання учнів про творчість Т.Г.Шевченка, про його життєво-творчий шлях, проаналізувати його автобіографічний програмовий твір, в якому прослідковується мотив всеперемагаючого життєлюбства, доброти, любові; ознайомити школярів з контрастом як художнім прийомом; розвивати культуру зв’язного мовлення, пам’ять, увагу, спостережливість, допитливість, вміння виразно читати поетичні твори; формувати світогляд школярів; виховувати почуття пошани, поваги до творчості Т. Шевченка, рідного краю, народу, прищеплювати риси доброти, співчуття, інтерес до наслідків власної праці. Тип уроку: урок-телепередача (засвоєння нових знань )
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

                                                             Конспект

уроку-телепередачі

з української літератури

у 7 класі

    Т.Г.Шевченко-видатний український  поет.

  Вірш «Мені тринадцятий минало»

Хроніка перебування Кобзаря

 у Глухівському повіті

Мета створення Міжнародного

мовно-літературний конкурсу     
імені Тараса Шевченка

                               Учитель

                                           М.О.Кривенко

 

 

 

 

Т.Г.Шевченко-видатний український  поет.Вірш «Мені тринадцятий минало».Хроніка перебування Кобзаря у Глухівському повіті .Мета створення Міжнародного мовно-літературний конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка

     Мета: поглибити знання учнів про творчість Т.Г.Шевченка, про його  життєво-творчий шлях, проаналізувати його автобіографічний програмовий твір, в якому прослідковується мотив всеперемагаючого життєлюбства, доброти, любові; ознайомити школярів з контрастом як художнім прийомом; розвивати культуру зв’язного мовлення, пам’ять, увагу, спостережливість, допитливість, вміння виразно читати поетичні твори; формувати світогляд школярів; виховувати почуття пошани, поваги до творчості Т. Шевченка, рідного краю, народу, прищеплювати риси доброти, співчуття, інтерес до наслідків власної праці.

     Тип уроку:  урок-телепередача (засвоєння нових знань )

    Обладнання:  портрет письменника, «Кобзар»,  міні-бібліотечка творів  Т.Г.Шевченка, учнівські проекти, відео уроку, мультимедія ,дидактичний матеріал.

 

Хід уроку

І  Організаційний момент

  Доброго дня, дорогі учні, гості нашої телепередачі. Я, відома вам, незмінна ведуча наших уроків Марина Олександрівна. Пропоную вашій увазі традиційне актуальне інтерв'ю, яке допоможе вивчити ваші читацькі інтереси.Прошу дати відповіді на запитання.

 ІІ Актуалізація опорних знань учнів

  1. «Мікрофон».

-Чому сучасні діти надають перевагу: книжці чи комп'ютеру? А ви?

-Чи любите ви читати?

-Про що любите читати?

-Яких українських письменників ви знаєте?(Сергій Жадан,Леся Воронина,Юрій Андрухович)

-Чи достатньо на ваших книжкових полицях українських книжок?

     -Як , на вашу думку, можна підвищити інтерес до української книжки ?

 

   А на мою думку, одним із таких шляхів є створення повноцінного дитячого каналу, який би популяризував твори українських письменників.

 

-Яким би ви хотіли бачити цей канал? (цікавим, пізнавальним, веселим).

 

 ІІІ Оголошення теми, мети, завдань уроку

  Отож, сьогодні ми презентуємо дитячий телеканал «Шевченко ТВ». Пропоную вашій увазі анонс телепередач . Протягом  чотирьох тижнів у зручний для вас час ,а саме у вівторок та п'ятницю  ми будемо зустрічатися  в ефірі цього дитячого каналу, де  глибше познайомимося з творчістю  письменників  XІX ст.

      Сьогодні в ефірі перша передача  цього циклу назву якої ви запишете в зошити.

Т.Г.Шевченко-видатний український  поет.Вірш «Мені тринадцятий минало».Хроніка перебування Кобзаря у Глухівському повіті .Мета  створення конкурсу імені Тараса Шевченка

Метою нашого уроку є : повторити та дізнатися  про життя і творчість цього поета. Мабуть, більше уваги  звернемо на його дитячі роки, бо  далі мова йтиме про поезію «Мені 13-й минало», будемо її виразно читати, аналізувати, знаходити художні засоби. Також  дізнаємося про перебування Шевченка в Глухові та про історію створення конкурсу в якому ми кожен рік беремо участь.

 

ІV  Мотивація навчальної діяльності учнів

До слова запрошується директор телекомпанії «Шевченко ТВ»  Половинко Ілля, який ознайомить вас з програмою телепередач на сьогодні,  9 листопада. 

 

Добрий день,програма телепередач на сьогодні така.

1.  Великі українці

2.  Репортаж з письменником «Цікаві факти»

3.    Постійна рубрика «Огляд преси»

4.     «Знак якості»

5.»Ключовий момент»

 

V.Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

     1.  Великі українці

Іван Сидорович Їжакевич відобразив на картині «Кріпаків міняють на собак» жахливе явище – кріпацтво.(Показує на картину)  Безправних, принижених людей кріпосники міняють на собак. Ми з вами знаємо, що Тарас Шевченко теж був кріпаком.Саме про таке важке життя письменника ми і переглянемо  телепередачу «Великі українці».(Перегляд відео-5 хв.)

- Хто такий Т. Шевченко?

- Які творчі здібності мав малий Тарасик?

- Чому його дитинство було безрадісним?

- Що ви знаєте про кріпацтво? (На українських землях кріпацтво існувало з часів Київської Русі. )

 

   2.  Репортаж з письменником«Цікаві факти»

  А я нагадую вам, що  вдома наш репортер  самостійно підготував запитання для репортажу з письменником  з прочитаної вдома  статті  підручника.На зв,язку з нами Дмитренко Марина.Марино,ви нас чуєте?

 

- Доброго дня глядачі та дорогий Тарасе Григоровичу! Нашому поколінню хотілося б  трохи дізнатися дещо про Вас і Вашу творчість. Розкажіть, будь-ласка, коли Ви написали автобіографічний твір "Мені тринадцятий минало..."?

- Доброго дня й вам, мої любі нащадки. Я радий, що ви виконуєте мій заповіт, пам'ятаєте мене, досі боритесь за незалежність нашої рідної неньки України. А щодо вашого запитання, то цей вірш я написав, перебуваючи в Орській фортеці в період з кінця червня по грудень 1847 р.

- Чому саме 13-літній вік так запав Вам у серце, що Ви написали вірша "Мені тринадцятий минало..."?

- У цей період я думав, що усе життя житиму в своєму селі, працюватиму на землі. Але життя закинуло мене далеко від рідного села. Я служив у війську, сидів по тюрмах, був у засланнях, але завжди пам'ятав Україну, рідну ниву, хату, садок, ягнят за селом і привітних людей.

 

-Чи було ваше дитинство  щасливим?

 

-На жаль ні,бо мої батьки важко працювали ,були кріпаками,а ми з моїми братами та сестрами дивилися на це, та мріяли бути вільними й незалежними.А після смерті моєї матері я взагалі втратив надію на щасливе життя.

 

-Скажіть,а  з якою метою у жовтні кожного року проводиться конкурс на вашу честь?

 

- Цей конкурс проводиться з метою піднесення престижу української мови і  літератури  у молодого покоління,   стимулювання   учнівської   та  студентської
молоді до  вивчення  рідної  мови та  підвищення   рівня   загальної
мовної культури   .

 

-А чи не скажете ви нам, коли і з якою метою ви зупинялися у Глухові?

 

-  Я зупинився в Глухові 1845 року не у заможного пана, а у ротмістра у відставці Віктора Олександровича. Деякий час перебував у його маєтку. До цього часу на Глухівщині побутують перекази, що тим маєтком поблизу Глухова, де я зупинявся, був хутір Білявщина, а його власником – пан Білявський, до якого я й  К заїздив двічі.

1845 року з великим інтересом оглядав історичні пам’ятки Глухова: Миколаївську церкву, збудовану ще в другій половині XVII століття; шукав ті місця, де знаходились палац гетьмана України  Івана Скоропадського, будинок малоросійської колегії  та інші відомі місця Глухівського повіту.

  Востаннє я перебував у Глухові проїздом 26 серпня 1859 року.  Завершивши свою  третю подорож по Україні,  прямував через села Глухівщини: Тулиголове, Обложки, Есмань до Москви та Петербурга.

- Дякуємо, наш Кобзарю, за Ваші щирі відповіді і Ваші вірші, у яких є настанови не тільки для Ваших сучасників, але й для наступних поколінь.

 

3.     Постійна рубрика «Огляд преси»

  Де б не був письменник, він завжди згадував неповторну природу України, пісні,  казки,легенди рідного краю, своє, хай і не дуже щасливе, дитинство, тих людей, які його любили і підтримували у важкі хвилини життя. Спогади про нього іноді збуджували світлі почуття, які змінювалися журбою за рідним краєм. Саме в такому стані  1847 року  він, перебуваючи на засланні в Орській фортеці, написав вірш «Мені тринадцятий минало».

  1. Теорія літератури.

Контраст- різко окреслена протилежність у чомусь: рисах характеру, властивостях предметів чи явищ. Цей прийом був здавна відомий народній свідомості, зафіксований, зокрема, у фольклорі (казка "Правда і Кривда")

 

 Наступна телепередача – «Знак якості». Перед вами на партах лежать пам’ятки виразного читання.Ознайомтеся з ними.

 

Виразне читання поезії учителем, учнями та прослуховування у грамзаписі.

  • Бесіда:

А) Які враження викликала поезія?

Б) Чому кріпацтво було жахливим для Тараса?

в) Чим займався Тарас у пана?

Г) Чому хлопчик плакав?

Д) Хто допоміг йому у важку хвилину?

Е) Чому, на вашу думку, йому Бог нічого не дав?

Є) Чому автор називає сльози важкими?

Ж) Як прислів’я «Як горох при дорозі, хто не йде, той скубне» стосується Тараса?.

            З) Визначте тему та ідею поезії. (Тема : зображення безрадісного дитинства Тарасика, коли він, будучи кріпаком, випасав панську худобу. Ідея: співчутливе ставлення до хлопчика-пастушка; засудження страшних часів кріпацтва, коли людина не мала власних прав і вимушена страждати.)

 

Й) Чому твір є автобіографічним?

 

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

       1. Робота у парах.

1.Поділити текст на частини. Дібрати до них заголовки. (Складається з чотирьох настроєвих картин: 1.хлопчик пасе овець, милується ясним сонечком, голубим небом; 2.раптом розуміє, що він — сирота безпритульний, немає в нього нічого — ні ягнят, ні хати, ні рідної душі поряд; 3.та ось прийшла дівчина, втішила, витерла сльози хлопчині, поцілувала — і сонце знову засіяло не лише в небі, а й у душі. 4.роздуми дорослого поета про те, що той його колишній стан — це рай. Набагато гірше тепер, коли він усвідомив усю несправедливість існуючого ладу і виступив проти нього.

 

2.Виділити у вірші риторичні оклики, риторичні питання. З якою метою вони використані? ( Риторичні оклики: «Господнє небо і село, ягня, здається, веселилось!»; «Поглянув я на ягня — не мої ягнята!»; «Обернувся я на хати — нема в мене хати!»; «Не дав мені бог нічого!»; «І хлинули сльози, тяжкі сльози!»; «…лани, гаї, сади!». Риторичні запитання: «…чи так мені чого було?»; «…чого так весело було?».)

3.Виділити епітети, порівняння,метафори. Яку роль вони  відіграють у поезії?

(Порівняння: «…любо стало, неначе в бога..»; «мов прокинувся, дивлюся»; «…поцілувала… наче сонце засіяло, неначе все на світі стало моє». Метафори: «сонце гріло, не пекло»; «сонце… не довго молилось»; «сонце запекло, почервоніло і рай запалило»; «небо помарніло». Епітети: «небо голубеє»; «тяжкі сльози», “господнє небо”

 

4. Гра «Хто швидше»

Відшукати контраст у вірші «Мені тринадцятий минало». Яку роль відіграє цей прийом у вірші? (Контраст (антонімічні пари): «...сонце гріло, не пекло! — Та недов­го сонце гріло...», «Тоді так приязно молилось  недовго молилось», «Чого так весело було хлинули сльози, тяжкі сльози».)

 

5.Вікторина «Так чи ні».

1.Тарас Шевченко народився у родині кріпака (так).

2.Тарас служив служником –козачком у пана Бородського (ні).

3.Енгельгардт віддав хлопця до живописних справ цехового майстра  Ширяєва (так).

4.У Літньому саду майбутній митець познайомився із художником Брюловим (ні).

5.І.Сошенко був родом з України (так).

6.У викупі Т.Шевченка з кріпацтва брали участь І.Сошенко, К.Брюллов, В.Григорович, О.Венеціанов, В.Жуковський, Є.Гребінка (так).

7.Поетична збірка Т.Шевченка має назву «Кобзар»  (так).

8.Тарас Шевченко навчався у Києві (ні).

9.Заслання поет відбував у Сибіру (ні).

10.Перепоховано Т.Шевченка на Чернечій горі біля Канева (так).

11До автобіографічних творів Т.Шевченка належать «Мені тринадцятий минало», «І виріс я на чужині», «Якби ви знали паничі» (так).

12.Шевченка називають кобзарем,бо він робив кобзи.(Ні)

 

VІ. Підсумки уроку

Настав «Ключовий момент» - час підвести підсумки!

·        Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?

·        Що вам найбільше сподобалося?

·        Який висновок для себе зробили?

На цьому наша телепередача завершується.До нових зустрічей.

VІІ .Домашнє завдання

Запишіть програму передач на 13  листопада, у ваші щоденники.Читати Тарас Шевченко «Тополя»та «Як умру то поховайте…»(останній вивчити напам,ять) . Ст.217-221.

 

Оцінки за урок

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                              ДОДАТКИ

 

 

Добрий день,програма телепередач на сьогодні така.

1.  Великі українці

2.  Репортаж з письменником «Цікаві факти»

3.    Постійна рубрика «Огляд преси»

4.     «Знак якості»

5.»Ключовий момент

 

 

   2.  Репортаж з письменником«Цікаві факти»

- Доброго дня глядачі та дорогий Тарасе Григоровичу! Нашому поколінню хотілося б  трохи дізнатися дещо про Вас і Вашу творчість. Розкажіть, будь-ласка, коли Ви написали автобіографічний вір "Мені тринадцятий минало..."?

 

- Доброго дня й вам, мої любі нащадки. Я радий, що ви виконуєте мій заповіт, пам'ятаєте мене, досі боритесь за незалежність нашої рідної неньки України. А щодо вашого запитання, то цей вірш я написав, перебуваючи в Орській фортеці в період з кінця червня по грудень 1847 р.

- Чому саме 13-літній вік так запав Вам у серце, що Ви написали вірша "Мені тринадцятий минало..."?

- У цей період я думав, що усе життя житиму в своєму селі, працюватиму на землі. Але життя закинуло мене далеко від рідного села. Я служив у війську, сидів по тюрмах, був у засланнях, але завжди пам'ятав Україну, рідну ниву, хату, садок, ягнят за селом і привітних людей.

-Чи було ваше дитинство  щасливим?

-На жаль ні,бо мої батьки важко працювали ,були кріпаками,а ми з моїми братами та сестрами дивилися на це, та мріяли бути вільними й незалежними.

 

-Скажіть,а  з якою метою у жовтні кожного року проводиться конкурс на вашу честь?

 

- Цей конкурс проводиться з метою піднесення престижу української мови і  літератури  у молодого покоління,   стимулювання   учнівської   та  студентської
молоді до  вивчення  рідної  мови та  підвищення   рівня   загальної
мовної культури   .

 

-А чи не скажете ви нам, коли і з якою метою ви зупинялися у Глухові?

-  Я зупинився в Глухові 1845 року не у заможного пана, а у ротмістра у відставці Віктора Олександровича. Деякий час перебував у його маєтку. До цього часу на Глухівщині побутують перекази, що тим маєтком поблизу Глухова, де я зупинявся, був хутір Білявщина, а його власником – пан Білявський, до якого я й  К заїздив двічі.

1845 року з великим інтересом оглядав історичні пам’ятки Глухова: Миколаївську церкву, збудовану ще в другій половині XVII століття; шукав ті місця, де знаходились палац гетьмана України  Івана Скоропадського, будинок малоросійської колегії  та інші відомі місця Глухівського повіту.

  Востаннє я перебував у Глухові проїздом 26 серпня 1859 року.  Завершивши свою  третю подорож по Україні,  прямував через села Глухівщини: Тулиголове, Обложки, Есмань до Москви та Петербурга.

- Дякуємо, наш Кобзарю, за Ваші щирі відповіді і Ваші вірші, у яких є настанови не тільки для Ваших сучасників, але й для наступних поколінь.

 

 

Для бейджиків

 

Директор телекомпанії

«Шевченко ТВ»

Половинко Ілля

 

 

Репортер телекомпанії

«Шевченко ТВ»

Дмитренко Марина

 

 

Сценарист телекомпанії

«Шевченко ТВ»

Бершова Юлія

 

 

Картинки по запросу пам'ятка виразного читання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Іван Сидорович Їжакевич «Кріпаків міняють на собак»

Картинки по запросу Іван Сидорович Їжакевич  «Кріпаків міняють на собак»

Картинки по запросу мені 13 минало

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
17 січня 2019
Переглядів
1865
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку