Урок " Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна та тваринна клітина"

Про матеріал
Конспект уроку "Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна та тваринна клітини."
Перегляд файлу

Дата:____________

Клас:____________  

Тема уроку: Типи клітини та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна та тваринна клітина.

Мета уроку: розширити знання учнів про будову клітин прокаріотичних організмів; навчити порівнювати прокаріотичні і еукаріотичні клітини, а також клітини різних царств еукаріотичних організмів; навчитися розпізнавати клітини різних типів за допомогою світлового мікроскопа

Освітня: Розглянути  особливості будови клітин прокаріотів та еукаріотів; пересвідчитися, що клітини прокаріотів та еукаріотів мають схожий план будови, навчитися розпізнавати особливості різних типів еукаріотичних клітин;

Розвиваюча: розвивати вміння логічно мислити та знаходити та знаходити зв’язки між особливостями будови і функціями біологічних структур;  розвивати уміння виготовляти тимчасові мікропрепарати та розглядати їх при допомозі світлового мікроскопа

Виховна: виховувати розуміння значення знань особливостей будови клітин для збереження здоров’я людини.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь та пояснення, опис, бесіда, повідомлення, робота з підручником), наочні (ілюстрація таблиць, м/медійна дошка).

Основні поняття: клітина, прокаріоти, еукаріоти, ядро, органели, клітинна стінка, бактерії, гриби, рослини, тварини, мікрофотографії, мікропрепарати.

Міжпредметні зв’язки: природознавство, хімія, фізика, основи здоров’я.

Обладнання: таблиці «Будова прокаріотичної клітини», «Будова рослинної клітини», «Будова тваринної клітини», мікропрепарати клітин рослин, тварин, грибів і бактерій, мікроскоп, мультимедійна  презентація

Література:

Для вчителя: Календарно-тематичне планування з біології: / Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 №804.

Л.І Остапченко Біологія 9 клас Кам’янець-Подільський «Абетка» 2017.

Для учнів: Л.Ш. Остапченко Біологія 9 клас Кам’янець-Подільський

«Абетка» 2017.

Біологія 9 клас: Зошит для лабораторних робіт, досліджень і практикуму/ О.В.Ілюха,К.А.Лінєвич. –Київ: Літера ЛТД, - 2020 - 32 с.

                                                         

                                 Структура уроку:

етапу

                     Етап уроку

      Час (хв)

    1

Організаційний момент.

            1

2

Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і мети.

4

   3

Актуалізація опорних знань

            10

   4

Вивчення нового матеріалу. Лабораторне дослідження

            20

   5

Закріплення, узагальнення та систематизація знань.

            7

   6

Підведення підсумків уроку

             2

   7

Повідомлення домашнього завдання

             1

                                                

                                           Хід уроку:

п/п

   

                  Навчальний зміст

Методи і методичні

прийоми

1

Організаційний момент

Бесіда

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мотивація навчальної діяльності:  Епіграфом сьогоднішнього уроку я взяла слова українського  вченого сучасності, радіобіолога Ганни Лавренчук: “ Жоден комп`ютер будь-якої складності ніколи не наблизиться до живої клітини”

Чим же складні клітини, що їх порівнюють з комп’ютерами? Чим особливі? Як побудовані клітини  різнихорганізмів?Які в них спільні та відмінні ознаки? На всі ці питання ми спробуємо дати відповідь на  сьогоднішньому уроціу.

Оголошення теми і завдань уроку

Тема уроку: Типи клітини та їхня порівняльна характеристика:прокаріотична та еукаріотична клітина,рослинна та  тваринна клітини

Сьогодні ми ознайомимося з основними типами клітин; розглянемо загальний план будови клітин про- та еукаріотів як доказ єдності органічного світу; з’ясуємо риси подібності та відмінності в прокаріотичних та еукаріотичних клітинах, а також риси подібності та відмінності в клітинах рослин, тварин і грибів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Актуалізація опорних знань учнів

а)Асоціації зі словом “клітина”

б) Розумова розминка

-Впізнайте органелу клітин та розкажіть про їх функції:

Мітохондрії- синтез АТФ

Вакуолі — утримують тургор в клітині, забезпечують форму, клітинний сік може містити пігменти та розчинені речовини. Надавати забарвлення плодам. Забезпечувати солодки та кислий смак плодів.

Рибосоми- синтез білків

Комплекс Гольджі- формує органели, зокрема лізосоми, накопичує і змінює певні структури.

Лізосоми- беруть участь у внутрішньоклітинному травленні, знешкоджують хвороботворні організми.

ЕПС-гранулярна- синтез білків; агранулярна- синтез ліпідів та вуглеводів.

в)Біологічний диктант

1. Постійні структурні елементи клітини-це ….

2. Прізвище вченого, що запропонував термін “ клітина”.

3.Кристи- це структурні елементи -…

4.  До двомембранних органел клітини належать:……

5.До складу клітинної оболонки яких організмів входить хітин?

6.  Які органели містять ферменти, що здатні розщеплювати частинки їжі?

7. Синтез АТФ відбувається у …

8.Немембранна органела, що забезпечує розходження хромосом до полюсів клітини під час її поділу

9.Основна органела клітини , що керує всіма процесами життєдіяльності клітин; зберігає та передає спадкову інформацію

10. Органела, що бере участь у біосинтезі білків.

11Здійснює синтез ліпідів та дяких вуглеводів.

12. Структура, що обмежує клітину й забезпечує  зв`язок з навколишнім середовищем.

 

 Вивчення  матеріалиу:

   План:

1.Клітина- найменша структурна і функціональна одиниця живих організмів

2.Різноманітність форм і розмірів клітин.

Клітини мають різноманітні форми:

кубічні та плоскі- епітеліальні клітини: зірчасті з великою кількістю відростків;

кулясті- лімфоцити;

веретеноподібні- міоцити; Можуть мати джгутики для руху, наприклад більшість бактерій чи сперматозоїди.

Розміри клітин також можуть коливатися. Так , найменші розміри клітин спостерігаються у мікоплазми-0Ю2-0,25 мкм.Клітини кавуна чи яйцеклітини можуть сягяти розмірів 100-200 мкм, а нервові клітини людини (їх відростки )можуть сягати до 1 м.

 1 мкм=0,0001 мм

Та найголовнішою особливістю, що відрізняє клітини- особливості їх внутрішньої будови

  1. Порівняння еукаріотичних і прокаріотичних

клітин.

За наявністю у клітинах ядра їх прийнято ділити на дві великі групи -Домени

Домен таксономічна одиниця найвищого рангу.За наявністю ядра в клітинах всі  живі організми поділяють на Еукаріоти та Прокаріоти.

До Прокаріотів на лежать Бактерії та Археї.

До еукаріотів — Рослини, Тварини, Гриби

Характерною ознакою, за якою клітини живих Цю ознаку добре видно з допомогою світлового мікроскопа. Тому подібний поділ виник досить давно. Дослідження з використанням найсучасніших технологій дозволили виявити набагато більше відмінностей між цими групами.

Провівши лабораторне дослідження ви зможете переконатися у цьому самі.

 Лабораторне дослідження.

             Тема: Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин

1. Будова клітини прокаріотів

Розглянути схему будови клітини прокаріотів.

Прочитайте матеріал підручника(ст.57-60 авторЛ.Ш.Остапченко)

Відмітьте складові клітини, щозустрічаються у всіх прокаріотів,та складові, що є не у всіх.

Заповніть таблицю в зошиті

Будова прокаріотичної клітини

Прокаріотичні клітини складаються з поверхневого апарата та цитоплазми. До складу поверхневого апарата входять плазматична мембрана і клітинна стінка. Але в деяких прокаріотичних організмів клітинна стінка може бути відсутньою. Як додаткові елементи до поверхневого апарату у прокаріотів можуть входить бактеріальні джгутики, слизові капсули та різноманітні вирости плазматичної мембрани.

Цитоплазма прокаріотів представлена напіврідким цитозолем, у якому розташовані поодинокі рибосоми, та нуклеотидом (кільцевою молекулою ДНК). Мембранні органели в цитоплазмі відсутні, але плазматична мембрана клітини може утворювати випинання, які виконують функції.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cf/Average_prokaryote_cell-_uk.svg/1200px-Average_prokaryote_cell-_uk.svg.png

2. Розгляньте при малому збільшенні мікроскопа мікропрепарат грибниці мукора.

Відмітьте складові  будови його клітин в зошиті.

 

Мукор або біла цвіль- рід нижчих цвілевих грибів,що оселяється у верхніх шарах грунту,на продуктах харчування і органічних рештках.

Його міцелій (грибниця)- це скупчення ниток (сорангієносців) на кінцях яких дозрівають головки зі спорами- спорангії.

Міцелій не розділений перегородками, а являє собою одну велику багатоядерну клітину.

Можуть викликати хвороби людей і тварин- мукоромікози.

3. Приготуйте мікропрепарат шкірочки соковитої луски цибулі і розгляньте в мікроскоп.

Бесіда

- Які структури рослинної клітини ви помітили при малому збільшенні?

-При великому?

Підпишіть структурні елементи в зошити.

4. Розгляньте при малому збільшенні мікроскопа готовий мікропрепарат крові жаби.

Відмітьте складові клітини в зошиті

-Як називаються клітини крові  червоного кольору?

-Яку функцію вони виконують?

-Який структурний елемент еритроцитів жаби виглядає під мікроскопом  як чорні цяточки?

Проблемно- пошукове запитання:

-Порівняйте будову еритроцитів жаби і людини. В чому схожість і відмінність?

-Чиї еритроцити здатні переносити більше кисню? Чому?

Робота в групах

Група 1.

Порівняти прокаріотичні та еукаріотичні клітини між собою.

Група 2

Порівняти особливості еукаріотичних клітин між собою

Висновки записати в зошити

Група1

 На відміну від прокаріотів, еукаріотичні організми мають складну структуру клітин. Їхній поверхневий апарат крім плазматичної мембрани (плазмалеми) містить надмембранний та підмембранний комплекси. Деякі групи еукаріотів мають клітинні стінки. У еукаріотичних організмів також є поверхневі структури, які забезпечують рух клітин (джгутики, війки). Але вони мають складну внутрішню будову й не є результатом розвитку прокаріотичних джгутиків. Крім того, еукаріотичні клітини можуть рухатися завдяки випинанням мембрани клітини (амебоїдний рух).

Внутрішня складова клітини еукаріотів містить три важливі групи органел, відсутні у прокаріотичних організмів: неклітинні органели (цитоскелет), одномембранні органели (лізосома, комплекс Гольджи) та двомембранні органели (мітохондрій, пластиди).

 

Таблиця: Характерні ознаки прокаріотичних і еукаріотичних клітин.

   Ознаки

Прокаріотична

клітина

Еукаріотична

клітина

Плазматична

мембрана

 

       Є

 

     Є

Ядро

       Є

     Є

Ендоплазматична

сітка

   Відсутня

Звичайно є

Апарат Гольджі

Відсутній

     Є

Лізосоми

Відсутній

Є у багатьох клітинах

Вакуолі

Відсутній

Є у більшості рослинних клітин і у деяких тваринних клітин.

Поверхневий апарат

Клітинна стінка з муреїну і слизова капсула.

Клітинна стінка з клітковини – у рослин і хітину у грибів, глікокалікс - у тварин.

Мітохондрій

Відсутні

      Є

Клітинний центр

Відсутній

      Є

Джгутики

Побудовані з однієї мікротрубочки.

Мають складну будову.

Мезосома

Є, прикріплена до клітинної мембрани.

 Відсутня

Поділ

Простий

Складний (непрямий).

  1. Особливості організації клітин головних груп

еукаріотичних організмів.(Група 2)

Складна внутрішня структура клітини, наявність цитоскелета, ядра й мембранних органел дозволяють еукаріотичним клітинам досягати набагато більших розмірів. Крім того, вони набули здатності утворювати стійкі комплекси клітин з розподілом функціональних обов’язків між окремими клітинами, це призвело до виникнення справжньої багатоклітинності й появи великих за розмірами організмів – тварин, рослин і грибів.

Царство

Рослин

Організми, які за способом живлення є автотрофами – синтетиками. Вони не здатні до активного руху, у них немає для цього спеціальних тканин і організмів.

У клітинах рослин обов’язково є фотосинтетичний апарат – пластиди, що містять пігмент хлорофіл, а клітини закуті в щільні оболонки, відтак не здатні змінювати свою форму.

Царство

Тварин

Організми, які за способом живлення – гетеротрофи, а також активно рухаються за допомогою м’язової тканини і спеціальних органів.

Їхні клітини не мають ні фотосинтезуючого апарату,  ні клітинних оболонок,  вони легко  змінюють свою  форму,  що дає  можливість організму рухатись.

Царство

Грибів

Гетеротрофні нерухові організми

Клітини грибів позбавлені фотосинтезуючогоапарату,  проте мають  щільну клітинну оболонку. У грибів,  як  і  в тварин, основним вуглеводом  є глікоген,  а  у рослин крохмаль. Клітинні оболонки побудовані  з хітину   (як кутикула у комах).

 

 

 

Робота з дошкою  Jamboard

Вчитель демонструє картинки з зображення органе

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розповідь учителя з елементами бесіди. 

 

 

 

 

Складання схеми.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розповідь учителя з елементами бесіди. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Діти повторюють Правила користування мікроскопом

 

 

 

 

 

Розповідь учителя з елементами бесіди. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виконання лабораторної супроводжуєтья демонстрацією презентації

Запис учнями у зошити.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бесіда з учнями, складання таблиці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бесіда з учнями, складання таблиці.

 

 

 

 

5

Закріплення, узагальнення та систематизація знань.

                 Відкрийте дошку  Jamboard . Запишіть  у вигляді висловлювань, що містять 2-3 речення ,які розкривають особливості будови прокаріотів та еукаріотів  .

 

 

 

 

Робота з

інтерактивною дошкою та Гугл рисунком

 

 

 Бесіда.

6

Підведення підсумків уроку. Рефлексія. Оцінювання діяльності учнів на уроці.

Напишіть на інтерактивній дошці:

Що сподобалося на уроці?

Який вид діяльності сподобався найбільше? Які емоції викликав у вас урок.

 

 

 

 7

Повідомлення домашнього завдання

Вивчити тему «Типи клітин та їх порівняльна характеристика» § 15 підручника; виконати завдання в Гугл класі  під назвою “Встанови відповідність”

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Остапченко Л.І., Балан П.Г., Поліщук В.П.)
Додано
14 листопада 2021
Переглядів
3621
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку