Урок мовленнєвого розвитку. Застосовано проєктну технологію, міжпредметні та внутрішньопредметні зв'язки.
Українська мова, 7 клас
Урок мовленнєвого розвитку
Тема. Презентація проєкту «Літературно-музична композиція
до Міжнародного дня рідної мови»
Мета проєкту:
- дослідити історію виникнення Міжнародного дня рідної мови;
- дослідити історію розвитку української мови;
Мета уроку:
а) ключові компетентності: уміння вчитися, інформаційно-комунікаційну, соціальну, громадянську, комунікативну, загальнокультурну;
б) предметні компетентності: мовну, мовленнєву, соціокультурну, діяльнісну, проектно-технологічну, здоров’язбережувальну;
- розвивати словниковий запас і граматичну будову мовлення учнів, застосовуючи міжпредметні та внутрішньопредметні зв’язки;
- удосконалювати навички віршування та виразного читання;
Тип уроку: урок-презентація проєкту (закріплення знань, умінь, навичок)
Обладнання: мультимедійна презентація, картки для Поетичної хвилинки, проєкти учнів, підручник. Кабінет оформлено в українському сучасному стилі. Учні вдягнені у вишиванки.
Перебіг уроку
І. Організація класу.
Учні вітаються з гостями словами:
На нашому уроці Вас вітаємо
І доброго дня усім бажаємо!
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні на уроці ми презентуємо проєкт «Літературно-музична композиція до Міжнародного дня рідної мови».
Отже, на уроці ви представите результати вашої пошукової роботи, і
* Оформлення записів у робочому зошиті.
ІІІ. Основна частина.
1) Епіграф уроку (виступ 1-ї пари учнів).
1) Мова – душа кожної національності, її найцінніший скарб.
Іван Огієнко
2) Мово! Пресвята Богородице мого народу! З чорнозему, рясту, любистку, м’яти, з роси, з дніпровської води, від зорі й місяця народжена!..
Мово моя! Мудра берегине мого народу! Ти зцілювала втомлених духом, давала силу, здоров’я, довгий вік і навіть безсмертя тим, що пили Тебе, цілющу джерелицю!.. Воскресни! Повернися! Возродися! Забуяй!
Катерина Мотрич
* Діти пояснюють значення висловів.
* Учні списують вислови з дошки, пояснюють орфограми та пунктограми.
2) Історія виникнення традиції відзначати 21 лютого Міжнародний день рідної мови (виступ 2-ї пари учнів).
Учень: 21 лютого 1952 року в республіці Бангладеш, що у північній Азії, влада жорстоко придушила демонстрацію протесту, спричинену урядовою забороною на використання в країні бенгальської мови. Відтоді цей день у Бангладеші став Днем полеглих за рідну мову.
Учениця: Минуло багато років. У жовтні 1999 року на 30-й сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО в Парижі було запроваджено Міжнародний день рідної мови. Починаючи з 21 лютого 2000 року цей день відзначають і в Україні.
Учень: Право на рідну мову - одне з головних прав людини, тому розмаїття мов на земній кулі потребує уваги й захисту.
Учениця: Оскільки з 6000 мов світу близько половині загрожує зникнення, ЮНЕСКО прагне підтримувати мову як ознаку культурної приналежності особи. Окрім того, організація вважає, що вивчення іноземних мов та багатомовність є ключами до взаєморозуміння та взаємоповаги.
Учень: Українці поважають право кожного народу мати свою мову. І саме мова вирізняє націю. Ми – українці, тому сьогодні віддаємо шану нашій рідній українській мові.
Учениця: В Україні статус української мови визначено статтею десятою Конституції України, прийнятої 28 червня 1996 року.
Учень: Стаття десята. Державною мовою в Україні є українська мова. Держава забезпечує всебічний розвиток і функціонування української мови в усіх сферах суспільного життя на всій території України.
* Фронтальна бесіда: обговорення почутого.
* Записати зміст 10 статті в зошит, визначити частини мови.
3) Поетична хвилинка: відновити уривки, підібравши з довідки слова (робота в парах)
Учитель:
Щоб багатшу мову мати,
Треба слово добирати.
Величезний слів запас
Буде в кожного із нас.
Тож давайте, починаймо,
Слово в риму підбираймо!
І варіант
Мова наша українська
Щира, рідна, МАТЕРИНСЬКА.
Дуже гарна і чудова,
Чиста, мила, СВІТАНКОВА.
В цілім світі найсвятіша,
Українцям НАЙРІДНІША.
І співа вона в джерельці
Та живе у нашім СЕРЦІ.
Довідка: СВІТАНКОВА, НАЙРІДНІША, СЕРЦІ, МАТЕРИНСЬКА.
ІІ варіант
І весела, і завзята,
Ти дотепна і КРИЛАТА.
Лагідна і терпелива,
То сумна, то ЖАРТІВЛИВА.
Іскрометна і лірична,
І пісенна, й ПОЕТИЧНА.
Дорога, а ще пречиста,
То звичайна, то ВРОЧИСТА.
Довідка: ПОЕТИЧНА, ЖАРТІВЛИВА, ВРОЧИСТА, КРИЛАТА.
* Уривок записати в зошит, назвати епітети.
4) Цікавинки про мову (виступ 3-ї пари учнів).
Учень: А чи знаєте ви, що українська мова входить до трійки найкрасивіших мов у світі? На мовному конкурсі в Італії її визнали другою за мелодійністю мовою світу після італійської.
Учениця: На мовному конкурсі, який пройшов у Парижі в 1934 році, українську мову визнано третьою найбільш красивою мовою у світі (після французької та перської) за такими критеріями, як фонетика, лексика, фразеологія, будова речення.
Учень: Найдавніша згадка про українську мову датується 858 роком, а вперше українська мова була прирівняна до літературної мови після виходу в 1798 році першого видання “Енеїди”, автором якої є Іван Котляревський. Саме його вважають засновником нової української літературної мови.
Учениця: Першим букварем, виданим в Україні, був «Буквар» («Азбука»), надрукований у 1574 році у Львові першодрукарем Іваном Федоровим. Книжка складалася з абетки, складів, зразків відмінювання й короткої читанки. До нас дійшов лише один примірник, який знайдено в Римі 1927 року. Зберігається в бібліотеці Гарвардського університету (США).
Учень: Найбільш вживаною літерою в українському алфавіті є літера “пе”. Цією літерою починається найбільша кількість слів. Тоді ж як найрідше вживаною літерою українського алфавіту є “еф”. В українській мові слова, що починаються цією літерою, в більшості випадків запозичені з інших мов.
Учениця: Найбільшу кількість синонімів має слово «бити». Згідно з «Коротким словником синонімів української мови» їх нараховується 45.
Учень: Найпоширеніше прізвище в Україні, як стверджує статистика, — Шевченко. Лише в Києві налічується близько тисячі однопрізвищників великого Кобзаря.
Учениця: Найбільшу кількість разів перекладений літературний твір «Заповіт» Тараса Григоровича Шевченка: ста сорока сімома мовами народів світу.
* Діти читають «Заповіт» Т. Шевченка українською, словацькою та англійською мовами.
5) З історії української мови (виступ 4-ї групи учнів).
Учитель: Діти, не завжди наша мова могла вільно звучати й розвиватися. Про це наступна історія.
Інсценізація
(Вибігають дівчата, стають біля дошки)
1 дівчина Подружки, відпочинемо трохи.
Всі: Гаразд!
2 дівчина Добре тобі, Марійко, батько й до школи віддав, і книжки купує. А я хочу, та немає за що вчитися.
3 дівчина Не сумуй. Не одна ти не вмієш читати й писати. Та що вдієш, коли батьки наші бідні. Ледь хліба та каші вистачає.
4 дівчина А в мене не те, що книг, чобіт немає. Буду сидіти в хаті, бо як же босій по снігу ходити…
5 дівчина Давайте краще заведемо нашої - української, доки наглядач не побачив, що ми без роботи сидимо, а сонце ще не сіло.
Ф _______________ дівчата співають Веснянку
Наглядач (перериває пісню) А шо ето ви здесь бєздельнічаєте? А ну бистро работать, а то не защітаю день. Разоралісь своімі холопскімі пєснямі. Лучше би наш, благородний, язик учілі – панскій.
(Дівчата тікають від наглядача)
6) Скорботні сторінки календаря української мови (виступ 5-ї пари учнів).
Учень: На долю України випали великі поневіряння: турецько-татарські орди, польські феодали, царський уряд хотіли поневолити наш народ.
Учениця: Забороняли мати власну історію, культуру, мову. Ось кілька сторінок «Скорботного календаря української мови».
Учень: 1720-й рік – цар Петро І заборонив друкувати книги українською мовою.
Учениця: 1863-й - видано Валуєвський циркуляр - розпорядження про заборону публікації релігійних, навчальних та освітніх книг.
Учень: 1876-й – вийшов Емський указ царя Олександра ІІ, спрямований на витіснення української мови з культурної сфери й обмеження її побутовим вжитком. Заборонено: друкувати будь-які книги українською мовою, друкувати ноти українських пісень; влаштовувати концерти з українськими піснями; викладати українською мовою в початкових школах.
Учениця: 1884-й – закрито всі українські театри.
Учень: 1908-й – уся культурна й освітня діяльність в Україні визнана царським урядом шкідливою.
Учениця: 1914-й – цар Микола ІІ ліквідовує українську пресу.
Учень: Але наша мова жива. Жодні заборони не змогли її знищити.
Учениця: Вона звучить у школі, вдома, з екранів телевізорів, на хвилях радіо тощо.
* Записати речення під диктовку, підкреслити члени речення: Я працюю над збагаченням свого словникового запасу, удосконалюю мовлення.
7) Робота з підручником: вправа 373.
* Пригадаймо: які мовні стилі й типи мовлення ви знаєте?
* Прочитати текст.
* Визначити тему, основну думку, стиль, тип мовлення.
* Виписати речення, у яких авторка висловлює своє ставлення до української мови.
* Пояснити орфограми та пунктограми.
8) «Учні про мову…» (виступ 4 групи учнів).
Учитель Ваші однокласники збирали висловлення: що говорять про українську мову учні школи?
* Коментоване письмо.
1 учениця: Я люблю українську мову, бо вона милозвучна, чудова, захоплююча!
2 учениця: Наша мова неповторна, лірична, вона надихає!
3 учениця: Для мене рідна мова – це безцінний дар, який треба шанувати, як тата й маму, родину й Батьківщину!
4 учениця: Наша мова багата, мелодійна та щира, як і душа українського народу!
5 учениця: Для нас рідна мова – це дорога спадщина, яка зберігає народну мудрість.
6 учень: Наша мова об’єднала українців! Ми повинні захищати, плекати рідну мову!
Учитель Ось яка чудова українська мова!
ІV. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.
* Продовжити фрази «Сьогодні на уроці я дізнався (дізналась)…»,
«Мені запам’яталося…», «Мені сподобалося…».
V. Домашнє завдання
* Пропоную вам скласти власне висловлення «Що для мене рідна мова?»
VІ. Оцінки за урок і роботу в проєкті
Учитель Діти! Сьогодні на уроці нас об’єднала рідна мова! Тож, давайте разом заспіваємо про нас, про мову та про Батьківщину!
Ф__________ Тіна Кароль і «Голос-діти» «Україна – це ти»