Урок: Тема: "Сучасні технологічні прийоми виробництва гранульованої продукції".лекція-візуалізація

Про матеріал
В даній методичній розробці представлено методику проведення лекції -візуалізаціїі із застосуванням інтерактивних методів навчання, різних форм та методів активізації розумової діяльності студентів. Матеріал може бути використаний викладачами при підготовці до лекційних занять.
Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ВСП «МОГИЛІВ – ПОДІЛЬСЬКИЙ ТЕХНОЛОГО - ЕКОНОМІЧНИЙ ФАХОВИЙ  КОЛЕДЖ

ВІННИЦЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО АГРАРНОГО УНІВЕРСИТЕТУ»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СУЧАСНІ ТЕХНОЛОГІЧНІ ПРИЙОМИ ВИРОБНИЦТВА

ГРАНУЛЬОВАНОЇ ПРОДУКЦІЇ

 

методична розробка відкритого заняття

з дисципліни  «Сучасні технології виробництва»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Автор :         Кондрук Антоніна Миколаївна – викладач вищої категорії

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                            

                                                                              

 

 

                                                        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД

 

Реалізація завдання удосконалення освіти у вищому навчальному закладі    потребує впровадження інтерактивних методів навчання на всіх  етапах навчального процесу.

Основним видом навчальної роботи у ВНЗ є  лекція, яка створює    фундамент-тальну  базу знань студентів з кожної дисципліни, що передбачена навчальним  планом.

    Лекція дозволяє розв’язувати певні дидактичні завдання:

- передає нову інформацію;

- пояснює і впорядковує складні поняття, терміни;

- моделює процес розв’язання проблем;

- аналізує та показує зв’язки між різними ідеями, напрямками;

- вчить аналізувати інформацію, породжує ентузіазм і мотивацію до подальшого навчання.

   Сучасний рівень підготовки студентів орієнтує  викладача на перехід від педагогічного традиціоналізму до впровадження нових форм і методів проведення лекційного заняття. З цією метою доцільно  запроваджувати інтерактивні лекції замість традиційих,  які, як правило, мають суто інформаційний характер і побудовано переважно на творчій активності викладача, а не студента. 

Інтерактивна лекція дозволяє поєднати керуючу роль викладача з високою активністю студентів на основі використання сучасних інтерактивних технологій.

Викладання програмного матеріалу здійснюється шляхом активізації знань студентів як ретроспективних, що побудовані на базі міжпредметних зв'язків, так і новостворених, які студент отримує під час лекції за допомогою викладача та самостійного мислення.

   Особливостями інтерактивної лекції є активізація мислення і поведінки студентів, яка має довготривалий характер протягом всього лекційного часу; самостійність навчання та прийняття рішень студентами; постійна взаємодія викладача і студентів.

Перевагами інтерактивної лекції є можливість опрацювання великого масиву інформації, налагодження оперативного зворотного зв'язку зі студентами, інтенсифікації педагогічної праці, мобілізація мислення, знань та умінь студента, реалізація інтерактивних методів навчання, досягнення високих результатів навчальної діяльності.

Донесення програмного матеріалу до студентів здійснюється шляхом попереднього структурування матеріалу лекції та вибору найбільш доцільних методів його подання. Для цього використовують відповідні технології навчання як механізм реалізації певних методів навчання. Інноваційні технології побудовані на новітніх методах та засобах навчання, прийомах формування знань і навичок.

 Розробка та впровадження активних методів навчання урізноманітнює  і  форми лекцій, зокрема-застосування лекцій- візуалізації.

   Використання лекції-візуалізації  є мотивуючим механізмом спонукання пізнавального інтересу студентів. Даний вид лекції потребує особистого досвіду студента і створює передумови для формування їх суб'єктної позиції по відношенню до одержаних знань. Подібна форма лекційних занять виступає як орієнтована основа майбутньої самоосвітньої діяльності, наочно демонструє зразки роботи з інформацією, а також її корисність і раціональність у порівнянні з традиційно прийнятими формами.

Даний вид лекції є результатом нового використання дидактичного принципу наочності. Зміст даного принципу змінюється під впливом даних психолого-педагогічної науки, форм і методів активного навчання. Психологічні та педагогічні дослідження показують, що наочність не тільки сприяє більш успішному сприйняттю і запам'ятовуванню навчального матеріалу, але і дозволяє активізувати розумову діяльність, глибше проникати в сутність досліджуваних явищ, показує її зв'язок з творчими процесами прийняття рішень, підтверджує регулюючу роль образу в діяльності людини.

  Лекція - візуалізація навчає студентів перетворювати усну і письмову інформацію у візуальну форму, що формує в них професійне мислення за рахунок систематизації та виділення найбільш значущих, істотних елементів змісту навчання. Цей процес візуалізації є згортанням розумових змістів, включаючи різні види інформації, в наочний образ; будучи сприйнятий, цей образ, може бути розгорнутий і може служити опорою для розумових і практичних дій. Все вищевикладене створює передумови розвитку професійно-значущих якостей студента, наприклад, здатності структурувати, виділяти головне, кваліфіковано працювати зі схемами й таблицями.

При підготовці до лекції- візуалізації викладач повинен підібрати такі форми наочності,  які не тільки доповнюють словесну інформацію, але самі виступають носіями змістовної інформації. Читання такої лекції зводиться до зведеного, розгорнутого коментування підготовлених візуальних матеріалів, які повинні:
•забезпечити систематизацію наявних знань;
• забезпечити засвоєння нової інформації;
• забезпечити створення і розв'язання проблемних ситуацій;
• демонструвати різні способи візуалізації.
   Залежно від навчального матеріалу використовуються різні форми наочності:
• натуральні (зразки, макети, деталі машин);
• образотворчі (слайди, малюнки, фото);
• символічні (схеми, таблиці).
При проведенні  візуалізованої лекції важливі: певна візуальна логіка і ритм подачі матеріалу, його дозування, майстерність і стиль спілкування викладача з аудиторією.

Основні труднощі підготовки такої лекції - у розробці візуальних засобів і режисурі процесу читання лекції. Необхідно враховувати:
• рівень підготовленості та освіченості аудиторії;
• професійну спрямованість;
• особливості конкретної теми.

   Не всякий матеріал підходить для такої форми лекції, так само як і не всяка дисципліна.  Проте елементи такої лекції можливі для будь-якої дисципліни.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дисципліна :  Сучасні технології виробництва

 

Методична мета:ефективність застосування інформаційно- комунікативних технологій підготовки компетентного спеціаліста                                                                                                

 

Тема заняття:  Сучасні технологічні прийоми виробництва гранульованої 

                            продукції

 

Вид заняття :     лекція-візуалізація

 

Мета заняття:

- навчальна: сформувати у студентів знання про асортимент, особливості

                     рецептури та технології виробництва спец комбікормів;

                     набути навиків аналізу різних способів виробництва

                     комбікормової продукції.   

                                      

  -виховна :    формувати почуття відповідальності в оволодінні навиками по

                        обраній спеціальності, за правильне ведення  технологічного

                        процесу виробництва готової продукції, за випуск продукції

                        високої якості та розширення асортименту

 

  -розвиваюча : розвивати технологічні здібності, критичне мислення, уміння

                          аналізувати, порівнювати та робити обґрунтовані висновки.

 

 Методична мета заняття : 1. удосконалення методики проведення лекційних

                                                    занять із застосування різноманітних активних форм

                                                 та методів навчання при вивченні нового  матеріалу;

                                                 2. реалізація проблеми :«Формування професійних

                                                    компетенцій на основі впровадження інформаційних

                                                 технологій навчання при вивченні  дисципліни».

Міжпредметні   зв’язки:

- Комбікормове виробництво : т. 3. «Продукція підприємств комбікормової промисловості, її рецептура»; т. 4.3 «Спеціальна обробка сировини під час виробництва комбікормів» ; 4.7. «Гранулювання, екструдування розсипних комбікормів».

- Органічна хімія : т. «Біоорганічні сполуки».

- Товарознавство зерна і продуктів його переробки :  т. «Товарознавство комбікормів».

- Хімія: « Білки».

-  Процеси і апарати: т.2.7 «Гранулювання»; т.3.1 „Водотеплова обробка сировини”

- Технологічна практика   

- Борошномельно- круп’яне виробництво : «Обладнання для ВТО зерна круп’яних культур».

- Основи охорони праці :  т.2.1 « Безпека виробничих процесів і обладнання» ,

 т.2.3. «Електробезпека».

-  Технологічний контроль виробництва: т.4.4. „Контроль якості комбікормів та БВМД в процесі виробництва”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виробнича функція (ОКХ)   організаційно- управлінська : для задоволення потреб споживачів, використовуючи новітні технології, забезпечувати розширення асортименту продукції на підприємствах галузі

-технологічна : забезпечувати регулювання технологічного процесу на окремих ділянках залежно від асортименту комбікормів; використовуючи дані оперативного лабораторного контролю,  виявляти причини випуску нестандартної продукції і вносити пропозиції щодо попередження і ліквідації причин.

Аналізувати , удосконалювати, розробляти технологію виробництва

 спецкомбікормів в залежності від асортименту виготовляємої продукції.

 

Предметні компетенції, що забезпечують реалізацію вимог ОКХ : теоретична  (знати):  Призначення, асортимент, особливості рецептури та технології виробництва  спец комбікормів. Вимоги до якості  продукції, що виготовляється.

 

Забезпечення заняття

 

 А. Наочні посібники:           зразки  готової продукції

 Б. Роздатковий матеріал:  опорні схеми; опорні конспекти

 В. Технічні засоби навчання : мультимедійний проектор, комп’ютер, 

                                                       презентаційний матеріал 

 Г. Навчальні місця : аудиторія № 18 « Борошномельно- круп’яне і

                                       комбікормове виробництво»

 Д. Література :   « Правила організації і ведення технологічного процесу

                                    виробництва комбікормової продукції».

                                    Борискин М.А.- «Оборудование для производства

                                    комбикормов, кормовых смесей».

                                   Журнали « Комбикормовое производство»,

                                                  « Хранение и переработка зерна» ; 

                                    Матеріали із мережі Інтернет

 

 

Зміст  заняття

 

I.(2 хв.) Організаційний момент

 Мета цього етапу – встановлення психолого - педагогічного контакту із студентами групи, подолання психологічного бар’єру, формування первинних мотивів

 

  - відмітити відсутніх студентів на занятті;

  - відповісти  на питання студентів.

 

II. (10-15 хв.) Підготовка студентів до вивчення нового матеріалу

  Мета цього етапу- забезпечити розуміння студентами змісту їхньої діяльності, тобто того, чого вони повинні  досягли на занятті і чого від них чекає викладач

 

2.1. Повідомлення теми,   плану заняття

 

Тема : Сучасні технологічні прийоми виробництва гранульованої продукції

 

ПЛАН

  1. Призначення, асортимент, особливості рецептури спецкомбікормів. Вимоги до якості продукції.
  2. Способи, суть, особливості  технології виробництва спецкомбікормів для різних тварин.
  3. Премікси та спецкомбікорми для домашніх тварин.

 

 2.2. Актуалізація опорних знань студентів

  Мета цього етапу- відтворити знання, вміння або життєвий досвід студентів, необхідний для опанування  нового матеріалу.

 

  • метод -  «Термінологічний диктант»

(7-8 хв.) 

Щоб актуалізувати знання учнів та підготувати їх до сприйняття нового матеріалу проводиться усний термінологічний диктант, де за 7-8 хв. з’ясовується рівень  знань студентів на основі між предметних зв’язків

 

 Питання для усного термінологічного диктанту:

  1. Назвіть асортимент продукції комбікормової промисловості…

            Заводи комбікормової промисловості виготовляють: повнораціонні комбікорми,

            комбікорми-    концентрати, кормові суміші, білково-вітамінно-мінеральні (БВМД),

            білково-   вітамінні (БВД) і мінеральні добавки, премікси.

    2.     Комбікорм –це…..

          Комбікорм-  це складна однорідна суміш очищених і подрібнених до необхідної крупності

            компонентів, виготовлена за науково- обґрунтованими рецептами і  призначена для

            годування сільськогосподарських тварин, птиці, риби.

  3.     По призначенню комбікорми поділяють на …..

            Комбікорми повнораціонні і комбікорми концентрати.

  4.     По способу виготовлення комбікорми поділяють на…..

      Розсипні, гранульовані, ектрудовані.

  1.    Комбікорми- повнораціонні-це..

      Комбікорми,які  включають повний набір всіх компонентів кормової суміші. Він повинен     

      містити всі поживні елементи, необхідні для повноцінного раціону, що забезпечує

      високу продуктивність і якість продукції, хороший стан тварин і низькі витрати

      поживних речовин на одиницю продукції. За вмістом поживних речовин, енергетичною

      цінністю і специфичним властивостям повнораціонний комбікорм повинен  відповідати   

      потребам тварин даного виду, віку та виробничого призначення.

  1. Комбікорми-концентрати-це…

Комбікорми, що призначені для великої рогатої худоби, свиней, кролів та інших тварин. Ці комбікорми мають підвищений вміст протеїну, мінеральних речовин і мікродобавок. Їх згодовують тваринам в обмеженій кількості, виключно як доповнення до зернових, грубих і соковитих кормових засобів. Комбікорми-концентрати за своїм складом повинні відповідати якості грубих і соковитих кормів, забезпечуючи необхідні показники поживності раціону.

  1. Стартовий комбікорм-це…

Комбікорми для молодняка тварин в перші періоди його життя.

  1. Премікс-це…

      Премікси - це спеціальні кормові добавки, що представляють собою однорідну, подрібнену  

      до необхідних розмірів частинок суміш попередньо підготовлених біологічно- активних

      речовин, а в ряді випадків і макродобавок з наповнювачем, що використовується

      для збагачення комбікормів і білково-вітамінних добавок. Основу преміксів складають  

      вітаміни, мікроелементи, амінокислоти

  1. Рецепт- це….

Виробництво комбікормів  починається із розрахунку рецептів.

Рецепт- це формула по якій  виготовляється готова продукція.

  1. При розробці рецептів  враховують….

Призначення комбікорму, вік, вид, напрямок продуктивності тварин.

 

-Викладач узагальнює і доповнює відповіді студентів, підводить підсумок.

 

в) мотивація навчальної діяльності

Мета цього етапу- концентрувати увагу студентів на  заданій темі  й  викликати інтерес до  обговорюваних питань, сформувати у студентів потребу в оволодінні новими поняттями.  Мотивація чітко  пов’язана з темою заняття, вона психологічно готує студентів до сприйняття, налаштовує їх на розв’язання певних проблем.

 

- Метод :   професійно- націлена інформація викладача

 

  • Слово викладача

     Сучасний етап розвитку економіки країни характеризується інтенсивним пошуком шляхів підвищення ефективності виробництва комбікормових підприємств.

 Основним завданням  комбікормової промисловості є виробництво високоякісних кормових засобів, які забезпечують повноцінне годування всіх видів тварин.

 Темпи зростання виробництва тваринницької продукції насамперед залежать від рівня розвитку кормової бази і якості використання кормів. Недостатня забезпеченість тваринництва кормами, неповноцінна його годівля є основною причиною дуже сповільнених темпів зростання продуктивності великої рогатої худоби, овець, свиней і птиці і зниження якості тваринної продукції. Попри те, що український споживач, в переважній своїй більшості, схильний довіряти вітчизняному продукту і виробнику. Тому, розвиток сучасних конкурентних відносин на ринку кормів постійно вимагає пошуку нових шляхів підвищення їх якості і зменшення виробничих витрат.

Одним із шляхів підвищення ролі комбікормової промисловості в Україні є розширення асортименту виготовляємої продукції, виробництво спеціальних видів комбікормів та добавок, впровадження сучасних технологічних прийомів виробництва.

  Шановні студенти, Ви майбутні технологи, і Вам необхідно не тільки досконало знати технологію виробництва комбікормової продукції, а й   враховуючи мінливий попит ринку, підвищення вимог до продуктів харчування володіти підприємницькими  здібностями, уміти переконувати та   пропонувати  споживачам продукцію ваших підприємств , забезпечувати випуск та розширення асортименту комбікормів високої якості  при зменшенні затрат на виробництво одиниці продукції.

Тому, знання  особливостей виробництва  окремих видів  комбікормової продукції  необхідні вам , як майбутнім технікам- технологам, спеціалістам галузі переробки зерна, які повинні, не лише досконало вести технологічний процес, а й забезпечувати випуск та розширення асортименту комбікормів високої якості  при зменшенні затрат на виробництво одиниці продукції, адже, від цього в значній мірі залежать і техніко- економічні показники роботи підприємства.

 

 III . Вивчення нового матеріалу

    Для кращого засвоєння  та  систематизації  матеріалу,збільшення частки самостійної роботи студентів  та активізації їх розумової діяльності, розвитку  професійно- комунікативних компетенцій вивчення нового матеріалу на лекції  проводиться з використанням елементів конференції.

 

1 питання    Призначення, асортимент, особливості рецептури спец комбікормів. Вимоги до якості продукції.

 

( Метод-  інформаційно- комунікативний, розповідь з демонстрацією, бесіда – діалог, повідомлення студентів « На замітку»).

 

В ході бесіди студенти, відповідаючи на поставлені питання, самі направляють свої думки, увагу на вивчення даного матеріалу і самостійно формують нові поняття.

 

Метод –«Діалог”. Суть його полягає в спільному пошуку  узгодженого рішення. Це знаходить своє відображення у кінцевому тексті, переліку ознак. Діалог виключає протистояння, критику позиції тієї чи іншої групи. Всю увагу зосереджено на сильних моментах у позиції інших.

 

Слово викладача

    Сучасний стан розвитку комбікормової промисловості потребує переходу на більш високий рівень виробництва, значного розширення асортименту і поліпшення якості продукції. На  думку спеціалістів,  нині немає альтернативи розвитку комбікормової промисловості, крім інноваційного пошуку вирішення  проблем, що призвели до зниження рівня виробництва.

Цьому сприяє впровадження нових інноваційно-інвестиційних технологічних проектів, які не поступаються зарубіжним за рівнем економічного результату та повнотою автоматизації, а саме виробництво нових видів продукції ( спеціальних видів комбікормів).

 

Бесіда- діалог :

1.Які комбікорми , на вашу думку, відносяться до спеціальних комбікормів?

Вірна відповідь-  до спец комбікормів відносять комбікорми для цінних порід риби, для рідкісних порід тварин та птиці, для хутрових звірів, для домашніх тварин (кішок, собак), предстартерні та стартерні комбікорми, добавки та збагачуючі суміші ( БВД,БВМД, премікси).

  2.Чому вказані  комбікорми називають спец комбікормами?

Вірна відповідь-  вказані комбікорми виготовляються за спеціально розробленою рецептурою і в спеціалізованих цехах (лініях), з використанням додаткових (крім традиційних) технологічних прийомів.

    3. Які переваги спец комбікормів у порівнянні з традиційними комбікормами?

Спецкомбікорми виготовляють з урахуванням віку, виду, породи тварин, тому вони задовольняють потреби їх організму у всіх поживних речовинах.

 

 Повідомлення та доповіді  студентів « На замітку»

   Студентам заздалегідь  була поставлена проблема, по якій вони підготовили доповіді (до 10 хвилин по кожному питанню), що висвітлює проблему.

При цьому виступ готується як логічно закінчений текст, який є результатом самостійної роботи студента. Функ ція викладача полягає у керуванні підготовкою таких доповідей до лекції. Під час лекції викладач може дещо узагальнити матеріал, допомогти "лектору-початківцю" якщо йому не зовсім вдається відповісти на поставлене питання . Такий вид роботи, з одного боку, значно підвищує роль самопідготовки, з іншого – розвиває уміння опрацьовувати та узагальнювати інформацію.

 

Рецептура, особливості складу комбікормів для цінних порід риби.

Сучасна дієтологія стверджує, щ риба залишається сьогодні одним з найбільш повноцінних продуктів харчування - як носій повністю збалансованого за амінокислотами білку і джерело корисних для здоров’я омега кислот. Головним чинником кількості і якості рибних продуктів є біологічні особливості самих риб, умов водоймищ де вони вирощуються, а головне - умов  їх відгодування . Розведення риби в нашій країні набирає оборотів, так як це дійсно вигідний бізнес. Інтенсивна технологія вирощування товарної риби у ставках базується на полікультурі таких об’єктів рибництва, як короп, рослиноїдні риби (білий та строкатий товстолоби, білий амур), буфало, веслоніс, піленгас тощо, які мають різний спектр живлення. Головним завданням рибництва є забезпечення максимального виходу продукції з одиниці площі в найбільш короткі терміни. Кінцевою метою рибогосподарств є одержання крупної товарної риби масою не менше 1 кг, яка дозволяє господарству мати високу рентабельність.                                                             Досягти такого ефекту можливо за умови якісного збалансованого харчування.                          Однією з біологічних особливостей риб, з точки зору відгодівлі, є потреба у великій кількості протеїну, який виконує як пластичну, так і енергетичну функції, а саме в 2-3 рази більше ніж потребують  сільськогосподарські тварини.

Табл.1.  Рецепти комбікормів для вирощування коропу

Компоненти

Рецепти

 

Старт 1

 

Старт 2

 

К-1

 

К-3

 

К-110

 

К-111

Маса риби

До 100мг

100мг-1г

1-50г

Більше

50г

Однорічні

Двох-трьох річні

Рибна кормова добавка (РКД)

10

15

12

12

10

5

Рибне борошно, 60% сп

35

-

-

-

-

-

Борошно м’ясо-кісткове

-

-

5

5

-

-

Кормові дріжджі

15

10

5

8

8

3

Борошно трав’яне (сінне)

-

-

4

3

3

5

Мучка рисова

-

10

-

-

-

-

Шрот соєвий

15

15

15

10

-

-

Шрот соняшниковий

-

-

-

-

10

14

Концентрований шрот соняшнику (Форисой)

 

12

 

25

 

32

 

35

 

16,9

 

14

Ячмінь

-

-

-

-

8

11

Овес голозерний

10

21,7

18,7

18,8

25

25

Пшениця

-

-

5

5

16

21,5

Крейда (вапняк)

-

-

1

1

1

0,5

Премікс

1

1

1

1

1

1

Кормовий фосфат (ДФФ)

-

0,3

0,3

0,2

0,1

-

Ліпрот

2

2

1

1

1

-

Разом

100

100

100

100

100

100

Якісні характеристики, в 1 кг

Обмінна енергія, МДж

111,2

109,5

108,2

107,9

103,9

102,8

Сирий протеїн, %

50,6

44,2

40,3

40,1

26,8

23,11

Сира клітковина, %

1,1

1,6

4,95

5,09

6,1

8,3

Сирий жир, %

3,2

3,1

4,2

3,9

2,7

2,4

Сира зола, %

11,12

12,8

14,3

14,4

13,9

12,7

Лізин, %

3,5

2,6

2,59

2,18

1,11

0,77

Метіонін, %

0,91

0,71

0,59

0,57

0,59

0,53

Кальцій, %

1,33

1,31

1,44

1,35

1,4

1,0

Фосфор, %

0,98

0,92

0,91

0,89

1,03

 


Дослідження останніх років дозволяють стверджувати, що рішення проблеми хімічного складу і технологічної якості комбікормів для риби слід шукати за рахунок специфічного підбору зернових компонентів , які займають не менш 30-50% його вагового складу.

До існуючого часу в якості зернових компонентів використовується переважно пшениця, ячмінь і горох. Ці компоненті добре перетравлюються в організмі риби, але саме вони найбільш гідрофільні в складі комбікормів для риби. Вони легко і швидко всмоктують вологу, що і стає головною причиною швидкого руйнування структури гранули за рахунок розмокання. . Виправити вказані недоліки складу і технологічних властивостей зернових як компоненту рибних комбікормів можна шляхом часткової заміни зерна  пшениці , ячменю і навіть гороху на зерно голозерного вівса.

4. В якому вигляді ( розсипному чи гранульованому) виготовляють комбікорми для риби ?

Вірна відповідь-   У сфері рибництва найбільш зручними та розповсюдженими є гранульовані комбікорми для риб, які завдяки своїм перевагам  перевершили і майже витіснили розсипний корм.                                                                                                                                     Переваги :   - прискорення процесу зростання риб до товарної ваги (завдяки поєднанню різних видів кормових сумішей, преміксів та харчових добавок, риби наділяються високим рівнем імунного захисту та енергії, необхідної під час інтенсивного зростання);                                       - покращення рівня перетравлення і засвоювання організмом;                                                          -зручність у використанні, зберіганні та транспортуванні.

  • гранульовані комбікорми для риби за рівнем поживності та енергетичної цінності значно перевершують всі існуючі види кормів, що дає можливість знизити обсяг їх використання;
  • завдяки використанню комбікорму, загальна рибопродуктивність може збільшитися в порівнянні з базовою на 20-30 ц/га;
  • використання корму підвищує інтенсивність зростання в період відгодівлі на 20-30%;
  • органолептичні якості м'яса при використанні комбікорму залишаються на високому рівні, як і біохімічний склад м'яса;
  • використання комбікорму в рибному господарстві сприяє збільшенню згодовування, що дозволяє мінімізувати втрати корму;
  • витрати на вирощування риби знижуються на 15-20%;
  • зниження собівартості продукції рибництва  до 20% і більше

5. Яким вимогам по якості, на вашу думку, повинні відповідати комбікорми для риби?

Гранульовані комбікорми для риб повинні відповідати наступним вимогам ( Табл.2).

Табл.2.  Вимоги щодо гранульованих комбікормів, призначених для вирощування риби

п/п

Показники

Вимоги норми

1

Форма гранул

Циліндрична, або овальна

2

Розмір гранул, мм:

діаметр

довжина

                                                 1-5                                          1,5-3 довжині діаметру

3

Час набрякання гранули, хв.

15-20

4

Екстрагування поживних речовин в воді за 2 години, %

 

Не більш 10

5

Водостійкість ( збереження форми гранули в процесі набряку), год.

 3 і більше

6

Крихкість ( загальна при виготовленні, завантаженні, зберіганні, транспортуванні), %

 Не вище 5

7

Щільність, г/см3

 Більше за 1

8

Вологість, %

Не вище за 14,5

9

Колір гранул

Типовий, темно сірий

10

Запах

Специфічний

11

Строк зберігання, міс.

Не менше 6

    Безумовно, що розмір часток комбікорму , які зможе споживати риба повністю залежить від її особистого розміру. Тому існують рекомендації щодо більш детальних вимог оптимального розміру часток в залежності від маси риби.                                                                                    Враховуючи це, зусилля сучасної науки направлені не тільки на подальше удосконалення поживної цінності комбікормів для риб, але і на встановлення умов при яких гранули комбікорму будуть стійкими до руйнування у воді, а поживні речовини зберігатися в таких гранулах і не розчинятися до моменту попадання до шлункового тракту риби.

Сучасні способи збільшення стійкості гранул пов’язані з додатковою обробкою гранул для риби плівкою з полівинілового спирту, бентонітових глеї або жиру). Нажаль, така обробка здорожує вартість виготовлення комбікорму і в деяких випадках знижує перетравність і продуктивну дію комбікорму.                                                                                                                 Дослідження останніх років дозволяють стверджувати, що рішення проблеми хімічного складу і технологічної якості комбікормів для риби слід шукати за рахунок специфічного підбору зернових компонентів , яка займають не менш 30-50% його вагового складу.

6. Доведіть, що для кролів необхідно виготовляти спец комбікорми, адже потребу в поживних речовинах вони можуть задовольнити за рахунок рослинних кормів.

 М'ясо кролика вважається одним з кращих дієтичних продуктів.Воно не містить  холестерину, пестицидів, гербіцидів, слідів лікарських та  інших  хімічних  препаратів,  важких  металів. При мініму жирів воно неймовірно багате білком - протеїну, що є будівельним матеріалом для наших м'язів, його в кролятині більше, ніж в яловичині,  баранині  або  свинині.  Крім того, м'ясо кролика містять вітаміни  PP,  C,  B6  і B12,  залізо,  фосфор,  кобальт,  калій,  марганець, фтор.  Виключні  поживні властивості,  висока біологічна цінність і майже  стовідсоткова засвоюваність роблять його незамінним у дитячому і дієтичному харчуванні. Крім того, м'ясо кролика рекомендують включати в раціон жителів територій з  підвищеним рівнем радіації,оскільки воно здатне виводити з організму людини радіонукліди. Тому, правильна годівля кролів - основа отримання хороших шкурок та тушок. При порушеннях режиму годування знижуються племінні і продуктивні якості тварин навіть найкращих  порід. 
Концентрований корм зазвичай становить 50-65% загальної поживності раціону.  Кролики уміють «нормувати» свій раціон,  і якщо їм достатньо дають корми, багаті на клітковину ( сіно, солома, пшеничні висівки) і концентровані  (комбікорми), то вони їдять того чи іншого корму приблизно порівну.
Найбільш високою перетравністю поживних речовин володіють кормові раціони, багаті протеїном. Зі збільшенням кількості клітковини перетравність всього раціону знижується. Однак, при низькому вмісті в раціоні клітковини (менше 10%) у кроликів спостерігається розлад травлення і зниження продуктивності навіть при достатній кількості протеїну і енергії. Причому якщо при нестачі енергії тварина прагне компенсувати недостачу поживності збільшенням кількості з'їдаємого корму, то при недоліку клітковини поїдаємість, навпаки, знижується. 

Табл.3.  Рецепти комбікормів для вирощування кролів

Компоненти

Для кроликів
рецепт

№ 90-1 Старт

Для кроликів при бройлерному вирощуванні
рецепт № 92-1 (продукційний)

Для лабораторних

кроликів
рецепт № 122-2

Трав’яне борошно

25

40

30

Овес

21

-

16

Ячмsнь

20

30

25

Горох

5

8

5

 Макуха або шроти соняшниковий, соєвий

10

10

15

М'ясо- кісткове або рибне борошно

-

1,4

8

Висівки пшеничні

12

5

-

Дрожджі кормові

-

2

1

Меляса

5,5

2,5

-

Сіль поварена

0,5

0,3

-

Кормовий фосфат

-

0,8

-

Крейда

1

-

-

Якісні характеристики, в 1 кг

Обмінна енергія, кКал.

210,83

 

Сирий протеїн, %

15,92

Сира клітковина, %

10,58

Сирий жир, %

2,87

Треонін ,%

0,52

Лізин, %

0,74

Метіонін, %

0,25

Кальцій, %

1,03

Фосфор, %

0,68

Комбікорм, виготовлений за даним рецептом містить більш повноцінний білок і достатню кількість мінеральних речовин, чим сировина, що входить до його складу.

Спеціальні комбікорми для кролів мають ряд переваг:

• покращує відтворні якості кролематок;
• забезпечує кролематок поживними елементами, необхідними для нормального росту і розвитку ;
• підвищує кількість і якість молока у кролематок;
• забезпечує середньодобові прирости і досягнення живої маси молодняку кролів на відгодівлі 4 кг і більше 120 днів;
• попереджає захворювання кролів кокцидіозом;
• підвищує імунітет кролів до вірусних захворювань;
• призводить до зменшення витрат кормів, праці, енергії та інших на виробництво продукції.

7. Що ви знаєте про користь розведення перепелів?

   Невід'ємною запорукою здорового способу життя є правильне харчування. На жаль, не всі продукти можуть забезпечити людський організм необхідною кількістю поживних речовин. Цей недолік ми заповнюємо різними вітамінними і мінеральними комплексами, біологічно активними добавками та іншими препаратами, витрачаючи на них колосальні гроші. Проте існує природна унікальна по поживній цінності продукція - перепелині яйця.                                             Незважаючи на крихітний розмір, вони за вмістом вітамінів і інших корисних речовин не поступаються курячим. Цей дієтичний продукт має антибактеріальну, імуномодулюючу, протипухлинну властивості, нормалізує діяльність шлунково-кишкового тракту, серцево-судинної та інших систем. Перепелині яйця - це концентрований біологічний набір необхідних людині речовин.

При вирощуванні та утриманні перепелів особливе значення має повноцінне годування. Добові перепелята народжуються дуже маленькими (до 6 г), але вони швидко ростуть, і за місяць їх маса збільшується більш ніж в 15 разів, а до 2-місячного віку вони досягають живої маси дорослих птахів. Інтенсивний ріст молодняку і висока яєчна продуктивність самок проявляються за умови забезпечення їх кормами, що містять всі необхідні поживні речовини: білки, вуглеводи, жири, мікроелементи та вітаміни.

Основою раціону для перепелів є комбікорми. Так як перепела мають більш інтенсивний біохімічний обмін речовин і оптимальні фізіологічні особливості, то і склад комбікормів для перепелів має свою специфіку. Комбікорми для перепелів повинні відповідати трьом основним вимогам: збалансованість, висококалорійність, необхідна ступінь подрібнення.

Табл.4.  Рецепт комбікорму для вирощування перепелів

Склад 
рецепта

Показники якості

Пшениця

Зернобобові

Кукурудза 

55,54

Обмінна енергія, ккал

268,81

Ячмінь без плівок

10,00

Лінолева кислота,%

1,87

Шрот соняшниковий, низкопротеїновий

6,83

Сира зола,%

2,71

Сира клітковина,%

6,00

Шрот соняшниковий, високопротеїновий

10,00

Сирий жир,%

4,74

Сирий протеїн,%

17,10

Шрот соєвий

1,91

Лізин,%

0,8

Борошно м'ясо-кісткове, сирий протеїн 56%

4,00

Метіонін,%

0,37

Метіонін + Цистин,%

0,68

Борошно рибне, сирий протеїн 64%

1,00

Триптофан,%

0,21

Масло рослинне

2,14

Треонін,%

0,52

Лізин кормовий

0,21

Са,%

3,30

Метіонін кормовий

0,04

Na,%

0,08

Фосфат

1,08

Р,%

0,7

Мінеральна підгодівля

6,7

Фосфор доступний,%

0,46

Премікс П 1-2

0,5

Вологість,%

10,5

Поживні  речовини в раціоні перепелів повинні бути збалансовані по обмінній енергії, сирому протеїну, незамінних амінокислотах, по вітамінах, основним мінеральним речовинам: кальцію, фосфору і натрію, по мікроелементах: марганцю, залізу, міді, цинку, йоду. Енергія раціону балансується зерновими компонентами - кукурудзою, пшеницею, просом, ячменем. По сирому протеїну раціон перепелів балансується шротом, макухою, зернобобовими і кормами тваринного походження (м'ясо-кістковим та рибним борошном, сухим молоком). Потреба перепелів в протеїні змінюється в залежності від віку.

 

 

 

  1. Способи, суть, особливості  технології виробництва спец комбікормів для різних тварин.

 

( метод-  « мозкова атака», інтегрована бесіда)

 

Метод –«Мозкова атака”. Суть його полягає в спільному пошуку  узгодженого рішення. Це знаходить своє відображення у кінцевому тексті, переліку ознак. Діалог виключає протистояння, критику позиції тієї чи іншої групи. Всю увагу зосереджено на сильних моментах у позиції інших.

1. На основі знань про асортимент продукції та види комбікормів назвіть способи та методи  виробництва пресованої продукції.

 

 Пресовану комбікормову продукцію отримують   методами:

- гранулювання;

- екструдування;

- експандерування.

Пресування комбікормів  проводиться  сухим або вологим способом.

 Сухий спосіб найбільш розповсюджений і використовується для всіх видів тварин і птиці. Вологим способом ( екструдування, експандерування) виготовляють спецкомбікорми для риби, домашніх тварин.

2.  Чим відрізняються гранульовані, ектрудовані, експандовані комбікорми?

Вказані види комбікормів виготовляються на різних лініях, із застосуванням для спресовування спеціальних машин. Тому вони відрізняються і по технології і по якості.

        3.Яким способом, на вашу думку, більш доцільно виготовляти   спецкомбікорми? Свої міркування обґрунтуйте.

Спецкомбікорми найбільш доцільно виготовляти способом експандування, так як забезпечується  висока перетравність корму, збереження біологічно активних речовин, зменшення витрат на обробку.  При цьому отримують гранули високої якості і при цьому економно і раціонально використовується як сировина так і комбікорм.

     Експандування - високоефективна сучасна технологія і ще один крок до виготовлення бездоганної якості та екологічно чистих кормів.
Експандування - гідротермічна обробка за допомогою експандера, що дозволяє отримати експандований структурований комбікорм готовий до згодовування у вигляді крупки без гранулювання. Такі параметри обробки, як вологість, температура, тиск і вихід електромеханічної енергії, впливають на кормові та фізичні характеристики корму, а встановлені потім пристрої для подрібнення, забезпечують необхідну структуру і розміри частинок комбікормів. 

 

Переваги від використання експандату:
- без заміни компонентів - більш висока поживна цінність комбікормів;
- заміна більш дорогих компонентів при тій же поживній цінності комбікормів;
вища гігієна комбікормів;
- менша витрата комбікормів;
- більший приріст у вазі;
- нижчий коефіцієнт використання корму;

- кращий санітарний стан приміщень для утримання тварин (птиці),  низький рівень падежу тварин;

- введення  більшої кількості рідких компонентів: олії, жиру, меляси;

- краща якість м'яса.

 

-Повідомлення студентів « На замітку»

   Вченими багатьох країн світу проводилися  ряд досліджень, що доводять перевагу експандата.  Одне з досліджень стосувалося розщеплення крохмалю при експандуванні.  Розщеплення крохмалю  покращує травлення у тварин.  Питання розщеплення  крохмалю  найбільш  актуальне  для  поросят.  Велика частка розщепленого   крохмалю  дозволяє поросятам  перетравлювати крохмаль ще до його надходження в товсту кишку - тим  самим  причина виникнення проносу, а стабілізація шлунково-кишкового тракту  особливо  важлива для маленьких тварин.

Короткий, але інтенсивний вплив тепла, вологи і високого тиску під час експандування ефективно для знищення сальмонел та інших патогенних бактерій, грибків і плісняви. Принцип знезараження грунтується не тільки на тепловій обробці, а й  на  динамічному впливі під час проходження продукту через робочу зону експандера.

Економічну ефективність експандованих комбікормів в порівнянні з аналогічними розсипними і гранульованими комбікормами доводять наступні результати досліджень.

 

Таблиця 5. Показники відгодівлі свиней (від 9 до 30 кг) різними комбікормами

 

Показники

Розсипний

комбікорм

Гранульований комбікорм

Експандований комбікорм

Витрати кормів, г/день

1007

955

922

Збільшення живої маси, г/день

473

470

476

Використання кормів на 1кг ваги

2,13

2,03

1,94

 

 

 При експандуванні комбікорми піддаються температурній обробці від 80 до 130 º С і тиску до 4000 мПа в залежності від виду комбікорму, але всього лише на дуже короткий період, так як загальна тривалість проходження продукту через експандер становить не більше шести секунд. Такі параметри обробки, як вологість, температура, тиск і витрата впливають в експандері на зоотехнічні та фізичні характеристики корму, а встановлені потім пристрої для подрібнення - такі як,структуратори або вальцьовий верстат, забезпечують необхідну структуру і розміри частинок комбікорму. 

 

 Екпандування проводять на спеціальних машинах експандерах

Експандери  типу типу FEX, «Каль»  по конструкції  дещо аналогічні екструдерам, але  випресовування  не скрізь отвори матриці, а в кільцевий зазор, регулюємий за допомогою гідравлічної системи.

Застосування експандерів покращує роботу гранулятора, збільшує введення в гранульовані комбікорми жиру і рослинної олії, сприяє підвищенню продуктивності гранулятора, зменшенню товщини матриці і зниження зношення пресуючих роликів і матриці.

 

3. Премікси та спец комбікорми для домашніх тварин

 

(метод: інформаційно- комунікативний, розповідь, відео презентація, інтегрована бесіда- діалог.)

   Самостоятельное и промышленное приготовление корма для собак в Барнауле Для того щоб ваші домашні улюбленці були здоровими, вони повинні отримувати збалансовані , екологічно чисті корми. Від якості корму залежить зовнішній вигляд, рухливість, настрій, продуктивні якості тварин. Сучасні корми для кішок і собак розробляються і виготовляються з урахуванням всіх індивідуальних особливостей і потреб тварин.

Сухі корми для домашніх тварин виготовляють інноваційними екструзійними технологіями, які забезпечують виробництво комбікормів з якісним очищенням сировини від шкідливих мікроорганізмів і токсинів. Саме тому, екструдовані корми з високими вимогами щодо якості та складу білкових, вітамінних, мінеральних добавок використовують для годування хижих тварин, риби, кішок та собак.

Крім цього, такий сухий корм довго зберігається. Щоб насититись, тварині необхідна невелика кількість такого корму. Він має різну форму та розміри.

При виробництві екструдованих кормів для домашніх тварин використовують спеціальні (модернізовані) екструдери-  « Инста-Про», фірми « Андритц Спроут»

(оснащені кондиціонером). Вони  найбільш близькі до вітчизняних екструдерів і мають  високу продуктивність при невеликих габаритних розмірах.

                                      Екструдер Е-1500                                         

Ця машина призначена для виробництва складних комбікормів з підвищеною засвоюваністю і очищенням від шкідливих мікроорганізмів і речовин для сільськогосподарських та домашніх, хижих тварин, птиці, риби.

Перед екструдуванням передбачена можливість додавання білкових і мінеральних добавок в сировині.

У процесі екструдування, під дією температури і тиску відбувається глибоке перетворення структури і властивостей поживних речовин, що дозволяє виробляти високоякісний продукт, що володіє високими смаковими та поживними якостями У результаті  екструзії виходить більш структурований корм, спеціально пристосований і краще відповідає потребам тварин. Негативний ефект обробки зведений до мінімуму (деструкція вітамінів, жирів і амінокислот) за рахунок швидкості операції.

 

Які переваги   даних екструдерів ?     

Застосування цього екструдера дозволяє:

-виробляти високоякісний комбікорм;

-виробляти екструдований комбікорм з білковими добавками;

- раціонально використовувати зернову сировину – економія зерна при годівлі тварин складає  до 40%;

- економити  до 30% енергії при підготовці сої, ріпаку та соняшнику до віджимання олії;

-ефективно використовувати доступну сировину та відходи;

- контролювати якість виготовляємого  комбікорму;

- очищати некондиційну сировину від мікроорганізмів;

- переробляти зерновідходи;

- виробляти спецкомбікорми  для собак, кішок та хутрових тварин;

- виробляти водостійкі гранульовані корми для риби.

1. Яку продукцію комбікормових заводів називають преміксами?

Премікс- це спеціальна суміш біологічно- активних добавок та наповнювача, виготовлена по науково- обґрунтованих рецептах, яка призначена для виготовлення комбікормів і не призначена для безпосередньої годівлі тварин.

  1. Які біологічно- активні речовини (БАР) входять до складу преміксів?

До складу преміксів вводять сполуки макро- та мікроелементів, вітаміни, амінокислоти, ферментні препарати, гормони, антиоксиданти.

  1. Яку роль відіграють БАР в живому організмі?

▪Вітаміни- природні органічні сполуки, що у невеликій кількості мають високу біологічну активність в обміні речовин і дуже впливають на здоров’я  та продуктивність тварин.

▪Ферменти- це специфічні біологічні каталізатори білкової природи, які прискорюють певні біохімічні реакції в організмі. Вони утворюються в процесі життєдіяльності організму, беруть участь в обміні речовин і забезпечують зв’язок між середовищем та організмом.

▪Амінокислоти – органічні сполуки, які необхідні для побудови білків живого організму ( в комбікорми  вводять у вигляді добавок чотири амінокислоти, які відіграють важливу роль у процесах життєдіяльності живого організму- лізин, триптофан, метіонін, цистин).

▪Мікроелементи – життєво необхідні тваринам ( кальцій, магній, калій, натрій, фосфор,хлор), беруть участь у підтриманні нормальних життєвих функцій організму тварин, входять до складу окремих ферментів, гормонів, вітамінів, сприяють перетравленню їжі.

▪Антибіотики- це утворювані деякими мікроорганізмами, рослинами і тваринами  речовини, що згубно впливають на інші мікроорганізми, гриби та окремі функції рослин. Нині відомо понад 1000 різних антибіотиків, з яких частину використовують з лікувальною метою, а деякі згодовують тваринам (близько 20) щоб посилити ріст і поліпшити використання кормів.

 

 IV. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу        

(5-7 хв.)

  Сприйнятий матеріал повинен бути осмислений, приведений в загальну систему, тобто після сприйняття відбувається розумове опрацювання сприйнятого шляхом активної участі мислення.

 

(метод – Тренінг професійної комунікативності)

■Доведіть,  доцільність виготовлення спец комбікормів для окремих видів тварин.

■ Чи потрібно виготовляти  спецкомбікорми, якщо поголів’я тварин зменшується, а ціни на сировину та комбікорми збільшуються?

 

  V. Закріплення вивченого матеріалу (дебрифінг)

( 5-7 хв.).

 До цього етапу включається осмислення нових знань і вмінь, їх систематизація.

 

Метод -колективний підсумок , «Незакінчене речення»

Цей метод дає можливість ґрунтовніше працювати над формою висловлення власних ідей, порівнювати їх з думками інших. Така робота дає присутнім змогу долати стереотипи, вільніше висловлюватися щодо запропонованої теми, відпрацьовувати вміння говорити коротко, але по суті й переконливо.

 Визначивши певну тему, викладач формулює початок речення і пропонує студентам закінчити його. Кожний наступний учасник обговорення має починати свій виступ із запропонованого початку висловлювання.

 

Студенти працюють з «відкритими» реченнями:

“На сьогоднішньому занятті для мене найважливішим відкриттям  

     було...”

“Ця інформація спонукає нас до висновку, що ...”

“ Я зрозумів, що…”

 

VI. Підведення підсумків заняття

(5хв.)

 Підбиття підсумків — це дуже важливий етап інтерактивного заняття. Саме тут прояснюється зміст проробленого; підводиться риска під знаннями, що повинні бути засвоєні, і встановлюється зв’язок між  тим, що вже відомо, і тим, що знадобиться студентам у майбутньому. Цей етап заняття спрямований на вдосконалення процесу самопізнання і виявлення професійної компетентності.

 

Функції підсумкового етапу заняття:

  • прояснити зміст опрацьованого матеріалу;
  • проаналізувати роботу студентів;
  • зробити узагальнюючі висновки.

 

VI.  Оголошення домашнього завдання

(2 хв. ) 

 Черняев Н.П. – Производство комбикормов,  с.196-201

  Кошелев П.Н. – Производство комбикормов  и кормовых смесей,  с.142-143

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


doc
Пов’язані теми
Технології, Розробки уроків
Додано
13 квітня 2023
Переглядів
541
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку