Дата:____________
Клас:____________
Тема уроку: Типи клітини та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна та тваринна клітина.
Мета уроку: розширити знання учнів про будову клітин прокаріотичних організмів; навчити порівнювати прокаріотичні і еукаріотичні клітини, а також клітини різних царств еукаріотичних організмів; навчитися розпізнавати клітини різних типів за допомогою світлового мікроскопа
Освітня: Розглянути особливості будови клітин прокаріотів та еукаріотів; пересвідчитися, що клітини прокаріотів та еукаріотів мають схожий план будови, навчитися розпізнавати особливості різних типів еукаріотичних клітин;
Розвиваюча: розвивати вміння логічно мислити та знаходити та знаходити зв’язки між особливостями будови і функціями біологічних структур; розвивати уміння виготовляти тимчасові мікропрепарати та розглядати їх при допомозі світлового мікроскопа
Виховна: виховувати розуміння значення знань особливостей будови клітин для збереження здоров’я людини.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь та пояснення, опис, бесіда, повідомлення, робота з підручником), наочні (ілюстрація таблиць, м/медійна дошка).
Основні поняття: клітина, прокаріоти, еукаріоти, ядро, органели, клітинна стінка, бактерії, гриби, рослини, тварини, мікрофотографії, мікропрепарати.
Міжпредметні зв’язки: природознавство, хімія, фізика, основи здоров’я.
Обладнання: таблиці «Будова прокаріотичної клітини», «Будова рослинної клітини», «Будова тваринної клітини», мікропрепарати клітин рослин, тварин, грибів і бактерій, мікроскоп, мультимедійна презентація
Література:
Для вчителя: Календарно-тематичне планування з біології: / Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 №804.
Л.І Остапченко Біологія 9 клас Кам’янець-Подільський «Абетка» 2017.
Для учнів: Л.Ш. Остапченко Біологія 9 клас Кам’янець-Подільський
«Абетка» 2017.
Біологія 9 клас: Зошит для лабораторних робіт, досліджень і практикуму/ О.В.Ілюха,К.А.Лінєвич. –Київ: Літера ЛТД, - 2020 - 32 с.
Структура уроку:
№ етапу |
Етап уроку |
Час (хв) |
1 |
Організаційний момент. |
1 |
2 |
Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і мети. |
4 |
3 |
Актуалізація опорних знань |
10 |
4 |
Вивчення нового матеріалу. Лабораторне дослідження |
20 |
5 |
Закріплення, узагальнення та систематизація знань. |
7 |
6 |
Підведення підсумків уроку |
2 |
7 |
Повідомлення домашнього завдання |
1 |
Хід уроку:
№ п/п |
Навчальний зміст |
Методи і методичні прийоми |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 |
Організаційний момент |
Бесіда |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2
|
Мотивація навчальної діяльності: Епіграфом сьогоднішнього уроку я взяла слова українського вченого сучасності, радіобіолога Ганни Лавренчук: “ Жоден комп`ютер будь-якої складності ніколи не наблизиться до живої клітини” Чим же складні клітини, що їх порівнюють з комп’ютерами? Чим особливі? Як побудовані клітини різнихорганізмів?Які в них спільні та відмінні ознаки? На всі ці питання ми спробуємо дати відповідь на сьогоднішньому уроціу. Оголошення теми і завдань уроку Тема уроку: Типи клітини та їхня порівняльна характеристика:прокаріотична та еукаріотична клітина,рослинна та тваринна клітини Сьогодні ми ознайомимося з основними типами клітин; розглянемо загальний план будови клітин про- та еукаріотів як доказ єдності органічного світу; з’ясуємо риси подібності та відмінності в прокаріотичних та еукаріотичних клітинах, а також риси подібності та відмінності в клітинах рослин, тварин і грибів.
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3
4
|
Актуалізація опорних знань учнів а)Асоціації зі словом “клітина” б) Розумова розминка -Впізнайте органелу клітин та розкажіть про їх функції: Мітохондрії- синтез АТФ Вакуолі — утримують тургор в клітині, забезпечують форму, клітинний сік може містити пігменти та розчинені речовини. Надавати забарвлення плодам. Забезпечувати солодки та кислий смак плодів. Рибосоми- синтез білків Комплекс Гольджі- формує органели, зокрема лізосоми, накопичує і змінює певні структури. Лізосоми- беруть участь у внутрішньоклітинному травленні, знешкоджують хвороботворні організми. ЕПС-гранулярна- синтез білків; агранулярна- синтез ліпідів та вуглеводів. в)Біологічний диктант 1. Постійні структурні елементи клітини-це …. 2. Прізвище вченого, що запропонував термін “ клітина”. 3.Кристи- це структурні елементи -… 4. До двомембранних органел клітини належать:…… 5.До складу клітинної оболонки яких організмів входить хітин? 6. Які органели містять ферменти, що здатні розщеплювати частинки їжі? 7. Синтез АТФ відбувається у … 8.Немембранна органела, що забезпечує розходження хромосом до полюсів клітини під час її поділу 9.Основна органела клітини , що керує всіма процесами життєдіяльності клітин; зберігає та передає спадкову інформацію 10. Органела, що бере участь у біосинтезі білків. 11Здійснює синтез ліпідів та дяких вуглеводів. 12. Структура, що обмежує клітину й забезпечує зв`язок з навколишнім середовищем.
Вивчення матеріалиу: План: 1.Клітина- найменша структурна і функціональна одиниця живих організмів 2.Різноманітність форм і розмірів клітин. Клітини мають різноманітні форми: кубічні та плоскі- епітеліальні клітини: зірчасті з великою кількістю відростків; кулясті- лімфоцити; веретеноподібні- міоцити; Можуть мати джгутики для руху, наприклад більшість бактерій чи сперматозоїди. Розміри клітин також можуть коливатися. Так , найменші розміри клітин спостерігаються у мікоплазми-0Ю2-0,25 мкм.Клітини кавуна чи яйцеклітини можуть сягяти розмірів 100-200 мкм, а нервові клітини людини (їх відростки )можуть сягати до 1 м. 1 мкм=0,0001 мм Та найголовнішою особливістю, що відрізняє клітини- особливості їх внутрішньої будови
клітин. За наявністю у клітинах ядра їх прийнято ділити на дві великі групи -Домени Домен таксономічна одиниця найвищого рангу.За наявністю ядра в клітинах всі живі організми поділяють на Еукаріоти та Прокаріоти. До Прокаріотів на лежать Бактерії та Археї. До еукаріотів — Рослини, Тварини, Гриби Характерною ознакою, за якою клітини живих Цю ознаку добре видно з допомогою світлового мікроскопа. Тому подібний поділ виник досить давно. Дослідження з використанням найсучасніших технологій дозволили виявити набагато більше відмінностей між цими групами. Провівши лабораторне дослідження ви зможете переконатися у цьому самі. Лабораторне дослідження. Тема: Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин 1. Будова клітини прокаріотів Розглянути схему будови клітини прокаріотів. Прочитайте матеріал підручника(ст.57-60 авторЛ.Ш.Остапченко) Відмітьте складові клітини, щозустрічаються у всіх прокаріотів,та складові, що є не у всіх. Заповніть таблицю в зошиті Будова прокаріотичної клітини Прокаріотичні клітини складаються з поверхневого апарата та цитоплазми. До складу поверхневого апарата входять плазматична мембрана і клітинна стінка. Але в деяких прокаріотичних організмів клітинна стінка може бути відсутньою. Як додаткові елементи до поверхневого апарату у прокаріотів можуть входить бактеріальні джгутики, слизові капсули та різноманітні вирости плазматичної мембрани. Цитоплазма прокаріотів представлена напіврідким цитозолем, у якому розташовані поодинокі рибосоми, та нуклеотидом (кільцевою молекулою ДНК). Мембранні органели в цитоплазмі відсутні, але плазматична мембрана клітини може утворювати випинання, які виконують функції.
2. Розгляньте при малому збільшенні мікроскопа мікропрепарат грибниці мукора. Відмітьте складові будови його клітин в зошиті.
Мукор або біла цвіль- рід нижчих цвілевих грибів,що оселяється у верхніх шарах грунту,на продуктах харчування і органічних рештках. Його міцелій (грибниця)- це скупчення ниток (сорангієносців) на кінцях яких дозрівають головки зі спорами- спорангії. Міцелій не розділений перегородками, а являє собою одну велику багатоядерну клітину. Можуть викликати хвороби людей і тварин- мукоромікози. 3. Приготуйте мікропрепарат шкірочки соковитої луски цибулі і розгляньте в мікроскоп. Бесіда - Які структури рослинної клітини ви помітили при малому збільшенні? -При великому? Підпишіть структурні елементи в зошити. 4. Розгляньте при малому збільшенні мікроскопа готовий мікропрепарат крові жаби. Відмітьте складові клітини в зошиті -Як називаються клітини крові червоного кольору? -Яку функцію вони виконують? -Який структурний елемент еритроцитів жаби виглядає під мікроскопом як чорні цяточки? Проблемно- пошукове запитання: -Порівняйте будову еритроцитів жаби і людини. В чому схожість і відмінність? -Чиї еритроцити здатні переносити більше кисню? Чому? Робота в групах Група 1. Порівняти прокаріотичні та еукаріотичні клітини між собою. Група 2 Порівняти особливості еукаріотичних клітин між собою Висновки записати в зошити Група1 На відміну від прокаріотів, еукаріотичні організми мають складну структуру клітин. Їхній поверхневий апарат крім плазматичної мембрани (плазмалеми) містить надмембранний та підмембранний комплекси. Деякі групи еукаріотів мають клітинні стінки. У еукаріотичних організмів також є поверхневі структури, які забезпечують рух клітин (джгутики, війки). Але вони мають складну внутрішню будову й не є результатом розвитку прокаріотичних джгутиків. Крім того, еукаріотичні клітини можуть рухатися завдяки випинанням мембрани клітини (амебоїдний рух). Внутрішня складова клітини еукаріотів містить три важливі групи органел, відсутні у прокаріотичних організмів: неклітинні органели (цитоскелет), одномембранні органели (лізосома, комплекс Гольджи) та двомембранні органели (мітохондрій, пластиди).
Таблиця: Характерні ознаки прокаріотичних і еукаріотичних клітин.
еукаріотичних організмів.(Група 2) Складна внутрішня структура клітини, наявність цитоскелета, ядра й мембранних органел дозволяють еукаріотичним клітинам досягати набагато більших розмірів. Крім того, вони набули здатності утворювати стійкі комплекси клітин з розподілом функціональних обов’язків між окремими клітинами, це призвело до виникнення справжньої багатоклітинності й появи великих за розмірами організмів – тварин, рослин і грибів.
|
Робота з дошкою Jamboard Вчитель демонструє картинки з зображення органе
Розповідь учителя з елементами бесіди.
Складання схеми.
Розповідь учителя з елементами бесіди.
Діти повторюють Правила користування мікроскопом
Розповідь учителя з елементами бесіди.
Виконання лабораторної супроводжуєтья демонстрацією презентації Запис учнями у зошити.
Бесіда з учнями, складання таблиці.
Бесіда з учнями, складання таблиці.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 |
Закріплення, узагальнення та систематизація знань. Відкрийте дошку Jamboard . Запишіть у вигляді висловлювань, що містять 2-3 речення ,які розкривають особливості будови прокаріотів та еукаріотів .
|
Робота з інтерактивною дошкою та Гугл рисунком
Бесіда. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 |
Підведення підсумків уроку. Рефлексія. Оцінювання діяльності учнів на уроці. Напишіть на інтерактивній дошці: Що сподобалося на уроці? Який вид діяльності сподобався найбільше? Які емоції викликав у вас урок.
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7 |
Повідомлення домашнього завдання Вивчити тему «Типи клітин та їх порівняльна характеристика» § 15 підручника; виконати завдання в Гугл класі під назвою “Встанови відповідність” |
|