Урок. Тема: "Значення покритонасінних у природі та житті людини: сільськогосподарські, лікарські, декоративні, отруйні рослини. Охорона рослин".

Про матеріал
Мета: розкрити роль покритонасінних у природі та житті людини; навчитися класифікувати рослини на сільськогосподарські, лікарські та декоративні; розвивати творчість, допитливість, пізнавальний інтерес, логічність і оперативність мислення, вміння працювати в колективі; формувати екологічні та здоров’язберігаючі компетентності учнів, виховувати бережливе ставлення до природи. Конспект містить творчі завдання по групах, загадки про рослини, фоторяд.
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Відділ з питань освіти Підберізцівської сільської ради ОТГ

Чижиківська ЗОШ І – ІІІ ступенів

Урок – екскурсія у 6 класі

Значення покритонасінних у природі та житті людини: сільськогосподарські, лікарські, декоративні, отруйні рослини. Охорона рослин.

 

I:\Пікнік\DSC00590.jpg

 

Вчителя хімії та біології

 Чижиківської ЗОШ І-ІІІ степенів

Тютько Неоніли Іванівни

 

Тема уроку: Значення покритонасінних у природі та житті людини: сільськогосподарські, лікарські, декоративні, отруйні рослини. Охорона рослин.

Мета: розкрити роль покритонасінних у природі та житті людини; навчитися класифікувати рослини на сільськогосподарські, лікарські та декоративні;  розвивати творчість, допитливість, пізнавальний інтерес, логічність і оперативність мислення, вміння працювати в колективі; формувати екологічні та здоров’язберігаючі компетентності учнів, виховувати бережливе ставлення до природи.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, їх творчого застосування.

Методи та техніки: робота в групах, storytelling, метод презентацій

( мультимедійна, постерна), вікторина, релаксація. 

Основні терміни і поняття: Червона книга України, адвентивні рослини, лікарські рослини, декоративні рослини, алкалоїди, фітонциди.

Обладнання і матеріали: мультимедійний проектор, інформаційні друковані постери, світлин квітів, саморобні постери.

Хід роботи

І.  Організація класу

ІІ.  Актуалізація опорних знань

 Гра «Чорна скринька» (робота в групах).

Учні об’єднуються в чотири групи. За описом, який пропонує вчитель, групам необхідно відгадати рослину, що міститься в «чорній скриньці». Після відведеного часу (1 хв) групи здають учителю аркуші з відповіддю.

І тур

В Україні ця рослина — одна з найулюбленіших. Вона має чимало місцевих назв. Ось деякі з них: вовча кукурудза, вовчі фіалки, дикий виноград, гладиш, любка, ранник, черемша польова та інші.

У давніх легендах розповідається, що ці квіти виросли зі сліз нареченої, яка «виплакала» очі, очікуючи з далекого походу козака.

Яка рослина міститься в «чорній скриньці»? (Конвалія.)

 ІІ тур

Ця рослина була відома ще в найдавніші часи (за 4 тис. років до н. е.) в різних народів, особливо на Сході. Її вживали в їжу в Давньому Єгипті, вважаючи священною рослиною. Її поміщали в саркофаги разом з муміями, вірили в чудодійну силу амулетів, зроблених з неї.

В Україні в роки розпалу інфекційних захворювань у кожній хаті розвішували вінки із цієї рослини. Люди вірили, що вона захищає від хворіб і, як виявилося пізніше, недарма.

Яка рослина міститься в «чорній скриньці»? (Цибуля городня.)

ІІІ тур

У різних куточках нашої країни на запитання, якого кольору ці квіти, можна отримати різні відповіді — одні скажуть: блакитного, як весняне небо, другі заперечать: золотистого, як сонячний промінчик, треті — білого, як сніг, який не встиг розтанути. І всі будуть праві. Тому що під різними назвами вони знають одні квіти.

Яка рослина міститься в «чорній скриньці»? (Пролісок.)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.  Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

Пригадайте з уроків літератури, чарівні описи природи, вірші та пісні, присвячені красі квітів, порівняння їх краси та величі з красою казкових героїнь. Крім того в народних піснях, часто можна почути про зілля, яким приворожували хлопців та губили життя. Отже відомі нам види рослин можуть бути і корисними,(лікарські, декоративні, сільськогосподарські) і небезпечними (отруйні рослини). Тому сьогодні на уроці, завершуючи вивчення Покритонасінних, ми повинні з´ясувати їх значення у природі та житті людини.

Тема нашого уроку: Значення покритонасінних рослин у природі та в житті людини. Сільськогосподарські, лікарські, декоративні рослини. (Презентація роботи творчих груп, обговорення.)

ІV.  Засвоєння нового матеріалу

Презентація роботи творчих груп:

І група – «Лікарські рослини»

Питання представників інших груп

Доповнення вчителя про лікарські рослини, занесені до Червоної книги України (мультимедійна презентація).

ІІ група - «Отруйні рослини»

Питання представників інших груп

Доповнення вчителя про отруйні рослини, занесені до Червоної книги України та лікарські, сільськогосподарські і декоративні рослини, які можуть бути отруйними (мультимедійна презентація).

ІІІ група - «Сільськогосподарські рослини»

Питання представників інших груп

Доповнення вчителя про сільськогосподарські рослини, їх незвичне використання (мультимедійна презентація).

ІV група - «Декоративні рослини»

Питання представників інших груп

Доповнення вчителя про декоративні рослини, занесені до Червоної книги України, та про небезпечні види декоративних рослин (мультимедійна презентація).

V.  Попереднє оцінювання. Доповнення вчителя.

Дякую за ваші відповіді, ви добре підготувалися.

 Давайте ми доповнимо ваші знання цікавими фактами про прекрасний світ квітів, що оточує нас, надихає на любов, на добрі діла.

Фотоколаж. Рис.1. Лаконос американський представник адвентивної(чужинної) флори України. Білі корені використовують для приготування настоянок від захворювань суглобів. Темно – фіолетові ягоди уживають при гіпертонії.

 

 

 

D:\Мої Фото\101NIKON\DSCN0518.JPGРис. 2. Троянда – правнучка шипшини. Від початку літа і до осені милує око ніжною красою. Чарівний аромат відчувається у цілому саду.

 

 

D:\Documents\Мої Фото\101NIKON\DSCN0413.jpg Рис. 3. Півонія вузьколиста. Весняна

D:\Documents\Мої Фото\100NIKON\DSCN0311.JPGквітка з солодким ароматом. З коренів готують гіпоалергенні препарати.

 

Рис. 4. Червона смородина. Побутова назва «Порічка». Містить кислоти, багата на вітамін С. Готують желе, компоти.

 

 

 

D:\Documents\Мої Фото\100NIKON\DSCN0306.JPGРис. 5. Конвалія. Весняна квітка з прекрасним ароматом. Готують парфуми, ліки для серцево – судинних захворювань. Надмірне вдихання викликає запаморочення, алергічний риніт.

 

 

 

 

 

Рис. 6. Дурман пахучий. Поширений у квітниках. Приваблюють великі лійкоподібні квіти. Плоди містять алкалоїди, що згубно діють на нервову систему. У насінні є галюциногени.

 

 

 

Пропоную учням визначити, до якої групи відноситься рослина  та доказати своє твердження.

 

 

VІ.  Творчий розвиток знань. Релакс.

  1. Вчитель пропонує учням відгадати загадки.

Стоїть при дорозі на одній нозі,
Хто її зрушить — плакати мусить 
(Кропива)

Квітка сонячна, красива,
Стане згодом сива-сива,
Вітерець її подмуха - 
Стане миттю сивим пухом.
(Кульбаба)

Я найперша зацвітаю 
Синім цвітом серед гаю, 
Відгадайте, що за квітка,
Бо мене не стане влітку 
(Пролісок)

Запалали в чистім полі,          
Наче галстуки червоні.
То палає в полі так 
Польовий червоний... 
(Мак)

Червона кожушинка, 
Всередині вітамінка. — 
Хто хоче зірвати,
Той поколеться. 
(Шипшина)

Знають мене луг і води,
І криниці, й огороди,
І дівчина мене знає — 
В косу радо заплітає. 
Сніг потане — я радію,
Розвиваюсь, зеленію: 
В нічку зоряну, весняну 
Соловейків колихаю. 
Одягаюсь білим цвітом, 
Наливаюсь теплим літом. 
Осінь холодом повіє — 
Я шаріюсь — червонію. 
Знають мене луг і води,
І криниці, й огороди, 
І дівчина мене знає — 
В косу пишну заплітає, 
Діти, певне, мене знають, 
Швидко загадку вгадають, 
Бо нема тої людини,
Щоб не відала... 
(Калини)

Із зеленої сорочки, 
Що зіткав весною гай, 
Білі дивляться дзвіночки.
Як зовуть їх? Відгадай! 
(Конвалії)

Росіє ця лікувальна квітка, 
Опріч лісів, іще в полях. 
Аби її добути влітку,
Малі й дорослі знають шлях.
Шовково коси пломеніють,
Коли настоєм їх помиють.
(Ромашка)

Били мене, били, на шматки порвали, 
У воді мочили, по траві валяли.
Одну половину з кашею поїли,
Другу половину — на плечі наділи. 
(Льон)

Синьоока чарівниця 
Часто в полі в нас вертиться. 
Де вінки вона спліта — 
Пшениці ростуть й жита. 
(Волошка)

Посадила в квітнику 
Квітку ніжну та струнку. 
Жовті ніжні пелюстки, 
Зеленесенькі листки. 
В квітнику у мене зріс 
Гордий красень... Це —
(Нарцис)

Дуже скромна і тендітна,
Серед квітів непримітна.
Та якщо в руці пом’яти,
То умить впізнаєш...
(М’яту)

  1. Вчитель наспівує учням українські пісні, де згадуються назви рослин, пропускаючи їх найменування, та пропонує учням відгадати їх.(Можна на інтерактивній дошці).

Чорнобривці;  Мальви;  Мамина вишня;  Росте черешня;  Ой у лузі;

Цвіте терен, цвіте терен;  По діброві вітер виє.

Запропонувати учням продовжити пісенний квітковий марафон.

VІІ.  Підсумки уроку

 В зв’язку з антропогенною діяльністю людини багато видів рослин зникли, а також перебувають на межі зникнення. Нині на території нашої країни повинно охоронятися 541 вид і підвид рослин та грибів.  Розуміння необхідності обліку рідкісних і зникаючих видів організмів зумовило створення Міжнародної Червоної книги. В Україні перше видання Червоної книги вийшло у 1980 році. Червона книга – це державний документ. Усі види, занесені до Червоної книги, охороняють і відновлюють різними способами, зокрема створенням різноманітних природоохоронних територій: заповідників, національних природних парків, заказників, пам’яток природи тощо. Існує також зелена книга, яку вперше в світі розробили фахівці України. До неї заносять рідкісні і типові для певної місцевості рослинні угрупування, які потребують особливого режиму їхнього використання. На відміну від Червоної книги, Зелена книга звертає увагу на охорону не окремих видів, а цілісних угрупувань. У ній представлено 126 рідкісних й типових рослинних угрупувань, які потребують охорони.

VІІІ.  Домашнє завдання

§ 43, взяти усне інтерв’ю у батьків про народні лікарські рецепти


 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
27 березня 2019
Переглядів
1827
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку