Урок 12
Тема. Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина.
Мета: сформуватити поняття учнів про особливості будови клітин прокаріотів та еукаріотів; формувати практичні вміння самостійно досліджувати ці клітини і вивчити їхню будову; розвивати уміння порівнювати та розпізнавати клітини одноклітинних та багатоклітинних організмів на малюнках та таблицях; виховувати працелюбність, старанність, спостережливість та бережливе ставлення до природи.
Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів Учень/учениця: називає:
- основні клітинні органели та їхні функції;
наводить приклади:
- про- та еукаріотичних організмів;
розпізнає:
- компоненти клітин на схемах та електронних мікрофотографіях;
характеризує:
- будову та функції органел;
порівнює:
- будову клітини прокаріотів і еукаріотів;
робить висновок:
- про загальний план будови клітин прокаріотів і еукаріотів та їх особливості;
висловлює судження про:
- роль клітини як елементарної структурної одиниці живих систем
Обладнання й матеріали: таблиці «Будова прокаріотичної клітини », «Будова рослинної клітини», «Будова тваринної клітини», мікропрепарати епідерми цибулі, мукора, бактерій, мікроскоп, електронні мікрофотографії прокаріотичних та еукаріотичних клітин.
Базові поняття і терміни: клітина, прокаріоти, еукаріоти, ядро, органели, клітинна стінка, мікрофотографії, мікропрепарати.
Тип уроку: урок засвоєння знань та способів діяльності
Хід уроку
І. Розминка
Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності до уроку. Перевірка присутніх.
Стратегія «Вірю – не вірю» .Вірні твердження позначте знаком «+», не вірні – знаком «-»
1.Уперше термін "клітина" застосував Роберт Гук.
2.Наука, що вивчає будову і життєдіяльність клітин, - гістологія.
3.Основоположники клітинної теорії - М. Шлейден і Т. Шванн.
4.У багатоклітинних організмів клітини відрізняються за особливостями будови та виконуваними функціями.
5.Клітина - елементарна структурна і функціональна одиниця живих організмів.
6.Перший мікроскоп був сконструйований Робертом Броуном.
7.Уперше описав ядро в рослинних клітинах Карл Бер.
8.Рудольф Вірхов довів, що клітина утворюється з існуючої клітини в результаті її поділу.
9.Електронний мікроскоп дає збільшення зображення об'єктів до 500.000 разів і більше.
Відповідь :
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
+ |
- |
+ |
+ |
+ |
- |
+ |
- |
+ |
Обговорення.
Держава – політичне утворення з визначеною територією, економікою, політичною владою. Вона має свою територію та кордони,проводить власну незалежну політику на світовій арені, має міжнародне визнання та державну символіку: герб, прапор і гімн. Як ви вважаєте, чи доцільно порівнювати державу з клітиною? Чи є щось спільне між цими утвореннями?
ІІ.Обгрунтування навчання
Світ населений великою кількістю організмів, які відрізняються розмірами, формою,складністю організації, способом взаємодії з навколишнім середовищем, пристосованістю до умов довкілля та багатьма іншими ознаками. У світі одночасно існують організми великі і мікроскопічні, досконалі і примітивні на нашу думку, ті, які мають великий історичний вік і відносно «молоді». В чому ж причина такої різноманітності? Якими особливостями клітин визначаються відмінності організмів?
Тому наше завдання вивчити будову клітин, ступені їх організації, виявити риси подібності та відмінності клітин між собою.
Проблемні запитання:
ІІІ. Актуалізація опорних знань
-Що таке клітина?
-Яких розмірів бувають клітини?
-Яку форму мають клітини?
-Які функції виконують клітини?
-Яке значення сучасної клітинної теорії?
-Які ознаки підтверджують єдність походження клітин?
ІV. Осмислення нового матеріалу
1.Загальний план будови клітини.
Створення ментальної карти «Будова клітини і функції її структурних частин»
2. Особливості будови прокаріотичних клітин. Робота в групах
Завдання.Опишіть будову і функції прокаріотичної клітини. Наведіть приклади прокаріотів. Як взаємодіють між собою прокаріотичні клітини?
Презентація результатів роботи класу.
3. Особливості будови еукаріотичних клітин. . Робота в групах
Завдання.Опишіть будову і функції еукаріотичної клітини. Наведіть приклади еукаріотів різних рівнів організації. Як взаємодіють між собою еукаріотичні клітини в організмі?
Презентація результатів роботи класу.
V. Рефлексія
Порівняльна характеристика прокаріотичних і евкаріотичних клітин
Робота в групах.Користуючись даними таблиці «Характерні ознаки клітин прокаріот та еукаріот»встановити:
І група - риси подібності в будові прокаріот та еукаріот. Сформулювати відповіді на проблемні питання, поставлені на початку уроку
ІІ група - риси відмінності в будові прокаріот та еукаріот. Сформулювати відповіді на проблемні питання, поставлені на початку уроку
Ознаки |
Прокаріоти |
Еукаріоти |
|
|
|
рослини |
тварини |
Розміри клітин |
Діаметр у середньому складає 0,5-5 мкм |
Діаметр зазвичай складає до 40 мкм; об'єм клітини у 1000-10.000 більше, ніж у прокаріот |
|
Форма |
Одноклітинні |
Одноклітинні і багатоклітинні |
|
Генетичний матеріал |
Кільцева ДНК знаходиться в цитоплазмі і нічим не захищена. Ядра немає, хромосом і ядерця також |
Є оформлене ядро, в якому лінійні молекули ДНК зв'язані з білками і РНК і утворюють хромосоми. Всередині ядра знаходиться ядерце |
|
Де відбувається синтез білка |
В 70S-рибосомах. Ендоплазматичної сітки немає. (Синтез білка характеризується чутливістю до антибіотиків; наприклад, розвиток прокаріот гальмується стрептоміцином.) |
У 80S-рибосомах (більш великих, порівняно з прокаріотами, рибосомами). Рибосоми можуть бути прикріплені до ендоплазматичної сітки |
|
Клітинні стінки |
Жорсткі (містять полісахариди і амінокислоти). Основний компонент - муреїн. Деякі над клітинною стінкою мають слизову капсулу |
Основний структурний полісахарид - целюлоза |
Як такої клітинної стінки немає, але є поверхневий шар над плазматичною мембраною, який складається з білків, зв'язаних з вуглеводами і, частково, зі сполук ліпідів з вуглеводами і називається глікокалікс |
Джгутики |
Прості (мікротрубочки відсутні). Діаметр 20 нм |
Складні з розташуванням мікротрубочок. Діаметр 200 нм |
|
Органели |
Мало. Жодна з них не має оболонки (подвійної мембрани). Внутрішні мембрани зустрічаються рідко, але якщо вони є, то на них проходять процеси дихання і фотосинтезу |
Органел багато. Деякі оточені подвійною мембраною (ядро, мітохондрії, хлоропласти у рослинних клітинах). Велика кількість органел оточена однією мембраною (апарат Гольджі, лізосоми, ендоплазматична сітка ...) |
|
Ендоплазматична сітка |
Відсутня |
Є |
Є |
Клітинний центр |
Немає |
Є (у більшості) |
Є |
Мітохондрії |
Відсутні |
Є |
Є |
Рибосоми |
Є (відрізняються від еукаріот меншою к-тю білків, три типи РНК). |
Є |
Є |
Комплекс Гольджі |
Немає |
Є |
Є |
Лізосоми |
Немає |
Є |
Є |
Пластиди |
Відсутні |
Є |
Немає |
Вакуолі |
Немає (за винятком газових вакуолей у мешканців водойм або капілярів грунту) |
Є |
Немає |
Поділ клітин |
Амітоз (прямий поділ) |
Мітоз (непрямий) |
Мітоз (непрямий) |
Дихання |
Якщо є аеробне дихання, то цей процес відбувається в дихальних (цитоплазматичних) мембранах, а спеціальної органели для даного процесу немає |
Аеробне дихання відбувається в мітохондріях |
|
Фотосинтез |
Хлоропласти відсутні. А якщо даний процес є, то він відбувається на фосинтетичних мембранах |
Процес фотосинтезу відбувається в хлоропластах, які містять спеціальні мембрани, які зазвичай укладені в ламели або грани |
- |
Фіксація азоту |
Деякі прокаріоти здатні до фіксації азоту |
Не здатні до фіксації азоту |
Проблемні запитання:
-Причини відмінності між прокаріотами та еукаріотами.
-Чому не існує одноклітинних організмів великих розмірів?
- Чому форми еукаріотичних організмів різноманітніші, ніж прокаріотичних?
Формування підсумків. Таким чином, можна зробити висновок, що всі клітини складаються з поверхневого апарату і цитоплазми, в якій розташовані певні органели та включення. Залежно від особливостей будови клітин всі організми поділяють на два надцарства - Еукаріоти і Прокаріоти. Всі типи прокаріотів (як видно з таблиці) не мають ядра і багатьох органел, притаманних клітинам еукаріотів.
Прокаріотичні та еукаріотичні клітини різних живих організмів характеризуються своєю різноманітністю, тобто мають свої особливості будови та функцій; в той же час вони мають ознаки подібності, що доводить єдність усього живого світу.
VІ. Домашнє завдання. Опрацювати матеріал параграфа 12,
Вправа «Виняток з правила - є підтвердженням правила» - за бажанням.
Гігантом серед одноклітинних є одноклітинна водорість ацетабулярія, серед твариноподібних – валонія пузата,їх розміри сягають 10 см.Дізнайтеся про середовище і спосіб життя цих організмів.Встановіть риси подібності і відмінності між ними.Чи могли б такі організми жити на суші?