Літературне читання. 4 клас.
Тема: Позакласне читання. Школа добрих вчинків. Твір-роздум. В. Сухомлинський . Який слід повинна залишити людина на землі.
Мета. Розвивати вміння аналізувати текст; вчити узагальнювати, визначати головну думку твору, висловлювати оцінні судження; удосконалювати навички виразного та свідомого читання; виховувати почуття відповідальності.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація знань.
1. Зачитування девізу уроку (з дошки).
Хто багато читає,
Той багато знає.
Хто швидко читає,
Той багато зробити встигає.
– Так. Ви повинні на уроці не тільки слухати, а й чути; не просто дивитися, а й бачити; не просто відповідати, а міркувати, дружно й плідно працювати.
2. Перевірка домашнього завдання (усно, вибірково).
а) «Мозковий штурм» (теоретична хвилинка).
– Які жанри літератури ви знаєте? Закінчить речення:
– Байки пише…(байкар).
– Вірші складає …(поет).
– Оповідання пише … (письменник).
– Які види казок ви знаєте? (народні, літературні).
б) (запис на дошці)
З…б…л…
Б…йк…
П…вл…чк…
К…ст….цьк…й
Ж…п…н…н
– Прочитайте слова, подумки вставляючи пропущені букви. За якою ознакою їх можна об’єднати в одну групу? (Поети)
– А яких письменників ви знаєте?
в)Розповідь вчителя про В. Сухомлинського.
Жила собі на землі Людина. Вчилася. Трудилася, до школи ходила, свою землю любила. Вирішила Людина красу довкілля дітям подарувати – учителем стати. Поїхала зі свого села до Кіровограда і там, в інституті, вивчилася на вчителя. Тільки не довелося Людині довго на землі своїй працювати. Налетіли вороги – чорні яструби. Стали землю паплюжити, людей вбивати та в рабство забирати, красу нівечити. І пішла Людина красу від ворога захищати. Поранили її… Найкращі лікарі лікували Людину, вилікували поранене тіло. Пішла Людина між люди, творила красу до останнього подиху, дарувала людям радість. Воїн став Учителем знову, створив для своїх учнів «Школу радості». У добрі та радості Людина виховувала добрих щирих , красивих людей, здатних нести у світ мир, добро та красу.. Тією Людиною був…(В.О. Сухомлинський). (Звертаю увагу на портрет).
г) – Які за жанром твори писав В. Сухомлинський? Робота за змістом, прочитаних вдома оповідань.
– У яких словах оповідання «Красиві слова і красиве діло» висловлено його головну думку? Зачитайте.
– Який епізод твору зображений на малюнку? Зачитайте рядки.
– Чим був незадоволений Віталик у оповіданні «Кінь утік»?
– Про що свідчить відповідь Петрика?
– Як по – іншому можна назвати оповідання «Гвинтик»? Поміркуйте.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Зачитування вірша учнем (заздалегідь підготовленим).
Яка вона – прожитих літ печать?
Невже це тільки зморшки й сивина?
Прожиті роки нас чогось та вчать.
Печать років. І в серці є вона.
Яка вона – печать прожитих літ?
Це тільки зморшки на твоїм чолі?
Чи, може, той , що ти залишив, слід
На мудрій і прекрасній цій землі?
2. Бесіда, після прослуховування вірша.
– Людина може прожити довге, але марне життя – нікому не допомогла, нічого доброго не залишила після себе. Ось і виходить, що життя вимірюється не прожитими роками, а тим, який слід залишила людина після себе на землі.
У грецькій міфології Лета – річка в підземному царстві Аїда. Душі померлих, які потрапили у те царство, пили з неї воду і забували все своє попереднє життя. Назва стала символом забуття, звідти й вислів «Канути в Лету», який означає: зникнути назавжди, бути забутим. От сьогодні на уроці ми й поговоримо про те, як прожити життя, щоб не канути в Лету, не бути забутим.
3. Підготовка до сприймання нового тексту.
а) Гра «Поміняйте місцями».
– Прочитайте слова, записані у стовпчиках, у звичному темпі, а потім у прискореному.
– Подумайте як поміняти ці слова місцями, щоб вийшло речення?
Н я з с з л п
а к е л а ю о
и м і л д в
й л д и и и
і ш н н
и а н
т а
и
– Яке це речення за метою висловлювання?
4. Повідомлення теми та мети уроку.
– Чи можете ви дати відповідь на це запитання?
– У цьому вам допоможе оповідання В.О. Сухомлинського «Який слід повинна залишити людина на землі?»
5. Підготовча робота до опрацювання нового тексту.
а) Вправа на розширення кута зору.(запис на дошці).
б) Словникова робота (заздалегідь підготовлені учні): докір, осторонь, знизують плечима, випестувати.
–Доберіть антоніми до слів: старий, згадалось, найнижчий.
6. Первинне читання оповідання комбінованим способом.
а) Читання вчителем. (до слів «…ніхто не пам’ятає такого чоловіка»)
– Про кого дізнались з прочитаної частини?
– Що робив старий Майстер?
– Що йому не сподобалось у вчинку Хлопчика?
– Що на старості років згадав старий чоловік?
б) Читання оповідання учнями до кінця.
– Прочитайте наступне речення. Про що спитав у чоловіка один дід? (діти читають мовчки тільки питальне речення «Що ж ти залишив після себе?»
– Щоб дати відповідь на це запитання треба прочитати текст до кінця. Будь ласка, зробіть це.
в) Фізхвилинка
На уроці ми трудились,
А тому, мабуть, стомились.
Раз – підняти руки вгору.
Два – нагнутися додолу,
Три, чотири – прямо стати.
Будем знову починати.
Раз – піднялись. Два – присіли,
Хай мужніє наше тіло.
Хто втомився присідати,
Може тихо вже сідати.
г) Читання оповідання вголос.
– Подумайте, який слід міг би залишити після себе Чоловік?
д) Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.
– Ким був задоволений старий майстер? Як про це говорить автор?
– Прочитайте про вчинок Хлопчика. Чи зрозумів він тоді те, що зробив погано?
– Як склалася доля Хлопчика через багато років? Прочитайте.
– Як ви розумієте вислів «ні до чого не прихилився – ні руками, ні душею»?
– Що згадав уже старий чоловік на старості?
– Яке в нього виникло бажання? Прочитайте де була батьківщина чоловіка?
– Як прийняло його рідне село?
– Що залишив Чоловік після себе на землі?
– Чи усвідомив він суть життя? Доведіть.
– Знайдіть в оповідання зачин та кінцівку. Зачитайте.
– Як називається частина твору, що залишилась?
е) Читання в особах.
– Скільки дійових осіб у творі?
є) Визначення головної думки твору.
– Який слід залишив Чоловік? Чи такий слід мав на увазі автор, даючи назву оповіданню?
– Поміркуйте, який слід повинна залишити людина на землі?
6. Творча робота. Розвиток зв’язного мовлення.
Працюємо в парах.
– Подумайте над питанням: «Щоб я змінив у своєму селі (місті)?»
ІІІ. Домашнє завдання.
Виразно читати оповідання в особах. Скласти коротку усну розповідь про «свій слід на землі».
ІV. Підсумок уроку.
1. Гра «Закінчи речення»
– Коли закінчу школу, то…
– Мені хочеться знайти те місце, де…
– Справжній товариш той, хто…
– Я люблю читати оповідання, в яких…
– Гарно жити на світі, коли …
Пам’ятайте, що тільки праця залишає слід на землі. Людське серце має бути відкритим для добра, людяності, щирості і любові. Саме таким було серце В.О. Сухомлинського – чудового письменника і учителя від Бога. Таким повинно бути серце кожного з вас. Пам’ятайте , що ви – людина. «Людина, стверджував Сухомлинський, народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою. Людина народжується, щоб залишити по собі слід вічний».