ТЕМА. Початок Національно – визвольної війни українського народу середини ХVІІ століття.Події 1648 - 1649рр.
МЕТА:
Очікувані результати: учні зможуть: називати основні дати першого періоду Національно-визвольної війни під проводом Б. Хмельницького; показувати на карті територіальні зміни, що відбулися внаслідок Національно-визвольної війни, напрямки найважливіших козацьких походів під час Національно-визвольної війни; місця найголовніших битв, підписання найважливіших договорів, встановлювати хронологічну послідовність подій періоду; застосовувати та пояснювати на прикладах поняття і терміни: «Національно - визвольна війна», «Військо Запорізьке», «Гетьманщина», «битва під Жовтими Водами», «битва під Корсунем», «Пилявецька битва», «облога Львова і Замостя»;
Характеризувати та оцінювати діяльність гетьмана Б.Хмельницького;висловлювати ставлення до історичних діячів, судження про доленосні події доби.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник Історія України : підруч. для 8 класу загальноосвіт. навч. закладів / О. В. Гісем, О. О. Мартинюк. — Х. : Вид-во «Ранок», 2016., атлас, контурні карти, тексти джерел, роздавальний матеріал (готується окремо для кожної дитини), ілюстрації, пояснення щодо кластеру, мультимедіа-проектор, екран, компьютер.
Історичні постаті: Б. Хмельницький, Т. Хмельницький, М. Кривоніс, І.Богун,Ф.Джеджалій,І.Виговський.
Хід уроку
І. Організаційний момент уроку
Оголошення теми та очікуваних результатів.
ІІ. Актуалізація знань учнів. ГРА Незакінчене речення
1. Козак — це ….
2. Найвірогідніша теорія виникнення козацтва..
3. Ворогами козаків були ….
4. Першою Січчю вважають фортецю, яку побудував князь …. на острові …..
5. На початку XVІІ століття українські землі знаходились під владою таких держав....
6. Більшість українських земель за Люблінською унією потрапили до складу.....
7.Українці терпіли утиски і потерпали від …. гніту.
8. Це призвело до повстань під проводом ….
9. Повстання 1620-30х років завершилися …
ІІІ. Вивчення та усвідомлення навчального матеріалу.
План уроку.
1. Причини та передумови,привід до Національно-визвольної війни.
2.Події 1648-1649рр.Зборівський договір.
3. Постать гетьмана Б. Хмельницького.
4. Н айближче оточення Богдана Хмельницького.
IV.Освоєння нового матеріалу. Метод кластер. Пояснення щодо завдання.
Кластер «Національно-визвольна війна під проводом Б.Хмельницького»
Завдання учням:
Визначте змістові частини теми «Національно-визвольна війна під проводом Б.Хмельницького»
Розташуйте їх у певному порядку у вигляді грон винограду.
Учні мають визначити складові: причини, привід, основні події, рушійні сили,соратники Б.Хмельницького,Б.Хмельницький, наслідки та значення війни.
Кожна з «виноградин», являється гіперпосиланням.
Кластер можна використати як під час вивчення теми, так і під час узагальнення вивченого. У даному випадку пропоную вивчення нової теми.
Наприклад:
Національно-визвольна війна:
Гіперпосилання на «Рушійні сили»
Гіперпосилання на «Привід»
Гіперпосилання на «Причини»
Можна запропонувати учням згадати, що вони знають про сподвижників Б.Хмельницького, про головні битви і т.ін.
Робота в групах:
Вчитель поділяє клас на 4 групи, які розкривають хід подій у хронологічному порядку,продовжуючи заповнювати кластер вже без допомги вчителя.
1-ша група –- Битва під Корсунем
2-га група – Битва під Пилявцями.
3-тя група Облога Львова, та причини закінчення воєнної компанії 1648 року.
4-та група облога Збаражу, битва під Зборовом.
Історична постать: М.Кривоніс група розповідає про облогу Львова та причини закінчення воєнної компанії 1648 року
Інтерактивна вправа «Снігова куля»
Доповни речення: «Сьогодні на уроці я дізнався…»
VІ. ПІДСУМКИ УРОКУ
Перевірка виконання завдань, аналіз типових помилок та оцінювання досягнень.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати матеріал підручника на с.104 – 116; засвоїти зміст нових понять; описати одну із битв, вивчену на уроці, Національно-визвольної війни, уявивши себе її учасником.