Я досліджую світ. 3 клас.
Тема уроку: «Тіла та речовини.»
Мета уроку:
Продовжити формувати поняття „природа нежива і жива”.
Почати формувати поняття „тіло,” „речовина”.
Розвивати вміння розрізняти тіла і речовини в природі.
Вчити мислити, аналізувати, доводити свою думку.
Формувати дослідницькі навички.
Пояснити учням техніку безпеки під час проведення дослідів та експериментів з гострими предметами, з нашатирним спиртом (аміаком), мильним розчином.
Стимулювати пізнавальну активність учнів.
Вчити працювати в парі. Виховувати повагу до думки товариша.
Обладнання: шматок крейди, залізний цвях, нашатирний спирт, склянка з водою, мило, трубочка для коктейлів; інтерактивна дошка, мультимедійна презентація уроку, іграшковий мікрофон.
Хід уроку
І. Актуалізація знань учнів.
Робота в групах з картками:
Що таке природа?
На які групи ділиться природа?
І назвати предмети, які виготовила людина.
II. Повідомлення теми уроку.
— Сьогодні ми починаємо вивчати тему «Тіла і речовини».
IІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Бесіда з елементами розповіді за матеріалами презентації. Поняття «ТІЛО».
— Коли ви читаєте або чуєте слово «тіло», що ви уявляєте?
— Тілами називають усі предмети, що оточують нас. Серед незліченних і різноманітних тіл є тіла природи, або природні тіла. А ще є тіла, зроблені людиною. Їх називають штучні тіла.
— Назвіть тіла, що належать до першої групи. (Дерево, трава, камінь, хмара, метелик та ін.)
— Назвіть тіла, які належать до другої групи. (Олівець, книга, ручка, стіл, плащ та ін.)
— Як ви вважаєте, чи є Сонце, зірки, Місяць тілами? (Це тіла неживої природи)
— Правильно, це тіла природні, а ще їх називають небесними, або космічними тілами.
2. Поняття «РЕЧОВИНА»
-З чого складаються тіла?
а) Розповідь про речовини.
Слайди 19, 20 „Всі тіла складаються з речовин”.
- Все, що нас оточує складається з речовин. .
Речовина - це вид матерії, то з чого складаються тіла. Є тіла, які утворені не одним, а кількома речовинами.
б) Природні речовини. Слайд 21 „Речовини”.
Деякі речовини зустрічаються в природі, Наприклад, золото, сіль, вода, мідь, залізо, глина, деревина, кисень, природний газ, тощо.
в) Речовини створені людиною. Слайд 22 „Речовини”.
Інші речовини придумали й створили люди. Наприклад, пластмаса, скло, порцеляна. І з кожним роком такі відкриття продовжуються.
Г) Кількість речовин в складі тіл. Слайд «Крейда. Граніт»
- Крейда складається з однієї речовини білого кольору — вапняку, а граніт — із кількох речовин білого, рожевого та чорного кольорів — кварцу, польового шпату і слюди.
- Повітря складається з азоту, кисню, вуглекислого газу та інших газів. З великої кількості речовин складаються живі тіла. Отже, до складу тіл може входити одна або кілька речовин.
- Чим речовини між собою відрізняються?
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
Додаток 1.
Кросворд „Із чого складаються тіла”.
- Прочитати ключове слово по вертикалі.
1. |
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
2. |
|
|
|
|
|
|
|
|||
3. |
|
|
|
||||||||
4. |
|
|
|
|
|||||||
5. |
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
6. |
|
|
|
|
|
|
||||
7. |
|
|
|
|
|
|
|||||
8. |
|
|
|
|
|
|
|||||
2. Чим учні пишуть на дошці в школі?
3. Рідина, напій, який отримують в результаті заварювання листя, яке попередньо підготовляють, висушують. Подають на сніданок, обід, вечерю. Запрошують в гості на ... .
4. Тверда крихка речовина бурого кольору, що складається з решток рослин, легша за воду.
Додаток 2.
Таблиця „Де речовини, де тіла?”.
|
С Р І Б Л О
|
В О Д А |
Р У Ч К А |
В И Д Е Л К А
|
Д Е Р Е В И Н А |
С Т І Л |
С К Л О |
Ц В Я Х |
С К Л Я Н К А |
С І Л Ь |
П Е Р С Т Е НЬ |
Тіла |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Речовини |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 3.
Картки для індивідуальної роботи.
Продовжити речення:
1) Крейда, алмаз, камінь – це ... .
2) Тіла бувають природними, ... .
3) Тіла складаються з ... .
4) Речовини бувають твердими, ... , ... .