Урок "Тепловий ефект хімічних реакцій"

Про матеріал
Учні зможуть розрізняти ендо- та екзотермічні реакції за ознакою кількості теплоти, що виділяється чи поглинається внаслідок перебігу хімічної реакції; навчаться формулювати запитання, зрозуміють особливості командної роботи та взаємодопомоги, розвиватимуть вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, працювати з різними джерелами інформації, виділяти суттєве в матеріалі, що вивчається.
Перегляд файлу

ТЕМА: Тепловий ефект хімічних реакцій.

МЕТА:

Дидактична: ознайомити з поняттями теплового ефекту хімічної реакції; навчити учнів самостійно систематизувати знання про класифікацію хімічних реакцій за ознакою кількості теплоти, що виділяється чи поглинається внаслідок перебігу реакції; увести поняття  «Екзотермічна та ендотермічна реакції», «Ентальпія», «Тепловий ефект».

Розвивальна: розвивати уміння спостерігати, аналізувати природні явища, проводити хімічний експеримент; удосконалювати вміння отримувати необхідну інформацію; учити висловлювати свою думку; розвивати мислення, увагу та пам’ять школярів; відпрацьовувати навички пошукової діяльності на уроці.

Виховна: виховувати свідоме уявлення про роль екзо-та ендотермічних процесів у життєдіяльності живих організмів ; сприяти вихованню інтересу до предмета.

Очікувані результати: учні зможуть розрізняти ендо- та екзотермічні реакції за ознакою кількості теплоти, що виділяється чи поглинається внаслідок перебігу хімічної реакції; навчаться формулювати запитання, зрозуміють особливості командної роботи та взаємодопомоги, розвиватимуть вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, працювати з різними джерелами інформації, виділяти суттєве в матеріалі, що вивчається.

                  Формування компетентностей учнів:

  • Соціальна (забезпечення власної активності учнів, стимулювання пізнавальної діяльності)
  • Полікультурна (забезпечення розширення кругозору та підвищення культурного рівня учнів)
  • Комунікативна (формування власної точки зору)
  • Інформаційно-цифрова(використання різних джерел інформації, уміння класифікувати, порівнювати, працювати з цифровою технікою)
  • Саморозвитку і самоосвіти ( узагальнення власних знань, залучення та збагачення власного досвіду)
  • Спілкування державною мовою
  • Дослідницька ( проведення хімічного досліду)

Формування предметних компетентностей:

  • формувати розуміння практичної важливості ендотермічних та екзотермічних реакцій
  • розвивати хімічну мову, виховувати інтерес до хімії

 

БАЗОВІ ПОНЯТТЯ ТА ТЕРМІНИ: тепловий ефект хімічної реакції, ентальпія, екзотермічна реакція, ендотермічна реакція, фотохімічні реакції, хемілюмінесценція.

Методи, прийоми роботи: методичні прийоми «Картинна галерея», «Дивуй»,  «Відстрочена відгадка», «Безпрограшна лотерея», «НДЛ»; індивідуальні та групові форми роботи, захист групових робіт.

Форми роботи: бесіда, самостійна робота з роздатковим матеріалом, підручником, індивідуальна робота з розв’язання вправи, самооцінювання «Навігатор уроку», групова робота, лабораторний дослід.

Міжпредметні та внутрішньо предметні зв’язки: біологія (хемілюмінесценція, фотосинтез); рідна мова ( загальновживані слова української мови та слова-терміни різних галузей науки, культури, що вживаються найчастіше); зв'язок з раніше вивченим матеріалом (хімічні реакції); фізика (тепловий ефект, ентальпія).

Обладнання: комп’ютер, мультимедійний  проектор, колонки, навушники, мобільні телефони з додатками : QR Code, HP Reveal, Internet;  картки із домашнім завданням,  інструкції до виконання лабораторного  досліду, штатив з пробірками,  хімічні склянки, скляні палички, шпателі, термометри,паперові серветки, правила безпеки життєдіяльності при роботі в кабінеті хімії, білі аркуші формату А-3,  фломастери, клей, ножиці, малюнки.

Реактиви: Вода, Селітра натрієва, Магній (ошурки), Хлоридна кислота, Натрій гідроксид.

ТИП УРОКУ: урок вивчення й первинного  закріплення нових знань.

Хід уроку

I.Організаційний етап.

-привітання

-фіксація відсутніх

-повідомлення про навігатор уроку

№ з\п

Етап уроку

Кількість балів

Набрані бали

1

Картинна галерея.

(Визначення теми , мети, очікуваних результатів)

0,5

 

2

Лабораторний дослід

3

 

3

Тестове завдання

2

 

4

Робота в групі

4

 

Всього

 

 

II. Мотивація навчальної діяльності

Методичні прийоми «Дивуй», «Відстрочена відгадка»

-перегляд відеоролику з кінофільму «Аватар»,

 На початку уроку вчитель дає загадку або маловідомий і дивний факт, відгадку на яку можна дізнатися на уроці під час роботи над новим матеріалом.

Методичний прийом «Картинна галерея»

-на дошці вивішені різні картини

Як пов’язані дані картини з темою нашого уроку?

III. Визначення теми, мети уроку, очікуваних результатів разом з учнями.

Слайди 1 - 2

IV. Вивчення нового матеріалу.

-робота з презентацією

-конспектування

Слайди 3 - 6

-проведення лабораторного досліду

Слайд 7

-Повторення правил безпеки життєдіяльності. (QR Code)

 

 

Інструктивна картка.

 

Дослід 1. Взаємодія магнію з кислотою.

       -У пробірку насипте ошурки магнію, обережно (по краплях) прилийте розчин хлоридної кислоти. Що спостерігаєте?

        - Акуратно!!! Доторкніться пальцями до нижньої частини пробірки. Що відчуваєте?

        -Визначте температуру реакції термометром.

        -Спостереження та рівняння реакції запишіть у таблицю.

        - Приберіть термометр із пробірки, витріть сухою серветкою, акуратно покладіть на піддон.

Дослід 2. Розчинення мінерального добрива у воді.

  • У склянку з водою опустіть термометр, зафіксуйте температуру води у склянці, вийміть термометр, витріть сухою серветкою, акуратно покладіть його на піддон.
  •  Насипте у склянку з водою білий кристалічний порошок (селітра аміачна), перемішайте скляною паличкою. Що спостерігаєте?
  • Доторкніться пальцями до нижньої частини склянки. Що відчуваєте?
  • Визначте температуру реакції термометром.
  • Спостереження  запишіть у таблицю.

Вихідні речовини

Що робили

Що спостерігали

Магній і хлоридна кислота

До ошурок магнію долили кілька мл хлоридної кислоти

 

 

 

 

Амоній нітрат і вода

У склянку з водою додали білу кристалічну речовину (амоній нітрат)

   

 

 

 

 

 

V. Фізкультхвилинка «Веселий їжачок»

Слайд 8

VI.Закріплення виучуваного матеріалу

  • Тестова робота Слайд 9
  • Ділова гра «Науково-дослідницька лабораторія» Слайд 10

Змінюється склад груп (за кольорами), кожна група отримує окреме завдання.

-з допомогою QR code та кольорових стрілочок знайти додаткову інформацію про екзо- та ендотермічні реакції в житті людини.

- з допомогою програми HP Reveal ознайомитися з інформацією про енергетичний ефект хімічних реакцій у живих організмах.

Створення ментальних карт «Екзотермічні реакції в житті людини», «Ендотермічні реакції в житті людини», «Енергетичний ефект хімічних реакцій в живих організмах».

Представлення роботи груп.

Відповіді на загадку, яка була задана на початку уроку.

VII. Домашнє завдання

  • Обов’язковий мінімум & 18 опрацювати  № 208 ст.112

Прийом «Лотерея».

  • Учні витягують з мішечка записки, на яких написано завдання.

Лінгвістична задача 1.

Лінгвістична задача 2.        Ст.208

VIII. Підбиття підсумків уроку.

-Підрахунок балів за навігатором. Оцінювання вчителем найбільш активних учнів.

-Рефлексія.

«Наші очікування»

На уроці я…

-дізнався…

-зрозумів…

-навчився…

-я не вмів, а тепер умію…

-я змінив своє ставлення до…

-на наступному уроці я хочу…

IX. Психологічна рефлексія.

Прийом «Кольорова феєрія»

Учні прикріплюють кольорові позначки, визначаючи власний настрій та враження від уроку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

Хемилюминесценция

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Экзотермические видео

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Эндотермические видео

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Экзотермические теория

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Эндотермические теория

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Хімія 9 клас (Григорович О.В.)
Додано
20 вересня 2020
Переглядів
714
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку