Розширити уявлення учнів про різноманітність рослин; учити порівнювати листяні та хвойні рослини, розрізняти рослини за виглядом, за листям, закріпити знання учнів про будову рослин; розвивати інтерес до дослідницької діяльності; спостережливість, увагу, мислення, зв'язне мовлення; виховувати дбайливе ставлення, любов до природи.
Маслівська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів
Новокаховської міської ради
Листяні та хвойні рослини
Природознавство
1 клас
Роботу виконала
Оголюк І.Є.
вчитель початкових класів
спеціаліст І категорії
Урок природознавства 1 клас
Тема: Листяні та хвойні рослини
Мета: розширити уявлення учнів про різноманітність рослин;
учити порівнювати листяні та хвойні рослини, розрізняти рослини за виглядом, за листям, закріпити знання учнів про будову рослин; розвивати інтерес до дослідницької діяльності; спостережливість, увагу, мислення, зв'язне мовлення; виховувати дбайливе ставлення, любов до природи.
Обладнання: ялинкові кульки, макет ялинки, дерева; листочки, хвоїнки сосни та ялинки, роздатковий матеріал для гри «Мозаїка», стаканчики з липовим чаєм, презентація
Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід уроку
І . Організація класу. (2 хв)
Дзвоник нам сигнал подав,
що уроку час настав.
То ж і ми часу не гаймо
до уроку приступаймо.
1). Створення ситуації успіху. Слайд 2
Вправа «Посмішка»
Зараз сяде краса класу, а тепер сила.
2). Синоптична хвилинка. Вправа «Прогноз погоди» Слайд 3
- Яка пора року?
- Який місяць?
- Яка погода на вулиці? Стан неба?
- Які зміни відбулися в живій природі?
II. Актуалізація опорних знань учнів. (5 хв)
- Діти сьогодні ми з вами відправимось з вами до лісу. А зустріне нас його господар. А хто він, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку?
Більше ніж сто років маю.
В темнім лісі проживаю.
Я казковий старичок
Звуть мене … Лісовичок. Слайд 4
1. Вправа «Бліц - опитування» Слайд 5
-До якої природи відносяться рослини ? (До живої природи)
- На які три групи поділяються рослини? (Дерева, кущі, трав’янисті рослини)
- Скажіть, по якій основній ознаці ми виділяємо групу дерева? (Дерева мають міцний стовбур)
- Дайте характеристику основної ознаки кущів? (Кущі мають багато стебел)
- Повідомте,чим відрізняється третя група рослин від попередніх груп? (Трав’янисті рослини мають тонке, соковите стебло)
- Що спільного у цих рослин? (Всі рослини мають спільну будову)
- Яка будова рослин? (Корінь, стебло, листя, квітка, плід із насінням)
2. Рухлива гра «Дерева, кущі, трави» (методика навчання в русі) Слайд 6
Вчитель називає назви рослин. Якщо це дерево діти піднімають руки вгору, якщо кущ – руки вперед, якщо трав’яниста рослина – присідають.
(Сосна, малина, мак береза, ліщина, подорожник, смородина, полуниця, верба, ромашка, калина, дуб).
III. Мотивація навчальної діяльності. (3 хв)
1. Загадки від Лісовичка. Слайди 7, 8
(Учитель загадує загадки, супроводжуючи їх довідковою інформацією та показує слайди із зображенням дерев)
Гарне дерево міцне,
Листя різьблене, рясне
А на гілочках крилатих
Буде жолудів багато.
(Дуб)
Що за дерево чий цвіт
Пахне медом на весь світ? (Липа)
Листочки довгенькі, вузенькі
Дивляться у воду на свою
плакучу вроду.
(Верба)
В неї гарні, пишні віти,
І колючок не злічити...
Не байдужа до прикрас,
На свята спішить до нас.
(Ялинка)
Гімнастика для очей (1хв)
IV. Повідомлення теми та мети уроку. ( 8 хв)
- Отже, сьогодні на уроці ми дізнаємось, на які дві групи можна розділити всі дерева і кущі за їх листочками.
Тема сьогоднішнього уроку – «Листяні та хвойні рослини».
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Ознайомлення з поняттям « хвойні та листяні дерева, кущі»
- Усі дерева можна розподілити на дві групи: хвойні та листяні. Слайд 9
Листяні дерева на гілочках мають плоскі зелені листочки, як долонька у людини. Вони скидають восени листя, а навесні виростають нові.
Листяні дерева: клен, береза, каштан Слайд 10
Хвойні дерева замість листочків мають зелені голочки. На зиму вони не скидають їх. Тому про них говорять вічнозелені, бо в них замість одних голок виростають інші. Голочки ялинки поодинокі, голочки сосни ростуть у парі. (Вчитель демонструє учням голочки сосни та ялини). У листяних дерев листя кожної осені опадає, а у хвойних голочки тримаються по 2–3 роки й опадають неодночасно. Тому всі хвойні протягом року зелені .
Лише модрина восени скидає голочки. Золоті хвоїнки модрини, як листя, падають на землю. Хвоїнки зібрані в пучки по 20-60 штук.
Хвойні дерева: ялинка, сосна, модрина . Слайд 11
Кущі те ж можна поділити на листяні та хвойні: калина і ялівець. Слайд 12
2. Робота з підручником. Слайд 13
- Назви зображені дерева. Розкажи, чим вони відрізняються. (Діти роздивляються зображені дерева та знаходять відмінності між ними)
3. Вправа «Вірю, не вірю-перевірю» (дослідження листяних пластинок і хвої)
1) Порівняння листяних пластинок і хвої (зошит с. 23)
(Діти в зошиті роздивляються листяні пластинки та хвоїнки та пояснюють чим вони відрізняються)
2) Вправа «Знайди пару» Слайд 14
Знаходження гілок та шишок ялини та сосни, (зошит с. 23).
Взаємоперевірка
(Дітям необхідно з’єднати гілочки сосни та ялини з їх плодами. Потім перевірити правильність виконання роботи)
4.Фізкультхвилинка «Ялинка» (1 хв)
VI. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів. (12 хв)
( Діти роздивляються листочки та визначають, з якого вони дерева)
Береза, верба, сосна, тополя
Ялинка, модрина, сосна, каштан
(Учитель демонструє картинки дерев , а учні визначають, що буде зайве і пояснюють чому)
Учні об’єднуються в групи за допомогою кольорів «Зелений», «Червоний», «Жовтий». Повторюють правила роботи в групі.
Група «Зелений» - скласти з пазлів хвойне дерево
Група «Жовтий» - скласти з пазлів листянене дерево
Група «Червоний» - скласти правила поводження в лісі (вибрати необхідні картинки та наклеїти їх на аркуш паперу)
Вчитель :
- Яке дерево прикрашають на свято взимку? (Ялинку. Сосну)
Краса ялинки полонила серця людей. Без неї не обходиться і сучасний Новий рік. Але багато людей не замислюється над тим скільки коштує щорічне вирубування лісової красуні. Тому ми закликаємо захищати ялинки. Та не тільки ялинки, а й всі дерева. Чому? Поміркуйте, як прикрасити оселю святково і подарувати лісовій красуні життя.(Можна прикрасити оселю штучною ялинкою або виготовити власноруч) Слайд 20
Не рубай ялинку, бережи ялинку,
Хай пташки співають в її вітах дзвінко
Хай маленька білка тут гризе горішки,
А вухастий зайчик відпочине трішки.
VII. Підсумок уроку. (3 хв)
Продовжіть речення.
- Я довідався на уроці, що …
- Мені сподобалося…
-Я тепер знаю…
Додаток
Гра «Мозаїка»
Картинки розрізати на пазли. Учні отримують завдання скласти картинку.