Урок "типи хімічних реакцій"

Про матеріал
Урок узагальнення знань з теми "Типи хімічних реакцій". Дозволяє  поглибити знання учнів про хімічні реакції ; на основі експерименту та перегляду відео хзакріпити знання про основні типи хімічних реакцій; навчити розрізняти реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну, екзотермічні, ендотермічні, оборотні, каталітичні, окисно-відновні теоретично за рівнянням реакції і експериментально – за ознаками хімічних реакцій.
Перегляд файлу

 

Тема.  Класифікація хімічних за різними ознаками

 

Мета:

  • поглибити знання учнів про хімічні реакції ; на основі експерименту та перегляду відео ознайомити з  основними  типами  хімічних реакцій; навчити розрізняти  реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну, екзотермічні, ендотермічні, оборотні, каталітичні, окисно-відновні   теоретично за рівнянням реакції і експериментально – за ознаками хімічних реакцій.
  • Розвивати навички і вміння самостійно складати рівняння реакцій, класифікувати за різними ознаками, розставляти коефіцієнти; розвивати спостережливість, логічне мислення, вміння порівнювати, аналізувати.
  • Виховувати відповідальність  учнів; вміння працювати в групі; вміння пояснювати природні явища на основі хімічних знань;  проводити досліди з речовинами з урахуванням їхніх фізичних і хімічних властивостей.

Тип уроку: комбінований урок засвоєння нових знань, узагальнення вмінь і навичок та застосування їх на практиці.

 Форми роботи: розповідь учителя, фронтальна робота, робота в малих групах, індивідуальна робота, перегляд відео.

Міжпредметні зв’язки: фізика ( визначення фізичних явищ), математика ( проведення розрахунків- коефіцієнти)

Обладнання: таблиця розчинності;  Періодична система Д.І.Менделєєва, ряд активності металів, дидактичний матеріал,  комп’ютер.

Базові  терміни:  хімічна реакція,  реакції розкладу, сполучення, обміну,  заміщення, екзо -  та ендотермічні реакції, оборотні реакції, окисно-відновні реакції, каталізатор

 

 

C:\Users\Ірина Карбівнича\Desktop\Відкритий урок\відкритий урок, печать\images (1).jpg

Хід уроку

 

    Девіз уроку            

Навчання потрібно для розвитку кори.

Кори головного мозку»

І. Організаційний етап

Довкола нас, в природі, в людському організмі, в рослинах  і тваринах , на виробництвах відбувається безліч хімічних реакцій.

  

Нічого іншого в природі не існує, ні

Ні тут, ні там, у космосі глибиннім.

Все – від малих пісчинок до планет

із елементів створено єдиних!

Є просто газ найлегший – водень,

є просто кисень, а разом

Вода, що поїть всю природу,

Це дощ весняний за вікном

Кипить залізо, срібло і сурма

І темно=бурий розчин брому

І Всесвіт  - цей гігантський лаборант

Все синтезує нове, незнайоме!

ІІ. Актуалізація опорних знань, повторення основних понять, засвоєних в курсі хімії 7 – 8 класів

1.Пригадайте: Учням пропонується згадати все, що вони знають про хімічну реакцію з курсу хімії 7-8 класу;

  1.        Що таке хімічна реакція?
  2.        Які ознаки хімічних реакцій?
  3.        Яким чином записується хімічна реакція?
  4.        Що таке хімічне рівняння?
  5.        Що таке реагенти? продукти реакції? 

2. Пропоную вам зіграти в гру « Так чи ні »

Я називатиму  вам різні явища, які відбуваються навколо нас, а ви визначте: відносяться вони до хімічних чи ні?

  1. Жовтіння листя
  2. Утворення криги на річках
  3.  Подих людини
  4. Скисання молока
  5. Туман на дорозі
  6. Ржавіння автомобіля
  7. Сніг  на вулиці
  8. Утворення кисню зеленими рослинами
  9. Квашення капусти

3. Проаналізуємо, що об’єднує явища, які ми визначили як хімічні?

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

З накопиченням відомостей про хімічні  реакції встало питання про їх класифікацію.

Сьогодні на уроці ми узагальнемо деякі питання теми « Класифікація хімічних реакцій за різними ознаками».

Сьогодні на уроці ми будемо вчитися спостерігати та робити висновки. Ці вміння потрібні в житті кожній людини. Для нас спостерігати - це не просто помічати , адже спостереження - перший етап людського пізнання.

Наша мета і  завдання на сьогодні :

- знати визначення основних типів хімічних реакцій;

- наводити приклади основних типів хімічних реакцій;

- відрізняти реакції

- складати самостійно рівняння реакцій

Для підготовки до цього уроку вам було запропоновано переглянути відео. Давайте згадаємо, про які реакції нам довелося взнати, які побачити, що було нового для нас.

 1. Практична частина . Учні поділені на групи, кожній групі дано завдання по певному типу реакцій. По закінченню обговорення учні захищають свої завдання

  1. Реакції обміну . 

І. Реакції обміну. АВ +СD = АD +CB

Завдання до  реакцій обміну. Загадайте реакції обміну, які ви подивилися в відеоматеріалі.

1. Напишіть рівняння 3 – х реакцій, побачених у відео. Дайте визначення реакції обміну.

2.Чи завжди реакції обміну відбуваються до кінця?

3. За якими ознаками можна стверджувати, що реакція обміну відбулася до кінця?

4. Чи являється реакція нейтралізації реакцією обміну?

  ІІ. Реакції сполучення А + В = АВ

До відео: Віртуальна  хімічна лабораторія: горіння простих речовин.

Завдання до реакцій сполучення:

1. Дайте визначення реакції сполучення. Напишіть рівняння 3-х реакцій, побачених у відео

2. Чи завжди в реакції сполучення вступають тільки прості речовини?

3. Чи були у вас в відео приклади складних речовин, що вступають в реакцію?

4. Наведіть приклади реакції сполучення, яка привела б до утворення неорганічної кислоти

3. Згадайте реакції розкладу, що використовуються для добування кисню.

ІІІ. Реакції  заміщення

1. Дайте визначення реакцій заміщення

2. Згадайте,  як взаємодіють метали з кислотами та солями?

3. Які метали будуть взаємодіяти з кислотами?

4. Який газ буде виділятися ?

5. Напишіть рівняння таких реакцій: а) алюміній і хлоридна кислота; б) калій і сульфатна кислота

5. Чи будуть відбуватися такі реакції:

Zn + CuSO4 

Cu + ZnSO4  

IV. Реакції  розкладу  АВ = А + В

     Розкладаються  лише складні речовини, як правило , при нагріванні

Зараз вся планета вирішує проблему зупинки пандемії ковід – 19. Який газ потрібен для лікування хворих з тяжким перебігом цієї хвороби? Наведіть приклади реакцій отримання кисню.

Завдання до реакцій розкладу:

1. Дайте визначення реакцій розкладу.

2. Закінчити рівняння реакцій розкладу таких  сполук:

- нерозчинні основи  Сu(ОH)2 

 -нерозчинні кислоти  Н2 SiО3

 - солі   СаСO3

V. Реакції  оборотні та необоротні

 

Згадаємо такі реакції: H2CO3             H2O  +   CO2  

 

                                         H2SO3            H2O  +   SO2  

Що позначають такі оборотні стрілочки?

-Скажіть будь-ласка, якщо молоко скисло, його можна повернути до початкового вигляду (не кислого)?

-Дайте визначення оборотної реакції (це реакція, яка за однакових умов відбувається у двох напрямках одночасно).

В рівнянні позначається двома стрілками, спрямованими у протилежні сторони.

                                      пряма реакція

                  

  А  +  В   С + Д

                                    зворотна реакція

-Дайте визначення необоротних реакцій (це реакції, які відбуваються лише в одному напрямі).

-Наведіть приклади необоротних реакцій ( ржавіння заліза, псування продуктів, горіння палива). Важко собі уявити процес добування вугілля з вуглекислого газу.

2 C+ O2 CO2   

VІ. Екзотермічні і ендотермічні реакції. Перегляд відео.

 

Приклади реакцій:

2SO2   +   O2            2SO3               Δ H = - 192    кДж   

Fe3O4  +   4CO             3Fe   +   4 CO2                   Δ H  = +43,7 кДж

CO2    +    H2               CO    +    H2O         Δ H = - 41   кДЖ

 

VІІ. Окисно – відновні реакції

1. Визначення

2. Як визначити, чи являється реакція окисно-відновні?

Вправа: визначити, чи являється реакція окисно-відновною:

Ca + O2         CaO

CaO   +   H2O           Ca(OH)2    

Mg    +    HCl              MgCl2    +    H2   

MgO   +   HCl            MgCl2     +    H2O

4. Реакції яких типів не бувають окисно-відновними?

3. Як називається метод за допомогою якого виставляються коефіцієнти в таких реакціях?

 

 

І V. Закріплення набутих знань:

 Самостійна робота

Дати характеристику хімічної реакції, поставити коефіцієнти ( використайте такі поняття:  а) сполучення, б) розкладу, в) заміщення, г) обміну, д) екзотермічна е) ендотермічна, є) оборотна, ж) необоротна, з) окисно-відновна реакція)

 1. SO2     +     O2                  SO3    + Q

 2. CO   +  H2               CH4    +    H2O  

3. N2 + H2                 NH3        + Q

 

 

Домашнє завдання:

1. Знати визначення різних типів хімічних реакцій і наводити їх приклади .

2. Як у промисловості добувають кисень? Чи являється цей процес хімічною реакцією?

3. Які реакції відбуваються при горінні бенгальських вогнів? (додаткове завдання)

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
22 січня 2022
Переглядів
1063
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку