Даний урок ознайомить учнів із життям і творчістю Лесі Українки, навчить аналізувати поетичні твори, визначати художні особливості, характеризувати образ ліричної героїні, висловлювати власні роздуми про неї; розвиватиме логічне мислення, культуру мовлення, увагу, спостережливість, уміння виразно читати поетичні твори, узагальнювати, систематизувати висновки, активізувати словник учнів; виховуватиме силу духу, цілеспрямованість, почуття любові до батьків, родини.
Тема Образ мужньої, сильної духом дівчинки, її життєрадісний погляд на світ, вільнолюбство, впевненість, розвинена уява у вірші «Як дитиною, бувало…»
Мета уроку: продовжити знайомити учнів із життям і творчістю Лесі Українки, вчити аналізувати поетичні твори; визначати художні особливості; вчити характеризувати образ ліричної героїні, висловлювати власні роздуми про неї; розвивати логічне мислення, культуру мовлення, увагу, спостережливість, уміння виразно читати поетичні твори, узагальнювати, систематизувати висновки, активізувати словник учнів; виховувати силу духу, цілеспрямованість, почуття любові до батьків, родини.
Обладнання: підручники з української літератури, портрети,телевізор, виставка книжок поетеси, стікери,словники,схеми складання сенкана.
Тип уроку: урок формування вмінь і навичок..
Міжпредметні зв’язки: українська мова, зарубіжна література,музика,риторика.
Епіграф:
Діти повинні жити у світі краси, казки,
музики, малюнка, фантазії, творчості.
Василь Олександрович Сухомлинський
Перебіг уроку
І.Мотивація навчальної діяльності.
ІІ. Оголошення теми та мети. Сьогодні на уроці ми дізнаємося більше про дитячі роки Лесі Українки, ознайомимося з поезією поетеси.
- Які ваші очікування від уроку?
- Наскільки для людини важлива пора дитинства?
ІІІ. Повторення вивченого матеріалу. Розгадування кросворду, підготовленого учнями. Презентація творчих робіт учнів.
1. Де народилася Леся Українка? (Волинь)
2. Ким була мама Лесі Українки? (письменниця)
3. Ким був батько Лесі Українки? (юрист)
4. У скільки років Леся навчилася читати? (чотири)
5. Як звали дядька Лесі? (Михайло)
6. Що любила виготовляти Леся Українка? (іграшки)
7. Місто, де народилася поетеса.(Звягель)
8. Поезія Лесі Українки («Мрії»)
– Що ж означає слово оптимізм?
Оптимізм – це погляд на життя з позитивної точки зору.
Оптимізм стверджує: світ чудовий, з будь-якої ситуації є вихід, усе вийде добре.
– Як оптимізм пов'язаний з життєвим і творчим шляхом Лесі Українки?
– Чи вплинуло відчуття оптимізму на досягнення успіху в житті Лесі?
– А ви вважаєте себе оптимістом?
– Яке поняття є протилежним поняттю оптимізм? (песимізм)
Песимізм – це світосприйняття, сповнене безнадії, зневіри у краще майбутнє.
– Яким було дитинство Лесі Українки? Назвіть якомога більше епітетів до слова «дитинство», узявши до уваги біографічні дані Лесі Українки.
Дитинство – грайливе, веселе, творче, активне, болісне.
4. А яким же було дитинство Лесі Українки? Про що вона мріяла, що любила? Як впливала родина на формування її характеру?
У чому маленька Леся подібна до вас? Чим відрізняєтесь?
Розігрування діалогу між учнями експромтом.
Уявімо на хвилинку, що до нас завітала 13-річна Леся, дівчинка ХІХ століття.
– Що б ви хотіли запитати у неї ?
Отже, Леся з дитинства була наполегливою, творчою, оптимістичною. Все їй хотілося дізнатися самій. Вона крадькома йшла в ліс, щоб відчути його чари. Намагалася дізнатися таємниці Луцького замку, поблизу якого вони жили.Вона збирала про нього перекази.
Фізкультхвилинка .
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Прийом «Асоціативний ряд»
– Коли ви чуєте слово «дитинство», у вашій уяві виринають образи. Які? Назвіть їх.
2. Прийом «Неповне речення».
– Продовжити фразу на стікерах і наклеїти на дошці на
Дитинство – це…
– Що формується в дитинстві?А ще дитинство – це така пора, коли в людини формується характер, звички.
– Як ви вважаєте, чи є взаємозв’язок між характером та успіхами людини?
Слово вчителя
Ви вивчили творчість не одного письменника. Письменники теж були колись дітьми зі своїми успіхами й невдачами, з радощами й болем. Прослухайте поезію Лесі Українки «Як дитиною, бувало…». Який настрій вам навіяла ця поезія?
Виразне читання вчителем поезії «Як дитиною, бувало…»
– Який настрій вам навіяла ця поезія? Чому?
Словникова робота
Драма – напружений момент
Епіграма – короткий вірш глузливого змісту
Бесіда
1. На які 2 частини можна умовно поділити поезію? Виразно прочитай кожну з них.
2.Чому на питання «Що болить?» героїня не зізнавалася у власних стражданнях?
3. Які риси характеру притаманні дівчинці?
4.Поясніть, що з плином часу змінилося в її характері.
5.Чи можна сказати, що вірш «Як дитиною, бувало…» автобіографічний?
6. Які рядки, на вашу думку, можна вважати девізом юної Лесі?
7. А як ви реагуєте на прикрощі?
8. Дві останні строфи розповідають вже про дорослу людину. Як тепер лірична героїня говорить про себе? Що ж змінилося? Чому лірична героїня утримується від злої насмішки?
Утілення в образ ліричної героїні. Розповідь учнями про ліричну героїню від І особи однини.
Учитель: Життя дорослої людини, її проблеми відрізняються від дитячих. Тому треба уміти стримувати емоції, застерігати себе від необдуманого вчинку, необережного слова. Лірична героїня, стримуючи гордість, плаче, щоб не сміятись. Це є проявом сили духу, мужності, стриманості.
Перегляд відео виконання пісні «Як дитиною, бувало…»
10. Проблемне запитання.
- Чого можна навчитися в ліричної героїні?
- Чим схожі вірші Лесі Українки «Мрії» та «Як дитиною, бувало…»?
- Які схожі вірші ви вивчали з української чи зарубіжної літератур?
Робота в 4 групах.
Учні в групах визначають тему, головну думку, художні засоби, пишуть міні-есе(творча група).
Виступи груп. Учні слухають, коректно рецензують відповіді.
Робота з онлайн словником.
КОРЕ́КТНИЙ, а, е. Який тактовно та ввічливо поводиться з людьми; ввічливий.
Тема: болючі переживання поетеси з приводу власного здоров’я; намагання героїні боротися через силу з хворобою, яка її спіткала в дитинстві.
Головна думка: тільки сильна духом людина здатна подолати будь-які труднощі, щоб досягти успіху.
Художні засоби:
1.Метафори: «біль доходив», зірватись має епіграма», « зброї сміху».
2.Епітети: «злий жарт», «епіграма гостра, злобна».
3.Риторичне питання: «Що болить?»
4.Вірш побудований на протиставленні (антитезі):
упаду – вставала; не признавалась – сміялась;
кінчиться – зірватись; плачу – сміятись.
Хорове читання вірша (І строфа - дівчата, ІІ – хлопці).
Рефлексія.
- Які життєві уроки можна взяти з поезії?
- Складання сенкана про дитинство або про ліричну героїню.
VІІІ. Підсумок уроку. Оцінювання учнів.
ІХ. Домашнє завдання.Вивчити напам’ять вірш «Як дитиною, бувало…».Виконати творчу роботу(на вибір).