Мета: допомогти учням з'ясувати причини конфліктів між людьми та способи їх уникнення; формувати навички культурної поведінки, сприяти налагодженню дружніх стосунків у колективі, підвести учнів до усвідомлення необхідності узгодження власних інтересів та інтересів суспільства.
УНИКНЕННЯ КОНФЛІКТІВ МІЖ ЛЮДЬМИ
(4-й клас)
Мета: допомогти учням з'ясувати причини конфліктів між людьми та способи їх уникнення; формувати навички культурної поведінки, сприяти налагодженню дружніх стосунків у колективі, підвести учнів до усідомлення необхідності узгодження власних інтересів та інтересів суспільства.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання
Сію я дітям у серденько ласку.
Сійся, родися ніжне «Будь ласка»,
Вдячне «Спасибі», «Вибач» тремтливе —
Слово у серці, як зернятко в ниві.
«Доброго ранку!», «Світлої днини!»
Щедро даруй ти людям, дитино.
ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів
1. Вправа «Мозковий штурм»
— Прочитайте ряд слів, знайдіть серед них «зайве» слово.
Мир, дружба, конфлікт, друзі.
2. Вправа «Асоціативний кущ».
КОНФЛІКТ
непорозуміння, сварка, суперечка, бійка, зло, образа, приниження, нетерпимість, впертисть
— Спробуйте пояснити, що ж таке конфлікт.
3. Довідкове бюро.
— Послухайте, як пояснює значення цього слова тлумачний словник:
а) зіткнення протилежних інтересів, думок, поглядів; серйозні розбіжності, гострі суперечки між людьми;
б) ускладнення в міжнародних відносинах, що може призвести до збройної сутички.
4. Робота в групах.
— Як ви вважаєте, яку людину можна назвати конфліктною?
— Які риси характеру людини, на вашу думку, призводять до конфлікту?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Учитель. Отже, на сьогоднішньому уроці ми повторимо правила поведінки, поміркуємо, що таке дружба, що таке конфлікт. Виявимо причини конфліктів, які наслідки вони несуть за собою та навчимося запобігати конфліктам і розв'язувати їх.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Музична хвилина з подальшим обговоренням
Учитель. Прослухайте пісню. З якого вона кінофільму?
(Звучить пісня з мультфільму про Леопольда «Якщо добрий ти».)
Учитель.
Учитель. Так, Леопольде, недарма я запросила тебе до нас у гості. На жаль, у нашому класі діти часто не можуть зрозуміти одне одного, поступитися, вибачитися і тому виникають сварки, конфлікти, навіть бійки, як у вірші.
Бесіда з казковим героєм
- Доброго ранку, діти!
- У кого з вас є друзі?
- А кого в класі хтось коли-небудь ображав?
- Чи бувають у вашому класі сварки?
2. Поетична хвилина
Хіба це клас?
1й учень Нема ні миру, ні любові —
Розтанули і зчезли вмить.
Розбив Віталик носа Вові,
І той заплаканий стоїть.
2 й учень Замазали весь зошит Галі,
Погане слово хтось сказав.
Пішла біда гуляти далі...
Хтось Колі ручку поламав.
3 й учень Скубнули Таню за косичку,
Вона ображена мовчить,
З книжками скинули поличку,
Ну як в такому класі жить?
Де хлопці і дівчата б'ються
І прозиваються весь час.
Де над бідою всі сміються...
Скажи мені, хіба це клас?
С. Махотін
Бесіда
- Буває у нас так?
- А подобаються вам такі ситуації?
3. Вчитель. А які існують ознаки конфлікту? Послухайте наших експертів.
1. Основними ознаками конфлікту є:
а) наявність протиріччя;
б) ненависть до опонента.
2. Наявність протиріч — невід'ємна частина нашого життя. Всі люди різні, кожен має свій погляд на певну ситуацію. Отже, конфліктна ситуація має свій шлях розв'язання.
3. Ненависть до опонента — це вже проблема. Проблема самої особистості. І тут уже людині треба над собою працювати або звернутися за допомогою до практичного психолога, який допоможе знайти вихід зі складної ситуації.
Висновки:
4. Конфліктувати страшно. Можна зовсім зруйнувати стосунки й образити близьку людину.
5. Конфліктувати погано, бо людина набуває тавро «поганої», «сварливої» людини.
6. Конфлікт — це боляче, страждають обидві сторони.
Учитель. Конфліктів потрібно уникати. Якщо доброзичливо ставитися до людини, звертатися до неї по імені, то конфлікту можна уникнути, адже нема такої людини у якої б не було рис (зовнішніх або внутрішніх) за які б її не можна було поважати. І це варто пам'ятати завжди. Давайте проведемо експеримент «Чарівний стільчик».
(Посеред класу ставимо стілець і пропонуємо комусь добровільно сісти на нього. Стілець оголосимо «чарівним». А особа, яка сидить на ньому, найчарівніша, найкраща. Пропонується по черзі кожному висловити компліменти людині на «чарівному» стільчику. Умова: лише компліменти від щирого серця. А у відповідь, за правилами етикету, має бути подяка.
Далі особа ділиться своїми враженнями).
4. А зараз послухайте вірш. Подумайте як уникнути конфлікту у даній ситуації.
Чим кінчається сварка
Дівчинка Хлопчик цей — велика злюка.
Шарпнув він мене за руку,
Обізвав:
Хлопчик «Всезнайка, соня
І бабусина тихоня,
Мала, чапля із поліна
І зануда, як Мальвіна».
Дівчинка Я сказала: «Ти на вроду,
Мов опудало з городу».
Він сказав і я сказала...
___________________________________________________
Дівчинка Він замовк і я змовчала.
Ми мовчали і сопіли...
Яблука уже доспіли.
Хлопчик яблуко зірвав
І мені подарував.
М.Людкевич
Відповіді учнів.
— Як не дати розгорітися конфлікту? (Виявити доброзичливість. Не підтримати конфлікт. Вживати слова ввічливості.)
5. Практична частина. Фізкультхвилинка
Гра "Акули"
Матеріали: два аркуші паперу. Учасники діляться на дві команди. Усім пропонується уявити себе в ситуації, коли корабель, на якому вони пливли, зазнав аварії, і всі знаходяться у відкритому океані. Але в океані є один острівець, на якому можна врятуватися від акул (Кожна команда має свій "острівець" - аркуш паперу, на якому на початку гри можуть поміститися всі учасники команди).
Капітан (ведучий), побачивши "акулу", повинен крикнути "Акула!" Завдання учасників - швидко потрапити на свій острівець
Після цього гра триває - люди залишають острів до наступної небезпеки. У цей час ведучий зменшує аркуш паперу наполовину.
За другою командою "Акула!" завдання гравців-швидко потрапити на острів і при цьому "зберегти" найбільшу кількість людей. Той, хто не зміг опинитися на "острові", виходить з гри. Гра триває: "острів" покидается до наступної команди. У цей час аркуш паперу зменшується ще наполовину. За командою "Акула!" завдання гравців залишається тією ж. Після закінчення гри результати порівнюються: в якій команді залишилося більше учасників і чому.
5. Робота в групах. Обговорення ситуацій.
Повторення правил роботи у групах
Учитель. Для роботи на уроці нам слід повторити правила.
● Говорити по черзі, а не всі водночас.
● Не перебивати того, хто говорить.
● Критикувати ідеї, а не особу, яка їх висловила.
● Дотримуватися«правила піднятої руки».
● Поважати всі висловлені думки.
● Заохочувати всіх однокласників до роботи
Ситуація 1
Ти стоїш на перерві та розмовляєш з друзями. Аж раптом тобі хтось боляче наступає на ногу. Ти розсердився, готовий полізти у бійку, та раптом чуєш: «Вибач, будь ласка. Мені дуже прикро, я не хотів зробити тобі боляче».
- Як ти відреагуєш?
Ситуація 2
Мама дала Дмитрикові цукерки, щоб він почастував своїх товаришів. Коли Дмитрик вийшов у двір, він побачив, що серед друзів був і його кривдник — Сергійко, який часто грубо його штовхав, обзивав. Дмитрик замислився, як йому вчинити: пригощати Сергійка чи ні?
— Дайте пораду Дмитрикові.
Ситуація 3
Що ви зробите, якщо?..
Степан та Богдан почали битися, а навколо стоять хлопці, що їх підбадьорюють і підбурюють.
Ситуація 4
Що ви зробите, якщо?..
Дівчинка (хлопчик) не хочуть з вами товаришувати.
6. Міжгрупове обговорення
7. Робота над прислів’ями
— Які прислів’я допомагають розв’язати конфлікт, а які — загострюють?
- Око — за око, зуб — за зуб.
- Як гукнеться, так і відгукнеться.
- Шануй сам себе, шануватимуть і люди тебе.
- Хто сильніший, той і правий.
- Полюби ближнього свого як самого себе.
- Люди, які поважають тебе, не робитимуть боляче іншій людині.
- Шляхом зла не доходять до добра.
- У товаристві лад — усяк тому рад.
- Все добре переймай, а зла уникай.
8. Весела хвилинка
— Гумор, жарт, як відомо, часто допомагають уникнути сварок. Пропоную вам спробувати розв’язати цікаві задачки Г. Остера.
- Вовчик 10 разів смикнув за кіску Машу, 5 разів — Дашу, 7 разів — Клаву і 1 раз, помилково,— завуча Маргариту Іванівну. Скільки разів смикав за кіски Вовчик, і що йому за це буде?
- Повертаючись зі школи додому, Дмитрик штовхнув 9 дівчаток і підставив підніжку 3 дівчаткам. Половина дівчаток, скривджених Дмитриком, заплакали. А інша половина погналася за Дмитриком і надавала йому по шиї. Скільки разів Дмитрик отримав по шиї?
— Що хотів висміяти у цих задачах Г. Остер?
— Чому сваряться хлопчики і дівчатка?
— Чи можна уникнути сварок, образ?
— Як потрібно спілкуватися один з одним?
9. Робота в групах
Група 1.
Картки зі словами потрібно розподілити на 2 групи: «Погано» та «Добре».
Слова: пожалів, обманув, захистив, образив, посварився, злякав, відремонтував, допоміг, ударив, штовхнув, поділився, провідав, схитрив, зруйнував, прочитав, подарував, похвалив, посміхнувся, вибачився, пробачив, помстився, дав здачі, поскаржився.
Група 2.
— Запишіть до кожної літери слова дружба позитивні риси характеру.
Група 3.
Виберіть правила поводження в колективі, які б допомогли вам уникати конфліктів з товаришами
Група 4.
Виберіть приклади поводження в колективі, які призводять до конфліктів з товаришами
V. Підсумки уроку
1. Складання сенкану «Конфлікт»
Конфлікт.
Неприємний. Серйозний.
Дратує. Заважає. Роз’єднує.
Навчимося уникати конфліктів.
Ні - конфліктам.
2. Виконання пісні «Якщо добрий ти»