4 грудня о 18:00Вебінар: Новий курс мистецтва в школі: теорія і практика

Урок.Тема. Правопис закінчень іменників жіночого і чоловічого роду в орудному відмінку однини.

Про матеріал

Тема. Правопис закінчень іменників жіночого і чоловічого роду в орудному відмінку однини.

Мета: познайомити учнів з правописом закінчень іменників жіночого і чоловічого роду в орудному відмінку однини; закріпити знання учнів про написання вивчених граматичних форм; розвивати спостережливість учнів, увагу, інтерес до вивчення мови; виховувати старанність у навчанні.


Перегляд файлу

Тема. Правопис закінчень іменників жіночого і чоловічого роду в орудному відмінку однини.

Мета: познайомити учнів з правописом закінчень іменників жіночого і чоловічого роду в орудному відмінку однини; закріпити знання учнів про написання вивчених граматичних форм; розвивати спостережливість учнів, увагу, інтерес до вивчення мови; виховувати старанність у навчанні.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Удосконалення каліграфічних навичок.

1.Каліграфічна хвилинка.

Слово – до слова зложиться мова.

- складання сенкану.

2.Словниковий диктант (Взаємоперевірка)

ІІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності

1.Усне опитування.

-А чи чули ви, що щось зашелестіло в класі?

Так, це осінні, пожовклі кленові листочки шепочуться між собою і я бачу, що це дерево з'явилося у нас в класі не спроста, це мабуть мова нам цікаві завдання принесла.

-А чи бачите ви, що листочки ледь тримаються, вітерець їх чуть торкне і почнуть вони кружляти в осінній заметілі.

-А ось і перший листочок, що ж він нам за завдання приніс? (загадка).

Загадка - перший листочок.

Хто ти? Що? Твоє ім'я? Іменна моя сім'я. Знають всіх в ній поіменно, А зовуть сім'ю... (іменник).

-Як кожна сім'я має своє родовідне дерево, так і іменник має своє.

Кожна гілочка на цьому дереві слугує опорою такої частини мови як іменник.

-Опадає наступний кленовий листочок.То над чим ми з вами працювали на минулому уроці? (над темою іменник).

-Дітки, давайте пригадаємо правило:

Що таке іменник? (Іменник - це частика мови, що означає назву предмета і відповідає на питання: хто? або що?).

Іменники можуть бути... (Назвами істот (хто?) і не істот (що?).

А які ще бувають іменники? (Власними, загальними).

Більшість іменників належать до родів, яких? (Чоловічий, жіночий, середній).

Іменники мають... (Числа - однина, множина).

Іменники можуть відмінятися

А чи знаєте ви, що виявляється половина усіх слів в нашій мові припадає на іменник. Тому майже кожне друге слово в українській мові це іменник.

2. Гра «Знайди свій відмінок»(наступний листочок із завданням з дерева)

Учні отримують роздатковий матеріал, картки на яких написані відмінки і слова. Учні повинні знайти слово відповідно до відмінка.

3.«Порівняйте закінчення!» ( 3 завдання)

Зима — зимою  Рік — роком 

куля — кулею  нуль — нулем 

лінія — лінією  край — краєм 

каша — кашею  душ — душем 

межа — межею  вуж — вужем 

задача — задачею  меч — мечем 

— До якого роду належать іменники першого стовпчика? 

— До якого роду належать іменники другого стовпчика? 

— У якому відмінку стоять іменники чоловічого і жіночого роду? 

— Чи однакові вони мають закінчення? 

ІV. Повідомлення теми та мети уроку.

— Сьогодні на уроці ми будемо працювати над правописом закінчень іменників жіночого і чоловічого роду в орудному відмінку однини. Спробуємо зрозуміти і запам’ятати особливості закінчень таких іменників, щоб завжди писати грамотно. 

V. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

1.Пошуково-аналітична робота.

- Утворіть словосполучення. Визначте відмінок іменників.

Думати над (задача)                                       Пригощу смачним (чай)

Стояти під (верба)                                          Під прямим (кут)

Жити з (надія)                                                 Стою під (душ)

2.Читання правила. Разом.

 

Фізкультхвилинка

VІ. Закріплення та систематизація знань.

1.  Творче завдання. Робота за картками. Відновити речення. В іменниках виділити закінчення.

І варіант

Я не бачив такої (дорога), яка б не приводила нас до рідного (дім).

ІІ варіант

Шкода було (верба), бо її гілля було пошматоване якоюсь недоброю (людина).

2. Робота за підручником. Вправа 158.

Прочитай виразно вірш. Які почуття виражає в ньому автор? Знайди у вірші незнайомі слова і з'ясуй їх значення.
Мово моя українська — батьківська, материнська,
рідна мені до болю,— дужий я із тобою!
Я твоїм вольним гомоном(гамір)  повнюсь, як ватра(вогонь) пломенем,
плачу твоїм я шепотом, тішуся твоїм щебетом.
Лину до друзів леготом (легкий приємний вітерець) — гуком твоїм — перегуком.
                                                                                                                      Валентин Бичко
3. Поясни закінчення іменників в орудному відмінку однини.

Візьми до уваги! Іменники жіночого і чоловічого роду в орудному відмінку однини вживаються як без прийменників, так і з прийменниками із, за, над, під, між, перед та ін.

4. Розподільний диктант

-о... , -е ..., -є ....

Книга, їжа, лампа, меч, пісня, гай, дощ, стіл, лінія, верба, м'яч, п'єса.

VII. Підсумок уроку

— Відгадайте загадки, відгадку поставте в орудному відмінку і підніміть картку-закінчення -ом, - ем, - єм.

• Тоненьке, вузеньке, По землі в'ється,

Як батіг довге, але не б'ється.

Людини боїться, молоко вживає,

У лісі їх багато, мабуть кожен знає. (Вуж)

• Щоб жили у мирі скло,

Пластмаса, шкіра,

Целофан, хутро й бетон,

Пінопласт, папір, картон,

Всіх здружу я, крім людей.

Зрозуміли, хто я?.. (Клей)

 Прийшла кума із довгим віником 

На бесіду із нашим півником, 

Схопила півня на обід

І замела мітлою слід. (Лисиця)

 Маленький хлопчик у сірій свитинці

по дворах стрибає, крихти збирає. (Горобець)

 Який птах у чужі гнізда свої яйця кладе? (Зозуля)

— Сформулюйте правила, які ми вивели на сьогоднішньому уроці. Наведіть приклади.

— Що вивчили і запам'ятали на уроці?

VIIІ. Домашнє завдання

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Крейтор Алла
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
11 вересня 2018
Переглядів
1839
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку