Сценарій до дня української писемності та мовлення. "Свято рідної мови"

Про матеріал

Сценарій до Дня української писемності та мовлення (9 листопада). Було створено для студентів І-ІІ курсів музичного училища. Відбувається у вигляді змагання двох команд І та ІІ курсу, де студенти можуть проявити свої вміння та знання із мови та літератури в ігровій формі. Завдяки специфіці нашого закладу, упродовж всього заходу звучить музика, виконуються пісні студентами І-ІV курсів, що дозволяє насолодитися неймовірними талантами наших студентів.

Перегляд файлу

Комунальний вищий навчальний заклад

«Херсонське музичне училище»

Херсонської обласної ради

 

 

 

 

 

 

Свято рідної мови

 

 

Сценарій

до

Дня української 

писемності та мови

9 листопада

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: Створити атмосферу доброзичливості, чесного змагання в знанні української мови та літератури. Розкрити лексичне багатство, виражальні можливості, музикальність української мови. Виховувати інтерес  до рідного слова як неоціненного духовного багатства, в якому народ передає свою мудрість, культуру, традиції.

Обладнання: записи  українських пісень про мову, роздатковий матеріал (картки зі складами, скоромовки, нотки); зала прикрашена вишиваними рушниками, плакатами зі словами письменників про рідну мову.

 

Шановне товариство!

 

Сьогодні ми запрошуємо вас послухати наше щире слово, слово як державну святиню, яку ми повинні оберігати.

 

Тому пропонуємо вашій увазі пізнавальну і музичну мандрівку в Країну українського слова.

 

(МУЗИКА)

 

Композиція «На горі є калина» в обробці Шалаєва,

виконують  студенти 3 курсу ц.к. «Народні інструменти»

 

Спробуйте уявити  один день життя без мови:  ось ви прокинулися, мовчки одягаєтеся, снідаєте, йдете в училище.

 

А що тут?

 

Мовчазні  студенти, ніхто ні з ким не сперечається, не розповідає про вчорашні пригоди…

 

Стоїть мертва тиша…

 

Підручників теж немає, бо немає писемної мови.

 

Педагоги теж мовчать.

 

Чи змогли б ви в таких умовах стати фахівцем, а головне – людиною?

 

(ВІРШ «Перлина народу»)

 

Читає студентка 1 курсу _____________________________________________________

 

Отже, мова – це найважливіший засіб спілкування.

 

Життя без неї уявити неможливо, бо це «найбільше й найдорожче  добро кожного народу, це та скарбниця, в яку народ складав і своє життя, і свої сподівання, і розум, і досвід, і почування».

І тому, сьогодні – 9 листопада у День української писемності та мови, який Православна церква відзначає як день Преподобного Нестора Літописця, ми у формі різноманітних конкурсів, завдань, питань  ще раз з’ясуємо всю силу українського слова.

 

У нас є дві команди, які готуються до привітання, а поки що послухаємо:  

(МУЗИКА)

 

Музична композиція «Присвята» композитор В.Ковтун,

обробка П.М.Башмакова

виконує студент 2 курсу ц.к. «Народні інструменти»

 

Для того, щоб чесно і справедливо оцінювати наших учасників  привітаємо наше  високошановне  журі у складі:

 

1._____________________________________________________

2._____________________________________________________

3._____________________________________________________

4._____________________________________________________

5._____________________________________________________

 

 

Слухаємо привітання  1 команди (назва, девіз),

                                    2 команди (назва, девіз).

 

Максимальна кількість балів – 2

 

 

Одною мовою одвік

Всі люди плачуть.

Одною мовою сміється

Всенький світ.

Та як любов і гнів

Улити в спів гарячий,-

Лиш рідна мова

Дасть тобі на те одвіт.

 

Наш  1  тур  називається  «Далі, далі…»

 

(за 1 хвилину кожна команда по черзі повинна назвати якнайбільше слів, лексичне значення яких я читатиму. Якщо не знаєте відповіді, то це може зробити команда суперників.

 

Кожна правильна відповідь – 1 бал;

якщо на ваше питання відповідає

команда суперників – 2 бали )

 

 

 

1.Грошова одиниця Стародавньої Русі. (Гривня)

2.Начальник козацького війська та верховний правитель України. (Гетьман)

3.Недотримання норм літературної вимови, нечиста мова. (Суржик)

4.Розмова між двома або кількома особами. (Діалог, полілог)

5.Рисочка між словами. (Дефіс, тире)

6.Вигадане прізвище. (Псевдонім)

7.Книга, в якій в алфавітному порядку подано слова певної мови. (Словник)

8.Назва другого дня тижня. (Вівторок)

9.Частина доби  від кінця дня  до початку  ночі. (Вечір)

10.Виборний ватажок  козацького загону. (Отаман)

11.Словесно-музичний твір, що виконується однією особою  або хором. (Пісня)

12.Густий суп із пшона, що любили варити козаки. (Куліш)

13.Паличка воску з ниткою всередині, що використовується для освітлення. (Свічка)

14.Частина доби від сходу до заходу сонця. (День)

15.Назва третього дня тижня. (Середа)

16.Український  народний духовий музичний інструмент  із дерева або очерету, що має форму  порожнистої трубки  із отвором. (Сопілка)

17.Перший виступ на сцені. (Дебют)

18.Приміщення, будинок, у якому відбуваються вистави, спектаклі. (Театр)

19.Раптова несподіванка, новина, несподіваний подарунок. (Сюрприз)

20.Перерва в заняттях у навчальних закладах, яка надається студентам для відпочинку. (Канікули)

21.Назва одинадцятого місяця календарного року. (Листопад)

22.Звернення до когось із добрими побажаннями. (Привітання)

23.День або дні, коли  урочисто відзначають видатні події. (Свято)

24.Стан сильної тривоги, неспокою, особливо перед сесією. (Страх)

25.Різнобарвна дугоподібна смуга, що з’являється на небі після дощу. (Веселка, райдуга)

26.Дитячі роки. (Дитинство)

27.Керівник установи або навчального закладу. (Директор)

28.Особа, що керує колективним виконанням музичного твору. (Диригент)

29.Знак держави, міста чи роду. (Герб)

30.Морфема між коренем слова й закінченням. (Суфікс)

31.Видатні природні здібності, обдарованість. (Талант)

32.Ланцюг подій у творі, через які автор розкриває зміст твору. (Сюжет)

33.Майданчик на якому відбуваються вистави, виступи. (Сцена)

34.Весь світ у цілому, Всесвіт. (Космос)

35.Музичний ансамбль із чотирьох виконавців. (Квартет)

36.Мистецтво розбірливо, чисто і красиво писати. (Каліграфія)

37.Покажчик усіх днів року із зазначенням днів відпочинку, свят, визначних подій. (Календар)

38.Мистецтво слова, що художніми образами впливає на почуття читача. (Поезія)

39.Священна книга християн. (Біблія)

40.Група експертів-спеціалістів, яка розв’язує питання про розподіл місць і вручення нагород на конкурсах, змаганнях. (Журі)

 

І наше журі підводить підсумки, які оголосить після

2 туру

 

Щоб не виникало у кожного із нас бажання поєднувати елементи двох мов, тобто говорити суржиком,  проведемо

 

2 тур «Точний переклад»

 

(Учасники команд по черзі перекладають по

10  запропонованих слів)

 

(Кожний правильний переклад – 1 бал,

Відповідь суперниками – 2 бали )

 

1.Аіст- чорногуз, лелека, бусол

2.Берлога – барліг

3.Бєсєдка – альтанка

4.Бритий - голений

5.Брюки – штани

6.Бутон – пуп’янок

7.Відноситися (до когось) – ставитися

8.Вредний – шкідливий

9.Все рівно – все одно, байдуже, однаково

10.Здача (грошей) – решта

 

____________________________________________________

 

1.Здороватися – вітатися

2.Ноль – нуль

3.Обява – оголошення

4.Пірожене – тістечко

5.Пішком – пішки

6.Потолок – стеля

7.Слідуючий – наступний

8.Форточка – кватирка

9.Шахматист – шахіст

10.Шепотом – пошепки

 

Як бачимо невігласів серед нас немає, тому поки наше журі підводить підсумки послухаємо 

 

(МУЗИКА)

 

Композиція «Вісімнадцята весна»

композитор А.Скуратівський, слова Н.Коломієць

виконує студентка 4 курсу ц.к. «Народні інструменти»

 

 

 

3 тур «Плутанина»

 

(Кожна команда обирає собі той або інший комплект аркушів  із складами, із них треба скласти вираз і показати його глядачам.

Перший, хто це зробить правильно  і є переможцем,

за що і отримує  - 2 бали)

 

1.Рідна мова – це музика й малювання. (В.Овсянико-Куликовський).

2.Хто ясно думає, той ясно і говорить. (Буало).

3.Хто нікчемну душу має, то така  ж  у нього  мова. (Леся Українка).

4.Без знання мов почуваєш себе ніби без паспорта. (А.П.Чехов)

 

(Гра із глядачами)

 

Поки команди зайняті, відгадайте такі загадки:

 

1.Маленька, а реченням командує. (Крапка)

2.Які два займенника заважають їздити по дорозі?      (Я-МИ)

3.Я – спереду, Я – ззаду, а посередині назва породи коня. Разом – назва країни. (Я- поні-Я)

4.У якому слові 7 займенників? (Сім - Я)

5.У якому слові 40 голосних? (Сорок - А)

6.Яке слово складається із двох нот? (ДО-ЛЯ)

7.Чого багато має болото, менше має озеро, ще менше море, і зовсім не має річка? (Букв  О)

8.Назвіть займенники, що вказують на особу або осіб, до яких звертаються. (ВИ, ТИ)

9.Що падає, але ніколи не розбивається? (Температура)

10.Хто завжди правду говорить? (Дзеркало)

 

А також правду говорить і наше журі, яке оголосить нашим командам бали

 

І знову завдання для наших команд:

 

4 тур називається «На крилах пісні»

 

Кожний із вас – творча особистість. І ми пам’ятаємо, що мова і пісня – це дві найважливіші фортеці, які народ повинен оберігати пильно і відчайдушно.

 

А ми перевіримо, наскільки добре ви знаєте українські пісні.

 

(Команда обирає пісню; називає скільки рядків зможе проспівати безпомилково. 1 ряд = 1 бал; 

у випадку помилки, бали отримує інша команда)

 

1.«Ще не вмерла Україна»,

2.«Зеленеє жито, зелене».

_____________________________________________________

Бентежна, тополина, калинова,

Не випита, не вибрана до дна,-

Це наша українська  рідна мова,

Немов бандури вічная струна.

____________________________________________________

 

5  тур називається «Імена»

 

(Кожна команда по черзі впродовж 1 хвилини  називає  твори із української літератури (а бажано і автора), які складаються з імені або

прізвища головних героїв.

Перемагає та команда, яка не зупинилася першою.

Кожна назва – 1 бал)

 

«Мартин Боруля»- І.Карпенко-Карий,

«Сава Чалий» - І.Карпенко-Карий,

«Федько-халамидник» -В.Винниченко,

«Маруся» - Марко Вовчок,

«Максим Гримач» - Марко Вовчок,

«Кармалюк» - Марко Вовчок,

«Дев’ять братів і десята сестриця Галя» - Марко Вовчок,

«Горпина» - Марко Вовчок,

«Олеся» - Борис Грінченко,

«Грицько» - Борис Грінченко,

«Дівчинка Леся» - Борис Грінченко,

«Роксолана» - Павло Загребельний,

«Євпраксія» - Павло Загребельний,

«Я,Богдан» - Павло Загребельний,

«Наталка Полтавка» - Іван Котляревський,

«Ярослав Мудрий» - Іван Кочерга,

«Свіччине весілля» - Іван Кочерга,

«Мина Мазайло» - Микола Куліш,

«Маклена Граса» - Микола Куліш,

«Петро Сагайдачний» - Пантелеймон Куліш,

«Микола Джеря» - І.С.Нечуй-Левицький,

«Кайдашева сім’я» - І.С.Нечуй-Левицький,

«Князь Єремія Вишневецький» - І.С.Нечуй-Левицький,

«Гетьман Іван Виговський» - І.С.Нечуй-Левицький,

«Мазепа» - Володимир Сосюра,

«Ой не ходи,Грицю, та й на вечорниці» - Михайло Старицький,

«Богдан Хмельницький» - Михайло Старицький,

«Маруся  Богуславка» - Михайло Старицький,

«Циганка Аза» - Михайло Старицький,

«Довбуш» - Юрій Федькович,

«Лук’ян Кобилиця» - Юрій Федькович,

«Сафат Зінич» - Юрій Федькович, 

«Захар Беркут» - Іван Франко,

«Мойсей» - Іван Франко,

«Малий Мирон»  - Іван Франко,

«Іван Вишенський»  - Іван Франко,

«Катерина» - Тарас Шевченко,

«Назар Стодоля» - Тарас Шевченко,

«Марія» - Тарас Шевченко,

«Іван Підкова» - Тарас Шевченко,

«Гамалія» - Тарас Шевченко,

«Псалми Давидові» - Тарас Шевченко,

«Варнак» - Тарас Шевченко.

 

Поки журі підводить підсумки послухаємо  

 

(МУЗИКА)

 

Музична композиція «Росіянин у Фінляндії»

композитори Цорасман, Осокін, Семенов, Аханов

виконує лауреат Всеукраїнського конкурсу,

студент 3 курсу ц.к. «Народні інструменти»

 

Оголошення підсумків.

 

І останній наш 6 тур «Капітанський»

 

(Кожен капітан обирає собі скоромовку. Перемагає той капітан, краще і без помилок вимовить задану йому скоромовку.

2 бали переможцю)

 

 

Поки наше журі підводить загальний підсумок, послухаємо композицію

 

«Щоб мову  на 12 балів знати»

 

Читають студентки 1 курсу…

 

ЗАГАЛЬНЕ ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ

ОГОЛОШЕННЯ ПЕРЕМОЖЦЯ

 

Ми з дитинства навчаємося мови.

Але вона  постійно розвивається і вдосконалюється.

Тож  будьте допитливими, цікавтеся, досліджуйте ці зміни.

Любіть і бережіть  мову.

Дружіть  із граматикою – незмінним диригентом  багатоголосного оркестру слів.

 

І тоді приємно буде чути милозвучну українську мову в нашому навчальному закладі із ваших уст.

 

(Дякуємо всім за увагу та активну участь,

а нашому журі за чесне та справедливе оцінювання  команд).

 

КАРЧАК ЛАРИСА ЯРОСЛАВІВНА

ВИКЛАДАЧ ВИЩОЇ КАТЕГОРІЇ

ХЕРСОНСЬКОГО МУЗИЧНОГО УЧИЛИЩА

 

 

ДОДАТКИ

 

Нотки для 4 туру «На крилах пісні»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВІРШІ

 

Перлина серед темряви пустелі

 

 

Перлина серед темряви пустелі,

Душа народу, вічна, золота.

Доладна не усім в своїй оселі,

Та, мово рідна, ти для нас одна.

 

Буває, що тоді, коли не вдома,

Коли в думках лише твій рідний дім,

Стискає бідне серце люта стома,

А словом не обмовитись ні з ким.

 

Співуча, милозвучна, нездоланна.

Багато кривди завдали тобі.

Ти неповторна, мово, ти бажана,

Та час твій прийшов після боротьби.

 

Ніщо в житті не зможе замінити

Все те, що так кохають, бережуть

Бо щастя на землі козацькій жити,

Та серце гріє нам Чумацька путь.

 

Завжди знайдуться зуби задля їжі,

Та руки, щоб себе нагодувать.

А мову, що цвіте, як квіти свіжі.

Не кожен має совість поважать.

 

Нас сонце гріє, як матусин погляд,

Нас вітер пестить, як її вуста.

Країні нашій теж потрібен догляд,

Вона, чарівна, є у нас одна.

 

Та доки будуть люди, що плекають,

Та в силу сил поширюють її.

Існує наша мова українська,

Живе в серцях, а отже — назавжди!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Щоб мову  на 12 балів знати»

 

1.

Щоб добре знати мову свою рідну,

Науки мовознавчі нам потрібні.

2.

- Фонетика вивчає звуки мови,

1.

- А орфоепія їх правильну вимову.

2.

- Як на письмі ті звуки позначати –

Із графіки ми можемо дізнатись.

1.

Щоб в слові помилок не допустити,

Нам треба орфографію учити.

2.

Лексикологія вивчає скарби мови –

Усе її багатство словникове.

1.

Частини значущі у слові розглядає

Будова слова – це хай кожний знає.

2.

- Як слово твориться, то словотвір розкаже,

Споріднені слова знайти підкаже.

1.

А звідки родом те чи інше слово,

Етимологія веде про це розмову.

2.

Є й морфологія, наука що вивчає

Частини мови, дивосвіт безкраїй.

1.

Словосполучень, речення будову,

Звичайно ж, синтаксис вивчає в кожній мові.

2.

До морфології він завжди не байдужий –

Давним-давно із нею щиро дружить.

1.

Про їхню дружбу  мовознавці знають,

Обох граматикою здавна називають.

2.

Як розділові знаки нам вживати,

То пунктуація нам зможе підказати.

1.

Крилаті вислови у мові ми вживаєм

Їх всі фразеологія вивчає.

2.

Стилістика – то ключик для розмови –

Вивчає ж бо вона всі стилі мови.

  1. 2.

Отож, щоб мову на 12 балів знати,

Науки ці потрібно нам вивчати.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Скоромовки для 6 туру «Капітанський»

 

1.Перепілка — гарна птиця,

Та хлоп’ят вона боїться,

Бо хлоп’ята беруть гілку

І лякають перепілку.

Не потрібно так лякать,

В неї п'ять перепелят.

 

2.Дзижчить над житом жвавий жук,

бо жовтий він вдягнув кожух.

Жовтий жук купив жилет,

джемпер, джинси та жакет.

 

3.Пилип прилип, прилип Пилип,

Пилип плаче.

Пилип посіяв просо,

просо поспіло,

пташки прилетіли,просо поїли.

 

4.Заболіли зуби в зебри.

Йти до зубра, зебро, треба.

Як не хочеш будь беззуба —

Лікуватись йди до зубра.

 

5.У долині жив удав.

Удавав, що він все знав.

Удавав, що все умів.

У траві хвостом вертів.

 

6.Ховрахи хотіли хліба.

Ховрахам давали рибу.

Ховрахи халви хотіли,

Та просити не уміли.

Хто нам може підказати,

Чого ще їм треба дати?

doc
Пов’язані теми
Українська мова, Сценарії
Додано
12 вересня 2018
Переглядів
2951
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку