Інтегрований урок з природознавства та образотворчого мистецтва в 1 класі на тему
"Звірі. Виражальні можливості ліній. Створення виразного образу графічними засобами на основі творчої уяви. «Їжачок»."
Тема. Звірі. Виражальні можливості ліній. Створення виразного образу графічними засобами на основі творчої уяви. «Їжачок».
Мета: ознайомити учнів з різноманітним світом звірів; навчати їх розпізнавати за істотними зовнішніми ознаками; наводити приклади; сприяти розвитку спостережливості, мислення дитини, уяви, пам'яті; прищеплювати почуття бережливого ставлення до звірів;
закріплювати поняття «лінія як засіб виразності», навички виконання лінійного малюнка; розвивати зорове сприйняття форми та її частин, творчу уяву, дрібну моторику руки; виховувати естетичне сприйняття навколишнього світу; забезпечувати доброзичливу атмосферу.
Обладнання: підручник, предметні малюнки, альбом – посібник, мультимедійна презентація, пазли, таблиці, графічні засоби, мнемотаблиці.
Тип уроку: інтегрований урок.
Методи, форми, прийоми роботи: виступ синоптика, бесіда, вправа «Прес», кросворд, загадки, робота з предметними малюнками, розповідь учителя, робота в парах, робота в групах, гра, логічне завдання, графічна робота, мнемотехніка, створення ситуації успіху.
Хід уроку
І Організаційний момент
1) Створення позитивного настрою
Наш урок природничий
І цікавий, і незвичний,
Вирушаємо у путь –
Нас цікаві справи ждуть.
- На уроці у нас сьогодні буде сяяти сонечко. Воно своїм теплом і світлом буде надихати нас на творчу роботу, а його лагідні промінці даруватимуть нам цікаві завдання, які відкриють безліч таємниць.
2) Виступ синоптика
- Почнемо наш урок з виступу синоптика.
- Доброго дня! Сьогодні середа, 22 лютого. Лютий – останній місяць зими, тож сподіваємось, що незабаром холоди відступлять. А сьогодні нас чекає ясна, безхмарна погода, без опадів, невеликий поривчастий вітер. Температура повітря 7 градусів морозу. В народі кажуть, що якщо 22 лютого сонце буде світити яскраво, то влітку плоди червиві будуть, а якщо буде ховатися за хмари, то плоди будуть великі та гарні. А ще, якщо цього дня буде ясна погода, то весна буде рання. Дякую за увагу!
Хвилинка - цікавинка
– Ми з вами знаємо, що погоду можуть передбачати і тварини. Давайте пригадаймо деякі з них з попередніх уроків. (Повідомлення учнів)
ІІ Актуалізація опорних знань
- До якої природи належать тварини? (До живої)
(На дошці зображення тварин.)
- Подивіться на малюнки. Назвіть цих тварин. (Кіт, лисиця, вовк.)
- Ці тварини вам добре знайомі. Доведіть, що кіт - це не комаха, лисиця – не риба, вовк – не птах. Висловіть свою думку.
- Чим відрізняються ці тварини? (Розмірами , зовнішнім виглядом , забарвленням.)
- Чим вони схожі? (Всі вони живі, рухаються, розмножуються, живляться.)
ІІІ Повідомлення теми та мети уроку
Проблемна ситуація
- Щоб дізнатися, до якої групи тварин вони належать, ми розгадаємо кросворд.
Кросворд «Звірі» (Слайд)
Це людини молодший брат.
Від бананів до безе
Обожнює …(шимпанзе).
І медком бджолиним. (Ведмідь)
Щоб звуки всі уважно слухать.
Ти не скажеш кішці: «Брись!»
Обережно, бо це ― … (Рись)
По гілках вона стрибає.
Хоч мала сама на зріст,
Та великий має хвіст.
Як намисто, оченята…
Хто це? Спробуй відгадати! (Білка)
- Яке ключове слово кросворду? (Звірі)
- Сьогодні ми продовжимо мандрівку царством тварин, познайомимось з істотними ознаками звірів і намалюємо їжачка.
- На Землі живе більше 1 млн. 500 тис. різноманітних тварин. Хоча всі вони різні, проте багато з них мають щось подібне. Отже, спробуємо визначити істотні ознаки звірів.
ІV Вивчення нового матеріалу
(Слайд )
1) Робота з картинками
(Тигр, заєць, корова; морж, кажан, кінь; синій кит, дельфін, олень)
- Кого ви бачите на малюнку? (По рядах)
- Назвіть істотні ознаки звірів. (Тіло вкрите шерстю)
- Але не у всіх звірів тіло вкрите шерстю!
2) Розповідь учителя
Звірів легко розпізнати серед інших тварин. Їхнє тіло вкрите шерстю. Шерсті у різних тварин може бути різна кількість. У ведмедя, наприклад, її багато, а в слона – мало. Це залежить від того, де вони живуть. Але не в усіх звірів тіло вкрито шерстю. У китів та дельфінів її немає. Кажани – це звірі, які можуть літати. Їхні передні лапи перетворились на крила. Але усі звірі вигодовують потомство молоком.
Це найголовніші ознаки звірів. (Слайд)
Фізкультхвилинка
Робота в парах
4) Гра «Пазли»
Робота в групах (Скласти пазли із зображенням звірів)
- Доведіть, що це саме звір. (Ведмідь, кабан, білка, корова, коза)
- Діти, чи всі вони живуть в одній домівці? (Ні)
- А де вони живуть? (За одними доглядають люди, а інші живуть у лісі)
- То як називають тих звірів, за якими доглядають люди? (Свійськими, домашніми)
- А як називаються звірі, які живуть у лісі? (Дикими)
- Яких ще знаєте свійських звірів? Диких?
- А до якої групи тварин належить їжачок? Доведіть. (Слайд)
- Сьогодні ми спробуємо його намалювати.
V Робота з графічними матеріалами
1) Бесіда
- Їжачок-хитрячок приніс до нас багато цікавих завдань. Сьогодні ми створимо художній образ за допомогою одного з виражальних засобів графіки – лінії. Давайте розглянемо світлини та твори митців.
- За допомогою яких виражальних засобів вони створені? (Відповіді дітей: «Ці твори митці створювали за допомогою ліній: вертикальних, горизонтальних, похилих, ламаних. Лінію ми спостерігаємо і в природних об’єктах: віти дерев в інеї, слід від літака на небосхилі тощо»).
2) Виконання практичних вправ
- Ось перше завдання Їжачка. Він пропонує нам згадати і намалювати на аркуші лінії різного накреслення.
- Я буду називати лінії, а ви повинні накреслити їх на аркуші. (Пряму, вертикальну, горизонтальну, похилу, хвилясту, ламану).
-А тепер за допомогою цих ліній швиденько намалюйте предмет, який ви собі уявляєте. (Сонце, хмарки, дерево, квітка, паркан тощо).
3) Робота в альбомах
- Відкрийте свої альбоми на сторінці 41 і подивіться, чого бракує нашому Їжачку?
- Давайте допоможемо йому одягнути шубку, але перш ніж це зробити, давайте згадаємо, які лінії нам допоможуть зобразити голки Їжачка? (Короткі, похилі або ламані).
- Молодці, подивіться, як зраділи ваші Їжачки на малюнку.
- А як ви думаєте, чому вони зраділи? Навіщо Їжачкам колючки? (Щоб допомагати своїм діткам збирати горішки та грибочки, та захищати від ворогів свою родину).
- Погляньте, друзі, які чудові образи Їжачка створили митці і, щоб наш Їжачок не сумував, нам потрібно намалювати йому друга.
- Як ви думаєте, якою лінією ми зобразимо мордочку, носик, животик Їжачка? (Хвилястою, прямою). Отже, взялися за роботу.
VI Підсумок уроку
1) Презентація учнівських робіт
- Наш Їжачок-хитрячок дуже задоволений, що у нього з’явилося багато друзів.
2) Незакінчене речення « Правило екологічної поведінки людини»
- А як ви думаєте, як звірам живеться взимку?
- Давайте складемо правило екологічної поведінки людини.
Слід усім запам’ятати:
Тварин треба… (захищати),
Їх оселі не… (руйнувати),
Краще взимку… (підгодувати).
(Читання речень за мнемотаблицями)
За
у
треба
Звірі вигодовують малят молоком.
За свійськими тваринами доглядають люди.
Дикі звірі живуть у лісі.
Тіло звірів вкрите шерстю.
Звірів треба охороняти.
- Ви правильно виконали завдання. Молодці!
1