Урок ​Тема: Чисті речовини і суміші. Способи розділення сумішей.

Про матеріал

Тема: Чисті речовини і суміші. Способи розділення сумішей.

Мета: Сформувати уявлення про різницю між чистими речовинами й сумішами, про різноманітність речовин, дати поняття «чисті речовини» та суміші, вміння розрізняти чисті речовини та суміші, практичні навички розділяти суміші.

Розвивати уявлення про різницю між речовинами, логічне мислення, цікавість до предмету. Виховувати уважність, взаємодопомогу, бажання стати найкращим учнем.

Перегляд файлу

Тема: Чисті речовини і суміші. Способи розділення сумішей.

Мета: Сформувати уявлення про різницю між чистими речовинами й сумішами, про різноманітність речовин, дати поняття «чисті речовини»  та суміші, вміння розрізняти чисті речовини та суміші, практичні навички розділяти суміші.

Розвивати уявлення про різницю між речовинами, логічне мислення, цікавість до предмету. Виховувати уважність, взаємодопомогу, бажання стати найкращим учнем.

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності.

- Яка наука буде пояснювати рух речовин, змішування речовин, будову речовини? (хімія)

- Кого вважають батьком хімії? (Демокрита)

- Що вивчає хімія? (речовини та їх перетворення)

 (Запис числа уроку. Запис теми уроку поки що не записуємо)

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Термінологічний диктант.

 На дошці написані терміни.

1) Ціна поділки шкали.

2) Агрегатні стани.

3) Тверді тіла.

4) Газоподібні тіла.

5) Прості речовини.

6) Складні речовини.

7) Органічні речовини.

8) Хімічні перетворення.

9) Чисті речовини.

Учитель читає визначення.

Речовини, утворені атомами одного виду – одного хімічного елемента.

Речовини, чиї молекули складаються з атомів різних видів.

Речовини, що складаються з однакових молекул.

Твердий, рідкий та газоподібний стани речовин.

Тіла що не зберігають ні об’єму, ні форми та заповнюють усю посудину, в якій знаходяться.

Тіла, що зберігають форму та об’єм.

Перетворення, за яких одні молекули руйнуються, а інші утворюються.

Кількість одиниць вимірювання між двома сусідніми рисками на вимірювальному приладі.

Речовини, молекули яких мають вигляд ланцюжка й обов’язково містять Карбон.

1 – 5, 2- 6, 3 – 9, 4 – 2, 5 – 4, 6 – 3, 7 – 8, 8 – 1, 9 – 7.

2. На партах конверти зі словами:

 Тіло, природні, штучні, речовина, проста, складна, органічна, неорганічна, молекула, атом, хімічний елемент, жива, нежива.

 Скласти логічний ланцюг з поданих слів. (Один учень складає на дошці).

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. Демонстрація досліду.

Вчитель показує 2 склянки. Води. В одну склянку додав краплини йоду.

- Чим відрізняються ці дві рідини ?

(В одній склянці вода, а в другій вода поєдналась з йодом , а в іншій – суміш.)

           Запис теми на дошці і в зошиті.

Як називаються явище, яке обумовило поширення забарвлення в склянці води ?

(Дифузія)

2. Розповідь учителя .

Поділ речовин на прості та складні, органічні та неорганічні не єдиний. Їх поділяють ще на чисті речовини та суміші. Чистою називають речовину, що не містить домішок інших речовин. Це означає, що вона складається з однакових частинок (атомів, молекул). Яким би способом не одержували чисту речовину чи де б у природі вона не перебувала, її властивості залишаються сталими та незмінними.

Суміші

Якщо змішати дві чи більше чистих речовин, утворюється суміш речовин. Можна брати різні кількості однієї та іншої речовини, у будь-якому разі це будуть суміші. Речовини, з яких складається суміш, називають компонентами.

Скласти сенкан зі словом "компоненти".

Яких речовин  в природі і побуті більше ? Чистих чи сумішей?

Смачний  поживний  продукт харчування не тільки для дітей, а і для дорослих – знайоме молоко також належить до сумішей. Але воно має настільки однорідний вигляд, що в ньому на око можна виявити лише жир, який збирається на поверхні молока після відстоювання. А ось інші компоненти можна побачити тільки у мікроскоп, та й не усі. Нафта – природна суміш, у якій понад сто речовин. Її розділяють на суміші з меншим складом речовин, наприклад бензин, керосин.

3. Способи розділення сумішей і демонстрація дослідів.

Кожна речовина у складі суміші зберігає свої властивості. Ми переконалися в цьому на досліді з ошурками. Розділення суміші – це виділення з неї чистих речовин. Це дає змогу розділяти суміші на окремі речовини. Найпростішими способами розділення сумішей відстоювання, фільтрування та випарювання. Цими методами люди навчилися розділяти різні речовини дуже давно. На практичному занятті ми з вами разом проведемо розділення сумішей. Щоб розділити суміш, необхідно знати властивості речовин у її складі.

Дослід 1. Випаровування (сіль і вода).

Дослід 2. Відстоювання (крейда вода).

Дослід 3. Фільтрування ( пісок і вода). Цей дослід діти проводять самостійно на партах.

Уявіть собі, що ви потрапили на безлюдний острів. вам потрібно знайти чисту воду для пиття. Але вся вода або з піском, або з домішками. Як ви зможете виділити чисту воду від домішок?

V. Закріплення нових знань..

Гра «Доберіть антоніми».

Прості речовини – складні речовини  Органічні речовини – неорганічні речовини

Чисті речовини – суміші  Змішування – фільтрування, просіювання, виморожування, відстоювання     Розчинення – випарювання   Випаровування – конденсація   Замерзання – танення

Завдання «Втрачена інформація»

Чиста речовина – речовина, що _____  домішок ___ речовин.Суміші містять ___  чистих _ . У суміші їх називають __________________ .У складі _____________ речовини ____ свої властивості. Існують _____________ суміші та __________, які утворила людина.

Слова для довідок: штучні, зберігають, природні, суміші, інших, кілька, речовин, компонентами,  не містить.

V.  Підсумок уроку.

VI. Домашнє завдання.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Балко Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 жовтня 2018
Переглядів
4454
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку