Леус Людмила Володимирівна,
вчитель початкових класів
комунального закладу « Кам’янський ліцей №1
Камянської міської ради Черкаської області»
Тема. Розмноження тварин у природі
Мета: ознайомити учнів з особливостями розмноження комах, риб, плазунів, земноводних, птахів, звірів; розвивати вміння спостерігати, аналізувати, порівнювати, робити висновки; виховувати пізнавальний інтерес до природи, бажання досліджувати і вивчати природу.
Обладнання: підручники, зошити, ілюстрації тварин різних груп, таблиці «Розмноження тварин», роздатковий матеріал, мультимедійний проектор, екран, педагогічний програмний засіб «Природознавство 3 клас» для загальноосвітніх навчальних закладів.
Хід уроку
І. Організація класу
Створення сприятливого психологічного настрою в класі.
Пролунав дзвінок.
Починаємо урок.
Працюватимемо старанно.
Все, що знаєм, пригадаємо
І нове запам’ятаєм.
ІІ. Контроль, корекція і повторення вивченого
*Учні одного ряду за малюнками в конверті встановлюють ланцюги живлення (робота в парах).
*Учні другого ряду отримують по одному малюнку тварини. Вони повинні розглянути малюнок і підійти до однієї з трьох табличок, які є на дошці:
Рослиноїдні тварини Хижі тварини Всеїдні тварини
Кожна дитина пояснює свій вибір.
*Учні третього ряду слухають відповіді, висловлюють свої міркування.
ІІІ. Повідомлення теми уроку. Мотивація навчання
Скринька – загадка.
- Хто у скриньці?
Кістяну сорочку маю
і ніколи не знімаю, -
у сорочку – костомаху
я ховаюся від страху. (Черепаха)
- Що ви знаєте про черепаху? ( До якої групи тварин відноситься? Хто вона за способом живлення? )
- А чи знаєте ви, як розмножуються черепахи? Чи батьки – черепахи піклуються про своїх дітей?
- Щоб ви могли дати відповіді і на ці запитання, знали як запобігти зникненню окремих видів тварин, які умови потрібні для їх виживання і розвитку, ми сьогодні поговоримо про розмноження тварин.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь вчителя.
─ Комахи розмножуються по-різному. У травні знизу на листках капусти метелики білана капустяного відкладають круглі, прозорі яйця. З них вилуплюється гусінь, яка завдає рослинам великої шкоди. Згодом переповзаючи в затишні місця зелена гусінь перетворюється на лялечок і в такому вигляді перезимовує. Весною, коли пригріє сонце, з лялечок виходять метелики.
Можна скласти таку схему розмноження білана капустяного:
метелик→яйце → личинка →лялечка → метелик.
Так само розмножуються комарі, мухи,бджоли, оси, мурашки, джмелі.
А от схема розмноження бабки виглядає інакше:
бабка→яйце→личинка→бабка.
Порівняйте ці дві схеми. Яка між ними різниця?
Схожа схема розмноження у попелиць, коників.
2. Робота з підручником. Самостійна робота учнів.
Перший варіантопрацьовує статтю «Розмноження риб» і складає схему розмнoження цієї групи тварин.
Другий варіант опрацьовує статтю «Розмноження земноводних» і складає схему розмноження цієї групи тварин.
─ Що спільного та відмінного у розмноженні риб та земноводних?
3. Розповідь вчителя з елементами бесіди.
─Плазуни (черепахи, ящірки, змії, крокодили) відкладають яйця в ямки, які риють на узліссях, на берегах морів, річок і засипають їх. Під дією сонячного тепла через деякий час з яєць вилуплюються і вибираються на поверхню маленькі плазуни.
─ Подумайте, які ще тварини відкладають яйця? (Птахи.)
─ Чи птахи теж залишають відкладені яйця без нагляду? Відповідь на це запитання ви знайдете у підручнику.
─ Отже, птахи, на відміну від плазунів, відклавши яйця, насиджують їх, зігріваючи своїм теплом. А коли вилуплюються пташенята, доглядають їх.
4. Робота з підручником.
Колективне опрацювання статті «Розмноження звірів».
V. Узагальнення та систематизація знань.
Робота в зошиті.
VІ. Підсумок уроку.
─ Отже, над якою темою ми сьогодні працювали?
─ Що нового ви дізнались?
─ А зараз попрацюйте у парах. У вас на парті лежить конверт. У ньому пазли. Складіть з частинок малюнки тварин і розкажіть про них за таким планом:
а) До якої групи належить тварина?
б) Хто вона за способом живлення?
в) Як розмножується? Чи піклується про потомство?
Тестування учнів.
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати матеріал підручника по темі. Поміркувати над запитаннями в кінці тексту.