Вчити дітей бачити, чути і відчувати красу оточуючого світу та негаразди в нім.
Збудити бажання зробити світ кращим вже сьогодні своєю посильною допомогою.
Розвивати уяву, мислення дітей, вчити порівнювати і робити висновки.
Виховувати відповідальне, дбайливе й бережливе ставлення до довкілля (повітря, ґрунти, флора, фауна).
формувати екологічну свідомість.
Інтегрований урок
«Земля – наш рідний дім.
Тож будь господарем у нім!»
4 клас
Підготувала:
Нікітенко Інга Владиславівна
вчитель початкових класів
Старицької початкової школи
Яворівського району
Тема: Земля – наш рідний дім.
Тож будь господарем у нім!
Мета: вчити дітей бачити, чути і відчувати красу оточуючого світу та негаразди в нім. Збудити бажання зробити світ кращим вже сьогодні своєю посильною допомогою. Розвивати уяву, мислення дітей, вчити порівнювати і робити висновки. Виховувати відповідальне, дбайливе й бережливе ставлення до довкілля (повітря, ґрунти, флора, фауна); формувати екологічну свідомість.
Обладнання: Д/З – «будинок», зображення планети, емблеми-значки, тема, картки з завданнями, відеоролик «Крик Землі».
Використані технології: ТРВЗ – педагогіка (вправа «Всі хочуть жити», гра «Так – Ні», «Сенкан», гра «Розсипанка»), технологія критичного мислення (дискусія), інтерактивна технологія (робота в групах, естафета).
Хід заходу
І. Вступ
на ватмані надпис:
- рідний дім.
Завдання:
Зелені - Дібрати синоніми до слова домівка. З них «збудувати» фундамент будинку.
Червоні – знайти прислів’я про дім. «Викласти» з них стіни, двері, вікна.
Сині – дібрати ознаки до слова домівка. «Завершити» будинок дахом.
Фіолетові – скласти розповідь «Домівка моєї мрії»
Порівняння. Як віночок, як гніздечко, мов палац, як квіточка…
Люди добрі, тепла хата, є що їсти, є де спати.
Що хата має, тим і приймає.
Чим хата багата, тим і рада.
Своя хата – своя правда, своя стріха – своя втіха.
Де хата не метена, там дівка не плетена.
Рушник на кілочку – хата в віночку.
Хата господинею красна.
У своїй хаті і кути помагають.
Не носи сміття під чужу хату.
Чоловік у домі голова, а жінка – душа.
Без хазяїна двір, а без хазяйки хата, плаче.
Хату руки держать.
- Ось у нас вийшов чудовий будинок, але чогось не вистачає?
- Що нас зігріває?
Як Промінчик будив землю
Кожного року Сонячний Промінчик будить усе живе. Так і цієї весни: тільки Зима на Північний полюс - сонячний хлопчик одягає картузика й поспішає на Землю.
- Прокидайтеся, - полоскотав квіточку. – Весна іде.
- Промінчику! – усміхнувся Підсніжник. – Дякую, що розбудив.
- Немає за що. Чепурися, - підморгнув сонячний хлопчик і полетів далі.
Аж бачить: Травичка спить. Він до неї і так, і сяк, а тій хоч би що.
- Раз так, начувайся!
І Промінчик зняв із голови картузика…
- Ой, як тепло! Ой, як добре! – почала ніжитися Травичка. - Промінчику, ти?!
- А хто ж іще? – усміхнувся хлопчик.
- Дякую за тепло, сонячний! – розправила листочки Травичка: Весна ж іде!
Промінчик попрямував далі…
Бачить: Струмочок спить. Він нахилився до нього й проспівав:
Струмочку-дзвіночку, відкрий оченята,
Чекають тебе з нетерпінням звірята!
Прокинься-проснися і нам заспівай,
Нехай знову радість наповнить цей край!
Крига на струмочку почала танути. За мить свою пісеньку вже дзюрчала водичка.
- Промінчику! – зрадів Струмочок. – Присядь, потеревенимо.
- Не маю часу, іншим разом, - вибачився Промінчик.
- Дякую, що розбудив! – заблищав водичкою Струмочок. – Забігай частіше в гості.
- Обов’язково, тільки всі справи завершу, - відповів Промінчик і полетів далі.
Сонячний хлопчик лагідно брав у долоні гілочки дерев, і вони прокидалися від тривалого зимового сну; стукав у нірки звіряток, і ті виходили побавитися під весняним сонечком…
Коли день добіг кінця, хлопчик-промінчик повернувся на небо. Засинаючи, він подумав про те, як цікаво пройшов його день: «Я хоча й маленький, але встиг зробити так багато!»
ІІ Дискусія
(відповіді дітей: школа, селище, Україна, …планета Земля)
Вчитель відкриває другу частину теми:
Земля – наш рідний дім.
(рідна планета, матінка Земля, наш рідний дім..)
Перегляд відеоролику «Крик Землі»
на партах картки з надписами:
Сенкан
Планета.
Зелена, голуба, рідна.
Обертається, забруднюється, зникає.
Планета – наш спільний дім.
Земля.
ІІІ Створення екологічного загону
I естафета
Гра-фантазія «Всі хочуть жити»
Фівзхвилинка.
Гра « Як зберегти природу ». Робіть те, що я скажу.
Якщо ви не зриваєте великі букети квітів (сплесніть у долоні над головою)
Якщо ти ніколи не залишаєш сміття у лісі (тупни ногою)
Якщо ти не ламаєш гілок (то підстрибни)
Якщо ти саджаєш і доглядаєш квіти, дерева, кущі, (то підніми руку)
Якщо тобі подобаються квіти (посміхнись)
Якщо ти переконаний, що треба кожній людині піклуватися про
природу, про все живе (простягни руки сусіда і міцно потисни їх)
Давайте ось так, як ви дружно взялись за руки, ми будемо берегти і
шанувати нашу матінку - природу.
II естафета «Прибери планету»
4.Не рубай, не ламай дерев!
III естафета
«Посланець планети»
Гра «Так – Ні»
Схема до гри «Так – ні»
(слова – назви предметів)
Довкілля
Природа Зроблено руками людини
Жива природа Нежива природа транспорт
рослини тварини людина Сонце будівлі
дерева звірі Місяць одяг
кущі птахи зорі взуття
трав’янисті риби вода посуд
рослини комахи повітря меблі
інші каміння приладдя
іграшки
електротовари…
IV. Творча робота.
V. Підсумок
(Бути господарями на Землі.)
(до першої частини теми вчитель прикріплює обіцянку дітей і читають всю тему)