Урок. Тема.Організм і середовище існування. Охорона природи. Складові здоров”я та їхнє значення (Інтегрований системно—узагальнюючий урок-тренінг з біології та основ здоров”

Про матеріал
Мета Формувати в учнів уявлення про живі організми, як складову частину живої природи, про неповторність і особливість кожної з них. Встановити подібність і відмінність між людиною й іншими компонентами живої природи. Виховувати бережливе відношення до оточуючого середовища.. Розвивати екологічне мислення учнів,вміння турбуватись про довкілля,про власне здоров”я ,вчити переконувати інших не забруднювати навколишній світ.
Перегляд файлу

 

2010 International Conservation Photography Awards                    земля в руках Руки Земля

 

 

 

Тема.Організм і середовище існування.

Охорона природи.

Складові здоров”я та  їхнє значення

 

(Інтегрований системно—узагальнюючий  урок-тренінг

 з біології  та  основ здоров”я”   з використанням матеріалів екологічного освітнього проекту

                                ,,Зелений пакет”                                                    

 

 

                                                                         Пантелей Г.Г.,

                     вчитель біології

                           Нижньосірогозької

                            ЗОШ І-ІІІ ступенів

                                                               Нижньосірогозького  району

                                                                Херсонської області

 

С-У урок-тренінг                                                                  Біологія                                                                                                                                                                          

                                                                                                  Основи здоров”я

Тема. Організм і середовище існування.

Охорона природи.

Складові здоров”я та  їхнє значення

Мета Формувати в учнів уявлення про живі організми, як складову частину живої природи, про неповторність і особливість кожної з них. Встановити подібність і відмінність між людиною й іншими компонентами  живої природи.

Виховувати бережливе відношення до оточуючого середовища..

Розвивати екологічне мислення учнів,вміння турбуватись про довкілля,про власне здоров”я ,вчити  переконувати інших не забруднювати навколишній світ..,
Обладнання: презентація – 16 слайдів

                                 План і хід уроку.

1.Орг. момент.

2.Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель демонструє маленький глобус і зачитуї вірш-девіз інтегрованого уроку-тренінгу:

Зупиніться!Подивіться!

Що принесла сюди я, травой землю

Це ж бо наша найрідніша,

Найчарівніша Земля!

 

Земля-планета Життя, планета живої природи!

3.Зворотній зв”язок-1.

-Чому так говорять науковці?

Для відповідей скористайтеся підказкою відеофільму.

Працює відео голубой планеты творческий вектор вдохновениястудія,,Планета ЖИТТЯ”

(під звуки музики демонструється фрагмент відеофільма про красу живої природи)

Тож епіграфом  до уроку-тренінгу з біології  будуть слова

,,Яку красу дарує нам  ПРИРОДА!
Тепло землі і прохолоду вод,
Глибоку і безмежну неба просинь;
Душа радіє від її щедрот.

Епіграфом  з основ здоров”:

                                            ,,Треба вчити,

                                              Як здоровим вік прожити!”

3.Мозковий штурм.(діти висловлюють припущення,чому  ж Землю називають Планетою ЖИТТЯ?)

       Існують тварини                                          Рослинні об”єкти

 ростуть

безліч мікроорганізмів Земля-планета Гриби-складова

       Життя живої природи

                             Людина існує на планеті,які спілкуються з

                                                  оточуючим світом

 

-Які опорні терміни ви використали до цієї вправи та теми,що пропонується?

Познайомимось із означеннями до них.

4.Вправа ,,Знайомство”

(-Термін,використаний мною -,,мікроорганізми”-це дрібні організми планети .

-А я знайшов означення даного терміну в біологічному словнику.Мікроорганізмице одноклітинні организмы, мікроскопічних размірів,до яких входять  бактериії, гриби, археї ,протисти.

-Природа- — матеріальний світ Всесвіту, по суті— основний обект вивчення природничих  наук. В побуті слово «природа» часто вживається в значенні природне  середовище існування (все, що не сворене людиною)і т.д..

Первый снег

5.Вправа,.Очікування”

-Що ви очікуєте від  уроку-тренінгу,тема якого,,Організм і середовище існування.Охорона природи.Складові здоров”я та  їхнє значення”?

Свої очікування надпищіть на частинках волокон матерії-складових вітрил фрегати ,яка Фото Яхты и фрегаты / Транспортдопоможе нам здійснити навколосвітню подорож у чудовий світ ПРИРОДИ.Планети Земля.

Якщо очікування здійсняться,масивні вітрила утримають чарівну фрегату,допоможуть з”ясувати,чому Людина є складовою природи,Роль її у природі та у збереженні довкілля. Як впливають чинники зовнішнього середовища на організм людини та про важливість знань захисту організма від шкідливих факторів впливу навколишнього середовища І допливуть знавці довкілля до чудодійного острова Добра,Життя,Надії Планети Земля.

Отже подорож розпочинаємо.На борту фрегати складові природи,які допоможуть нам вижити під час подорожі.

6.-3воротній зв”язок-3

-Чому вважають ,що планета Життя-маршрут подорожуючої фрегати,-наш спільний дім?

                  Планета Життя-наш спільний дім:

-спільний для рослин       -спільний для тварин         -спільний дім для 

                                                                                                    людини

-спільний дім для усіх народів             -спільний для тих,хто живе сьогодні

-спільний для тих,хто житиме завтра

7.Маршрут фрегати до острова-,,Сфери Землі” по виявленню спільності живої та неживої природи

 Завдання:

-З вправи,,Знайомство”  продемонструйте.

свої міркування про те,в чому проявляється спільність живої природи висловіть за допомогою

методики ,,Веббінг”(плутанина слів). За підібраними термінами побудуйте логічну відповідь.

Учні спочатку добирають можливі терміни, які будуть використані для побудови блок-опори, а далі складають логічну відповідь,створюють до неї  презентацію.

 (Об”єднання у групи:Земля,Повітря,Вода):

.(Відповідь групи Земля

1.Земля — едина відома в даний  момент планета, здатна підтримувати життя, і її природні особливості є предметом багатьох науковихх досліджень. Але нежива природа подібна за хімічним складом ждо живої природи

 Як  і всі компоненти живої природи,рослини дихають,підкоряються нормам біологічного годинника,живляться.Здійснюють обмін речовин,відповідні рухи.Вони розмножуються, черпають для свого існування все необхідне  з неживої природи.Основні кліматичні

фактори діють безпосередньо на всі живі істоти і впливають як позитивно так і негативно.)

(Відповідь групи Повітря

Атмосфера Землі є тим фактором,який  підтримує планетарну экосистему.

Газова складова атмосфери ( кисень)необхідний для процесів життєдіяльності всіх живих істот в процесі дихання, обміну речовин.Тонкий шарі газов, що оточує Землю, утримується під дією сили тяжіння планети.Й основна роль у підтриманні азового складу атмосфери  належить саме рослинним об”єктам живої природи)

(Відповідь групи Водаі

Вода — хімічна  речовина, яка складається з гідрогену та оксигену,вона   необхідна  для життєдіятельності всіх відомих форм життя. В звичайному розумінні термін вода відноситься тільки до рідкої форми або стану, але речовина також має  твердий стан (льод) і газоподібний водяну пару. Вода вкриває 71 % поверхні Землиі , приблизно 1,6 % води знаходиться під землєю у водоносних горизонтах і близько 0,001 % в повітрі у вигляді параи й хмар, утворених з твердих та рідких частинок води), а також атмосферних опадів Океаны містять 97 % поверхневих вод, льодовики та полярні шапки близько2,4 %, річки, озера ита ставиостанні 0,6 %. Крім того, незначна кількість води на Землі міститься у  біологічних организмах і у водяній парі, що видаляється з організму.

Всі живі організми використовують воду для процесів життєдіяльності й виділяють в процесі обміну речовин.Недаремно французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері писав про воду:,,Не можна сказати,що ти необхідна для життя, ти- саме  життя...”

Особливо ці слова відносяться до талої води.Справа в тім,що структура води в живому організмі дуже подібна до структури кристалічної решітки криги.Тала вода тривалий час зберігає ,,уламки” кристалів криги, а тому полегшує обмін речовин в будь-якому організмі та заощаджує його енергію.)

"Родник"

 

Отже,життя є характеристикою  стану будь –якого організму

8.Маршрут фрегати - до острова,,Життєздатність”по виявленню характеристик життя будь –якого організму ”

Властивості, характерні для живих организмів (рослин, грибів,  бактерій) : вони складаються з клітин, в них відбувається  метаболізм-обмін речовин, вони здатні до  росту, розвитку,реагуванню на подразнення, здатні відновлювати собі подібних.

Оболонку Землі, яка заселена живими організмами, називають біосферою. Биосфера включає землю, поверхносні породи, воду, повітря й атмосферу— все те, в рамках чого існує  життя.

9.Маршрут фрегати до острова ,,Людина- складова природи”по виявленню взаємозв”язків  живої та неживої природи

(Об”єднання у групи-пари  для роботи з текстом підручника с.:

За методикою ,,Колаж” побудувати відповіді-міні-презентації

 Завдання групи,,Дослідники рослин”:

Дослідити важливість тіл живої природи-РОСЛИН для людини.Створити опорну схему відповіді

(Відповіді:-дають вітамінізовані продукти харчування та мінералізовану їжу,

                    -корм для свійських тварин,

                     -сировина для промисловості,

                     -речовини для косметичних засобів,

                      -лікарські рослини,

                     -очищають повітря,

                     -кисень для дихання,

                     виділення у повітря фітонциди для  захисту від мікроорганізмів)

Завдання групи ,,Волонтери”

-Які положення говорять про здоров”язберігаючі компоненти на користь для людини від рослин?

Дану  інформацію  доведуть учні старшокласники-волонтери-за здоровий спосіб життя.Вони-майбутні медики,члени наукового товариства старшокласників.

Завдання:

-Прослухати інформаційне повідомлення науковців,створити пам”ятку дієтологів(І група),імунологів(ІІ група)

Ітак, слово волонтерам.Вправа ,,Мікрофон по колу”

  -Морська капуста водорость  коричневого або темно-зеленого кольору, бавгата на мікроелементи (йод, кобальт, нікель, титан і ін.) і вітаміни.-Овочі незамінний продукт харчування: вони поліпшують процес травлення, підтримують кислотно-лужну рівновагу, збуджують апетит.

 

 В овочах містяться майже всі відомі вітаміни і є основним постачальником вітаміну С (аскорбінової кислоти), каротину (провітаміну А) і вітамінів Р, К, групи В. Крім того, вони є основним джерелом мінеральних солей, які необхідні для нормальної життєдіяльності організму. В овочах особливо багато біологічно цінних лужних елементів (калію, натрію, кальцію і ін.). Співвідношення кальцію і фосфору в овочах майже оптимальне.[17]  Овочі містять незначну кількість жиру і азотистих речовин у вигляді білка.-В овочах і фруктах багато різних антиоксидантів (каротиноїдів  і флавоноїдів ), які допомагають організму нейтралізувати вільні радикали , що постійно ушкоджують його молекули.

 -Найважливіша складова частина овочів — вуглеводи, які містяться у вигляді цукрів, крохмалю , клітковини , інуліну .

-Петрушка , селера , хрін , цибуля , часник  багаті на смакові, ароматичні і дубильні речовини , що збуджують апетит. Ріпчаста цибуля і цибуля-порей, часник, артишоки , банани  — продукти, які збільшують вміст корисних бактерій в організмі (такі продукти відомі як «пребіотики»). Цибуля, часник, хрін, редька містять фітонциди , які стримують розвиток мікроорганізмів.

-Рослини - безцінний дар природи, а ліс - перша аптека, до якої ми звертаємось за ліками. Ця аптека не схожа на звичайну, де ліки зберігаються в склянках чи в інших ємностях, - тут вони живі рослинні клітини, з яких сформовані стебла, листя, коріння, квітки, дерева і кущі. Багато речовин, що виробляються рослинними клітинами, володіють цілющими властивостями. Прийняті всередину або застосовані зовнішньо, вони допомагають хворому організму справитися з недугою. Багатий і різноманітний вибір ліків в природній аптеці. На території України нараховується до 5 тисяч видів рослин. Їх збір має велике значення, передусім, для тих, хто займається народним лікуванням. В листі, квітках, насінні, плодах та корінні рослин містяться активні речовини, що мають оздоровчий ефект для організму.

Горицвіт на землі росте тисячі літ,
Людей рятує, - серце лікує.
Жовтенький звіробій - лікує шлунок твій.
Кропива, ромашка й хміль - ними голову помий.
А з калини і шипшини
Пийте чай - то вітаміни!

Проте через значне винищення рослин і не тільки лікарських,під загрозою вимирання опинились і окремі види організмів,і цілі угруповання.Тому з”явилась потреба охороняти рослини,тваринні істоти,довкілля,а отже зберегти життя на Землі.

10.Зворотній зв”язок-4:

-Чому виникла проблема охорона природи?
-Як людина намагається зберегти видове різноманіття?
-Що таке заповідники, заказники, пам'ятки природи, ботанічні сади?
-Які ви знаєте заповідники, заказники, рослини-пам'ятки природи, ботанічні сади на території України?
-Що ви знаєте про Червону і Зелену книги?
11.Інтерактивний метод - "Мікрофон : учні обговорюють проблему, ставлять запитання.Для подальшої роботи об”єднаються у групи  восьми  цифрових проблем
Група Першої цифрової проблеми.

 Сьогодні вченими описано близько 1,7 млн. сучасних видів. Стрімкий розвиток цивілізації не прискорив процесів видоутворення, але інтенсифікував процеси вимирання видів. Це відбувається через руйнування їх місць проживання , надмірну економічну експлуатацію (масовий відстріл тварин, хижацьке рибальство, вирубування комерційно цінних видів дерев тощо), конкуренцію з екзотичними видами "чужих" фаун і флор, екстенсивне нарощування масштабів сільськогосподарської діяльності (передусім вирубування лісів і розорювання під сільськогосподарські угіддя цілинних земель), глобальне техногенне забруднення біосфери.
За сучасними оцінками, сьогодні темпи вимирання видів під антропогенним пресом перевищують темпи природного вимирання в 100-1000 разів, і навіть якщо ці темпи залишаться на нинішньому рівні (а поки що вони наростають), через 50-100 років планета втратить від 25 до 50 % сучасної видової різноманітності! Мільйони (а можливо, десятки мільйонів) видів можуть зникнути швидше, ніж людство дізнається про їхнє існування.
Група Другої цифрової проблеми

    У 1948 р. при ООН було створено спеціальну Комісію з охорони видів рослин і тварин, що зникають, а з часом ~- Міжнародну Червону книгу, куди заносять дані про всі види рослин і тварин, які опинилися на межі вимирання. Ідея створення Червоної книги належить англійському зоологові П. Скопу. Міжнародна Червона книга складається з кількох солідних томів. До неї внесено близько 300 видів і підвидів ссавців, близько 300 видів птахів, понад 100 видів плазунів, близько 40 видів земноводних, понад 250 видів вищих рослин. У Червоній книзі є також і "чорний список", куди заносять тварин і рослини, які зникли на планеті після 1600 р. Види, внесені до Червоної книги, підлягають обов'язковій міжнародній і державній охороні, вони є об'єктами численних міждержавних угод, договорів, наукових проектів.
З 1970 по 1999 р. кількість видів, яким загрожує повне вимирання, зросла з 92 до 550.
Сьогодні, крім Міжнародної Червоної книги, всі розвинені країни створюють національні Червоні книги. В Україні першу Червону книгу випущено в 1980 році, а через два роки ухвалено Закон про Червону книгу України, який закріпив її в статусі державного документа. В і 994 й 1996 р. Червону книгу України було перевидано вже у двох томах. Кількість видів, які в нашій країні опинилися перед загрозою зникнення, стрімко зростає. Наприклад, якщо до першого видання Червоної книги України було внесено 151 вид вищих рослин і 29 — ссавців, то до другого — вже 467 і 41 відповідно.
Подібно до Червоної книги, сьогодні складаються списки рідкісних екосистем і тих, що зникають, а отже, потребують особливої охорони. Такі списки називають Зеленою книгою. Не викликає сумніву, що Зелена книга найближчим часом набуде статусу державного документа, як і Червона книга.

 Група Третьої  цифрової проблеми

      Заповідна справа — це теорія й практика організації та збереження заповідних територій різних рангів. На заповідних територіях охороняються як окремі носії біорізноманітності — популяції, види, екосистеми, так і середовище проживання в цілому. Ранг заповідної території визначається науковою значущістю об'єктів, що охороняються, та її площею. Серед заповідних територій найвищий ранг мають заповідники й національні природні парки, потім — заказники й заповідно-мисливські господарства, а також пам'ятки природи.
Заповідник — це виділені державою території й акваторії, в межах яких охороняються природні об'єкти, що становлять особливу екологічну, генетичну, наукову чи культурну цінність: типові чи рідкісні ландшафти, еталонні ділянки природного середовища, рідкісні геологічні утворення, угруповання рослин і тварин із характерним генофондом тощо. Заповідники беруться під охорону закону, на їхній території категорично забороняються всі види господарської діяльності (мисливство, рибальство, вилов тварин, усі види лісокористування, заготівля сіна, лимарських трав, збирання квітів, випасання худоби), застосування будь-яких хімічних засобів, шумових дій. У заповіднику вводиться певний заповідний режим. Це або абсолютне заповідання, тобто цілковите невтручання людей у природні процеси, або заповідання обмежене, за якого для досягнення максимальної природної рівноваги й максимального збереження екосистем допускається здійснення певних біотехнологічних заходів (наприклад, вилов тварин, що надміру розмножилися, створення штучних водопоїв, протиерозійний захист тощо). Всього у світі створено більш як 11 тис. заповідних територій, що мають статус заповідника чи національного парку.
Заповідники, які являють собою найхарактернішу еталонну ділянку біосфери даної фізико-географічної зони або видового складу й де діє режим абсолютного заповідання, мають найвищий статус — це біосферні (або еталонні) заповідники.
Група Четвертої  цифрової проблеми

        . Розповідь з демонструванням об'єктів на карті. Сьогодні в світі є близько 350 біосферних заповідників, і чотири з них розташовані на території України: Асканія -Нова, Чорноморський, Карпатський та Дунайський. У заповідниках із нижчим статусом на більшості території вводиться режим обмеженого заповідання, хоч обов'язково є також і ділянки абсолютної заповідності. В Україні 17 таких заповідних територій: на Поліссі це Поліський і Рівненський заповідники; в Лісостепу — заповідники Канівський, Дніпровсько-Орільський, Розточчя та Медобори; в степовій зоні — Український
степовий, Луганський та Єланецький степ; у Карпатах — заповідник Горгани; в Криму — заповідники Карадазький, Кримський, Ялтинський гірсько-лісовий, Казантипський, Опукський і Мис Мартьян; у Прикарпатті — Черемський заповідник.
Група „П”ятої  цифрової проблеми

         . Національні природні парки — це території, що створюються для збереження природних комплексів, які мають екологічну, історичну й естетичну цінність завдяки сприятливому поєднанню природних і культурних ландшафтів, і для використання їх у рекре¬аційних, виховних, наукових і просвітницьких цілях. В Україні є ] 1 національних парків, таких як Шацькі озера, Подільські Товтри, озеро Синевир.
 

Група     Шостої  цифрової проблеми

Заказники — це території й акваторії, на яких охороняються окремі види рослин і тварин або природні комплекси (озера, болота, ділянки лісу чи степу з рідкісними видами рослин або тварин, печери, території з ушкальними геологічними утвореннями тощо). На території заказників дозволяється обмежена господарська діяльність, але тільки така, що не завдає шкоди об'єктам, які охороняються (наприклад, обмежена заготівля сіна в лісових заказниках, збирання морської трави зостери в приморських заказниках, регламентоване полювання на окремих видів тварин у заповідно-мисливських господарствах). На території України практично в кожній області є принаймні кілька заказників.

Є він і на території с.м.т. Нижні Сірогози–це Нижньосірогозький став-5-та станція екологічної стежини.
Група Сьомої  цифрової проблеми

       Пам'ятки природи — це окремі невідновлювані при¬родні об'єкти, які мають наукове, історичне чи культурно-естетичне значення, наприклад: водоспад, печера, дуже старе дерево, джерело, рідкісне геологічне відслонення. Останнім часом до пам'яток природи дедалі частіше почали відносити також невеликі території (площею до кількох сотень квадратних метрів), зайняті популяціями рідкісних та реліктових видів або популяціями, розташованими на межі ареалу виду. Створення системи таких пам'яток природи сприяє збереженню передусім генетичної різноманітності. На їхній території заборонено будь-яку діяльність, що руйнує чи пошкоджує об'єкти охорони.На території 5-ти станцій екологічної стежини  існують природні пам”ятки- рослини, посаджені на честь ветеранів війни і праці, дерева-старожили.
Група Восьмої  цифрової проблеми

. Проте навіть розвинена мережа заповідних територій не зможе забезпечити збереження біорізноманітності, якщо не припиниться глобальний вплив на біоту антропогенного забруднення. Навіть у біосферних заповідниках з їхньою налагодженою й суворою системою охорони деградація біоти триває. Наприклад, у Карпатському біосферному заповіднику через кислотні дощі дедалі скорочуються популяції лишайників, занесених до Червоної книги.У Нижньосірогозькому заказнику із-за нестачі води загинули деревні насадження става,гине штучно-створене угрупування.
У природно-заповідний фонд України входять також регіональні ландшафтні парки, заповідні урочища, ботанічні сади, зоологічні, дендрологічні парки, пам'ятки садово-паркового мистецтва тощо. Загалом природно-заповідний фонд України в 2001 р. налічував у своєму складі 6939 територій і об'єктів площею 2508,7 тис. га, що становить 4,16 % території країни.
Після обговорення учням пропонується зайняти позицію

12.Інтерактивний метод - "Займи позицію". Для цього на дошці вивішуються два плакати.

. На одній частині дошки надпис "Природа служить людині", на іншій - "Людина - частина природи". Дітям пропонується підійти до дошки і стати біля того надпису, який відповідає його точці зору. Потім вони повинні коротко пояснити, чому зайняли саме таку позицію. Після пояснення свого вибору (залежно від того, наскільки він обґрунтований і правильний), вчитель знову пропонує учням зайняти ту ж саму або змінити позицію.
Презентація відповідей .

Зворотній зв”язок-5.Ситуація:недотримання правил поведінки у природі призводить до...(певних видів захворювань)

Вправа,,Думки вголос”(робота в парах)

1-респіраторні,

2-ниркові
3-захворювання опорно-рухового апарату.

Ваші дії надання першої долікарської допомоги.

Щоб оцінити загальний рівень свого здоров”я,уяви шкалу(див. мал..2 с.7 підручника ,,Основи здоров”я”).Поміркуй,як можна підвищити рівень свого благополуччя,використовуючи знання з курсу ,,Біологія рослин”.

13.Маршрут фрегати до острова ,,Історичний”

 -Чим пояснити,що середня тривалість життя  людей у наш час набагато більша,ніж у давнину?

-Які небезпеки найбільш загрожували людям у середні віки?

-Що допомогло людям здолати більшість небезпечних епідемій?

-Які епідемії інфекційних захворювань тривають в Україні в наш час?Які причини їх виникнення?

-Виявіть засоби народних методів лікування у наш час лікарськими рослинами.

(У давні часи тривалість життя була короткою.Багато людей гинули від хвороб у дитинстві чи молодому віці.Згодом завдяки кращому харчуванню,дотриманню гігієни і досягненням медицини люди стали жити набагато довше.Змінились їхні уявлення про здоров”я.Здоровими вважали тих,хто добре почуався фізично.Нині здоров”я трактують набагато ширше.Його пов”язують із загальним благополуччям людини.Благополуччя-це життєва енергія,яку людина черпає з природи,задоволення від цікавого і насиченого подіями життя,навколишнього світу).

14.Руханка

 Щось не хочеться сидіти. Треба трохи  відпочити. Руки вгору, руки вниз.

На сусіда подивись. Руки вгору, руки в боки. Всі зробіть чотири  кроки.

Вище руки підніміть. А тепер їх опустіть. Стрибніть, діти, кілька раз.

За роботу — все  гаразд.!

 

15.Зворотній зв”язок-6.

-Які особливості притаманні людині на відміну від інших живих організмів?

.(Людина є членом суспільства).

. 16. Інформаційне повідомлення№1.Міні-лекція.

Але з початку розвитку суспільства людина ,спілкуючись із навколишнім світом, на перших порах пристосовувалась до природи, а з часом активно почала змінювати середовище проживання  в бажаному для себе напрямку.Вплив господарської діяльності зростає настільки,що завдає невиправних змін у довкіллі.Зникають представники живої природи-рослини,тварини.Цьому сприяють надмірна промислова вирубка лісів, будівництво,осушування заболочуваної місцевості та інші види діяльності.

 

 

Як виникає абруднення довкілля в наш час?

Завдання:Намалювати казкових героїв , створити власну казку

і розв”язку до неї за блок-схемою,що пропонується.

                                    Види відходів,що створює людина

-екскременти         побутові відходи(пластикові

 -відмерлі рослини           пляшки,поліетиленові

                                                                           пакети,залізні бляшанки

піддаються біологічній                                     не піддаються переробці

обробці

-комахами        -бактеріями

Висновок:Людина,як частина природи тісно пов”язана з нею.Цей зв”язок взаємний.Якщо ж він порушується,неминуче настають небажані для природи зміни.

-Чи будуть помітні вони пливучій фрегаті?

Дійсно ж .Підпливаємо до острова Пасха .Матеріал ,,Зеленого пакета

...Крах цього суспільства був спричинений виснаженням обмеженої ресурсної бази острова.Оскільки чисельність населення острова Пасха зростала,його жителі почали рубати ліси,щоб мати більше землі для сільського господарства.Дерева використовували для опалення,спорудження будинків і човнів.Настав момент,коли на острові зникло останнє дерево...

17Інформаційне повідомлення№2

Людина, проникаючи в таємниці природи, стала найнебезпечнішим джерелом забруднення атмосфери. Це промислові, транспортні, побутові викиди. Викиди хімічних, цементних заводів, доменних печей, сажа. За один тільки рейс Київ — Нью-Йорк суперактивний лайнер спалює 35 т О2. Автомобіль за рік викидає в повітря 10 кг. гумового пилу. В Україні у промислових районах на 1 км2 щомісяця викидається 17 т сажі. У багатьох районах спостерігається явище, яке нагадує імлу: різко зменшується прозорість, небо набуває брудно-фіолетового кольору, з’являється неприємний запах. Воно дістало назву смог. Це явище викликає подразнення очей, горла, задуху, загострення легеневих захворювань. Шкідливо впливає на рослини, посилює корозію будівельних матеріалів.Щоб вирішити проблему забруднення повітря, людство витрачає мільйони доларів на безвідхідні технології, пилезатримувачі, фільтри, очисні споруди. Але поки що це марна справа. Що ми, зокрема, можемо зробити, щоб усім легше дихалося? 1) насадити дерева; 2) звертати увагу на газопроводи, які підходять до домівок, а в разі потреби викликати «104»; 3) бути обережними з ртуттю, бензином, хлором.Людина завдає шкоди воді: забруднює її, використовує не економно. Тож не дивно, що води теж бракує. Деякі країни навіть не мають своїх запасів питної води. Гонконг, приміром, одержує воду трубопроводом із Китаю, Алжир транспортує її з Європи. Унаслідок руйнування джерел, вирубки лісів зменшується наповненість рік.Цінуймо ліс, бо щоб виростити сосну до 20 м. — їй потрібно не менше 50 років. А це майже ціле людське життя. Дерево може бути «вічним» пам’ятником у людському розумінні. У місті Хортиця дубу-велетню 700 років. Він пізнав страхіття ще татаро-монгольської навали. Дуб сягає угору на 36 м., а крона розлягається на 43 м. у ширину. Біля села Будище (колишній маєток Енгельгарда) над озером є невеликий ліс., Гупальщина. Дуби цього лісу бачили Кобзаря. Цим дубам по 500 років.

У Мукачеві стоїть Дерево Свободи — 150-річна липа. Росте вона на одній із веж замку Паланок. За часів Австро-Угорської імперії фортецю перетворили на в’язницю для політв’язнів. Війська під проводом Кошута 1848 р. штурмом захопили замок, і в’язні отримали свободу. 15 червня цього самого року всі звільнені зібралися на одній з башт замку. У пам’ять про визволення вони шапками наносили родючої землі й посадили молоду липку. Півтора сторіччя вінчає башту це дерево.

У містах дерева рятують людей від сажі. Тополя затримує 100 г. сажі. Липа найкраще з усіх дерев уживається з асфальтом. Тож садіть її на тротуарах, біля будинків. В асфальтованій лунці вона житиме понад 60 років. Хоча у природних умовах може жити і 400 років.

Якщо в лісі багато кульбаби, це сигнал про те, що ґрунт збився і дерева захворіють.

Є трава, яка не горить, - толокнянка, безсмертник, сахалінська гречка. Ця соковита трава зростом з людину.

Лісові мешканці, тварини і рослини, володіють відчуттям часу. Соловей прокидається о 2 год. ночі, перепел — о 3 год., трясогузка — о 4 год., горобці — о 6 год. ранку.

Незважаючи на сумні прогнози, ми ще можемо поліпшити майбутнє нашої планети, якщо її порятунком займеться не лише суспільство, а й кожен зокрема. Це буде можливим тоді, коли дотримання екологічних вимог стане нормою життя кожної людини.

 

18.Психологічна сторінка-2.

Поведінка живих істот у природі...Що спільного між представниками тваринних істот та людиною в даному аспекті?

 Коріння наук про поведінку простягаються до античних часів. Питаннями психології та поведінки людей і тварин займалися ще Аристотель , Хризіп , Сократ  і Платон , однак серйозне наукове вивчення поведінки стало можливим лише зі створенням еволюційного вчення. Сучасні наукові дисципліни, які займаються вивченням поведінки, тісно пов'язані між собою і багато в чому перетинаються, а відмінності в предметах і методах сприяють повнішому розкриттю сутності поведінки з різних позицій. В наш час[Коли? ] спостерігається об'єднання наук про поведінку в міждисциплінарні напрямки.

Припустимо, що означає комфортна поведінка у природі для людини та для тварин?

Комфортна поведінка об'єднує поведінкові акти, спрямовані на догляд за тілом. Комфортне поведінка є невід'ємною частиною життєдіяльності здорової  людини. Порушення комфортної поведінки свідчить про неблагополуччя  людини(хворобу, голод , або низький соціальний статус у суспільстві людей). .Людина –милуватися красою водних мереж під час подорожей,відпочинку.

Якщо мова йдеться про дослідницьку поведінку,то сюди відносять поведінкові акти, спрямовані на вивчення навколишнього середовища, не пов'язаного з пошуком їжі . Людина  досліджує довкілля,відстежує зміни у навколишньому середовищі.

.Поведінка людини характеризується біологічними та  соціальними  чинниками. Біологічну основу поведінки складають інстинкти , наприклад, інстинкти самозбереження , розмноження , турбота  про потомство .

Такі особливості поведінки, як емоційність, агресивність, прагнення до успіху , любов , і тому подібне мають біологічну природу.

У сучасному суспільстві  поведінка людини багато в чому визначається соціальними чинниками; людина  дотримується певних поведінкових норм у природі.

Тож  завжди турбуйтесь про безпеку - свою та інших у природі.

• Пам'ятайте, що не можна смітити.

• Позбирайте будь-яке сміття, яке залишив хтось інший.

• Нічого не вирізайте і не малюйте на деревах, каменях і на чиїйсь власності.

• Виявляйте повагу і турботу до всього живого.

• Обережно поводьтесь з вогнем.

• Покидаючи якесь місце, залиште його у такому самому або в кращому стані, ніж воно було перед Вашим приходом.

-Використання матеріалу компакт-диск,.Зеленого пакету”у з теми,.Здоров”я та довкілля

Перегляд фрагменту відеофільму,,Рівновага” з відео колекції,,Зеленого пакета”та прохання до учнів написати стисле есе,де викласти свої враження.

Спробуємо поставити себе на місце рослинної або тваринної істоти.

Вправа,,З мене знімають сорочку!

Щоби влаштувати цей показ, заручіться участю одного добровольця – учня або дорослого. Він повинен одягнути на себе багато шарів одягу поверх купального костюму. Нехай ця особа грає роль дерева. Кожен учень повинен підійти і зняти з дерева один "листок" (елемент одягу). Учні швидко переконаються, до чого може призвести зривання лише одного листка. Припиніть це, коли "дерево" відчуватиме зайві клопоти. Потім обговоріть висновок, який випливає з цього показу: не зривайте з рослин листків і квітів. Можливо, зривання одного листка й не завдасть великої шкоди, але погляньте, що станеться, якщо так вчинить кожен!

Практичний психолог пропонує вправу,,По секрету”(про відношення кожного до навколишнього середовища рідного краю,області,країни.планети Земля)На паперових моделях  квіткових рослинних об”єктів прохання до учнів закінчити речення в анкеті:

 

-Я люблю рослину...

-Мені сумно,коли...

-Я хочу зробити для навколишнього світу...

Прикріпити дану модель до її складової-моделі ЛЮДИНИ.Використать для ітогової вправи,,Прощання”

19.Вправа,.Клумба Краси та Надій”

Завдання:

-Створіть ескізи клумби майбутнього ,які будуть компасом  висадки квіткових рослин у Всесвітній День Землі .

-Напишіть та опублікуйте у місцевій газеті звернення до всіх дітей

планети Земля,,Ми повинні творити добро!”

     ,,Ти добро лише твори  всюди,

       Хай тепло твої наповнить груди,

       Ти посій й доглянь пшеницю

        А ти вкопай і почисть криницю,

        Волю дай, нагодуй пташину,

        Вирости красиву рослину!

        Бо людина у цьому світі

        Лише добро повинна творити!

-Використання матеріалу компакт-диску,.Зеленого пакету”у з теми,.Наша Земля в майбутньому

Маршрут,SOS!(скористайся текстом підручника с.122-123 та джерелами додаткової інформації з відеофільму,,Планета Земля потребує допомоги”

земля в руках Руки ЗемляЗроби опорну схему відповіді.

20.Маршрут фрегати до острова,,Планета майбутнього”

Вправа ,,Школа мудрості на планеті Земля”

Завдання:

-напиши на цеглинках що саме ти маєш зробити для поліпшення навколишнього середовища рідного краю,майбутнього планети?

21.Зворотній зв”язок-7:

=-Які саме навчальні предмети допомагають тобі вирішити проблеми бережливого відношення до природи,головною складовою якої є людина?

 

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

 

?

?

/Files/photogallery/1238787453_538.gif.jpg

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

Учні зачитують з дошки  деякі основні принципи збалансованого

( сталого розвитку)(Декларація Ріо-де-Жанейро з довкілля та розвитку,1992 р.)-матеріали ,,Зеленого пакета”

-Кожен має право на здорове та продуктивне життя в гармонії з природою

-До охорони довкілля мають залучатися усі соціальні групи

Зворотній зв”язок-8:

-Які правила,на вашу думку,допоможуть вирішити питання даного уроку тренінгу та практичних завдань ,поставлених даним інтегрованим уроком?

-Толерантність

-Бути активними

-Відвертість

-Слухати і чути

-Гендерна культура

Зворотній зв”язок-8:

-То ж хто є гідними жителями школи мудрості у природі на планеті Земля?

 

(Відповідь:

Ми!!!-Яке чудове слово!Тільки тоді воно має вагу,коли Ми разом щось вирішуємо.Ми ще маленькі люди,але в наших душах –теплі промінчики СОНЦЯ.А СОНЦЕ-це символ ДОБРА,ЖИТТЯ,НАДІЇ на краще майбутнє!

 

Є дві красиві речі-природа і музика...(звучить лірична мелодія)

Тож прислухаємось до порад мудрих людей про бережливе відношення до природи

 

В.О.Сухомлинський переконливо стверджував:

,,З перших років й упродовж усього життя людина неодноразово переконується, що природа не вибачає злості, жорстокості, потворства і невігластва: тварина не зашкодить, якщо відчуває, що людина прийшла з добром; краса квітучої галявини зникне назавжди, якщо потолочити й знищити траву і квіти; річка пересохне або порве греблю, якщо бездумно втручатися й змінювати напрям її русла

 

Він говорив:« Довкілля – це передусім світ природи з безмежним розмаїттям явищ, з невичерпною красою. Тут, у природі, одвічне джерело дитячої думки»

Отже ,чудова фрегата підпливає до острова ,,,Добра,Життя,Надії”

 

22.Вправа,.Прощання”

Прохання до учнів надписати на паперових моделях людини з квіткою в руці побажання всім жителям планети про добрі  благодійні справи по збереженню навколишнього середовища у рідному краї,проговорюючи:

,,Впаду на груди рідної землі
І серцем її дихання відчую.
Відчую рани, болі і жалі.
Чи є той лікар, що все це злікує?
Цей тужний стогін лине з глибини,
І знову й знов мою тривожить душу.
Він народився з нашої вини –
Ми до землі були такі байдужі…
Ми брудом запоганили річки,
Розводим сміття замість зелен-саду.
І ліс стоїть, засмучений такий –
Ми більше нищимо дерев,ніж садим

Тож збережемо дикорослі види

Та зекономимо краплиночку води

Та кожну крихітку на допомогу птахам

Ми віддамо із щирістю душі”

Всі разом:,,Живи,Планета Земля-Планета  Добра!Життя!Надії!”

 

 

 

23.Завдання додому:Додаткова діяльність(За матеріалами ,.Зеленого пакета”Виконати проект,,Детективи з охорони природи”-групова робота.Групи розбиті за сторонами горизонту(пн.,пд..,зх.,сх..)

Кожна група має описати,замалювати чи сфотографувати випадки забруднення довкілля у вашому населеному та

–розпитати у батьків, як за роки змінилась їхня рідна місцевість,

-попросити літніх людей поділитись спогадами про побудову Нижньосірогозького ставу- місцем дитинства Нижньосірогозців.

-Прослідкувати за останні 5 років як поступово обезводжувався став-5-та станція екологічної стежини та змінювалась видова різноманітність рослин на  прибережній зоні става.,

-Запропонуйте екологічний проект по поліпшенню території даного заказника на благодійних началах.

.Презентацію дослідження оформити у вигляді стіннівки  або   мультимедійної презентації.