Урок. Тема. Будова рослини (Системно-узагальнюючий урок-мандрівка з елементами тренінгу)

Про матеріал
Тема. Будова рослини (Системно-узагальнюючий урок-мандрівка з елементами тренінгу) Мета. Поглибити знання учнів про вегетативні та генеративні органи вищих рослин, їхні функції; навчити розпізнавати вегетативні і генеративні органи у рослин; ознайомити учнів з рослинами рідного краю. Зорієнтувати школярів на усвідомлення ролі рослин в екосистемах. Виховувати любов до природи, формувати ціннісні орієнтації на збереження природи та естетичні смаки учнів. Формувати екологічну грамотність і здорове життя. Сприяти усвідомленню значення зелених насаджень для створення сприятливого середовища життя. Сприяти забезпеченню кращого розуміння підростаючим поколінням важливість набутих знань для вибору професії в майбутньому та практичних аспектів фінансових питань в галузі овочівництва, садівництва. Привести учнів до розуміння необхідності збереження сучасними українцями родинних символів, оберегів рідної землі, культури та звичаїв українців для наступних поколінь. Розвивати допитливість, уяву, спостережливість, вміння працювати з підручником, додатковою літературою; порівнювати та робити узагальнюючі висновки.
Перегляд файлу

1

 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу дерева старожилы

 

Тема. Будова рослини

 

                  (Системно-узагальнюючий

          урок-мандрівка з елементами тренінгу)

 

 

                                                         Автор конкурсного уроку у 6 класі

                                                         Пантелей Ганна Григорівна,

                                                         вчитель біології,

                                                         спеціаліст «Вищої категорії»,

                                                         «Учитель-методист»

                                                         Нижньосірогозької ЗОШ І-ІІІ ст.

                                                         с.м.т. Нижні Сірогози,

                                                          Нижньосірогозького району

                                                          Херсонської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема.С-Рослина-живий організм (І частина)

Мета. Поглибити знання учнів про вегетативні та генеративні органи вищих рослин, їхні функції;  навчити розпізнавати вегетативні і генеративні органи у рослин; ознайомити учнів з рослинами рідного краю. Зорієнтувати школярів на усвідомлення ролі рослин в екосистемах.
           Виховувати любов до природи, формувати ціннісні орієнтації на збереження природи та естетичні смаки учнів. Формувати екологічну грамотність і здорове життя. Сприяти усвідомленню значення зелених насаджень для створення сприятливого середовища життя. Сприяти забезпеченню кращого розуміння підростаючим поколінням важливість набутих знань для вибору професії в майбутньому та практичних аспектів фінансових питань в галузі овочівництва, садівництва. Привести учнів до розуміння необхідності збереження сучасними українцями родинних символів, оберегів рідної землі, культури та звичаїв українців для наступних поколінь.

           Розвивати допитливість, уяву, спостережливість, вміння працювати з підручником, додатковою літературою; порівнювати та робити узагальнюючі висновки. 
Тип уроку. Системно-узагальнюючий .

Форма проведення. Урок-подорож з елементами тренінгу 

Методи практичної діяльності учнів: вправи, міні-проектні роботи учнів, самостійне виконання лабораторних досліджень та дослідницького практикуму , написання наукових порад та рекомендацій.

Наочні методи: показ виконання трудових прийомів, операцій, демонстрація наочних посібників та об'єктів;  самостійне спостереження

 

Очікувані результати: учні називають вегетативні (корінь, пагін: брунька, стебло, листок) та генеративні (квітка, плід, насінина) органи рослини; характеризують функції вегетативних та генеративних органів; планують власні дослідження та спостереження, що підтверджують основні процеси життєдіяльності рослин, фіксують результати спостережень, роблять власні висновки щодо результатів роботи.

Міжпредметні зв ́язки: природознавство, хімія , основи здоров´я, екологія.

Матеріали та обладнання: мультимедійна дошка, ноутбук, схеми, малюнки, таблиці, опорний конспект уроку, роздатковий матеріал, гербарій.

Основні поняття та терміни: орган рослини, корінь, пагін, стебло, бруньки, листок, вегетативні органи, генеративні органи, фотосинтез, дихання, живлення, рух, транспорт речовин.

 

                                Хронометраж уроку

 

№п\п

                   Зміст уроку

Час проведення

1

Організаційний момент

2хв.

2

Мотивація навчальної діяльності

2хв.

3

Робота відеостудії

 

3хв

4

Вправа « Знайомство»

 

 

2хв

5

Вправа « Очікування»

 

 

2хв

6

Робота пошукового центру. Кросворд опорних термінів.Розв´яжи анаграми

 

 

2хв

7

 

 Вправа « Телефонний код»

5хв

8

 

Вправа «Будівельник».

5хв

9

 

Вправа «Доповніть речення»

 

3хв

10

Робота наукового центру.

Вправа « Ерудит». Розв'язання біологічних задач

 

8хв

11

Робота дослідницького центру . Вправа «Юний дослідник»

 

11хв.

12

Енерджайзер « Дівчинка-Сонце»

 

2хв.

13

Робота центру біохімії рослин. Вправа «Космічна рослина»

 

5хв.

14

Центр Ботаніки. 

Вправа « Юний лаборант»

 

10хв.

15

 

 

Центр « Народознавці.» Учні –учасники квест-проекту « Глибока мудрість віків».

Торбинка  дядечки запитальника. Лист « Чарівні Феї» 

 

10хв.

16

Психологічна хвилинка «Людина починається з добра!»

 

4хв

17.

Екологічна хвилинка.Творче завдання «Торбинка добра». Вправа « Корисні поради екологів»-рекламна пауза.

 

6хв.

18

Скринька-цікавинка

 

5хв.

19

Інтерактивна вправа «Прощання» . «Науковий багаж мудрих знань»

 

3хв.

20

Завдання додому.

Творче завдання майбутніх професіоналів.

 

4хв.

                                      

План і хід уроку.

1.Вступ

1.1 Орг. Момент

 

Дорогі діти, у наш клас

Завітали гості щирі,

Привітаймо в добрий час

Гостей посмішкою й миром.

Доброго дня нам!

Доброго дня вам!

Доброго дня всім

1.2 Мотивація навчальної діяльності.

 

Звучить спокійна музика відео соціального проекту «Нижньосірогозька ЗОШ І-ІІІ ст.»      Уявіть, що у ваших долоньках - дрібка гарного настрою.Ви пройшлись шляхами екологічної стежини, вдихнули свіжого повітря  й отримали насолоду спілкування з рослинним світом рідного краю. Поділіться чудовим настроєм, щоб    зробити день приємнішим для всіх, хто зараз поряд з вами. Почнімо наш урок творчо, завзято. Як саме?

(Діти хором) : «Вигадуй, пробуй, твори! Розум, фантазію прояви!»

 Що таке Батьківщина?

За віконцем калина

Тиха казка бабусі,

Ніжна пісня матусі,

Дужі руки у тата,

Під тополями хата,

Під вербою криниця,

В чистім полі криниця.

Л. Бондарчук.

-Про які типові форми рослин йдеться мова?(Кущі, дерева. Трави)

-Які ж рслини є символами України?(верба, калина)-записати на пелюстках КВІТКИ ПЛАНЕТИ ЗЕМЛЯ.

-В інших країнах які є рослини-національні символи?(Канада-клен, Китай-нарцис(символ вдячності.),Англія-троянда(символом мучеництва, а біла – символом невинності),Турція, Нідерланди-тюльпан(знак звільнення її батьківщини), Німеччина-волошка(волошка була щасливою ознакою для королівського прусського будинку.),

Єгипет-лотос(аємничий зв'язок з рухом небесних світил), Сингапур-орхідея(символ прагнення жителів країни до розвитку.), Шотландія-чортополох( символ перемоги над ворогом), Японія-хризантема( символ Сонця –«кіку»-світило), Швейцарія-Едельвейс(символ щастя, любові),

Тож нехай ця квітка Планети буде супроводжуючою зіркою уроку-тренінгу, « Рослини»

-Як ви вважаєте чому?(бо всі рослини мають мають єдиний план будови та символом життя-Чому(виконують процеси життєдіяльності)

Звучить лірична музика.

Учитель.Запрошую до відео студії «Цей чудовий світ живої природи» для ознайомлення з відеофрагментом «Мелодія душі».

Дуже давно, коли на Землі ще не було людини, грунт пропнув маленький пагінець, потягнувся до неба, до сонця і розквітнув квіткою. Якою була та квітка, ніхто не знає. Але, без сумніву, у світ прийшла краса.

Є дуже багато різних  рослин.Всі вони-дивовижні дарунки. Це наші справжні супутники – ніжні, чарівні, хвилюючі. Вони пробуджують у нас людяність, щирість, сердечність і доброту. Природа сама створила таку найвищу досконалість. Ітак , відео студія в кабінеті біології-це перша станція екологічної стежини, по якій ми сьогодні з вами будемо подорожувати. Карто схема заочної мандрівки « Шляхами екологічної стежини Нижньосірогозької ЗОШ І-ІІІ ст..»-компас руху до ЗВДСН( Знань- Вмінь- Досліджень-Спостережень-Набуття життєвих компетенцій) про найважливіші компоненти тіл живої природи рідного краю-РОСЛИНИ.

 

Зворотній зв´язок-1.

-Які типові форми рослин ви побачили в даному фрагменті? Який орган рослин йде в ріст першим? Які особливості будови та процесів життєдіяльності розкриває відеофільм? Саме ці питання ляжуть в основу наступної вправи.

1.3.Вправа Знайомство. Прийом «Я уважний». (Відповіді учнів про будову зеленої рослини: корінь , пагін; процеси життєдіяльності: ріст, розвиток, фотосинтез, дихання.)

 

Проблемне питання:-Навіщо нам потрібно бути уважними?( для спостереження над змінами, що відбуваються з рослинами)

-Навіщо потрібно знати про рослини?

-Як ви думаєте, яка тема уроку допоможе дізнатись більше про цей прекрасний дарунок природи — квіткові рослини?

 

Вчитель. Тема « Будова рослин» допоможе  побувати  у квітковому царстві на всіх станціях екологічної стежини школи ( схема екологічної стежини додається). В надзвичайній заочній подорожі будуть приймати участь ботаніки, фізіологи, екологи, хіміки, психологи. Ви готові до такого маршруту?

1.4.Вправа «Очікування»

-Що ви очікуєте від такого уроку?

(Учні прогнозують: оперувати термінами розділу, порівнювати ознаки процесів життєдіяльності рослин, про практичне значення рослин, їх будову, взаємозв´язок із навколишнім середовищем, досліджувати процеси життєдіяльності рослин, виявляти червонокнижні , лікарські рослини…)

Свої очікування- діти надписують на моделях рослин і кріплять їх за маршрутним листом подорожі шляхами екологічної стежини станції №1 «Кабінет біології», №2- «Шкільне подвір´я» , №3- « Алея Пам»яті, Шкільний парк», №4-« Сквер ім. 19-танкового корпусу». №5-«Нижньосірогозький став»  Епіграфом уроку - подорожі з елементами тренінгу  будуть слова

 В. Сухомлинського про те, що  дитина повинна  «…бачити, розуміти, відчувати, переживати, осягати велику таємницю життя в природі».

Прослухайте ще один  вислів В.Сухомлинського:

«Милування красою – це лише перший паросток доброго почуття, яке треба розвивати, перетворювати в активне прагнення до діяльності».

-До якої діяльності?

 

Не просто слухати, а чути. 
Не просто дивитися, а бачити. 
Не просто відповідати, а міркувати. 
Дружно й плідно працювати.

Тож починаємо працювати.

 

Маршрут подорожі указаний у ваших квитках-перепустках та на маршрутній карті шляхами екологічної стежини школи

Листок самооцінки - у кожного на парті.

№1«Знайомство»-Я-уважний

№2. «очікування»

Робота пошукового центру Завдання . Розшифруй телефонний код.

Робота пошукового центру

Кросворд

опорних термінів.

Розв´яжи анаграми.

Острів Науки.Робо-та наукового центру

Вправа «Доповніть речення» .

 

Робота наукового центру

Вправа « Ерудит». Розв'язання біологічних задач.

 

Острів дос-лідниц-тва

Робота

дослід-ниць-кого центру

Робота

центра біохімії рослин.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Основна частина.

Увага! Ми на шляху по екологічній стежині. Запрошую вас до  «Пошукового центру: ст. №1-кабінет біології- шкільна полиця ». Слово про огляд джерел інформації з теми – шкільному бібліотекарю.

 

2.1. Робота пошукового центру

 

Завдання №1. Розв'яжіть кросворд розгадуючи анаграми, де ключовим словом буде тема нашого уроку.


 

1. нікорь — корінь;
2. нагіп - пагін; 
3. ткіква — квітка;
4. колтис — листок;
5. толбес — стебло.

Яким терміном ми можемо об’єднати ці слова? (Органи.)

 

Завдання №2. Побудуй термінологічне питання до кросворду :

(Відповіді учнів:

-1-підземна частина рослини,

2-Бічна частина рослини,

3-осьова частина рослини,

4.-місце прикріплення листка до стебла,

5.-вид кореня стрижневої кореневої системи,

6-корені, що відходять від стрижня,

7.-кут між стеблом та листком

(Рослина)

Завдання №3. Вправа « Телефонний код» термінів.-Що означають закодовані  терміни? Дайте їм означення.

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

АБВ

ГДЄЖ

ЗІИЙ

КЛМН

ОПРС

ТУФ

ХЦЧ

ШЩЬ

ЕЮЯ

 

Групова робота учнів.Об»єднання за біологічним по бігунчиком(рослинний куб)

І група:

5

5

5

4

1

5

3

5

6

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

6

4

1

5

3

5

6

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

5

6

5

6

5

5

6

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Прокаріоти, еукаріоти, фототрофи)

 

ІІ група

 

4

5

5

3

4

8

 

 

 

 

 

 

 

4

6

8

3

 

 

 

 

 

6

5

1

1

3

 

 

 

 

 

 

(дерева, кущі, трави)

 

ІІІ група

7

4

5

5

5

5

4

1

5

6

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

4

1

5

6

3

2

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

4

5

5

5

6

3

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(хлоропласти, пластиди, хлорофіл)

ІYгрупа

4

5

5

3

4

8

 

 

 

 

 

 

 

5

1

2

3

4

 

 

 

 

 

 

5

6

9

1

4

5

 

 

 

 

 

 

 

(корінь, пагін, стебло)

 

Yгрупа

1

5

6

4

8

4

1

 

 

 

 

 

 

 

 

5

6

5

3

2

9

4

 

 

 

 

 

 

 

 

5

1

3

6

7

1

 

 

 

 

 

 

 

 

(Брунька, стрижень, пазуха)

 

YІ група

4

3

5

6

5

4

 

 

 

 

 

 

 

1

6

3

5

4

 

 

 

 

 

 

4

3

2

1

6

3

4

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (листок, вузол, міжвузля)

 

Завдання №3.Вправа «Будівельник».Побудуй на основі термінів блок-опори відповідей.Об»єднання в групи за назвами частин рослини.

Група « Корінь»-( бічні , додаткові, головний)

Група « Рослина»-(пагін, стебло, листок, вузол, міжвузля, брунька, корінь)

Група « Типові форми»-дерева , кущі, трави)

 

Станція 1.2 Лабораторія кабінету біології. Дослідницький центр.Завдання групі «Агрономи » На рівні організму дослідити, який орган рослин проростає з насінини першим?

Завдання групі «Фізіологи»-рух мінеральних поживних речовин по стеблу

Завдання групі «Ботаніки»-процес фотосинтезу

ІІ-на рівні клітини довести, що рослина-живий організм

Завдання групі «Екологи»-вплив моб телефонів

Завдання групі «Хіміки»-дія пероксиду водню

Завдання групі «Цитологи»-дія солі ( явище плазмолізу, деплазмолізу)

Вправа «Доповніть речення» .

1.Жива рослина - це цілісний__.

2. Усі органи рослин ніж собою тісно ____.

3. Пошкодження кореня порушує живлення рослин з ___.

4. У разі пошкодження кори порушується рух __.

5. Зв'язок між органами рослини здійснює тканина _____.

6. Висхідний потік поживних речовин відбувається по _____.

7. Низхідний потік поживних речовин відбувається по ____.

8. Горизонтально переміщення поживних речовин відбувається по _____ променях.

9. Рушійною силою для здійснення транспорту речовин є кореневий_____.

10. На висхідний потік діє присисна сила _____.

11. Присисна сила листків пов'язана з процесом _____.

12. Усі процеси життєдіяльності рослин здійснюються завдяки постійному _____ речовин і перетворенню _____.

 

 

 

Станція №2. Шкільне подвір´я. Екологічний центр:

Завдання: виявити рослини різних типових форм та з різноманітним типом листкорозміщення.Які Пам´ятки Природи розташовані на даній території?

 

Станція №3. Шкільний парк. Центр « Народознавці.» Учні –учасники квест-проекту « Глибока мудрість віків».

Торбинка  дядечки запитальника. Лист « Чарівні Феї» 

                            Дорогі шостикласники!

 

Незабаром прийде той час, коли Ви будете прощатися з ботанікою-такою величною наукою, що вивчає різноманітні рослини. А чи знаєте ви, що деревні рослини, що ростуть поруч з вами, є справжніми Чарівними Феями.

-Як ви думаєте, чому?

-Чи мають рослини 5-ти станцій екологічної стежини практичне значення ? -Чи вірите ви в те, що без представників рослинного царства життя людини не мало б сенсу? -Чи вважаєте ви, що саме від людини багато залежить примноження  видової різноманітності рослин та бережливе відношення до них?

Хочу послухать ваші думки з цього приводу).

Додаткове питання:-Які  рослини мають практичне значення для людини:

-у народній медицині,

-для створення штучних біоценозів,

-які занесені до Червоної Книги України.

 

— Діти, відповіді на ці запитання дадуть самі рослини, саме  сьогодні до нас завітали лікарські дерева. Вони зараз самі розкажуть про себе, про свої лікарські власти­вості.

 

Виходять дівчата-дерева в костюмах берези, калини, верби, липи та ін.

Учні представляють  міні-проекти:

№1. Береза-символ Матері-Землі

№2.  Сосна-символ життєвої сили і сильного характеру, вірності й стійкості, символ безсмертя й оберіг  від нечисті.

№3.  Липа-символ  здоров»я,універсальної привабливості, благословенне Богом дерево.

№4. Тополя –символ краси нашої неньки України

№5 Дуб-оберег українського народу

№6 Клен – оберіг,символ достатку, порядку,об'єднання, надійного спокою і ...

 

Слово Чарівної Феї.

 

Живі смарагди України — дерева-символи:

 

Калина – символ життя, краси та ніжності;

Верба – шановане дерево України, символ безперервності і постійності життя;

Тополя – символ дерева життя, оберіг українців, символ рідної землі, свободи України;

Дуб – символ сили, могутності, довголіття;

Яблуня – символ кохання і радості, безсмертя та вічної молодості;

Груша – символ цілісності кохання і радості, земних бажань;

Ясен – чоловіче дерево;

Вишня – символ світового дерева, життя; символ України,рідної землі,матері;

Клен – оберіг, символ достатку, порядку,об’єднання, надійного спокою і затишку;

Явір – символ козака, парубка, здоров’я та сили, молодості;

Липа – уособлення жіночої грації, краси, щастя;

Береза – символ чистоти, дівочої ніжності,оберіг від злих духів, рослина зцілитель;

Терен – символ доброго захисника садиб, неприступності дівочого серця;

Каштан – символ столиці України, Києва.  

 

 Береза. У сиву давнину слов'яни рік, як і тепер, поділя­ли на дванадцять місяців. Але починався він не січнем, а бе­резнем. Танув останній сніг, підсихали калюжі,, на луках з'являлися перші зелені стеб­линки, а на деревах — перші листки. Пробуджувалася при­рода, саме час у поле збирати­ся, до сівби готуватися. Так чим же це не початок життя? Чим не початок нового року?

Берези одні з перших дерев, а подекуди й перші, надягали зелене вбрання. Тому й місяць,  що починав рік, називався березозіль. Українська мова збе­регла давню назву: Вслухай­тесь: місяць берези - березень.

Здавна це дерево шанують люди. Білокора красуня!З давніх-давен береза стала символом чистоти, невинності та ніжності. Вона оспівана в піснях, прославлена в живо­пису.

Народна та наукова медицина широко використовує березу. Настій з бруньок та листків — сечогінний та жов­чогінний засіб. Свіжі листки допомагають при ревма­тизмі, заспокоюють біль в забитих місцях. Настоєм листків змазують уражені місця при хворобах шкіри, ми­ють голову, щоб зменшити випадання волосся.

Дуже корисний і березовий сік. Він містить цукор, віта­міни, яблучну кислоту; 3 нього роблять прохолодний напій. Та коли пішла мова про березовий сік, то зауважи­мо, що його можна брати лише на ділянках, призначених для вирубування. Отвір у стовбурі потім треба заліпити воском, фарбою або глиною, бо у відкриті рани може потрапити інфекція. (Демонструють засушені гілки берези.

Сосна звичайна. Струнке, високе дерево, з гладенькою поверхнею на мідно-червоному стовбурі, нена­че зроблене талановитим майстром з неперевершеним окоміром. Сосна — дерево світлолюбне, і хоч крона її прозора, та світло затримує. Тому нижні гілки відмира­ють, очищаючи стовбур.

Сосна — дуже чутливий індикатор чистоти повітря. Як­що вона чахне — це означає, що в повітрі багато отруй­ного заводського диму, якщо жовтіє хвоя — підвищена радіоактивність.

Сосна — вічнозелене дерево. Витримує температуру по­вітря до мінус 65 градусів. Не випадково у фінів сосна — символ життя. Дереву не загрожує зимове висихання, ко­ли немає руху соків і немає чим поповнювати втрати від випарування. Хвоїнки мають смолисту та воскову обо­лонки, що дає можливість зберігати воду. Так будова коріння та хвої роблять сосну посухостійкою. Хвоя сосни містить багато вітамінів, особливо вітаміну С. Цікаво, що кількість його збільшується з пониженням температури повітря. Людина давно звернула увагу на чудові власти­вості соснової хвої. У тяжкі роки блокади вітамінний напій із соснової хвої врятував життя тисячам людей. Він поновлював сили пораненим, підтримував життя виснажених трудівників. Після війни було розроблено спосіб виготовлення хвойної хлорофіло-каротинової пасти — цілющого бальзаму, що прискорю­вав загоювання ран та опіків.

Нині в кожній аптеці можна знайти ліки, виготовлені з сосни. Це й ароматні смолисті бруньки, що добре допо­магають при запаленні бронхів, це й хвойні екстракти для ванн, а також лікувальні зубні пасти та мило. Смола сос­ни — живиця — має бактерицидні властивості.

(Демонструють аптечні препарати із сосни)

Психологічна хвилинка.

А зараз ми проведемо сеанс аромотерапії. Вдихаючи аромат масла цілющих лікарських рослин, ми проведемо профілактику ГРЗ.

Сеанс аромотерапії проводить практичний психолог школи

 Липа.

Ви, мабуть, не раз відчували, як вулицями міста, його бульварами розливається предивний аромат. Подме віте­рець, ледь заколишуться зелені крони, і долетять до вас хвилі медової свіжості. Прийшла духмяна пора. Цвітуть липи. А це вірна ознака — настало повне літо. У густому темно-зеленому листі ховається безліч жовтуватих паху­чих квіток. Зібрані вони в півзонтичні суцвіття, які мають придаток, що нагадує подовжене вітрильце. Цвіте липа на однорічному прирості. Отже, спочатку треба випестити молоді пагінці — на це півліта витрачається. Тому й на­зивають липу вісником повного літа. І місяць, коли цвіте липа, має відповідну назву — липень. У давні часи його називали липцем.

Є безліч казок, легенд, переказів, повір'їв, пісень про це дерево.

 

Липа — чудовий літній медонос, найулюбленіше дере­во бджіл. Вони наче забувають про інші квіти, всі пряму­ють туди, де жовтіють джерельця смачного нектару. Хто не чув про липовий мед? Золотаво-жовтий, іноді зелену­ватий, прозорий, з тонким та ніжним запахом липового цвіту. Вважається липовий мед найбільш смачним, найбільш корисним. Через багаті медові врожаї назива­ють липу «медовим деревом». Майже 800 кілограмів меду збирають бджоли з одного гектара липових насаджень.

У листках липи багато вітаміну С, є каротин, таніни, безазотисті екстрактивні речовини, небагато клітковини.

Але, мабуть, найважливіше призначення липи — ме­дичне. Липовий чай, настояний на суцвіттях, — дуже давні, дуже поширені й улюблені народні ліки від різних хвороб. Столова ложка висушених квіток, запарених у склянці окропу, — чудовий засіб проти нежиті. Липовий цвіт — чи не найкращий потогінний засіб.. Настій з ньо­го має ще й бактерицидні властивості.

( Демонстру.ть липовий мед, квітки липи)

ТОПОЛЯ - символ дівочої краси, а також жіночого й дівочого суму, їх самотності. Тополя край дороги - це образ жінки чи дівчини, котрі чекають своєї долі чи свого судженого...
Вона струнка і красива від ранньої молодості до зрілих літ. Уособлює тонку натуру, чутливу до впливу років та оточення: як з роками на тополі з'являється все більше засохлих гілок, так і людину з літами «обсідають» усе нові й нові проблеми - до невирішених старих додаються болючі нові, які вимагають вирішення. Так само, як тополя не любить рости одна, в основному, ми бачимо ряд тополь або хоча б декілька їх, так і людина не може жити самостійно: їй потрібна підтримка або хоча б присутність її рідних, друзів, знайомих.8. Дуб.

Дуб — могутнє, довговічне дерево. 300—500 років для нього — вік поважний, але далеко не межа. Довгожителів серед дубів чимало. Недаремно давньоримський учений Пліній Старший порівнював вік Всесвіту з віком дуба. Понад 800 років стоїть могутній велетень у Запоріжжі, біля селища Верхня Хортиця. За легендою, під цим дубом запорожці писали свій знаменитий лист до турецького султана, а Богдан Хмельницький відпочивав під його роз­логою кроною. Багато лиха довелося пережити запорізь­кому велетню. І махновці намагалися спиляти його не па­ливо для бронепоїзда, і фашистські загарбники наміряли­ся викопати його та посадити в Берліні біля імперської канцелярії. А він стоїть собі, міцно тримається корінням за рідну землю, росте й плодоносить. Більш як 1000 років дубові, що живе поблизу хутора Буда на Черкащині. Із жолудів дуба давня людина пекла хліб. При розкопках в Україні в селищах, вік яких перевищує 5000 років, архе­ологи знайшли піч, де збереглися відбитки жолудів на глині. Дуб — піонер серед хлібних рослин! Звідси і йде повага до нього, його слава. У жолудях багато крохмалю, а жиру — як у доброму молоці.

Дуб, як і всі рослини, виділяє леткі речовини — фітон­циди. Уже давно помічено, що повітря дубових гаїв цілю­ще впливає на тих, у кого підвищений кров'яний тиск. Отже, відпочинок під кроною дуба — це добрі ліки. Відвари кори дуба допомагають при запаленні ясен, при ангінах та опіках, при отруєнні солями важких металів.

Коротко про клен, тополю, горобину та інші дерева.

Вправа «Розгадай» 1) Який кущ є символом українського народу і одно­часно лікарською рослиною? (Калина)

2) Яке дерево-лікар дало назву літньому місяцеві? (Ли­па)

3) Яке дерево застосовується в народній медицині повністю? (Сосна)

4) Яке дерево, найбільш оспіване Т.Г.Шевченком, є символом України та оберегом рідного дому, має великі лікувальні властивості? (Верба)

5) Яке білокоре дерево найраніше розпочинає весняний сокорух? (Береза)

6) Яке дерево має лікувальні властивості, його плоди схожі на гриби? (Дуб)

 

 

 

 

Хвилина відпочинку. Проводить Королева Рослинного світу.

Енерджайзер.

Доброго ранку, ласкаве сонечко!

Ти зігріваєш своїм теплом дерева,

Квіти, землю, весь світ.

Твої промені несуть моєму серцю радість.

Воно стукає бадьоро і ритмічно.

Я легко дихаю і всміхаюся друзям,

Я допитлива і працелюбна.

Хай світить сонце у небі,

Радість у душі, любов у серці.

 

 

Станція №4.Сквер ім.. 19-го танкового корпусу.Завдання дослідникам-морфологам та статистикам.-Як за зовнішнім виглядом виявити видову назву деревних рослин?

( Звіт учнів «  Рослини скверу-об´єкти наукового дослідження.»

План.

1.Зовнішній вигляд кори листопадних рослин

2.Брунькорозмішення-показник класифікації

3.Форма бруньок-видова особливість деревних рослин

4.Форма крони-ознака адаптації рослин у рослинному угрупованні.

 

 

Станція №5.Природоохоронний об´єкт обласного значення.

Елемент наукового дослідження демонструє член секції біології наукового товариства старшокласників.»Адаптація рослин-дерев-старожилів, Пам»яток Природи до проізростання в умовах посухи.

 

Лине лірична мелодія.

 

Зелені свідки історії рідного краю

 

Вони привертають увагу не тільки нижньосірогозьців, а й гостей селища із багатьох інших регіонів. Дерева визнано одними з найстаріших в Україні. Вони чарують своєю величністю та красою. Мають особливу енергетику, котру щиро дарують усім, хто до них доторкнеться. Це деревоа, що з самого дитинства (напевно через казки та легенди), асоціюється з мудрістю, силою та з певною магією. Дуб-Це дерево завжди символізувало мир, силу, мужність, витривалість, довголіття, родючість та вірність. В Україні ж дуб завжди був символом дужих та відважних чоловіків. "Міцний, як дуб", - здавна казали про статного парубка.Це символ духу наших воїнів, що бережуть кордони нашої країни. Уявіть, що ви торкаєтесь стовбура  дерева. Прислухайтесь. Чуєте, вони говорять з вами, вони дають вам Е життя, щоб ви попросили для наших захисників. Можливо саме зараз легкий вітерець донесе ці побажання та енергетичну міць у важливі куточки країни.

Відеофільм.
   Вправа «Прощання» Прийом «Торбинка Добра».

Покладіть в торбинку свої побажання молодшим школярам про те , чому важливо вивчати, примножувати й оберігати рослинні об»єкти живої природи. Прикрепіть свої побажання за маршрутом  на моделях деревних рослин.

Що ж дав вам урок?( Відповіді учнів :не тільки цінні і необхідні знання про рослини, але і незамінний життєвий досвід про їх важливість для життя і здоров´я

Ця тема  готує нас до дорослого та цікавого життя, до вибору професій біолога, фізіолога, психолога.)

Завдання додому.

Творче завдання майбутніх професіоналів.

В-І .Провести лабораторне дослідження  для майбутньої подорожі : «Запахи рослин».

В-І .Провести лабораторне дослідження  для майбутньої подорожі :  «Кольори цілющих чаїв»,

В-ІІІ. Створити міні-проект «Кімнатні рослини-окраса життя».

В-ІY. Запропонуйте рекомендації для однолітків, батьків про практичне застосування цілющих рослин для профілактики захворювань респіраторних захворювань у осінньо-зимовий період.

Створіть відеоролик до запропонованих тем, скористайтесь допомогою батьків та використайте  матеріали інтернет-ресурсів.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бурячковська Ольга Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
17 серпня 2019
Переглядів
1428
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку