урок тема:" Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують

Про матеріал
Даний урок надзвичайно цікавий для учнів. У нестондартній формі (урок -подорож) учні отримують інформацію про відмінність фізичних і хімічних явищ.. А також практичні навички. Урок передбачає велику кількість експериментів вони прості і разом з тим дуже цікаві.
Перегляд файлу

Тема.  Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують

Цілі:   повторити й поглибити знання про фізичні та хімічні явища; з'ясувати їхні істотні від­мінності; сформувати поняття про хімічні реакції; з'ясувати ознаки хімічних реакцій і умови їх протікання за експериментальни­ми даними; удосконалювати навички роботи з хімічними речовинами й лабораторним устаткуванням; виховувати любов до природи і оточуючого середовища, до літератури.

 Тип уроку:   комбінований.

Форми роботи:   розповідь, демонстраційні досліди, робота з опор­ними схемами.

Обладнання:  мідний дріт, нагрівальний елемент(свічка),сода,оцет,повітряні кульки, розчин марганцю, пероксид водню, рідке скло

ХІД УРОКУ

І. Організація класу

ЗНОВ ДЗВІНОК ПОКЛИКАВ В КЛАС

СЬОГОДНІ ХІМІЯ У НАС

ЦІКАВА ПОДОРОЖ ЧЕКАЄ

КРАЇНА знань ДВЕРІ ВІДЧИНЯЄ

Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми подорожуватимемо  океаном хімічних знань. Океан цей прадавній і дає відповіді на багато питань повсякденного життя. Подорожуватимемо на кораблі і робитимемо зупинки у портах.

1.-Зупинка. Науково-дослідницька

2.-Зупинка.  Експериментальна

3.-Зупинка. Цікавинка

4.-Зупинка. Інформаційна

5.-Зупинка. Підсумкова

У вас на столах лежать чайки . Напишіть на них очікування від уроку( діти записують очікування і кріплять на дошку біля корабля).  Наш корабель не може вирушити в плавання бо не має вітрил. Щоб їх отримати ви повинні відповісти на питання та виконати деякі завдання.

 Яку науку ми вивчаємо?

 Що вивчає хімія?

Пропоную гру « Чому вони разом»

Ваше завдання з’ясувати чому речовини написані разом

 

 

А зараз виконаємо тестові завдання відповіді на які підкажуть тему нашого уроку. Перевіряти тести будуть ваші однокласники(взаємоперевірка)

Тестові завдання

1. Формули простих  речовин:

 ї)Al, HCl, Mg,

 є)CuO, KMnO4, Cl2,

 ю)FeS, SO2, Au.

 я)Na Ba Li

  2. Відносна атомна маса елемента позначається:

А)  Ar               Б)  m                      В) Mr                            Г) w

3. Вкажіть символ елемента – неметала:

А) Са                и) О                        В)К                             Г)Нq

4. Вкажіть формулу складної речовини:

щ) К2О                 Б) СІ2                        В) С                            Г)І2

5. Відносна атомна маса Купруму дорівнює:

А)  64               Б)  16                      В) 32                            Г)4

6  Щоб пробірка не тріснула під час нагрівання, спочатку її варто всю……..?

7.Атом складається з позитивно зарядженого ядра і негативно заряджених …………….?

8. Хімічна формула – це умовний запис…………..

9.Визначити валентність елементів у сполуках:Al2S3, CaO,

10. Складіть формули сполук за вказаними валентностями :           

   S(IV)     O,     P(V)     Cl(I),        Na    O,.

 11.Електронейтральна частинкка речовини,що складається з позитивно зарядженого ядра і негативно заряджених електронів назавається……?

.II Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Вправа Асоціативний кущ

 Яке слово ви змогли прочитати «Явища» Які асоціації виникають у вас коли ви чуєте це слово. На пелюстках ромашки записуємо асоціації учнів.

Діти називають асоціації до слова явища а вчитель записує на дошці на пелюстках ромашки.

 Я йду яке явище(механічне)

Ви були маленькими і ходили до першого класу а тепер виросли і учні 7 класу(біологічне)

Кожна наука вивчає певні явища. Сьогодні на уроці ми будемо продовжувати знайомство з явищам навколишнього світу(оголошення теми та мети).

 Тема уроку «Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують.»

Діти разом формують мету уроку.

Девіз уроку « Істина відкривається тим хто її шукає» Д.І. Менделєєв Тож вперед на пошук істини

.III Вивчення матеріалу нової теми.

Перша зупинка нашого корабля Науково-дослідна.

 Перебуваючи на цій зупинці  ми будемо в ролі науковців дослідників і  повинні вирішувати поставлення перед нами завдання .

Завдання:

1.Дослідити у чому полягає відмінність між фізичними та хімічними явищами

2. За результами досліджень накреслити опорну схему

Мідна дротина

Зігнемо мідну дротину і поспостерігаємо за змінами.

Що змінилося?(форма)

Змінилася форма а не речовина.(ні)

Фізичне явище - це явище при якому речовина не змінюється.

Нагріємо мідну дротину у полум’ї свічки і з’ясуємо зміни ,що відбулися.

Хімічне явище-це явище при якому відбуваються зміни з речовиною. Учні роблять висновки з проведених досліджень (Заповнюють схему).

Які явища називаються фізичними?  А які хімічними?

Складаємо схему.                    Явища

                          Фізична                                                Хімічі   (Речовина   змінюється)

( Зміна форми  а речовина не змінюється )                       

 

Зупинка Експериментальна

Кожне хімічне явище супроводжується зовнішнім ефектом,тобто ознакою.

Щоб визначити ці ознаки проведемо ряд експериментів, а спостереження запишемо в зошит .Але спершу пригадаємо правила техніки безпеки. (діти пригадують правила безпеки)

Пам’ятайте навіть безпечні речовини при неправильному використанні можуть стати небезпечними.

 Перш ніж розпочати дослід уважно слухайте  та читайте інструктивну картку.

Пробувати речовини на смак категорично заборонено.

 Наприкінці лабораторної роботи приберіть робоче місце.

Діти отримують інструктивні картки і працюють за ними.Вкінці кожного досліду записують спостереження.

Дослід 1 Дивовижна повітряна кулька

У пляшці знаходиться оцет а у повітряній кульці сода. Надягаємо повітряну кульку на пляшку, сода з кульки повинна потрапити до пляшки з оцтом. Спостерігаємо зміни і записуємо їх.

Дослід №2 Я змінююся.

У стаканчику знаходиться розчин марганцю рожевого кольору до нього додаємо пероксид водню допоки речовина повністю не зміниться. Формуємо висновки.

Дослід № 3 Мені важко

Рідке скло знаходиться у стаканчику додаємо 2-3 мл. Перекису водню спостерігаємо за змінами.

Це хімічне явище використовувала людина з давніх-давен – це горіння.

Які ознаки явища.

Дослід №4 Горіння свічки.

Підпалюємо парафінову свічну і визначаємо ознаки реакції. Горіння відбувається за участю кисню, який міститься у повітрі. В результаті горіння утворюється вуглекислий газ і вода. Перевіримо дослідним шляхом що горіння це хімічне явище. Підпалимо свічне і накриємо її стаканчиком. Уважно поспостерігаємо за полум’ям. Свічка гасне після того як повністю витратиться кисень на процес горіння. Після лабораторної роботи формуємо висновки «Ознаки хімічного явища»

У робочому зошиті записуємо ознаки:

 Виділення газу

 Утворення осаду

 Зміна кольору

 Виділення світла і тепла

 Зміна запаху

 

Зупинка «Цікавинка»

Визнач явища

1.Взимку стало  холодати

і ставок вже не пізнати.

Там, де була рідина

Лиш дзеркальна площина

Що за диво кристалічне?

Це фізичне чи хімічне?(фізичне)

2. В  нас  в  дворі  живе  корова.

Молоко  п'єм  для  здоров'я.

А  побуде  в  теплій  хаті-

Будем  сир  й  сметану  мати.

Що  за  наслідок  логічний?

Він  фізичний  чи  хімічний   (хімічний)

3. На  вогні  пластинка  мідна

Почорніла,  вірогідно.

Що  за  явище  незвичне?

Це  фізичне  чи  хімічне   (хімічне)

4. Осінь  стала  вмить  до діла-

Листя  геть  все  пожовтіло.

Що  за  результат  класичний?

Він  хімічний  чи  фізичний  (хімічний)

Зупинка Інформаційна

Хімічні явища називаються хімічними реакціями.

 Хімічна реакція-це умовний запис хімічного процесу за допомогою хімічних формул та індексів . Речовини що вступають у реакцію, називаються вихідними реакціями, або реагентами. Речовини, що утворюються в результаті реакції, називаються продуктами реакції.
Хімічні явища – це хімічні реакції.

Прожарювання мідного дроту в полум’ї  можна записати так:

Мідь + Кисень = Купрум (ІІ) Оксид

(червоний колір)= (чорний колір)

IV. Контроль навчальних досягнень

Зупинка Підсумкова.

  Виберіть по порядку варіанти відповідей, де описані хімічні явища

А) добування цукрової пудри з цукру - піску;

Е)  утворення зеленого нальоту на мідних виробах;

Х)  загусання парафіну при охолодженні;

     О) плавлення сірки;

Р) згіркнення вершкового масла;

У) почорніння срібної ложки;

М) висихання бруду на черевиках;

С) утворення інею на деревах;

Ж) кування заліза;

Д) скисання яблучного соку;

 І)  танення льоду;

Ф) розчинення кухонної солі у воді;

И) горіння бензину;

Т) почорніння цукру при нагріванні;

 

Ключове слово: ЕРУДИТ

 

     Гра  «Знайди пару»

1. Горіння свічки.

2.Почорніння срібних предметів.

3.Взаємодія соди з оцтом.

4. Протухання яєць.

5..Скисання молока.

а.Зміна забарвлення.

б.Поява осаду.

в.Виділення газу.

г.Виділення тепла і світла.

д.Зміна запаху.

                                                                                                      

 

Вправа «Так чи ні»

 Коли дитина згодна з твердженням піднімає зелену картку якщо не згодна червону.

   1 Під час хімічних явищ молекули речовини   змінюються.

2.  Речовини, які вступають в реакцію називають продуктами реакції .

2.  Під час фізичних явищ молекули речовини змінюються .

3.  Хімічні явища описуються хімічні реакції.

4. Хімічну реакцію складають за допомогою цифр .

5.  Кінцевими продуктами реакції є вихідні речовини .

7. Ознаками хімічної реакції є утворення туману.

8.  Для того, щоб відбулася реакція необхідно речовини підпалити

 

Вправа Закінчіть речення:

1.1.  Я думаю, що розповсюдження запахів парфумів належить до … явищ

1.2. тому що…,

1.3. Я вважаю, що горіння природного газу належить до … явищ, тому що…

 

  V. Підбиття підсумків

   Рефлексія  Продовжіть речення

На сьогоднішньому уроці я….

Якщо ваші очікування справдилися хай чайка залишиться на дошкі Але коли щось не сподобалося, було незрозуміло зніміть її.

VІ. Домашнє завдання

 1.Вивчити §19

 2.Виконати вправи 1,2

3.Творче завдання ” Сюрприз для мами

 «Сюрприз для мами, або як позбутися накипу». У чайнику з’явився накип – не розчинені солі Кальцію  й Магнію. Щоб його позбутися, налийте в чайник оцет і доведіть його до кипіння. Кип'ятіть півгодини. Потім злийте у слив і прополощіть водою. Які явища  ви спостерігали? Де ще утворюється накип? Як його позбутися.

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
19 листопада 2020
Переглядів
2461
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку