Вивчення теми: ,,Зона мішаних і широколистих лісів" забезпечує засвоєння учнями знань про природні компоненти та їх взаємозв'язок в природному комплексі лісів, про значення цих умов в житті та в господарській діяльності людини, необхідності їх збереження; сприяє екологічному вихованню.
Дозволяю
використання повного тексту або фрагментів моєї роботи
при формуванні інформаційно-методичного фахового середовища педагогів міста Києва із зазначенням імені автора.
ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ
Кафедра географії та економіки
ЗОНА МІШАНИХ ТА ШИРОКОЛИСТИХ ЛІСІВ УКРАЇНИ
8 клас
|
Виконала: Паначева Людмила Василівна, учитель географії та економіки школи І-ІІІ ступенів № 29 Оболонського району м. Києва
Керівник: Чанцева Ніна Іванівна
|
Київ 2018
Дозволяю
використання повного тексту або фрагментів моєї роботи
при формуванні інформаційно-методичного фахового середовища
педагогів міста Києва із зазначенням імені автора.
Дата ________________ __________________
ПІБ Підпис
1
Вступ
Вивчення теми: ,,Зона мішаних і широколистих лісів” забезпечує засвоєння учнями знань про природні компоненти та їх взаємозв’язок в природному комплексі лісів, про значення цих умов в житті та в господарській діяльності людини, необхідності їх збереження; сприяє екологічному вихованню.
Тема уроку:
Зона мішаних і широколистих лісів України
Дидактична мета: сформувати в учнів систему знань про особливості природних умов зони мішаних и широколистих лісів, визначати чинники іх формування і використання населенням; усвідомити необхідність збереження цих умов для майбутніх поколінь.
Розвивальна мета: розвивати аналітичне и просторове мислення, удосконалювати навички роботи с тематичними картами, з графіками, наочністю. Формувати вміння робити висновки і сприяти розвитку підприємницької компетентності.
Виховна мета: Виховання відповідальних творчих активних особистостей, позитивного ставлення до навчання, формування ключових компетентностей природознавства.
Обладнання: учбові атласи фізична карта України, мультимедійні комплекс підручники, гербарії рослин, колекція гірських порід.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу та формування умінь та навичок.
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань.
1. Навіть основні ознаки, за якими класифікуються ландшафт України.
2. У чому полягають основні відмінності, поширення ландшафтів на рівнинній частині України?
3. До якої одиниці фізико-географічного районування належить ваш населений пункт.
2
III. Мотивація навчального діяльності
Сьогодні ми вивчаємо зону мішаних і широколистих лісів. Які асоціації у вас виникають пов’язано з цією природною зоною?
IV. Мета і завдання даного етапу уроку полягає в формуванні в учнів зацікавленості і бажання вивчати природу зони мішаних лісів, потреби поповнити свої знання і використовувати їх в житті та зберігати її для майбутнього покоління.
V. Вивчення нового матеріалу.
Слайд 1. З метою зацікавлення можна зачитати вірш Лесі Українки.
Слайд 2. Природну зону вивчають за планом.
Слайд 3. Де знаходиться лісова зона? Зона мішаних лісів, яку називають Полісся знаходиться на півночі України і простягається з заходу на схід.
Слайд 4. Ліси займають 28% території країни. Між північним кордоном України і умовною лінією, що проходить містами Володимир – Волинський – Луцьк – Рівне – Житомир – Київ – Ніжин – Глухів. На заході України мішані ліси змінюються в Південь – Захід напрямку широколистих, які поширюються до Передкарпатської височини і кордону з Молдовою.
Слайд 5. На які провінції поділяються мішані ліси?
Слайд 6. Рельєф 1) Яку низовину займає Полісся і яку має висоту? (200м)
2) В якому Поліссі знаходиться найвища частина цієї зони, як вона називається і яку має абсолютну висоту? (Словечансько Овруцький кряж висотою 300м).
3) Прочитати у підручнику Україна дивовижна ст. 185. Формування рельєфу відбулося під впливом льодовика, утворились піщані поля моренні горби, камені-валуни. Група учнів геологів-геоморфологів демонструють колекції гірських порід: різні види піску, мармуру, граніту, габро, лабрадориту.
4) А які височини вкривають широколисті ліси (Волинську Розточчя, Гологоро-Кременецький кряж, Подільську, Хотинську).
Слайд 7. Височини зазнали тектонічні підняття наприкінці кайнозою.
3
Слайд 8,9. Тому рельєф горбистий висотою 400 м з врізаними долинами річок.
Слайд 10. Саме тут знаходиться одне з 7 чудес України – Хотинська фортеця.
Слайд 11,12. Одне з 7 чудес природи Подільські Товтри.
Слайд 13,14. А ось з гіпсовими і вапняковими відкладами зони широколистих лісів пов’язані карстові печери: Оптимістична найдовша в світі (240 км), озерна кришталева та інші.
Слайд 15. Полісся багате на такі корисні копалини: яшма,базальт, бурштин, топази, мідна, руда, фосфорити, поклади торфу, вапняків, кам’яного вугілля.
Слайд 16. 1) Який клімат сформувався в цій зоні? Помірно-континентальний. Під впливом яких факторів формувався цей клімат? (Сонячна радіація 95-105 ккал/см2, Атлантичний океан,західні вітри. Температура січня від -4˚ до -8˚С. Температура липня від +17˚до +19˚ С. Опадів випадає 600-700 мм. Випаровування невелике, тому зволоження надмірне).
Група учнів класу які виконували роль кліматологів і на протязі осіннього і зимового періоду спостерігали за зміною температури ознайомили дітей з графіком ходу температури за листопад і грудень місяць в Київському поліссі і Волинському. Зробили висновок: континентальність клімату з заходу на схід збільшується.
Слайд 17, 18. Головна річкова система Дніпро з багатьма притоками: Десна, Прип’ять, Тетерів, Ірпінь. Притоки Прип’яті: Турія, Стир, Горинь, Уж мають широкі долини. На заході Західний Буг, а на півдні Дністер з лівими притоками, які утворюють каньйоноподібні глибокі долини річок.
Cлайд 19, 20. Озер в поліссі України багато з чистою проточною водою. В мехаж Волинського полісся розташовані Шацькі озера – всього 22 (Світязь, Пулемецьке, Лука, Пісочне та інші). Вони мають карстове походження і живляться джерелами і струмками.
4
Слайд 21. Які грунти переважають в Поліссі? (Дерново-підзолисті,лучні,торфяно-болотні, а в широколистих лісах сірі лісові. Переважають ландшафти: лісові 25%, лучні 10% і болота 4%. Колись ліси займали 90% території).
Слайд 22. Болот в Поліссі багато особливо в низинах вздовж річок.
Слайд 23,24. В цій зоні відомо 1500 видів рослин. Мішані ліси (сосна, дуб, вільха, береза). Широколисті ліси (дуб, бук, граб), трав’янисті, лучні, болотні рослини.
Група учнів краєзнавців зібрала матеріал пов’язаний з березою. Хочете знати яке буде літо спостерігайте за березою.
Загадки:
Живе один батько и тисячі синів має. Всім шапки справляє, а собі не має. (Дуб та жолуді).
1) Хто з вас ще знає загадки про природу і природні явища?
Слайд 25, 26, 27, 28, 29, 30. Тваринний світ зони лісів.
1) Згадайте з уроків біології які групи тварин розповсюджені в цій зоні? (Ссавці, плазуни, земноводні, птахи, риби).
Слайд 31.
1) Чи потрібно охороняти зону лісів в України і чому?
5
У Черемському, Рівненському та Поліському природних заповідниках зберігаються ландшафти Полісся, лісова и болотна рослинність.
У широколистих лісах в природному заповіднику Розточчя та національному природному парку ,,Яворівський” зберігають ділянки лісів з буку і дуба. У заповіднику Медобори та національному парку Подільські Товтри зберігаються природні комплекси.
1986 рік – аварія на ЧАЕС. В древлянському природному заповіднику і Чорнобильському радіаційно-екологічному заповіднику ведуть спостереження за радіаційним забрудненням.
Слайд 32,33. Краса лісів… цитата В.Сосюри.
Слайд 34. Проблемні питання.
VI. Закріплення вивченого матеріалу. Тести.
VII. Домашнє завдання: Опрацювати § 38, відповісти на запитання, скласти загадки про природу, скласти кросворди.
VII. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання діяльності учнів. Оцінювання учнів, які виконували випереджальні завдання: учні геологи-геоморфологи, кліматологи, краєзнавці.
Активно працюючих учнів.