19 липня о 18:00Вебінар: Реалізація національно-патріотичного проекту в закладах дошкільної та середньої освіти

Урок. Тема "Український декоративний посуд"

Про матеріал
Матеріал розрахований для учнів першого класу. Він знайомить учнів з декоративним мистецтвом.Пропоную для використання його вчителями початкових класів.
Перегляд файлу

А.А. Павленко – вчитель початкових класів,

спеціаліст вищої категорії, старший вчитель

Шполянської загальноосвітньої школи

І-ІІІ ступенів №1

Шполянської  міської ради

об’єднаної територіальної громади

Черкаської області

 

Інтегрований урок

(Трудове навчання, музика, літературне читання)

1 клас

Тема . Український декоративний посуд.

 

Мета. Ознайомити учнів з народним декоративно-вжитковим мистецтвом. Уточнити знання про посуд, про його використання  у побуті. Вчити  учнів створювати орнаменти на «тарілочках». Розвивати почуття ритму, симетрії, пропорції, дитячу творчість. Виховувати любов і повагу до народних традицій та звичаїв.

Обладнання. Компютер, посуд глиняний і деревяний, вишиті рушники.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

Пролунав дзвінок –

Починається урок.

Працюватимем старанно,

Щоб почуть наприкінці,

Що у нашім першім класі

Діти – просто молодці.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1.               Відгадайте загадку

Ми зберігаємо в серванті

Столовий, чайний, кавовий сервізи.

Ним користуються  на кухні,

Утримують його у чистоті.

Без нього не обходиться щодня

Моя й твоя сім'я.      (Посуд)

2. Загадки про посуд

1.З землі робився,

На кружалі вертівся,

На вогні пікся.

На базарі бував,

Людей годував.

Як упав та й пропав,

Ніхто не поховав.   (Горщик)

 

2. Довгий носик, ручку має

Всіх нас чаєм напуває.    (Чайник)

 

3. Гострі зуби вона має

Їсти нам допомагає.

Що бере в тарілці – все

Нам до рота несе.  (Виделка)

 

4.Руки в боки я стою

Всіх вас чаєм напою.

Я гарячий, наче жар

Хто я, діти ?  (Самовар)

 

5. Зроблені вони із скла

Для чаю, сока, молока.  (Склянка) 

 

6. Сама не їм, а людей годую.  (Ложка)

 

7.Новий посуд, але весь в дирочках.    (Сито)

8. Вона буває глибока

Вона буває мілка,

Одначе вона не ріка.   (Тарілка)

 

9. Вона чайника подружка

Має два гарні вушка.

Варить суп, борщ, юшку.

Дуже любить їх Юля

А називається  (Каструля)

  1.               Скоромовки
  1. Борщик у горщику, щавель у борщику
  2. На столі стоїть солянка, а в солянці сіль.

4. Приказки та прислів'я

  1. Макогін – хазяїн у хаті.
  2. Там макогін блудить, де макітра радить.
  3. Порожня бочка дзвенить, а повна мовчить.
  4. Ні в горшку, ні в мішку.
  5. Дорога ложка до обіду.

5. Закличка

Іди, іди, дощику,

Зварим тобі борщику

В полив'янім горщику.

Тобі каша, мені борщ,

Щоб рясніше падав дощ.

6. З якої це казки?

На голову глечик лисиця оділа

Й мерщій до річки поспішила.

Скоріше глечика сварити,

І в річці жартуна втопити.

І не подумала лисиця,

Що може і сама втопиться.  («Лисичка і глечик»)

 

В яких казках згадується про посуд? «Курочка ряба», Лисиця і глечик»,

«Лисичка і журавель».

 

     З якої казки ці герої? («Лисичка І Журавель)

Із чого Лисичка пригощала Журавля? ( З тарілочки)

Чому Журавель не міг ухопити каші? (Бо тарілка мілка, а у Журавля гострий та довгий дзьоб)

Хто з вас покаже тарілочку?

З чого пригощав Журавель Лисичку?( З глечика)

Чому Лисичка не могла дістати страви?(Бо у глечика вузька шийка)   

  1.               Пісенька «Одна господиня»

Одна господиня з базару прийшла

Вона у корзині  у дім принесла

      Приспів

Картоплю, капусту, квасолю, буряк

Петрушка і морква

Ой, смачно як!

Ось овочі дружно лежать на столі

Чекають, що зварять їх всіх у борщі.

      Приспів

В каструлі помиті лежали вони

В окропі кипіли годину чи дві.

      Приспів

Зварився наш борщик, стоїть на столі

Скоріше би їсти приходили всі.

      Приспів

Ось дружно сидить за столом дітвора

Вже повні тарілки, борщ їсти пора.

                 Приспів

- Про який посуд згадується в пісні?

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.

  • Що означає декоративний?
  1. Довідкове бюро

Декоративний – значить «прикрашувальний», є предметом естетичної насолоди.

  2.  Уявіть, що це світлиця одного господаря

  •                   Відгадайте, хто господар її?

     Загадка

        Глина в кого ожива?

        Творить з неї хто дива?

        В кого посуд, ніби жар?

        Ну, звичайно, це - … (гончар)

- А хто такий гончар? (Гончар – це майстер, який виготовляє вироби з глини)

- А які вироби виготовляє гончар?

(Перегляд відео про гончара)

ІV. Робота над темою уроку.

  1.               Бесіда
  • Що не вистачає на цьому посуді? (Малюнків, орнаментів)
  •                   Опишіть посуд. (Неяскравий , світло-коричневий, однотонний)
  • А яким хочете його бачити? (Гарним, святковим, яскравим)
  • Що для цього потрібно? (Нанести орнамент на виріб)

Довідкове бюро

  Орнамент -  візерунок,  який наносяться на посуд симетрично, чергується в певному порядку.

  •                   Що лежить в основі орнаментів? (Геометричні фігури, різні лінії, краплинки, листя, квіти, пуп'янки).

Слово вчителя

   - Так, діти, земля дає людині не тільки глину, з якої можна зробити посуд, але і фарби. В умілих руках майстра краплинки, квіти, листочки перетворюються у чудові орнаменти., які наносяться на посуд симетрично, чергуються в певному порядку.

4. Слово вчителя

- Де ж зберігався посуд у селянській хаті? ( На миснику)

 Учень

    Моя прабабуся часто розповідає мені про своє дитинство. Селянські родини жили тоді бідно. В хаті не було ніяких меблів, окрім столу, лави, та ліжка, яке називалося піл. Але ж посуд потрібно було десь зберігати. Для цього був мисник. Це така невеличка шафка без дверцят, яка висіла на стіні. В ній було 2 – 3 полички. Туди й ставили миски. Тому така назва – мисник.

5.Повторення правил техніки безпеки при роботі з клеєм.

  • Наносять клей ПВА на деталі тонким шаром, використовуючи пензлик;
  • Якщо клей під час розгладжування деталей виступає, то не можна його витирати пальцями. Для цього слід користуватися серветкою;
  • Не можна клей брати до рота, слідкувати, щоб він не потрапив в очі.

V. Практична робота учнів

Виготовлення декоративних тарілочок в групах за планом:

1.Обговорення та створення узору для декоративної аплікації.
2. Перегляд і відбір  матеріалів для візерунка.
3. Проведення двох протилежних ліній у центрі платівки.
4. З’ясування послідовності складання візерунка.
5. Оздоблення елементами узору краю платівки.
6. Наклеювання квітки в центрі платівки.
7. Симетричне розкладання листочків навколо квітки.

(Звучить мелодія)

VІ. Підсумок уроку

Виставка виробів учнів

 

doc
Додано
14 травня
Переглядів
116
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку