Майстер-клас "Використання карт знань на уроках хімії"

Про матеріал
Якщо ви хочете сприйняти яку-небудь інформацію і для цього оформляєте її у вигляді таблиць, списків, звичайного тексту і так далі, то вашому мозку потрібно буде зробити додаткову роботу по перекладу цієї інформації зрозумілою для нього мовою. Карта знань — це органайзер, який дуже добре підійде до планування певного виду діяльності
Перегляд файлу

Слайд№1

МАЙСТЕР – КЛАС «Я роблю це так»

Використання  карт знань на уроках хімії

Доброго дня всім учасникам нашого майстер-класу. Наступні 20 хвили це будуть хвилини спільної співпраці, це буде  пошук шляхів вирішення проблеми, яка турбує кожного вчителя: з перших і до останніх  днів його роботи в школі.

Завдяки нашому майстер-класу ви перевтілитесь в учнів, яким доведеться ставити запитання, шукати відповіді на них, вирішувати поставлені проблеми.

 

Слайд№2

-  Перед вам картки різного кольору. Виберіть два кольори, які зараз відповідають вашому емоційному стану.  (Червоний, помаранчевий, коричневий,  зелений, синій, блакитний).

Червоний – зелений (або синій, блакитний)

Помаранчевий – зелений (або синій, блакитний)

Всі  учасники  вибирають  картку  певного  кольору.

 

Слайд№3

     А тепер порівняйте вибір  учнів, які прийшли на урок. (Відео-фрагмент з уроку) Як бачимо, результат аналогічний. Діти, як і ви, обрали  таке поєднання кольорів, яке свідчить про тривожність, неспокій на душі.

 

Слайд№4

Що тривожить вас?

  • Вдатися некомпетентним
  • Острах дати не правильну відповідь
  • Страх помилитися
  • Показати низький результат
  • Лякає присутність камери

 

Слайд№5

Хочу звернути вашу увагу, що тривожність учнів викликана подібними чинниками:

  • не вивчив домашнє завдання,
  • Страх отримати погану оцінку,
  • страх перед самостійною роботою,
  • строгість вчителя,
  • насмішки з боку однокласників

Тож важливим завданням вчителя на початку уроку є створення позитивного настрою учнів. Це можна зробити різноманітними методами: інтонацією, словесною підтримкою, позитивним поглядом, усмішкою. На думку психологів усмішка здатна розтопити кригу – кригу непорозуміння та віддалення.

 

Слайд№6

Тож, коли  посміхнувшись  та отримавши  позитивний настрій, ми стали готові до спілкування: відкритого та невимушеного.

Давайте обміняємося думками:

Що я очікую від сьогоднішнього майстер-класу (слайд на екрані)

«Від  майстер-класу   я  очікую… »,  Кожен  учасник  зачитує вголос  свої  очікування  та  наклеює

 

Слайд№7

Я ж сподіваюсь, що поділившись досвідом, допоможу   відповісти на запитання, які турбують нас, вчителів,  допоможу вам отримати  необхідні практичні навички, які стануть вам у нагоді.

 

Слайд№8

Сьогодні пропоную Вам познайомитись з цікавим, на мою думку, новим та творчим методом навчання дітей, який отримав назву «метод використання інтелект-карт». Свій майстер-клас хочу розпочати зі слів педагога В.Давидова:

Не забезпечуйте дітей готовими формулами, формули

– порожні; збагатіть їх образами та картинками, на 

яких видно єднальні зв’язки. Не обтяжуйте дітей

 мертвим тягарем фактів, навчіть їх прийомів і

способів, які допоможуть їм осягти це.

– Давайте з’ясуємо, що представляють собою інтелект-карти, та, яка методика їх використання під час уроків.

Якщо ви хочете сприйняти яку-небудь інформацію і для цього оформляєте її у вигляді таблиць, списків, звичайного тексту і так далі, то вашому мозку потрібно буде зробити додаткову роботу по перекладу цієї інформації зрозумілою для нього мовою.

 

 

Слайд№9

Якщо ж ця інформація оформлена у вигляді Ментальних карт, то вона легко і просто укладеться у вашій голові, тому що записана на "мові мозку".

Англійський психолог, відомий дослідник із проблем інтелекту, психології навчання і проблем мислення Тоні Бьюзен автор техніки ментальних карт, пропонує нам перестати боротися з собою і почати допомагати своєму мисленню.

 

Слайд№10

Карти знань — це зручна і ефективна техніка унаочнення мислення та альтернатива звичайному (лінійному) запису.

Карта знань — це діаграма на якій відображають слова, ідеї, завдання розташовані радіально навколо основного слова або ідеї.

Карта знань — це органайзер, який дуже добре підійде до планування певного виду діяльності.

 

 

Слайд№11

    Дивовижний спосіб «укладання», структуризації великого обсягу інформації на один аркуш, коли легко можна всю інформації охопити поглядом і сприйняти цілісно у взаємозв'язку всіх об'єктів - mind maps (вони мають безліч назв: карти розуму, карти пам'яті, інтелект-карти тощо).

Назви відображають основну ідею техніки — побудову «дерева асоціацій», у якому: в центрі розміщено базовий образ, від якого відходять кілька товстих гілок — рішення, безпосередньо пов’язані з базовим образом від останніх може відходити нескінченне число малих гілочок, які будуть відносно першообразу вторинними, третинними і т. д.

 

 

Слайд№12

Mind mapping - це надзвичайно потужний метод пізнання, що дозволяє розкрити весь інтелектуальний потенціал нашого мозку. Переваги методу в тому, що він застосовний при розв’язанні завдань з різних областей людської діяльності і в особистому житті, і у навчанні.

 

 

Слайд№13

   У контексті навчання хімії, інтелект-карти можна використовувати для реалізації наступних завдань:

  • конспектування підручників, книг, статей, лекцій на слух;
  • візуалізація проектів, написання статей, рефератів;
  • запам’ятовування  списків, подій,
  • аналіз/розуміння;  

 

 

Слайд№14

Метод інтелектуальних карт можна зарахувати до класу комбінованих методів навчання. Адже сама карта є наочним засобом, оскільки наявно показує дітям взаємозв’язки понять теми, основні логічні блоки, містить малюнки, картинки. Проте складання карти відбувається у процесі обговорення, полілогу, в якому діти як співрозмовники обмінюються думками, міркуваннями, висловлюють пропозиції, варіанти відповідей. 

 

Слайд№15

За даними дослідників використання ментальних карт покращує запам’ятовування людиною на 10–15 %, вони дозволяють так оформити інформацію, що мозок легко буде її сприймати.

Інтелект-карти добре зарекомендували себе в роботі з учнями, які мають середній та початковий рівні (вони отримують їх як роздатковий матеріал). Учні, які навчаються на достатньому та високому рівнях, розвивають свій інтелект та пам'ять, створюючи майндмеппи.

При перевірці домашнього завдання пропонуємо заповнити прогалини інтелект-карти, що була презентована на попередньому занятті вчителем, чи відтворити її повністю залежно від рівня навчальних досягнень учнів, таким чином, оцінюється увесь клас.

 

Слайд№16

Карти знань створюють за певними правилами:

  • основне поняття інформаційної моделі (об’єкт уваги) сфокусовано в центрі;
  • теми й ідеї, пов’язані з основним поняттям, розходяться від центру;
  • гілки позначаються ключовими словами та образами;
  • ідеї наступного порядку (рівня) також зображаються у вигляді гілок, що відходять від центральних гілок, і так далі.

 

 

Слайд№17

Карти знань можна зображати вручну на папері або на дошці.

Але зручнішим та ефективнішим є їх створення з використанням різного програмного забезпечення, що розроблене для роботи з картами знань.

Таким чином створюють комп'ютерні моделі, що відображають структурно-логічні схеми.

 

Слайд№18

Сьогодні існує достатня кількість програм для створення карт знань:

MindJet,  Mind Manager, ConceptDraw та Bubbl.us, FreeMind, Mindmeister SpiderScribe,  Сасоо Popplet

 

 

Слайд№19

Розглянемо алгоритм побудови карти знань у середовищі FreeMind, яке можна завантажити з Головного меню комп'ютера або ярлика програми. Зрозуміло, що спочатку ця програма має бути встановлена на комп'ютер.

Вікно редактора карт знань FreeMind

Робоче поле призначене для створення карти знань: введення тексту для вузлів і встановлення зв'язків між вузлами; редагування та форматування введеного тексту, стандартних позначок і малюнків.

Після завантаження редактора центральний вузол з текстом Нова асоціативна карта розташовується в центрі робочого поля. Для того щоб змінити текст у вузлі, двічі клацають лівою кнопкою миші або в контекстному меню вузла обирають вказівку Редагувати.

Дію редагування чи форматування вмісту вузла можна здійснити у вікні Змінити текст у редакторі, який викликається відповідною вказівкою в контекстному меню вузла.

Інструменти, що використовуються для форматування тексту у вузлі, нагадують окремі інструменти роботи з текстом у середовищі текстового процесора. Завершують редагування натисненням кнопки Гаразд

Дії зі складовими карти, їх створення, переміщення, редагування, форматування тощо можна виконати за допомогою відповідних вказівок Головного меню або Контекстного меню.

Для того щоб створити дочірній вузол, потрібно:

  • Вибрати один з існуючих вузлів, який буде батьківським для вузла, що створюється.
  • Вибрати кнопку Новий дочірній вузол        на Панелі інструментів.
  • Увести напис для нового вузла.
  • Вибрати точку за межами створеного вузла або натиснути клавішу Enter.

Вузли карти знань можуть використовуватись як гіперпосилання для відкриття документів.

 Для того щоб зв'язати вузол з документом, потрібно:

  • Вибрати вузол.
  • Виконати Вставити Вказати посилання (вибір файла).
  • Вибрати файл, у якому збережено потрібний документ.
  • Вибрати кнопку Open.

У вузол можна додати:


  • Файл
  • Зображення
  • Текст
  • Посилання

 

Декілька вузлів можна об'єднати у групу — хмару.

Створену карту знань зберігають за допомогою вказівок меню Файл.

Якщо передбачається, що карту не будуть більше редагувати чи форматувати, її можна експортувати в документи різних форматів, у тому числі — і як графічне зображення.

 

 

Слайд№20

Практична частина

Працюємо з картами знань

Завдання 1.  Складіть ментальну карту до теми «Закон збереження маси речовини»

 

 

Слайд№21

  Алгоритм створення інтелект-карти

  • Використовуйте горизонтальне розміщення листка.
  • Починайте з центру.
  • Створіть центральний образ теми.
  • Додайте другий рівень понять, властивостей, асоціацій, далі наступі рівні.
  • Ключові слова
  • Використовуйте різні кольори, малюнки.
  • Творіть.

 

 

Слайд№22

Я вважаю, що застосування ментальних карт є доречним. Діти багато часу проводять за комп’ютером та в мережі інтернет, тому створення карт залучає їх до пошуку необхідної навчальної інформації та відволікає від безглуздих комп'ютерних ігор та соціальних мереж. Доступ до швидкісного інтернету дає можливість унаочнити урок.

 

Слайд№23

Час майстер-класу швидко закінчується (так як і час для вчителя на уроці). Я намагалась  довести переваги використання інтелект карт на уроках хімії, надати вам хоча б деякі практичні навички у їх створення. На скільки мені це вдалося,  прошу  виконати вправу «Магічна квітка» (яку часто використовую і на  своїх уроках хімії)

«Мої очікування ….»

«Я отримала …

«Мене зацікавила …

«Мені було …

 

Слайд№24

І на останок, хотіла б знову звернутися до наших кольорових листочків. Виберіть  будь ласка пару кольорів, які зараз відображають ваш емоційний стан. (Вибирають кольори) Тож, як бачимо кольори  змінилися. Ви обрали одну кольорову гаму, а це значить, що ви спокійні, отримали задоволення від нашого спілкування, і маєте позитивний настрій на втілення нових  ідей  в своїй педагогічній діяльності. Результатом же моїх очікувань буде використання елементів мого досвіду у вашій педагогічній діяльності.

 

 

Слайд№25

Свій майстер клас я хочу закінчити словами: « Технології ніколи не замінять вчителя. Але учитель, який ефективно застосовує технології  для розвитку своїх учнів, замінить того, хто ними не володіє»

     Шеріл Нуссбаум-Біч

 

Слайд№26

Дякую за співпрацю!    Бажаю всім успіху!

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Майстер-класи
Додано
25 листопада 2020
Переглядів
939
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку