Урок. Тема. Як людина пізнає світ і знаходить відповіді на запитання про природу.

Про матеріал

Мета: формувати в учнів елементарне поняття про органи чуття: очі, вуха, ніс, язик, шкіру; розширити й уточнити уявлення дітей про значення зору, слуху, нюху, смаку, дотику в житті людини;

розвивати мислення та вміння зосереджувати увагу на різних ознаках певних об'єктів;

виховувати в дітей бажання пізнавати навколишній світ.

Тип уроку: комбінований урок.

Методи: словесні: бесіда, розповідь; наочні: показ об'єкта, спостереження; практичні: практична робота; метод проблемного викладу, частково-пошуковий метод.

Список літературних джерел:

  • 1. Грущинська І.В. Готуємося до уроків природознавства у 1 класі.- К.: Видавничий дім «Освіта», 2012.- 49-51 с.
  • 2. Природознавство. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів 1-4 класи (ОНОВЛЕНО). –http//mon/gov.ua/activity/ education/zagalna-serednya/pochatkova-shkola.html.
  • 3. Природознавство: підруч. для 1 кл./ І.В. Грущинська.- К.: Видавничий дім «Освіта», 2012.- 22-23с.
Перегляд файлу

Тема. Як людина пізнає світ і знаходить відповіді на запитання про природу.

 

Мета: формувати в учнів елементарне поняття про органи чуття: очі, вуха, ніс, язик, шкіру; розширити й уточнити уявлення дітей про значення зору, слуху, нюху, смаку, дотику в житті людини;

розвивати мислення та вміння зосереджувати увагу на різних ознаках певних об’єктів;

виховувати в дітей бажання пізнавати навколишній світ.

 

Тип уроку: комбінований урок.

 

Методи: словесні: бесіда, розповідь; наочні: показ об’єкта, спостереження; практичні: практична робота; метод проблемного викладу, частково-пошуковий метод.

 

Список літературних джерел:  

1. Грущинська І.В. Готуємося до уроків природознавства у 1 класі.- К.: Видавничий дім «Освіта», 2012.- 49-51 с.

2. Природознавство. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів 1-4 класи (ОНОВЛЕНО). –http//mon/gov.ua/activity/ education/zagalna-serednya/pochatkova-shkola.html.

3. Природознавство: підруч. для 1 кл./ І.В. Грущинська.- К.: Видавничий дім «Освіта», 2012.- 22-23с.

 

Обладнання: ноутбук, мультимедійна дошка, презентація до уроку, мікрофон, , індивідуальні картки, лепбуки «Органи чуття людини».

 

Структура уроку

 

    І.       Організація класу    

   ІІ.       Перевірка раніше засвоєного матеріалу.

   ІІІ.      Актуалізація опорних знань дітей та їхнього життєвого  досвіду .

   ІV.      Повідомлення  теми та  завдань уроку, мотивація навчальної діяльності.

   V.       Засвоєння нових знань, умінь і навичок.

   VІ.      Систематизація та узагальнення засвоєних знань, умінь і навичок.

   VІІ.     Застосування засвоєних знань, умінь, навичок.

   VІІІ.    Підсумок уроку.

 

 

 

 

 

Хід уроку

 

І.  Організація  класу до уроку ( Слайд 1,2)    

 

     Такого сонячного ранку                                                                                         

не можна нам сидіть на ганку.                                                                                 

В гості до друзів рушаймо,                                                                             

знання поповнювать даваймо.                                                                                    В руки я візьму лепбук                                                                                             

в перші двері : «Стук-стук-стук!»

 

ІІ. Перевірка раніше засвоєного матеріалу

 

Зупинка «Пташина метеостанція» ( Слайд 3)

 

1.  Підсумок спостережень за змінами в природі

Птахи вірні друзі                                                                                                      

у веселім крузі                                                                                                                   Про погоду нам співають,                                                                               синоптиків доповідати викликають.                                                                            Все їм зараз розкажіть,                                                                                             

в календар наш запишіть.                                                                                              

     1 учень-синоптик

Доброго дня! За вікном – осінь. Сьогодні вівторок, 27 вересня.

2 учень-синоптик

 Вересень – перший   місяць   осені.  Сьогодні   роменчани  задоволені   ясною, теплою, безхмарною погодою, без опадів,   з невеликим  поривчастим вітером.

1 учень-синоптик

27   вересня     велике   християнське   свято   Воздвиження.   За   народними прогнозами, у цей день, якщо птахи дружно відлетіли у вирій, - чекати суворої зими, гуси летять високо - осінь буде тривалою.

2 учень-синоптик

А  павутиння стелиться повсюдно  - до  тепла;  мало  павутиння - на суху осінь.  Дощ уранці, що бабині танці; дощ в обід - запрягай, додому їдь!

Синоптики. Дякуємо за увагу!

Гарні з вами ми знавці.                                                                            

Птахи кажуть: « Молодці!»

2. Робота за індивідуальними картками

Зупинка «Наукове містечко» ( Слайд 4)

Головний господар                                                                                                   мудрих знань володар.                                                                                      Подорож нам дарує,                                                                                           

всім білетики друкує.                                                                                                         Їх на лепбуках візьміть                                                                                          

та швидко завдання там розв’яжіть.

(Учні виконують завдання на індивідуальних картках)

     Тепер перевіримо, як ви справилися з роботою.

 

3.  Колективна робота. Складання грона з використанням малюнків

 

Я буду говорити початок речення, а ви його продовжуватимете та знаходитимете на дошці  певне зображення й будуватимете гроно.

Усе,  що вас оточує, - це … ( навколишній світ.)

До навколишнього світу належать.… ( природа жива і нежива, предмети, створені людиною(штучні).)

Природа буває … (живою та неживою.)

Жива природа – це …( рослини, тварини, люди.)

Нежива природа – це …( вода, повітря, хмари, каміння, земля)

 

Зупинка «Місто «Природознавство» (Слайд 5)

 

Чудове в нас вийшло гроно.                                                                                           А ось і перший вказівник.                                                                                 Лінуватися в нас ніхто ж не звик?                                                                  

Місто «Природознавство»                                                                                           радо нас вітає.                                                                                                         

До своїх сусідів                                                                                                        птаство  проводжає.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань дітей та їхнього життєвого досвіду

 

А  чи  здогадуєтеся  ви завдяки чому  люди і тварини бачать, чують, відчувають запахи навколо себе: розпізнають різні об’єкти навколишнього світу, відчувають, що вони їдять? ( Припущення дітей)

 

ІV. Повідомлення теми та завдань уроку, мотивація навчальної діяльності

Щоб більше знати і вивчати,                                                                            потрібно ще  уявлення сформувати.                                                                         Тож сідайте всі ладом,                                                                                    дізнавайтеся  гуртом.            

 

 

Як людина довкілля сприймає?                                                                            

Як  людина наш світ  пізнає  ?                                                                                   

І що їй в цьому допомагає                                                                                      

та чи  все вона зберігає?

Сьогодні наш урок буде незвичайний, як ви, мабуть,  уже здогадалися. Ми підемо вулицями казкового  містечка Природознавства. Його мешканці будуть нам допомагати вивчати за допомогою чого людина пізнає світ і знаходить відповіді на запитання про природу. Виявляється, у нас є помічники — органи чуття. І на цьому  уроці ми   дізнаємося  як ці помічники допомагають нам пізнавати світ. А головне, що їх потрібно берегти.

 

V.  Засвоєння нових знань, умінь і навичок

 

  1.              Розповідь учителя з елементами бесіди

          Усіма почуттями керує наш мозок.(Слайд 6) Від очей, носа, язика та шкіри сигнали  надходять до нього. Вони проходять особливими  шляхами в тілі, які називаються нервами. Нерви розходяться від мозку в усі куточки нашого організму. На малюнку зображено мозок, який керує органами чуття.

 

2. Проблемне запитання

Зупинка «Центр зору Губки Боба»

 

У містечку Природознавства                                                                              

біля  горбочка,  у ставочку                                                                          

оселився …( слайд 7)  Губка Боб,                                                         

який  дітям каже: «Стоп!»                                                                                    

Очі швидко заплющайте                                                                                         

  та йому  відповідайте.

  • Що ви бачите ? 
  • Правильно.Темряву.Чому?
  • Який орган людини вам потрібен, щоб бачити? (Слайд 8)
  • Так, очі.

 

3. Продовження розповіді учителя  з елементами бесіди (Слайд 9)

 

          Наші очі відтворюють образ навколишнього світу, і це дещо нагадує роботу фотокамери. (Слайд 10). Чорне коло,  яке знаходиться в центрі  ока, називається зіницею. Кольорова частина ока -  райдужна оболонка. Вона може бути блакитного, зеленого кольору , а також карого. Зір дуже легко зіпсувати, а відновити майже неможливо. Щоб мати гарний зір, бережіть свої очі.

  • Які очі в Губки Боба?
  •  Як ви вважаєте  він добре бачить?

Подякуємо нашому другові ,

помандруємо далі по лугові.

 

Зупинка «Ельфова вежа» (Слайд 11)

 

У високій вежі ельфи зустрічають,

під чарівну музику хоровод розпочинають.

  Над деревами люблять кружляти.

В такт кожній ноті вміло танцювати.

Що допомагає їм гарно музику дочувати

та що їм щодня потрібно оберігати? (Вуха)

 

       4. Розповідь учителя

 

   Щоб нам з вами танцювати  в такт, потрібен ще один орган чуття -  слух. Уявити, як звук розповсюджується в повітрі, дуже просто, достатньо згадати, як від камінця, що впав у воду, у всі боки розходяться круги. Те саме відбувається й зі звуком. (Слайд 12). Вуха дозволяють нам чути звуки різної гучності – від тихого шепоту до голосної музики (учитель останню фразу говорить з різною гучність). Зовнішня частина  вловлює звуки та спрямовує їх усередину, де їх сприймають органи чуття.

 

   5.  Дослідницька лабораторія. Модель барабанної перетинки. Як працює слух?

 

 У вас на парті  моделі барабанної перетинки. Насипте жменьку гречки на натягнуту кульку. Плесніть у долоні. Подивіться, як підскакує гречка. Видайте гучний звук, і ви побачите, як завібрує натягнута кулька на вашій моделі барабанної перетинки. Так само вони працюють у вашому вусі.

 

       6. Фізкультхвилинка 

 

Ми - щаслива дітвора,                                                                                          

ми все чуємо – ура!                                                                                                    Очі бачать все навкруг,                                                                                         

ти мій друг і я твій друг.                                                                                    

Запах саду носик чує.                                                                                               Фрукти язичок смакує.                                                                                                  Ми – здорова дітвора,                                                                              

працювать прийшла пора!

(Діти сідають за парти)

 

І наші ельфи, як ті гімнасти,

Не бояться з дерева впасти.

Вухами своїми користуються,

Щодня майстерно тренуються.

 

Зупинка « Служба безпеки міста » (Слайд 13)

 

Спокій у місті казковому

дружному, загадковому

під надійною охороною,

Має повну гармонію.

Непотрібна їм  армія слуг,

Якщо в когось гарний слух.

Молодший далматинець-друг.

 Гарно бачить все навкруг.

Та ще хоч трішки він сплюх

Знайде будь-що, бо  має добрий…( нюх.)

 

    7.  Розповідь учителя

 

    А який орган у живих істот відповідає за нюх?

Ми відчуваємо запахи всередині носа. Коли ми щось нюхаємо, то крихітні частини речовин потрапляють нам в ніс. Вони прямують у спеціальні чуттєві зони. Нерви передають сигнали в мозок, доповідаючи про запах. Крихітні волосинки в носі вловлюють пил та бруд і перешкоджають їх потраплянню в легені.

 

     8. Дослідницька лабораторія.  Угадай за запахом

 

Попросимо одного учня до столу, зав’яжемо очі хустиною. Переконаємося, що пов’язка щільно прилягає і він не підглядатиме. Предмети з різними запахами  розкладені по  склянках. Піднесемо першу склянку до його носа та попросимо глибоко вдихнути. Нехай він понюхає та вгадає, що знаходиться у склянці. Підносимо склянки (одну  за одною). Скільки запахів він може правильно впізнати? А тепер нехай спробує інший. 

Висновок. Деякі запахи вгадати легко, інші – набагато важче.

 

Далматинцю не хворіти,                                                                                                вуха, ніс, очі жаліти.                                                                                                 Містечко сторожувати,                                                                                

сторонніх сюди не впускати.

 

Зупинка«Кав’ярня Гедзика» (Слайд 14)

Солодкий, кислий чи гіркий?                                                                                             Не зрозуміло він який?                                                                                          

До наступного будиночка вирушаймо,                                                                       ще одного друга на допомогу викликаймо.                                                          

Та здається він тут не один,                                                                                           Гедзик вже кілька годин                                                                                   

Дейлу тлумачить, що він надто товстий,                                                                       а Чипу, що той щось блідий.                                                                               

Тож  зараз розберемося                                                                                                         І їжі шкідливої не наїмося.

 

9. Розповідь учителя з елементами бесіди

 

Мабуть, наші друзі у своїй кав’ярні, щось не те з’їли, бо не прислухалися до свого помічника, органу чуття - смаку.

Хто здогадався, що людині в цьому допоможе?  Завдяки смаку люди й тварини відчувають, що вони їдять. Ми відчуваємо смак язиком. Він допомагає насолоджуватися стравою, а якщо вона не придатна для вживання, то попереджає нас про це. Існує чотири основних смаки: гіркий, солоний, кислий та солодкий.

 

10. Дослідницька лабораторія. Угадай за смаком

 

 Повторимо ті самі дії, що й при вгадуванні запахів.  Попросимо його зробити ковток із першої склянки та вгадати, яка в ньому рідина. Потім нехай скуштує напої з інших. А ви спостерігайте, скільки  він угадає правильно.

Хто хоче спробувати ще?

Висновок.  

                                                                                                                       Прислухайтесь Чип та Дейл,                                                                                 організм сигнал пришле на імейл.                                                                                 Органу смаку                                                                                                               не завжди все до смаку.

 

Зупинка «На пляжі у Кроша» (Слайд 15)

 

Із альтанки, з холодку                                                                                   

вигляда Крош у брильку.                                                                                              У нього шкіра обгоріла                                                                                           відчуття всі розгубила.                                                                                          

Не відчує він радість тепла,                                                                                          бо пошкодив орган чуття.

Мабуть, ви вже здогадалися, про який орган чуття говориться. Назвіть його. Ми можемо відчувати всіма частинами свого тіла, тому що у шкірі знаходиться безліч нервових закінчень. Вони надсилають у мозок сигнали про предмет, якого ми торкаємося. Тіло може бути гострим або м’яким, гарячим або холодним.   Чутливість шкіри дозволяє уникнути обморожень, поранень, опіків. Та коли у Кроша подавалися сигнали про небезпеку, то , мабуть, він задрімав. Отже. Бережіть і загартовуйте свою шкіру!

Мазі, креми Крошу допоможуть,                                                                       

Але вас, діти, вчинок його  нехай  насторожить .                                                  Будьте весь час напоготові.                                                                             

Нехай всі органи ваші будуть здорові.

 

  VІ . Систематизація та узагальнення засвоєних знань, умінь і навичок

 

  1. Робота в лепбуках (Слайд 16)

 1.1 Дидактична гра «Органи чуття» (Див. додаток 16)

Органи чуття  вивчило дитя.                                                                                     

А ти знаєш? Не сиди!                                                                                         Зображення всередині знайди.                                                                                     Його із органом чуття                                                                                              Стрілкою  з’єднай допуття.

Поєднайте за допомогою   паперових   стрілок орган чуття та картинку, яка йому відповідає. Поясніть свій вибір .

Скажіть за допомогою чого людина сприймає навколишній світ.

 1.2  Рефлексія. Робота в парах з піктограмами емоцій (Див. додаток 16)

У кишеньці « Піктограма» візьміть 3 картки з піктограмами емоцій, розрізаних на половинки. Разом із сусідом по парті складіть різні емоції людей.

Назвіть їх.

  Я показуватиму зображення, а ви відтворюйте емоцію.

  А зараз дістаньте картку контуру піктограми для самостійної замальовки свого обличчя вашої емоцій на сьогоднішньому уроці. Зобразьте її.

  Подивіться уважно на малюнок, назвіть почуття і покажіть такий же вираз обличчя. (Діти виражають емоції)

 

VІІ. Застосування засвоєних знань, умінь, навичок

 

Гра «Так чи ні?»

Я  читаю твердження, а ви відповідайте: «так» чи «ні» за допомогою сигнальних карток.

1) Можна схиляти голову дуже низько над зошитом чи книжкою.

2)  Органом слуху є ніс.

3)  Очі не можна терти брудними руками.

4)  Корисно гуляти на свіжому повітрі та вчасно лягати  спати.

5)  Не можна кидати в  очі пісок, сніжки, наближати бенгальські вогники до обличчя.

6)  Слід регулярно мити вуха.

7)  Обличчя та очі треба витирати особистим чистим рушником.

8)  Корисно  носити  окуляри,  якщо їх    призначив  лікар.    Запам'ятайте

назавжди, що  корисно для органів чуття , а що завдає їм шкоди.

    От і закінчилася мандрівка містечком «Природознавства»

 

VІІІ. Підсумок уроку (Слайд 17)

 

Інтерактивна  вправа «Мікрофон»

 

 Передаємо  мікрофон  по   колу  та висловлюємося  одним   реченням.

- Було цікаво…

- Я виконував завдання ...

- Я зрозумів, що…

- Я навчився…

- У мене вийшло …

- Я зміг…

- Я берегтиму, …

- Мені захотілося…

 

Висновок .

Уявіть  собі світ, у якому ви не можете бачити предмети, чути, що кажуть друзі, розрізняти запахи та відчувати смаки. Краса цього світу просто зникне. І як добре, що…

 

Вушка чують спів пташок.
Смак відчує язичок.
Очі бачать кольори.
Носик нюха навкруги.
Шкіра може підказати,

Ось про що нам розказати:
Чи колюче, чи гладеньке,
Чи холодне, чи тепленьке.
Пам'ятайте п'ять братів,
Звуть їх — органи чуттів.
                                                    

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Буй Світлана Владиславівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Жмуд Валентина
Додано
27 лютого 2018
Переглядів
3231
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку