Складнопідрядне речення з підрядними обставинними

Про матеріал

Розробка уроку має на меті формувати загальнопізнавальні вміння знаходити в тексті складнопідрядні речення з підрядними обставинними. аналізувати їх. розвивати творчі вміння трансформувати. моделювати, конструювати складнопідрядні речення з різними типами підрядних обставинних; розвивати інтерес до творчості поетеси рідного краю Катічевої Марії.

Перегляд файлу

9 клас.

Тема. Складнопідрядні речення з підрядними обставинними часу, умови, місця, мети, причини, наслідку, допусту ( тренувальні вправи). За творчістю поетеси  рідного краю  Марії Катічевої.

Мета: поглибити знання дев’ятикласників про основні типи підрядних обставинних частин, їх місце в складнопідрядних реченнях відповідно до головної частини; формувати загально пізнавальні вміння знаходити в тексті складнопідрядні речення з підрядними обставинними, аналізувати їх, правильно інтонувати ці синтаксичні конструкції; розвивати творчі вміння трансформувати, моделювати, конструювати складнопідрядні речення з різними типами підрядних обставинних; розвивати інтерес до творчості поетеси  рідного краю, випускниці нашої школи Марії Катічевої.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань, умінь та навичок.

Епіграф: Поезія – це завжди неповторність,

Якийсь безсмертний дотик до душі.

Ліна Костенко.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

 

ІІ. Формування позитивної установки.

Прослуховування музичного запису пісні на слова М.Катічевої «Кохана, коханий».

 

Учитель. Ось так, трохи незвично, але весело розпочинаємо ми сьогоднішній урок. Тема кохання завжди хвилює серце. А подарувала нам ці приємні хвилини наша землячка, випускниця нашої школи 1981 року Марія Катічева. Ось уже дев’ять збірок ліричних поезій поетеси побачили світ. Авторка пише про любов, про людей свого села, їхні проблеми. У любові до природи виявляється її лірична душа. Поезії щирі і зворушливі, просякнуті глибинним оптимізмом.  Цими намистинами і прикрасимо наш урок.

ІІІ. Оголошення теми, цілей уроку.

 

ІV. Актуалізація опорних знань.

 

Продовжуючи розповідь про поетесу з Байківки, хочу сказати, що у 2008 році вийшла третя збірка ліричних поезій «Життя присвячую любові». Саме з поезіями , які ввійшли до цієї збірки, ми сьогодні познайомимося. 

  • А які три види складнопідрядних речень ви знаєте?

( з підрядними означальними, з’ясувальними, обставинними)

 

V.  Виконання системи практичних завдань дослідницького характеру.

 

1. Орфографічна розминка.

Щоночі, обличчя, янгел-спаситель, щемить, приречені, мабуть, віч-на-віч, по-друге, прикордоння, щастя, під’яр’я, пре милосердний, казна-коли, нашвидкуруч , осінній, празький, жовтогарячий, молотьба, зшиток, вілла, морквяний, кістлявий.

 

2. Лінгвістична гра «Четверте зайве»

Записати в зошиті, поставити пропущені розділові знаки  і проаналізувати речення, записані на дошці. З’ясувати, яка синтаксична конструкція є зайвою. Свій вибір обґрунтувати.

  1. Вона мене просила -  не забудь

Той  край де вперше крик почувся твій.

( означальне)

  1. А я кричу крізь сни свої і ночі

Що я тебе мій братику люблю…

(з’ясувальне)

  1. Я не могла тебе не бачити  хвилини

А вже минули місяці й роки.

( складносурядне)

  1. А коли шкільний вік пригадаємо

То в душі відчуваєм тепло.

(обставинне)

 

Учитель.  Коло тем, що хвилює Марію Катічеву широке: роздуми про життя, про добро і зло, любов до неньки-України, краса милого серцю Поділля. Природа, любов, щастя, рідна земля – ці поняття найближчі, найдорожчі поетесі. Звідси й непідробна щирість, людяність її творів. Перша збірка «Маків цвіт» побачила світ у 2003 році і має 9 розділів.

  • А як із числом дев’ять пов’язане складнопідрядне речення?

( складнопідрядні обставинні поділяються на 9 підвидів)

 

3. Установити відповідність між складнопідрядними реченнями з підрядними обставинними й типами їх (завдання на картках)

 

Типи підрядних частин

 

Речення

 

  1. Умови

 

  1. Допусту

 

  1. Часу

 

  1. Причини

 

  1. Місця

 

  1. Мети

 

  1. Порівняльне

 

 

 

А. Прокиньсь, мій ангеле, прокиньсь,

Бо ти заснув на варті мого щастя…

 

Б. І я тоді ще на життя надіюсь,

Коли в дитинство спогад порина.

 

В. Хоч лютий верхи взяв над січнем,

Вже пахне проліском земля.

 

Г. Як не маєш крилець зроду –

Вчися серцем ти літать.

 

Д. Свій рідний край в обіймах заколишу,

Щоб веселіш співалось солов’ям.

 

Е. Поклич мене в осінню заметіль,

Де лист востаннє віддається вітру.

 

Ж. Шовковий полиск неба потемнів,

Ніби хтось вогню придав ландшафту.

 

( 1Г; 2В; 3Б; 4А; 5Е; 6Д; 7Ж )

 

4.Пунктуаційний практикум

 

Продовжується розповідь про М.Катічеву.

Записати складнопідрядні речення , спроектовані на дошку, розставляючи потрібні розділові знаки. Назвати пунктограми.

 

Народилася М Катічева 4 грудня 1965 року в невеличкому селі Байківка  що розташувалося на берегах річки Постолови. Назвали її Марією бо народилася у велике православне свято Введення в Храм Божої святої Марії.

Батьки побудували хату біля невеличкого грабового лісу який завжди потопав у весняних квітах. Дорога до Грушковецької восьмирічки проходила через ліс так що вона досхочу була наодинці з природою тонко відчувала її лілеяла в душі.

5. Дослідження – трансформація.

Із простих речень з відокремленими обставинами змоделювати складнопідрядні. Визначити тип підрядної частини. Накреслити схеми.

 

Тебе закутали літа у сивину, сховавши пишне золото колишнє.

Оплакую втрату, коханий, згадавши тепло твоїх рук.

Христос воскрес з полону смерті, відкривши стежку до безсмертя.

А стерня іскриться золотаво, на світанні випивши росу.

Зібрались весни молоді у вирій, не залишивши спогадів душі.

 

6. За схемами скласти речення про життя й творчість Марії Катічевої.

 

(Де…), [ там…].

 

[   ], ( коли…).

 

[…так+ прислівник  ], ( мов…).

 

  1. Відновити поетичні рядки, розставляючи потрібні розділові знаки. Знайти складнопідрядні речення й визначити вид . Накреслити схеми. (Завдання на картках)

 

Картка №1

 

Іскрилося багаття калинове зійшла горіхом осінь на поріг. Лелеки знов ведуть сумну розмову зіперся сніп як літній чоловік. Безпечний дощ нагадує що літо в човні за обрій тихо відпливло. Лише горять в саду яскраві квіти – дарують нам і осені тепло. А літо сипле грушами до ніг дари останні віддаючи людям. Коли зима розтрусить білий сніг вони про літо згадувати будуть.

 

Марія Катічева

 

 

Іскрилося багаття калинове,

 Зійшла горіхом осінь на поріг.

 Лелеки знов ведуть сумну розмову,

 Зіперся сніп, як літній чоловік.

 Безпечний дощ нагадує, що літо

 В човні за обрій тихо відпливло.

 Лише горять в саду яскраві квіти –

Дарують нам і осені тепло.

 А літо сипле грушами до ніг,

Дари останні віддаючи людям.

 Коли зима розтрусить білий сніг,

 Вони про літо згадувати будуть.

                                  Марія Катічева

 

Картка №2

 

Я живу я радію люблю! Хоч кругом  - однакова земля я не зраджу Вкраїну свою волошкові безкрайні поля. Тільки тут де у світ я прийшла де дитинства казкова земля щастя я у любові знайшла тут плекалася доля моя. Жайвір вдосвіта кличе у даль. Кучерявим бреду споришем і розвіється сіра печаль під ромашковим білим дощем.

 

                                                                                                    Марія Катічева

 

 

Я живу я радію люблю!

 Хоч кругом  - однакова земля,

 я не зраджу Вкраїну свою,

 волошкові безкрайні поля.

Тільки тут, де у світ я прийшла,

 де дитинства казкова земля,

 щастя я у любові знайшла,

 тут плекалася доля моя.

Жайвір вдосвіта кличе у даль.

 Кучерявим бреду споришем,

 і розвіється сіра печаль

 під ромашковим білим дощем.

                              Марія Катічева.

  1. Культура мовлення.

Поміркуйте! Чи можна сказати : «Моє враження і ставлення до поезії»?

( Так сказати не можна, бо слово враження вимагає родового відмінка іменника з прийменником від ( враження від поезії), а слово ставлення – теж родового відмінка іменника, але з прийменником до. Тому формально можна сказати: « Моє враження від поезії і ставлення до неї» , проте з логічного погляду одне з двох слів – враження і ставлення – видається зайвим, бо перше зумовлює друге. З огляду на це краще сказати так: «Моє враження від поезії» або «Моє ставлення до поезії».

 

  • Діти, яке ваше враження від поезії Марії Катічевої?

VІ. Контрольно-оцінювальний етап.

1. Оцінювання.

2. Рефлексія.

 

VІІ.Домашнє завдання (на вибір)

1. Виконати вправу з підручника.

2. Скласти тестові завдання, які б перевіряли рівень знань учнів з теми «Складнопідрядне речення»

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Никоненко Тамара Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
15 січня 2021
Переглядів
3426
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку