Інтегрований урок
«Земля – наш рідний дім.
Тож будь господарем у нім!»
4 клас
Підготувала:
Нікітенко Інга Владиславівна
вчитель початкових класів
Старицької початкової школи
Яворівського району
Тема: Земля – наш рідний дім.
Тож будь господарем у нім!
Мета: вчити дітей бачити, чути і відчувати красу оточуючого світу та негаразди в нім. Збудити бажання зробити світ кращим вже сьогодні своєю посильною допомогою. Розвивати уяву, мислення дітей, вчити порівнювати і робити висновки. Виховувати відповідальне, дбайливе й бережливе ставлення до довкілля (повітря, ґрунти, флора, фауна); формувати екологічну свідомість.
Обладнання: Д/З – «будинок», зображення планети, емблеми-значки, тема, картки з завданнями, відеоролик «Крик Землі».
Використані технології: ТРВЗ – педагогіка (вправа «Всі хочуть жити», гра «Так – Ні», «Сенкан», гра «Розсипанка»), технологія критичного мислення (дискусія), інтерактивна технологія (робота в групах, естафета).
Хід заходу
І. Вступ
-
Доброго дня! Сьогодні тема нашого спілкування… поки що таємниця. Я відкрию лише частину теми. Погляньте на дошку. Ви здогадалися, про що піде мова?
на ватмані надпис:
- рідний дім.
-
Так, звичайно - про рідний дім.
-
А який дім ми називаємо рідним?
-
Перевірка домашнього завдання
-
Ви поділилися на групи. Кожній було завдання розповісти по-своєму про рідний дім. Давайте послухаємо своїх товаришів.
-
А всі будьте уважні, потім по пам’ яті будете записувати слова, прислів’ я.
Завдання:
Зелені - Дібрати синоніми до слова домівка. З них «збудувати» фундамент будинку.
Червоні – знайти прислів’я про дім. «Викласти» з них стіни, двері, вікна.
Сині – дібрати ознаки до слова домівка. «Завершити» будинок дахом.
Фіолетові – скласти розповідь «Домівка моєї мрії»
-
Синоніми. Домівка, дім, оселя, господа, будинок, хата, світлиця, житло, будівля, квартира, помешкання.
-
Ознаки. Світла, чиста, затишна, охайна, привітна, гостинна, відкрита, мила, рідна, гарна, красива, чудова, щедра, батьківська…
Порівняння. Як віночок, як гніздечко, мов палац, як квіточка…
-
Всяка пташка своє гніздо виє
Люди добрі, тепла хата, є що їсти, є де спати.
Що хата має, тим і приймає.
Чим хата багата, тим і рада.
Своя хата – своя правда, своя стріха – своя втіха.
Де хата не метена, там дівка не плетена.
Рушник на кілочку – хата в віночку.
Хата господинею красна.
У своїй хаті і кути помагають.
Не носи сміття під чужу хату.
Чоловік у домі голова, а жінка – душа.
Без хазяїна двір, а без хазяйки хата, плаче.
Хату руки держать.
-
Хто живе у вашій домівці?
-
Чи подобається вам, коли вдома чисто?
-
А хто прибирає, прикрашає вашу домівку?
-
Чим ви допомагаєте?
-
– У зошитах запишіть:
- Ось у нас вийшов чудовий будинок, але чогось не вистачає?
- Що нас зігріває?
-
Виступ групи «Драматурги».
Як Промінчик будив землю
Кожного року Сонячний Промінчик будить усе живе. Так і цієї весни: тільки Зима на Північний полюс - сонячний хлопчик одягає картузика й поспішає на Землю.
- Прокидайтеся, - полоскотав квіточку. – Весна іде.
- Промінчику! – усміхнувся Підсніжник. – Дякую, що розбудив.
- Немає за що. Чепурися, - підморгнув сонячний хлопчик і полетів далі.
Аж бачить: Травичка спить. Він до неї і так, і сяк, а тій хоч би що.
- Раз так, начувайся!
І Промінчик зняв із голови картузика…
- Ой, як тепло! Ой, як добре! – почала ніжитися Травичка. - Промінчику, ти?!
- А хто ж іще? – усміхнувся хлопчик.
- Дякую за тепло, сонячний! – розправила листочки Травичка: Весна ж іде!
Промінчик попрямував далі…
Бачить: Струмочок спить. Він нахилився до нього й проспівав:
Струмочку-дзвіночку, відкрий оченята,
Чекають тебе з нетерпінням звірята!
Прокинься-проснися і нам заспівай,
Нехай знову радість наповнить цей край!
Крига на струмочку почала танути. За мить свою пісеньку вже дзюрчала водичка.
- Промінчику! – зрадів Струмочок. – Присядь, потеревенимо.
- Не маю часу, іншим разом, - вибачився Промінчик.
- Дякую, що розбудив! – заблищав водичкою Струмочок. – Забігай частіше в гості.
- Обов’язково, тільки всі справи завершу, - відповів Промінчик і полетів далі.
Сонячний хлопчик лагідно брав у долоні гілочки дерев, і вони прокидалися від тривалого зимового сну; стукав у нірки звіряток, і ті виходили побавитися під весняним сонечком…
Коли день добіг кінця, хлопчик-промінчик повернувся на небо. Засинаючи, він подумав про те, як цікаво пройшов його день: «Я хоча й маленький, але встиг зробити так багато!»
-
Я теж хочу, щоб ви сьогодні на уроці працювали, як Промінчик!
-
Згода?
-
І тоді в кінці уроку отримуєте емблеми.
ІІ Дискусія
-
Отже, рідний дім у кожного свій. А який дім можна назвати нашим спільним?
(відповіді дітей: школа, селище, Україна, …планета Земля)
Вчитель відкриває другу частину теми:
Земля – наш рідний дім.
-
Це і є тема нашого спілкування.
-
Як ще можна назвати Землю?
(рідна планета, матінка Земля, наш рідний дім..)
-
Ми добирали ознаки про домівку. Чи можна їх сказати і про Землю?
-
Так, звичайно. А ще, побувавши в космосі, космонавти розповідали, що Земля блакитна.
-
Як ви гадаєте, чому?
-
А ще Землю називають блакитною планетою, адже більшу площу її займає вода — океан. А в океані — теж своя природа. Хто в ньому живе? (Риби, водорості, морські тварини...) Підводний світ схожий на казку, він видається нам надзвичайним та чудесним.
-
А ще вони стверджували, що не бачили прекраснішої планети в світі.
-
А зараз виступить група Інформаторів - з цікавою інформацією.
-
. Справді, друзі, всі ми живемо на прекрасній планеті, ім’я якій — Земля. На ній буяє рослинність, живе безліч представників тваринного світу — звірі, птахи, комахи; а господарюють на планеті Земля її розумні мешканці — люди. Земля — єдина в нашій Сонячній системі жива планета. Вона — мов суцільний організм із води, повітря, ґрунтів, флори, фауни...
-
Ми захоплюємося красою і багатствами своєї планети. Але Земля не тільки велична та могутня: вона ще й дуже вразлива та тендітна. Планета Земля, як і будь-який живий організм, здатна бути міцною і кволою, процвітати і страждати від хвороб. Від того, як почуватиметься наша спільна домівка, якою буде вона, залежить наше майбутнє і майбутнє наступних поколінь, які житимуть на Землі.
-
Ніхто не стане руйнувати власний дім — усі дбають про чистоту й затишок своєї оселі. Давайте ж так само ставитися й до своєї планети Земля. Розкажіть, як потрібно ставитися до природи нашої Землі. Чому? Чим загрожує планеті байдуже, споживацьке та недбале ставлення людей? (Звучать відповіді та пояснення.)
Перегляд відеоролику «Крик Землі»
-
Зараз я попрошу попрацювати в групах і відповісти на мої питання.
-
Що ви побачили у фільмі? Спробуйте сказати одним словом.
-
Що ви могли б почути, якби знаходилися поруч?
-
Що ви відчували, переглядаючи цей фільм?
-
Що ви зрозуміли? (висновок)
на партах картки з надписами:
-
Що б ви ще додали до цього фільму, щоб показати біль нашої Землі?
Сенкан
Планета.
Зелена, голуба, рідна.
Обертається, забруднюється, зникає.
Планета – наш спільний дім.
Земля.
ІІІ Створення екологічного загону
-
Я пропоную вам створити екологічний загін.
-
Ви маленькі діти, але вже сьогодні в змозі щось виправити? Кому допомогти?
-
Щоб отримати звання і значок юного еколога, вам потрібно пройти випробовування. Всього декілька завдань. Ви згодні?
I естафета
Гра-фантазія «Всі хочуть жити»
-
Спікер кожної групи вибирає картку із зображенням певного об’єкта живої природи і, уявивши себе ним, звернутися до людей зі своїми проханнями.
-
Я — карасик. Мені хочеться жити в чистій, прозорій річці. Не забруднюйте водойм шкідливими відходами, мастилами, не завдавайте мені шкоди, дбайте про чистоту рік. Не ловіть мене, особливо в період нересту, щоб мої ікринки могли перетворитися на маленьких рибеняток.
-
Я — їжачок. Я хочу жити в чистому лісі, у якому немає сміття. Не залишайте сміття в лісі! Якщо ви прийшли сюди на пікнік, прибирайте за собою папірці, пляшки та бляшанки! Якщо ви мене знайдете, не турбуйте, не мучте і не відносьте з лісу додому. Адже я дика тваринка, а не домашня, мене не слід тримати в неволі.
-
Я — шпачок. Мені до вподоби літати в чистому, блакитному небі, дихати свіжим, а не брудним повітрям. Не забруднюйте повітря димом та шкідливими газами, не спалюйте восени опале листячко! Будь ласка, не стріляйте в мене з рогатки або рушниці. Краще зробіть для мене та моїх родичів затишну шпаківню!
-
Я – синичка…
-
Я — ялинове деревце. Мені привільно рости в пишному хвойному лісі. Я очищаю повітря, роблю його легким, корисним та ароматним. Саджайте, будь ласка, побільше дерев і кущів. Не ламайте мого гілля, не спилюйте мене під Новий рік. Залиште мене рости!
-
Я – пролісок….
Фівзхвилинка.
Гра « Як зберегти природу ». Робіть те, що я скажу.
Якщо ви не зриваєте великі букети квітів (сплесніть у долоні над головою)
Якщо ти ніколи не залишаєш сміття у лісі (тупни ногою)
Якщо ти не ламаєш гілок (то підстрибни)
Якщо ти саджаєш і доглядаєш квіти, дерева, кущі, (то підніми руку)
Якщо тобі подобаються квіти (посміхнись)
Якщо ти переконаний, що треба кожній людині піклуватися про
природу, про все живе (простягни руки сусіда і міцно потисни їх)
Давайте ось так, як ви дружно взялись за руки, ми будемо берегти і
шанувати нашу матінку - природу.
II естафета «Прибери планету»
-
Люди різних країн по різному ставляться до прибирання сміття. У багатьох розвинених країнах сміття не викидають на звалища, а сортують і переробляють. Кожен господар вдома викидає сміття в різні ящики: окремо скляні рештки, пластмасу, залізні вироби, папір, старий одяг, рештки їжі тощо. Тоді після переробки з відходів на спеціальних підприємствах знову з’являються нові потрібні речі. І так по колу. З деяких відходів роблять добрива. Виходить, що сміття майже і немає. У нашій країні починають у великих містах з’являтися невеликі переробні заводи, але ще немає такої вселюдської злагодженості. Можливо, ставши дорослими, саме ви допоможете суспільству у вирішенні цієї проблеми.
-
А сьогодні ви складете речення – поради, щоб довкілля було чистим.
-
Не залишай після себе сміття у лісі!
-
Посади дерево, кущ, або квіти!
-
Не сміти у дворах і вулицях!
4.Не рубай, не ламай дерев!
III естафета
«Посланець планети»
Гра «Так – Ні»
-
Третє завдання нам загадає посланець планети Земля. Але хто це, нам потрібно відгадати, граючи в гру «Так – Ні». Ви можете мені задавати питання, а я відповідатиму лише «Так», або «Ні». Тому уважно підбирайте питання.
Схема до гри «Так – ні»
(слова – назви предметів)
Довкілля
Природа Зроблено руками людини
Жива природа Нежива природа транспорт
рослини тварини людина Сонце будівлі
дерева звірі Місяць одяг
кущі птахи зорі взуття
трав’янисті риби вода посуд
рослини комахи повітря меблі
інші каміння приладдя
іграшки
електротовари…
-
Відгадка: рибка
-
Завдання рибки.
-
Ця рибка не проста. Вона вміє виконувати бажання. Але просить кожну групу загадати одне бажання що стосується нашої планети.
IV. Творча робота.
-
Кожна група вирізає за власним бажанням: квіти, тварин, дерева…. Пише побажання і наклеює на ватман, де Земля.
V. Підсумок
-
А що з того, що ви забажали, залежить від нас, людей?
-
У нас не відкрита остання частина теми. Що ж там, на вашу думку, написано?
-
Згадайте, що ми говорили про рідний дім.
-
Від кого залежить чи чистий він і привітний?
-
Ким треба бути в нім?
-
Від кого ж залежить наша Земля - наш спільний дім?
-
Ким треба бути в нім?
-
Що ми пообіцяємо Землі-матінці?
(Бути господарями на Землі.)
(до першої частини теми вчитель прикріплює обіцянку дітей і читають всю тему)
-
Прийом до екологічного загону. Вручення емблем юних екологів.
-
Молодці! Ви пройшли всі випробовування і я рада вас вітати зі вступом до загону юних екологів.
-
І наостанок, запам’ятайте, Земля – берегиня всього роду людського. Вона нас годує, одягає, напуває. Землю вважали живою: вона дихає, втомлюється, хворіє, відчуває ласку, біль, все чує, все знає. Існує таке прислів'я: "Хто про землю дбає, вона тому повертає".
-
Тож бережіть Землю, бережіть життя на Землі!