16 квітня о 18:00Вебінар: Викладання трудового навчання в умовах карантину

Урок "Тема:Фізико-географічне положення Євразії. Історія відкриття та дослідження окремих регіонів материка"

Про матеріал
Тема:Фізико-географічне положення Євразії. Історія відкриття та дослідження окремих регіонів материка. Мета: сформувати в учнів загальне уявлення про своєрідність та особливості природи Австралії; продовжити формування навичок учнів складати характеристику географічного положення материка за планом, відшукувати закономірності розташування форм рельєфу та корисних копалин; удосконалити практичні вміння учнів працювати з картами атласу й іншими джерелами географічної інформації; виховувати інтерес до вивчення навчальної дисципліни.
Перегляд файлу

Тема:Фізико-географічне положення Євразії.  Історія відкриття та дослідження окремих регіонів материка.

 

Мета: сформувати в учнів загальне уявлення про своєрідність та особливості природи Австралії; продовжити формування навичок учнів  складати характеристику географічного положення материка за планом, відшукувати закономірності розташування форм рельєфу та корисних копалин; удосконалити  практичні вміння учнів працювати з картами атласу й іншими джерелами географічної інформації; виховувати інтерес до вивчення навчальної дисципліни.

 Обладнання: фізична карта Австралії, глобус, атласи, контурні карти, портрети мореплавців, ілюстративний матеріал, опорні блок-схеми.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Методи: бесіда, уявна подорож, робота в парах, робота в групах, мікрофон.

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент

(Слайд 1) Ти на Землі живеш,

Тож пізнавай її!..

Ти, як Колумб,

Відкрий щодня нову країну,

Материк чи річку край села.

 

(Слайд 2) Тож девіз нашого уроку: «Чим більше знаєш, тим сильніший стаєш»

Міні-дискусія

-як ви розумієте вислів, що є девізом уроку?

(відповіді учнів)

  • Знання - велика сила. Грамотна людина – цікава людина, хороший співрозмовник, впевнено йде до своєї мети.
  • Бажаю, щоб інформація. Яку ви отримаєте на уроці, перетворилася на знання.

ІІ. Актуалізація опорних знань

  • Які материки вивчили, покажіть на карті?
  • • Підберіть епітети з префіксом «най-» для кожного з материків.
  • • Що вам відомо про материк Євразія?
  • • Згадайте типовий план вивчення географічного положення материка.
  • • Як ви вважаєте, чому Євразію, материк, на якому ми живемо, вивчають останнім у курсі «Географія материків і океанів»?

Прийом «Три речення».  

а/ Найсухіший материк. Найвіддаленіший. Найменший  (Австралія)

б/ Найжаркіший материк (Африка)

в/ Найвологіший материк. Найдовша гірська система.  Найповноводніша річка (Південна Америка)

г/ найхолодніший, найвищий (Антарктида)

д/ найбільш почленована берегова лінія.

                        (Північна Америка)

Прийом «Логічна послідовність»

(Слайд 3) Розмістіть ці материки від найбільшого до найменшого.

  2. Африка 

  3. Північна Америка

  4. Південна Америка

  5. Антарктида

  6. Австралія

-  А кому ж належить першість? Так – це материк «Євразія»

Прийом «Викликаю асоціацію»

Які асоціації виникають у вас коли ви чуєте поняття - «материк Євразія»

  - найбільший

  - 2 частини світу

  - ми живемо на ньому

  - дуже різноманітний природний світ…

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Учитель. Планета Земля – наш спільний дім. Нашим обов’язком є вивчення природи Землі та її охорона.На Землі існує багато цікавих куточків. Навряд чи зумієте відвідати їх усі протягом життя. Однак, нащастя, ми здійснюємо уявні подорожі на різні материки на уроках географії.

 Сьогодні у нас незвичайний урок — уявна подорож з елементами дослідження. Ми будемо мандрувати вже пройденими євразійськими стежками, робити зупинки, щоб повторити відоме й пізнати нове.

Перш ніж вирушити у подорож Євразією, уявімо собі ті безмежні простори, якими пролягає наш шлях.Цей  материк  займає понад одну третину земної поверхні. Північна частина Євразії лежить за Полярним колом і на значній території являє собою холодну пустелю, а південна простягається до теплих морів екваторіального поясу. Тому й при­рода тут надзвичайно різноманітна.

Євразія - найбільший материк планети. Він складається з двох частин світу - Європи та Азії. На цьому материку все вражає своїми розмірами та контрастами. Тут знаходиться :

(Слайд 4- 11)      Прийом – презентація  «Рекорди Євразії»

  Найвища точка  - Джомолунгма, Еверест 8850

                    Найнижча точка  -   -402 м (Мертве море)

                    Найвологіше місце – Черапунджи 10854

  Найсухіше  -  м. Хаіль  Аравійський п-в 

  Найжаркіше  -  +53 º  Іранське нагір'я

  Найкрасивіше – о. Байкал і наше село

  Найхолодніша – о. Ойм'якон  -72º

В Євразії зародились найстародавніші цивілізації. На її території проживає 2/3 всього населення нашої планети, представники всіх рас. Євразія - материк, де розташована наша держава - Україна і те місце, той куточок, де ми з вами народилися, мешкаємо, тобто наш рідний край.

ІV. Вивчення нового матеріалу

(Слайд 12)   Одна Батьківщина, і двох не буває.

Місця, де родилися, завжди святі,

Хто рідну оселю свою забуває,

Той долі не знайде в житті.

Отже, на сьогоднішньому уроці ми розпочинаємо вивчати материк, на якому живемо, Євразію.

(Слайд 13)    Вивчення Євразії є заключним етапом у вивченні материків світу. Тема нашого уроку «Фізико-географічне положення материка Євразії. Історія дослідження».

  • (Слайд 14)   Яка ж мета і завдання нашого уроку?

Вивчити особливості географічного положення материка Євразія.

Дізнатися про історію освоєння та дослідження материка.

Розвивати навички роботи з картами атласу. Контурною картою, додатковою літературою.

Удосконалювати вміння розповідати, порівнювати, робити висновки.

Розвивати пізнавальні інтереси.

 

  • Ось перед вами візитна картка  материка (слайд

Чи готові ви до мандрівки?

 Починаємо, вивчення материка як завжди, з характеристики географічного положення. Географічне положення – це «адреса» території.

Отже наша перша зупинка «Творча лабораторія»

  • (Слайд 15)    Зараз ми з вами попрацюємо в парі. У вас є картка-характеристика ГП материка, але не заповнена. Кожній парі потрібно опрацювати своє завдання і заповнити картку.

(учні виконують завдання в парі)

 

Аналіз виконаних завдань, показ об’єктів на карті.

1.(Материк Євразія лежить північніше екватора; перетинається Північним полярним колом; із тропіками; нульовим і 180 меридіанами) Про що це говорить?

(Висновок: материк сильно витягнуть як з Півночі на Південь, так і з Заходу на Схід)

2. (По протяжності материка як з Півночі на Південь, так і з Заходу на Схід можна говорити про його гігантських розмірах.)

3(Материк Євразія єдиний, від якого на недалекій відстані по морських просторах розташовані 3 материка: Північна Америка, Африка, Австралія

Материк лежить у всіх кліматичних поясах: А, СА, У, СТ, Т, СЕ, Е. Можна зробити наступний висновок, що природа материка дуже різноманітна: від холодних снігових пустель до екваторіальних лісів.)

4.(Висновок: Материк Євразія омивається всіма океанами і численними морями. Найбільш глибокі моря на Сході та Півдні.)

 

5. (Висновок: Материк Євразія більше порізаний на Заході, помітно порізаний на Сході).

  • Молодці. Гарно справилися із завданнями, тому продовжуємо нашу мандрівку.

 

Зупинка 2 «Історична»

Учитель. Друга зупинка вимагає від вас, шановні учні, не тільки знань з географії материків, а також з історії. Вам потрібно назвати імена мандрівників і дослідників Євразії та їх походження.

 Євразію здавна називають Старим Світом, і це не дивно, оскільки відомості про материк містяться в працях античних географів та істориків. Яких саме? (Геродот, Птолемей — вихідці зі Стародавньої Греції)

Послухаємо нашого історика-дослідника.

Вам в зошит необхідно записати імена дослідників.

(Слайд 16-24)   (повідомлення учениці)

1. Великий Шовковий шлях – дорога, що з'єднувала Китай із Заходом сприяла не тільки торговельному, а й культурному обміну між народами Європи та Азії

2. 17 років прожив у Китаї. Досліджував географічні особливості і вивчав звичаї та традиції Азії. (Італієць Марко Поло — венеціанський купець)

3. Відкрив морський шлях до Індії через Атлантичний та Індійський океани. (Портуґальський мореплавець Васко да Ґама)

На початку ХІV ст. здійснив подорожі до Туреччини, на Балканський півострів, побував на півдні України, у Центральній Індії, Індонезії, Китаї Ібн Батут

В 1466-1472 рр. здійснив подорож до Персії, Індії, Туреччини – Афанасій Нікітін

4. 50 років досліджували простори Сибіру від Уральських гір до Тихого океану. (Російські землепрохідці Семен Дежньов та Вітус Берінґ)

- Фердина́нд (Федір) Петро́вич Вра́нгель (1797-1870)

Досліджував північно-східні території Сибіру

  • Фердина́нд (Федір) Петро́вич Вра́нгель  (1797-1870)

Досліджував північно-східні території Сибіру

 

5. Досліджували північ материка й удостоєні честі — море названо їхнім прізвищем. (Російські дослідники брати Лаптєви, Олексій Чиріков)

6. Вивчали Центральну Азію, відкрили гори, озера. Один з мандрівників дослідив особливу породу коней, яких назвали на його честь.

Помер у Центральній Азії, похований на березі озера Іссик-Куль. (М. М. Пржевальський, П. П. Семенов-Тянь-Шанський — росіяни)

  • 1863-1956 Володимир Обручев геолог

Пройшов Сибір і Середню Азію, Крим і Кавказ, Північний Китай і Центральну Азію.

 

Дякуємо нашому історику за змістовне повідомлення. Наша подорож продовжується і наступна зупинка «Аналітична»

Зараз попрацюємо в групах.

І гр.. визначити протяжність материка Євразія З півночі на південь по меридіану 120 сх.д.

ІІ гр.. Визначити протяжність материка Євразія із заходу на схід по паралелі 20 пн.ш.

ІІІ гр.. визначити географічні координати крайніх точок материка

(звіт кожної групи).

• У чому подібність та відмінність географічного положення Північної Америки та Євразії?

Діаграма Венна

 

 

 

Учитель. Наступна зупинка «Картографічна»  Ми пливемо навколо материка Євразія. Наше завдання —позначити на контурній карті  першими літерами об’єкти, що характеризують географічне положення материка.

(виконання практичної роботи)

V. Закріплення вивченого

. Відкривати для себе унікальність  материка на якому живемо,  його красу, неповторність ми будемо протягом наступних уроків.

Зараз ми знаходимося на території наукової станції «Дослідницька». Вам потрібно відшукати на карті географічні об’єкти, які носять імена дослідників.

(протока Берінгова, море Лаптєвих, мис Дежньова, о-ів Врангеля, Берінгове море, Баренцове море, мис Челюскіна

(показ на карті)

Наша мандрівка ще не закінчилась. Ще ми попрацюємо на станції «Інтелектуальній»

- До якого висновку ви дійшли, характеризуючи  фізико-географічне положення Євразії:

• материк має гігантські розміри як з Півночі на південь, так і з Заходу на Схід;

• природа материка дуже різноманітна;

• материк єдиний омивається 4 океанами і найбільшою кількістю морів;

• дуже близько розташовано 3 материка.

Скласти в сенкан

гра «Так» - «Ні»

                                     (Прийом «Робота в парах»).

 1. Євразія найбільший материк   -  так

 2. Мертве море – найнижча точка – так

 3. Євразія омивається 3 океанами – ні

 4. Найхолодніше місце  - Ойм'якон -  так

 5. Євразія разом з островами розташована в усіх півкулях  - так

 6. Ми живемо на материку Північна Америка – ні

 7. Черапунджи найсухіше місце –ні

 8. Азовське море наймілкіше – так

          9. Мис Піай  - це північний мис  - ні

         10. Найвища точка Євразії – Джомолунгма – так

         11. Європа – це материк – ні

         12. Ми живемо в Азії – ні.

Вправа «Відгадай за описом»

1. Це своєрідні «морські ворота», що з’єднують Атлантичний океан із внутрішніми морями. Ширина цієї протоки в найвужчій частині досягає 14 км, а в найширшій — 44 км. У давнину цю протоку називали Геркулесові стовпи. (Ґібралтарська протока)

2. Крайня західна точка Євразії. Це мис. (Мис Рока)

3. Протока «рукав жіночого плаття», а далі ми прямуємо в іншу протоку, що має однакову назву із французьким містом. (Ла-Манш, Па-де-Кале)

4. Це найбільший півострів Європи, береги якого дуже порізані фіордами. (Скандинавський)

5. Далі наш шлях пролягатиме морем, названим на честь голландського мореплавця, який у XVI ст. намагався знайти шлях на Схід. (Баренцове море)

6. Найпівнічніша точка. (Мис Челюскін)

7. Найзахідніша точка. (Мис Дежньова)

8. Це острови, на яких розміщена країна Сходу Сонця. Символом її є вишневе дерево сакура й вулкан Фудзіяма. (Японські о-ви)

9. Огинаючи материк з півдня, зупинемося у крайній південній точці. (Мис Піай)

10. Це великий півострів, який викликає у багатьох людей такі асоціації: слони, чай, прянощі, особливі танці, прикраси зі слонової кістки, сарі. (Півострів Індостан)

11. Найбільший півострів материка, де можна подолати пустелю на верблюдах. (Аравійський пів-в)

12. Це найсолоніше море на Землі, солоність досягає 42 %0, із прекрасними підводними кораловими садами. (Червоне море) Учитель. Першу зупинку пройдено. Давайте перевіримо результат вашої роботи:

 

VІ. Підсумок уроку

Ось і завершується тривала подорож океанами й материкам нашої дивовижної планети. Чотири океани й п’ять материків відкривали вам свої таємниці, допомагаючи пізнавати наш різноманітний навколишній світ. Попереду на вас чекає шостий континент планети – Євразія – материк, на якому ми живемо. 

 Ваше завдання зуміти застосовувати ваші знання та зробити висновки.

Етап рефлексії.

        - З чим познайомилися на уроці?

-  Як девіз уроку відобразився в темі нашого уроку ?

- Чиє у вас чим доповнити «Дерево асоціацій»?

- Які труднощі були на уроці?

- Що сподобалося?

- Що хотілося б повторити?

VІ І. Домашнє  завдання

Опрацювати п/ 42, скласти таблицю «Дослідження материка»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       Вступ
Євразія – це материк, на якому ми живемо. Вона є найбільшим континентом нашої планети. Її площа складає майже третину площі всього суходолу Землі. Євразія – єдиний материк, який омивають усі чотири океани Землі. Площа –   54, 6 млн км2.                                          

Географічне положення
Євразія майже цілком розміщена у Північній півкулі. Виняток становлять лише південні острови. Більша частина її території розташована у помірних широтах. Разом з тим, жодний континент не має таких великих заполярних просторів. Вражає уяву протяжність Євразії і в широтному напрямку.
Майже вся Євразія розташована в Східній півкулі, але на крайніх заході та сході материк заходить в Західну півкулю.

Берегова лінія
Гігантський масив суходолу Євразії омивається всіма океанами. Їх води утворюють біля берегів материка багато морів, заток та проток. Найбільш порізане - західне узбережжя континенту, де далеко у суходіл врізаються моря Атлантичного океану (Середземне, Чорне, Азовське та Балтійське).
Східне узбережжя також значно порізане й оторочене улоговинами морів Тихого океану, що відокремлені острівними дугами.
На порізаних узбережжях Євразії побудовані найкрупніші порти світу.
Звідси морські траси пролягли до всіх континентів. Найбільш тісні зв'язки країни Євразії підтримують з Північноамериканським континентом.

Внутрішні райони материка
Не всі райони Євразії відчувають на собі подих океану. Дуже великі простори в глибинах материка значно віддалені від океанічних басейнів, що сприяло виникненню великих азіатських напівпустель та пустель.

Положення відносно інших материків
Помітно на природу материка впливають сусідні континенти. На південному заході води Середземного моря захищають Європу від гарячого подиху Африки.
Неширока Берингова протока на крайньому північному сході відділяє азіатську частину материка від Північної Америки.
Безпосередні зв'язки Євразії з Африкою та з Північною Америкою зумовили подібність органічного світу цих материків.
Група островів Малайського архіпелагу простяглась між Південно-східною Азією і Австралією.
Величезні простори Тихого океану, із однієї сторони, і Атлантичного, з іншої, відділяють материк від Південної Америки.
Найдалі від Євразії знаходиться льодова Антарктида.

Протяжність території
Євразія займає третину суходолу, і простягається із заходу на схід майже на 16000км, а з півночі на південь – більше, ніж на 8500км.
Наслідком значної протяжності території з півночі на південь є різноманітність зональних природних комплексів: від арктичних пустель до екваторіальних лісів.
Віддаленість внутрішніх областей від океанів та їх ізольованість гірськими спорудами зумовили появу величезних пустель й напівпустель.
Величезні площі займають зони лісів, що розташовані майже в усіх географічних поясах.

 

Крайні точки
Крайня Північна точка - мис Челюскін: 77° 43' пн. ш. і 104°18' сх. д.)
Крайня південна точка - мис Піай: 1° 16' пн. ш. і 103° 30' сх. д
Крайня східна точка - мис Дежньова: 66° 05' пн.ш. і 169 ° 40' зх. д.
Крайня західна точка - мис Рока: 38° 47' пн. ш. і 9° 34' зх. д.

            

1. Особливості географічного положення Євразії, крайні точки

Визначення особливостей географічного положення Євразії за картами атласа та позначення географічних об’єктів на шаблонах в зошитах.

Євразія — єдиний материк, що складається з двох частин світу й омивається водами всіх океанів. Умовна межа між Європою та Азією проходить уздовж східного схилу Уральських гір від Північного Льодовитого океану на південь, далі по річці Урал (або Ембі), північним узбережжям Каспійського моря до Азовського узбережжя Кумо-Маницькою западиною, по Чорному морю та протоках Босфор і Дарданелли. Площа Європи є значно меншою за площу Азії, її можна порівняти приблизно як 1:4.

Велика частина материка лежить у Північній і Східній півкулях, крайні західна й східна його частини розташовані в Західній півкулі, а частина островів — у Південній. З урахуванням островів територія Євразії лише близько 10° не досягає Північного полюса й на 11° заходить у Південну півкулю.

Крайні точки: північна — мис Челюскин (77° пн. ш., 104° сх. д., південна — мис Піай (1° пн. ш., 103° сх. д.), західна — мис Рока (38° пн. ш., 9° зх. д.), східна — мис Дежньова (66° пн. ш., 169° зх. д.).

2. Океани й моря, які омивають материк. Особливості берегової лінії

Євразію омивають чотири океани — Атлантичний, Північний Льодовитий, Тихий та Індійський. Берегова лінія сильно порізана.

Найбільші моря: Аравійське, Середземне, Чорне, Баренцеве, Карське, Лаптевих, Охотське, Японське, Жовте, Південно-Китайське.

Найбільші затоки: Бенгальська, Перська, Біскайська.

Найбільші півострови: Індостан, Аравійський, Мала Азія, Балканський, Апеннінський, Піренейський, Скандинавський, Таймир, Камчатка.

Найвідоміші острови: Британські, Ісландія, Новосибірські, Нова Земля, Курильські, Філіппінські, Японські, Курильські, Шрі-Ланка.

Течії: Північноатлантична, Куросіо, Мусонна.

Середземне і Червоне море відокремлюють Євразію від Африки, а Берінґова протока — від Північної Америки.

 

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
10 лютого
Переглядів
468
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку