ТЕМА: Тепловий ефект хімічних реакцій.
МЕТА:
Дидактична: ознайомити з поняттями теплового ефекту хімічної реакції; навчити учнів самостійно систематизувати знання про класифікацію хімічних реакцій за ознакою кількості теплоти, що виділяється чи поглинається внаслідок перебігу реакції; увести поняття «Екзотермічна та ендотермічна реакції», «Ентальпія», «Тепловий ефект».
Розвивальна: розвивати уміння спостерігати, аналізувати природні явища, проводити хімічний експеримент; удосконалювати вміння отримувати необхідну інформацію; учити висловлювати свою думку; розвивати мислення, увагу та пам’ять школярів; відпрацьовувати навички пошукової діяльності на уроці.
Виховна: виховувати свідоме уявлення про роль екзо-та ендотермічних процесів у життєдіяльності живих організмів ; сприяти вихованню інтересу до предмета.
Очікувані результати: учні зможуть розрізняти ендо- та екзотермічні реакції за ознакою кількості теплоти, що виділяється чи поглинається внаслідок перебігу хімічної реакції; навчаться формулювати запитання, зрозуміють особливості командної роботи та взаємодопомоги, розвиватимуть вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, працювати з різними джерелами інформації, виділяти суттєве в матеріалі, що вивчається.
Формування компетентностей учнів:
Формування предметних компетентностей:
БАЗОВІ ПОНЯТТЯ ТА ТЕРМІНИ: тепловий ефект хімічної реакції, ентальпія, екзотермічна реакція, ендотермічна реакція, фотохімічні реакції, хемілюмінесценція.
Методи, прийоми роботи: методичні прийоми «Картинна галерея», «Дивуй», «Відстрочена відгадка», «Безпрограшна лотерея», «НДЛ»; індивідуальні та групові форми роботи, захист групових робіт.
Форми роботи: бесіда, самостійна робота з роздатковим матеріалом, підручником, індивідуальна робота з розв’язання вправи, самооцінювання «Навігатор уроку», групова робота, лабораторний дослід.
Міжпредметні та внутрішньо предметні зв’язки: біологія (хемілюмінесценція, фотосинтез); рідна мова ( загальновживані слова української мови та слова-терміни різних галузей науки, культури, що вживаються найчастіше); зв'язок з раніше вивченим матеріалом (хімічні реакції); фізика (тепловий ефект, ентальпія).
Обладнання: комп’ютер, мультимедійний проектор, колонки, навушники, мобільні телефони з додатками : QR Code, HP Reveal, Internet; картки із домашнім завданням, інструкції до виконання лабораторного досліду, штатив з пробірками, хімічні склянки, скляні палички, шпателі, термометри,паперові серветки, правила безпеки життєдіяльності при роботі в кабінеті хімії, білі аркуші формату А-3, фломастери, клей, ножиці, малюнки.
Реактиви: Вода, Селітра натрієва, Магній (ошурки), Хлоридна кислота, Натрій гідроксид.
ТИП УРОКУ: урок вивчення й первинного закріплення нових знань.
Хід уроку
I.Організаційний етап.
-привітання
-фіксація відсутніх
-повідомлення про навігатор уроку
№ з\п |
Етап уроку |
Кількість балів |
Набрані бали |
1 |
Картинна галерея. (Визначення теми , мети, очікуваних результатів) |
0,5 |
|
2 |
Лабораторний дослід |
3 |
|
3 |
Тестове завдання |
2 |
|
4 |
Робота в групі |
4 |
|
Всього |
|
II. Мотивація навчальної діяльності
Методичні прийоми «Дивуй», «Відстрочена відгадка»
-перегляд відеоролику з кінофільму «Аватар»,
На початку уроку вчитель дає загадку або маловідомий і дивний факт, відгадку на яку можна дізнатися на уроці під час роботи над новим матеріалом.
Методичний прийом «Картинна галерея»
-на дошці вивішені різні картини
Як пов’язані дані картини з темою нашого уроку?
III. Визначення теми, мети уроку, очікуваних результатів разом з учнями.
Слайди 1 - 2
IV. Вивчення нового матеріалу.
-робота з презентацією
-конспектування
Слайди 3 - 6
-проведення лабораторного досліду
Слайд 7
-Повторення правил безпеки життєдіяльності. (QR Code)
Інструктивна картка.
Дослід 1. Взаємодія магнію з кислотою.
-У пробірку насипте ошурки магнію, обережно (по краплях) прилийте розчин хлоридної кислоти. Що спостерігаєте?
- Акуратно!!! Доторкніться пальцями до нижньої частини пробірки. Що відчуваєте?
-Визначте температуру реакції термометром.
-Спостереження та рівняння реакції запишіть у таблицю.
- Приберіть термометр із пробірки, витріть сухою серветкою, акуратно покладіть на піддон.
Дослід 2. Розчинення мінерального добрива у воді.
Вихідні речовини |
Що робили |
Що спостерігали |
Магній і хлоридна кислота |
До ошурок магнію долили кілька мл хлоридної кислоти |
|
Амоній нітрат і вода |
У склянку з водою додали білу кристалічну речовину (амоній нітрат) |
|
V. Фізкультхвилинка «Веселий їжачок»
Слайд 8
VI.Закріплення виучуваного матеріалу
Змінюється склад груп (за кольорами), кожна група отримує окреме завдання.
-з допомогою QR code та кольорових стрілочок знайти додаткову інформацію про екзо- та ендотермічні реакції в житті людини.
- з допомогою програми HP Reveal ознайомитися з інформацією про енергетичний ефект хімічних реакцій у живих організмах.
Створення ментальних карт «Екзотермічні реакції в житті людини», «Ендотермічні реакції в житті людини», «Енергетичний ефект хімічних реакцій в живих організмах».
Представлення роботи груп.
Відповіді на загадку, яка була задана на початку уроку.
VII. Домашнє завдання
Прийом «Лотерея».
Лінгвістична задача 1.
Лінгвістична задача 2. Ст.208
VIII. Підбиття підсумків уроку.
-Підрахунок балів за навігатором. Оцінювання вчителем найбільш активних учнів.
-Рефлексія.
«Наші очікування»
На уроці я…
-дізнався…
-зрозумів…
-навчився…
-я не вмів, а тепер умію…
-я змінив своє ставлення до…
-на наступному уроці я хочу…
IX. Психологічна рефлексія.
Прийом «Кольорова феєрія»
Учні прикріплюють кольорові позначки, визначаючи власний настрій та враження від уроку.
Додатки
Хемилюминесценция
Экзотермические видео
Эндотермические видео
Экзотермические теория
Эндотермические теория