Тема. Правопис закінчень іменників жіночого і чоловічого роду в орудному відмінку однини.
Мета: познайомити учнів з правописом закінчень іменників жіночого і чоловічого роду в орудному відмінку однини; закріпити знання учнів про написання вивчених граматичних форм; розвивати спостережливість учнів, увагу, інтерес до вивчення мови; виховувати старанність у навчанні.
Тема. Правопис закінчень іменників жіночого і чоловічого роду в орудному відмінку однини.
Мета: познайомити учнів з правописом закінчень іменників жіночого і чоловічого роду в орудному відмінку однини; закріпити знання учнів про написання вивчених граматичних форм; розвивати спостережливість учнів, увагу, інтерес до вивчення мови; виховувати старанність у навчанні.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Удосконалення каліграфічних навичок.
1.Каліграфічна хвилинка.
Слово – до слова зложиться мова.
- складання сенкану.
2.Словниковий диктант (Взаємоперевірка)
ІІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності
1.Усне опитування.
-А чи чули ви, що щось зашелестіло в класі?
Так, це осінні, пожовклі кленові листочки шепочуться між собою і я бачу, що це дерево з'явилося у нас в класі не спроста, це мабуть мова нам цікаві завдання принесла.
-А чи бачите ви, що листочки ледь тримаються, вітерець їх чуть торкне і почнуть вони кружляти в осінній заметілі.
-А ось і перший листочок, що ж він нам за завдання приніс? (загадка).
Загадка - перший листочок.
Хто ти? Що? Твоє ім'я? Іменна моя сім'я. Знають всіх в ній поіменно, А зовуть сім'ю... (іменник).
-Як кожна сім'я має своє родовідне дерево, так і іменник має своє.
Кожна гілочка на цьому дереві слугує опорою такої частини мови як іменник.
-Опадає наступний кленовий листочок.То над чим ми з вами працювали на минулому уроці? (над темою іменник).
-Дітки, давайте пригадаємо правило:
Що таке іменник? (Іменник - це частика мови, що означає назву предмета і відповідає на питання: хто? або що?).
Іменники можуть бути... (Назвами істот (хто?) і не істот (що?).
А які ще бувають іменники? (Власними, загальними).
Більшість іменників належать до родів, яких? (Чоловічий, жіночий, середній).
Іменники мають... (Числа - однина, множина).
Іменники можуть відмінятися
А чи знаєте ви, що виявляється половина усіх слів в нашій мові припадає на іменник. Тому майже кожне друге слово в українській мові це іменник.
2. Гра «Знайди свій відмінок»(наступний листочок із завданням з дерева)
Учні отримують роздатковий матеріал, картки на яких написані відмінки і слова. Учні повинні знайти слово відповідно до відмінка.
3.«Порівняйте закінчення!» ( 3 завдання)
Зима — зимою Рік — роком
куля — кулею нуль — нулем
лінія — лінією край — краєм
каша — кашею душ — душем
межа — межею вуж — вужем
задача — задачею меч — мечем
— До якого роду належать іменники першого стовпчика?
— До якого роду належать іменники другого стовпчика?
— У якому відмінку стоять іменники чоловічого і жіночого роду?
— Чи однакові вони мають закінчення?
ІV. Повідомлення теми та мети уроку.
— Сьогодні на уроці ми будемо працювати над правописом закінчень іменників жіночого і чоловічого роду в орудному відмінку однини. Спробуємо зрозуміти і запам’ятати особливості закінчень таких іменників, щоб завжди писати грамотно.
V. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
1.Пошуково-аналітична робота.
- Утворіть словосполучення. Визначте відмінок іменників.
Думати над (задача) Пригощу смачним (чай)
Стояти під (верба) Під прямим (кут)
Жити з (надія) Стою під (душ)
2.Читання правила. Разом.
Фізкультхвилинка
VІ. Закріплення та систематизація знань.
1. Творче завдання. Робота за картками. Відновити речення. В іменниках виділити закінчення.
І варіант
Я не бачив такої (дорога), яка б не приводила нас до рідного (дім).
ІІ варіант
Шкода було (верба), бо її гілля було пошматоване якоюсь недоброю (людина).
2. Робота за підручником. Вправа 158.
Прочитай виразно вірш. Які почуття виражає в ньому автор? Знайди у вірші незнайомі слова і з'ясуй їх значення.
Мово моя українська — батьківська, материнська,
рідна мені до болю,— дужий я із тобою!
Я твоїм вольним гомоном(гамір) повнюсь, як ватра(вогонь) пломенем,
плачу твоїм я шепотом, тішуся твоїм щебетом.
Лину до друзів леготом (легкий приємний вітерець) — гуком твоїм — перегуком.
Валентин Бичко
3. Поясни закінчення іменників в орудному відмінку однини.
Візьми до уваги! Іменники жіночого і чоловічого роду в орудному відмінку однини вживаються як без прийменників, так і з прийменниками із, за, над, під, між, перед та ін.
4. Розподільний диктант
-о... , -е ..., -є ....
Книга, їжа, лампа, меч, пісня, гай, дощ, стіл, лінія, верба, м'яч, п'єса.
VII. Підсумок уроку
— Відгадайте загадки, відгадку поставте в орудному відмінку і підніміть картку-закінчення -ом, - ем, - єм.
• Тоненьке, вузеньке, По землі в'ється,
Як батіг довге, але не б'ється.
Людини боїться, молоко вживає,
У лісі їх багато, мабуть кожен знає. (Вуж)
• Щоб жили у мирі скло,
Пластмаса, шкіра,
Целофан, хутро й бетон,
Пінопласт, папір, картон,
Всіх здружу я, крім людей.
Зрозуміли, хто я?.. (Клей)
Прийшла кума із довгим віником
На бесіду із нашим півником,
Схопила півня на обід
І замела мітлою слід. (Лисиця)
Маленький хлопчик у сірій свитинці
по дворах стрибає, крихти збирає. (Горобець)
Який птах у чужі гнізда свої яйця кладе? (Зозуля)
— Сформулюйте правила, які ми вивели на сьогоднішньому уроці. Наведіть приклади.
— Що вивчили і запам'ятали на уроці?
VIIІ. Домашнє завдання