Глухівський НВК
Пр. Лікарняний 10
Томаківський р-н
Дніпропетровська обл
53553
Євтушок Т.Ю.
4 клас
Урок. Літературне читання
Тема. Казки Івана Франка.
І.Франко «Лисичка-кума». Читання в особах.
Тема. Казки Івана Франка. І.Франко «Лисичка-кума». Читання в особах.
Мета: збагатити знання учнів про творчість І. Франка; розвивати техніку читання, образне мислення, мовлення, творчість, фантазію, вміння працювати з текстом, швидко орієнтуватися в його структурі, уміння виділяти у тексті головне, визначати головну думку твору, характеризувати дійових осіб, відповідати на запитання за змістом твору; розширювати читацький кругозір; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати інтерес до літературних казок; виховувати почуття дружби, товариськість.
Обладнання: підручник «Читанка» О.Я.Савченко, малюнки лисиці і вовка, маски вовка і лисиці, елементи українського побуту, аудіозапис.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Вже дзвінок нам дав сигнал,
Працювати час настав
Весело всіх привітай
— Пригадаємо основні критерії успіху учня:
1. Правило піднятої руки.
2. Дружня співпраця у парах.
3. Уважно слухати вчителя і учнів.
4. Активно і творчо працювати.
ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Промовляння скоромовки
— Прочитаймо з вами скоромовку
Обережний хитрий лис
До нори вечерю ніс.
Біг додому лісом лис,
Шелестів над лисом ліс.
2. Гра «Доповни прислівꞌя»
Доповніть прислів*я і поясніть їх значення
У дружбі велика … (сила).
(самій людині важко долати перешкоди, але якщо вона має товаришів, друзів стає набагато сильнішою.)
Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду… ( каже).
(не той друг хто обманює, а той хто тобі завжди буде казати правду.)
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Розширювати знання про творчість І. Я. Франка,
читати в особах,
працювати в парі,
робити висновки.
— На попередніх уроках ми познайомилися з поезією Івана Яковича Франка. Із навчального проекта ми дізналися про дитячі роки письменника.
Хто прищепив йому любов до народної пісні, казки?
«Тисячі речей у житті забудете, а тих хвилин, коли вам люба мама чи бабуся розповідали казки, або співали колискові пісні, не забудете ніколи». Саме для дітей І.Франко написав багато казок. Сьогодні ми прочитаємо одну з них. Але перед цим, давайте пригадаємо, а що ж називається казкою?
А які бувають казки?
(Вони є народні і авторські,)
Авторську казку ми називаємо літературною.
Чим відрізняється народна казка від літературної ?
Сьогодні ми прочитаємо частину літературної казки І. Я. Франка «Лисичка- кума»
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Гра „Передбачення”
— Як ви розумієте слово кума?
Кума — хрещена мати по відношенню до батьків хрещеника і до хрещеного батька;
— Подивіться на ілюстрацію до казки.
— Як ви гадаєте, які дійові особи будуть у творі?.
— Про що йтиметься у казці, яка має такий заголовок?
2. Словникова робота.
а) Читання слів «луною» за вчителем.
— Повторюючи за мною, прочитайте слова, правильно їх наголошуючи:
Паляниця Корч Мотика Спишна Загонець Глечик Схрупала
Діти, а які із прочитаних слів вам відомі?
Тлумачення слів з допомогою вчителя. (плескана хлібина з пшеничного борошна;
пень, викорчуваний з корінням;
знаряддя для обробки грунту;
гордовита, поважна;
ділянка поля;
посуд, вироблений з глини і запечений в печі;
з*їла щось із хрускотом)
3. Первинне сприймання казки. Аудіозапис
А зараз ми прослухаємо казку «Лисичка- кума».
З якою інтонацією говорила лисичка?
А вовк?
Крім головних героїв у казці ще ж другорядний герой - птах Гук і слова автора.
Слова Гука будемо читати голосно, а слова автора звичайним голосом.
а) Комбіноване читання казки способом «вчитель - учні».
Відкрийте підручники на сторінці 92.
— Чи цікава вам бупа ця частина казки ?
— Кому ви співчували?
— Чиї вчинки вас обурили?
Яка головна думка цієї частини казки? ( з хитрунами та брехунами не май ніякої спілки.)
4. Фізкультхвилинка
Якщо добрий ти, посміхнись - раз, два.
Руку дружби простягни - раз, два.
В танці разом покружляйте - раз, два, раз, два.
І на місці пострибайте - раз, два.
Побажайте всім добра - добра, добра.
До роботи нам пора - пора, пора.
5 Наукова хвилинка
А зараз ми заслухаємо наших науковців, які нам підготували цікаву інформацію життя вовка і лисиці. Які вони у природи?
Вовки мають сильний батьківський інстинкт, вихованню вовченят приділяють багато уваги. Вовчиця ніколи не залишає дітей самих. Батько, єдиний годувальник великої сім'ї (вовченят буває 6-8, іноді навіть 10 чи 13. Вовчиця, відчувши небезпеку, двічі, а то й тричі переносить вовченят на нове місце. Проте, хоч як це не дивно, коли на лігво нападають собаки, вовки чомусь не захищають своїх дитинчат.
Хитрує лисиця не лише в казках, а й у повсякденному житті. Не раз, наприклад, спостерігали, як лисиця обдурює птахів: перекинеться на бік, відкине лапи - лежить не ворухнеться, ніби мертва. Підлетить поцікавитись сорока чи ворона - дивись і попаде хитрунці в лапи.
Що нового дізналися про них?
6. Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання. Діти, знайдіть і зачитайте
З яким наміром Лисичка з Вовком починали роботу?
— Де вони заховали страву?
У яку пору року відбувалися події казки?
Скільки разів Лисичка бігала «на хрестини»
7. Читання казки в особах
— Прочитайте за особами діалог Вовка і Лисиці після того, як вона вперше бігала до горщика.
Незабуваємо, що діалог читаємо без слів автора.
— Прочитайте другий діалог після других відвідин полуденка.
8. Робота за ілюстрацією
— Розгляньте ілюстрацію до цієї казки.
— Кого художник зобразив на ілюстрації?
— Який настрій вони створюють?
9. Характеристика дійових осіб.
Гра «Хто який?»
Робота в парах
Додайте закінчення, доберіть відповідну рису характеру. Працюємо парами Сєва і Діана вовкові додають закінчення ий, Люба і Даша лисиці закінчення а.
довірлив...
хитр...
нещир...
Лисиця сором’язлив… Вовк
поступлив…
брехлив...
жадібн...
працьовит...
10. Гра «Актори».
А зараз давайте пограємо у гру «Актори». Працюємо парами. Перша пара Сєва і Діана. Ваше завдання одягти маски і за допомогою міміки, рухів, жестів показати епізод із казки.
А ваше завдання. Знайти у тексті це речення прочитати і підтвердити його.
(Лисичка та Вовчик саджають картоплю. Лисичка час від часу поглядає на корчі, де схований кошик, у якому глечик меду та паляниці.)
11.Гра «Склади кошик»
Давайте складемо кошик лисичці.
Хто не забув що вона туди поклала ? (На столі: сало, яйця, картопля, пиріжки, паляниця, глечик з медом, кошик)
Діти, дивіться чи все вона поклала у кошик.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
З якою казкою працювали на уроці? (І.Я. Франка «Лисичка-кума»)
Казка про кого?(про тварин)
— Чого вчить нас ця частина казки ?
Який висновок ви зробили для себе, опрацювавши цю частину казки?
Вправа « Мікрофон».
Як ви гадаєте, чи знадобляться вам в майбутньому знання, які ви отримали сьогодні на уроці?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготувати виразне читання казки в особах і написати лист - пораду Вовкові.
. Творча робота: намалювати малюнок до казки.